Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 8 18
Offentligt
1742583_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
statens udbud af it-drift
og -vedligeholdelse
April 2017
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 18: Rigsrevisionens notat af 7. april 2017
1742583_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Udenrigsministerens redegørelse af 25. januar 2017
Undervisningsministerens redegørelse af 30. januar 2017
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 2. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 2. februar 2017
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 7. februar 2017
Forsvarsministerens redegørelse af 10. februar 2017
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. februar 2017
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 20. februar 2017
Erhvervsministerens redegørelse af 21. februar 2017
Børne- og socialministerens redegørelse af 22. februar 2017
Skatteministerens redegørelse af 22. februar 2017
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 22. februar 2017
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 22. februar 2017
Ministeren for offentlig innovations redegørelse af 22. februar 2017
Sundhedsministerens redegørelse af 7. marts 2017
Justitsministeren redegørelse af 24. marts 2017
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministerierne har iværksat og vil
iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
7. april 2017
RN 1104/17
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Skatteministeren har oplyst, at der arbejdes målrettet og prioriteret med at muliggøre
en udbudssætning af de kontrakter, der aldrig har været udbudt, og justitsministeren
konstaterer, at der er behov for en styrket og fokuseret indsats for at bringe kontrakt-
forholdene i orden snarest muligt.
Finansministeriet har taget initiativ til at genoptage arbejdet med at understøtte institu-
tionernes styring af udliciteret it-drift og -vedligeholdelse med henblik på at sikre lang-
sigtede og sparsommelige løsninger.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 18: Rigsrevisionens notat af 7. april 2017
1742583_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets og Justitsministeriets arbejde med at udbyde de kontrakter, der
aldrig har været udbudt
ministeriernes arbejde med de kontrakter, hvor Rigsrevisionen vurderede, at der
var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at kontrakterne var ind-
gået med begrænset konkurrence
Finansministeriets arbejde med at understøtte institutionernes styring af udlicite-
ret it-drift og -vedligeholdelse med henblik på at sikre langsigtede og sparsomme-
lige løsninger.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om statens udbud af it-drift og -vedli-
geholdelse. Beretningen handlede om, hvorvidt de statslige institutioner har arbejdet tilstræk-
keligt med at undgå at blive afhængige af it-leverandører, når de udliciterer it-drift og -vedli-
geholdelse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at 8 større
kontrakter vedrørende it-drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt.
Statsrevisorerne fandt det desuden utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gennemgåede kon-
trakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at kontrakterne var indgået
med begrænset konkurrence.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministeriernes redegørelser
5. Det fremgår af ministerredegørelserne, at ministrene generelt er enige i, at det er vigtigt
at undgå leverandørafhængighed og at sikre reel konkurrence.
Kontrakter, der aldrig er blevet udbudt
6. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det utilfredsstillende, at 8 større kontrakter ved-
rørende it-drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt. Kontrakterne tilhører SKAT,
Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen, og de samlede kontraktudgifter svarer til 19 % af kon-
traktudgifterne til større kontrakter vedrørende it-drift og -vedligeholdelse i staten. Statsre-
visorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at SKAT, Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen
ikke havde haft tilstrækkeligt fokus på at konkurrenceudsætte og udbyde kontrakterne og
reducere afhængigheden af leverandørerne. Desuden bemærkede de, at det var utilfreds-
stillende, at der var risiko for, at de statslige institutioner som følge af manglende (gen)ud-
bud ikke havde draget nytte af det generelle prisfald og den teknologiske udvikling på om-
rådet.
7. Skatteministeren oplyser, at SKAT bl.a. er udfordret af, at en større del af deres forret-
ningskritiske it-systemer er baseret på forældet teknologi samt uklare rettigheder til program-
mer og systemdokumentation, hvorfor drift og vedligeholdelse af it-systemerne ikke umiddel-
bart kan udbudssættes. Ministeren oplyser dog samtidig, at et centralt element i regeringens
investeringsplan ”Et nyt skattevæsen” er at påbegynde den nødvendige udskiftning af it-sy-
stemerne, og at SKAT som led heri arbejder målrettet og prioriteret med at muliggøre en ud-
budssætning af de i beretningen nævnte it-kontrakter.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 18: Rigsrevisionens notat af 7. april 2017
1742583_0004.png
3
Justitsministeren konstaterer i sin redegørelse, at Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen har en
række kontrakter, særligt angående de ældre legacy-systemer, hvor der er behov for en styr-
ket og fokuseret indsats for at bringe kontraktforholdene i orden snarest muligt.
Justitsministeren oplyser, at Rigspolitiet har igangsat initiativer, der skal sikre, at de inden ud-
gangen af 2017 har gennemført udbud af systemporteføljen hos CSC, og at de øvrige kon-
trakter vedrørende it-drift og -vedligeholdelse vil blive konkurrenceudsat løbende fra 2017.
De mest veldokumenterede systemer udbydes først, mens der sideløbende arbejdes på at
skabe den nødvendige dokumentation for de resterende systemer. Justitsministeren oply-
ser desuden, at Domstolsstyrelsen forventer, at styrelsen inden udgangen af 2017 har gen-
nemført udbud af kontrakten om applikationsvedligeholdelse.
Endelig oplyser justitsministeren, at Rigspolitiet på baggrund af en analyse af Justitsministe-
riets køb af konsulentydelser har iværksat en række tiltag, der generelt skal sikre overholdel-
se af udbudsreglerne i Rigspolitiet.
8. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets og Justitsministeriets arbejde med at ud-
budssætte de kontrakter, der aldrig har været udbudt.
Konkurrenceudsættelse af udbudte kontrakter
9. Statsrevisorerne bemærkede, at det var utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gennem-
gåede kontrakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at kontrakterne
var indgået med begrænset konkurrence.
Det fremgik af beretningen, at kontrakterne enten havde en løbetid på mere end 7 år, eller
at institutionerne kun havde modtaget ét konditionsmæssigt tilbud. De i alt 24 kontrakter
vedrørte bl.a. Uddannelses- og Forskningsministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet, Forsvarsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Finansministeriet, Beskæftigel-
sesministeriet og Justitsministeriet.
10. Uddannelses- og forskningsministeren oplyser, at it-drift og -vedligeholdelse er et øko-
nomisk og administrativt vigtigt område, hvorfor ministeren deler Rigsrevisionens opfattel-
se af, at det er væsentligt at undgå leverandørafhængighed og sikre en reel konkurrence-
situation i forbindelse med udbud af it-kontrakter. Ministeren oplyser endvidere, at Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet allerede inden udbuddet af det studieadministrative system
(SIS) havde besluttet at udfase systemet, og at ministeriet derfor vurderede, at interessen
blandt mulige leverandører for at byde på et SIS, som var under afvikling, ville være begræn-
set.
Energi-, forsynings- og klimaministeren oplyser, at kontrakten vedrørende DMI’s supercom-
putere reelt kun havde en kontraktlængde på 7 år (selv om det af beretningen fremgår, at
kontraktperioden samlet set strækker sig over 8 år), idet kontrakten også dækkede en ud-
viklingsperiode på 1 år. Ministeren oplyser endvidere, at Energi-, Forsynings- og Klimami-
nisteriet i øvrigt tager beretningen til efterretning.
Forsvarsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at det er vigtigt at konkurrenceudsætte
it-kontrakter med passende hyppighed af hensyn til de faldende priser på markedet, men
at kontrakten samtidig bør have en vis længde af hensyn til stabiliteten i driften og leveran-
dørens initialomkostninger. Ministeren oplyser endvidere, at det er disse hensyn, der har
haft betydning for Forsvarsministeriets fastlæggelse af længden på sine kontrakter.
Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsdatastyrelsen, som opfølgning på beretningen, er
ved at forberede genudbud af kontrakterne vedrørende Fælles Medicinkort.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 18: Rigsrevisionens notat af 7. april 2017
1742583_0005.png
4
11. De øvrige ministre – finansministeren, beskæftigelsesministeren, udlændinge- og inte-
grationsministeren samt justitsministeren – forholder sig ikke konkret til genudbud eller æn-
dringer i de 24 kontrakter, der omtales i beretningen, men forholder sig generelt til fremtidi-
ge kontraktindgåelser, som eksemplerne nedenfor viser.
Ministeren for offentlig innovation oplyser således, at ministeren er enig i, at det er vigtigt
med hensigtsmæssige og sparsommelige udbud af it-drift og -vedligeholdelse, hvorfor Fi-
nansministeriet fortsat vil have det som opmærksomhedspunkt at sikre høj kvalitet for pen-
gene og en sund konkurrencesituation. Derudover oplyser beskæftigelsesministeren, at be-
retningen har givet anledning til, at Beskæftigelsesministeriet har iværksat et arbejde med
at opdatere ministeriets tjekliste for kontraktindgåelse. Endvidere oplyser udlændinge- og
integrationsministeren, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med konkur-
renceudsættelsen af ministeriets it-systemer har fokus på at forebygge afhængighed af spe-
cifikke leverandører, og at ministeriet har udarbejdet en proces for kontraktindgåelse, hvor
alle nye kontrakter eller genforhandling af tidligere indgåede kontrakter skal godkendes af
ministeriets Koncern It. Endelig oplyser justitsministeren, at ministeren tager til efterretning,
at kontraktperioder for it-drift og -vedligeholdelse som hovedregel bør holdes på maksimalt
7 år for at understøtte konkurrenceudsættelsen, og at Justitsministeriet vil tage højde for det
ved fremtidige kontraktindgåelser.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har fokus på at sikre konkur-
renceudsættelse i forbindelse med udbud af fremtidige kontrakter vedrørende it-drift og ved-
ligeholdelse. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriernes arbejde med de kontrakter, hvor
undersøgelsen viste, at der efter Rigsrevisionens vurdering var risiko for leverandørafhæn-
gighed og indikationer på, at kontrakterne var indgået med begrænset konkurrence.
Kontraktbestemmelserne i institutionernes seneste kontrakter
13. Statsrevisorerne bemærkede med tilfredshed, at de 28 institutioner, der indgik i under-
søgelsen, ved seneste kontraktindgåelse havde tilstræbt at sikre uafhængighed og mulig-
hed for at skifte leverandør ved udformningen af kontrakter om it-drift og -vedligeholdelse.
Det fremgik også af beretningen, at Finansministeriet siden 2012 havde arbejdet med at
understøtte institutionernes styring af udliciteret it-drift og -vedligeholdelse med henblik på
at sikre langsigtede og sparsommelige løsninger. Arbejdet var dog blevet sat i bero i 2015.
Rigsrevisionen anbefalede derfor, at Finansministeriet genoptog arbejdet.
14. Ministeren for offentlig innovation oplyser, at arbejdet med at udarbejde en standard-
driftskontrakt er genoptaget og forventes afsluttet i 2018. Endvidere har ministeren igang-
sat arbejdet med en ny statslig it-strategi, som skal professionalisere styringen af it i staten,
herunder it-drift. Ministeren forventer at strategien vil bestå af en række konkrete initiativer,
der skal bistå med at adressere udfordringerne på det statslige it-område og sikre fortsat
fokus på effektiv resurseudnyttelse, herunder jævnlig konkurrenceudsættelse. Ministeren
bemærker desuden, at Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der er behov for denne it-
strategi.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet har genoptaget arbejdet,
og vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om Finansministeriets arbejde
med at understøtte institutionernes styring af udliciteret it-drift og -vedligeholdelse med hen-
blik på at sikre langsigtede og sparsommelige løsninger.
Lone Strøm