Finansudvalget 2016-17
SB 3 2
Offentligt
1737517_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 17. marts 2017
Enhed: SPOLD
Sagsnr.: 1701433
Dok. nr.: 319116
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning
3/2016 om hospitalslægers bibeskæftigelse af den 9. november 2016
Indledning
Statsrevisorerne har den 17. november 2016 fremsendt beretning nr. 3/2016 om
hospitalslægers bibeskæftigelse og samtidig bedt om sundhedsministerens redegø-
relse senest den 17. marts 2017.
Jeg vil gerne indledningsvist kvittere for, at der med beretningen sættes et vigtigt fo-
kus på hospitalslægernes bibeskæftigelse. Bibeskæftigelse hos læger er ønskværdigt i
et rimeligt og relevant omfang. En række funktioner i sundhedsvæsenet bygger på, at
læger har bibeskæftigelse, fx i form af undervisning, jf. også beretningen. Men det
skal samtidig understreges, at lægers bibeskæftigelse skal være foreneligt med deres
hovedbeskæftigelse, og der skal være åbenhed og klare retningslinjer på området.
Først og fremmest af hensyn til patienterne, men også af hensyn til, at regionerne
skal kunne drive et sygehusvæsen på effektiv vis.
Derfor er der også fra centralt holdt indgået en aftale mellem Regionernes Lønnings-
og Takstnævn (RLTN), Foreningen af Speciallæger og Yngre Læger om lægers oplys-
ningspligt ved bibeskæftigelse. Regionerne har ansvaret for at implementere den
centrale aftale via regionale retningslinjer mv., ligesom det også er regionernes an-
svar samlet set at sikre, at hospitalslægernes bibeskæftigelse er foreneligt med deres
hovedbeskæftigelse.
Rigsrevisionens konklusion og Statsrevisorernes bemærkninger
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen i tre regioner (Region Hovedstaden,
Region Sjælland og Region Syddanmark) har undersøgt, om regionerne følger de gæl-
dende regler og retningslinjer om hospitalslægers bibeskæftigelse. Ydermere har
Rigsrevisionen undersøgt, om Lægemiddelstyrelsen følger op på, om hospitalslægers
tilknytning til lægemiddelindustrien er i overensstemmelse med reglerne på området.
Rigsrevisionen vurderer, at 2 ud af de 3 undersøgte regioner (Region Sjælland og Re-
gion Syddanmark) ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at de oplysningspligtige lægers
bibeskæftigelse er foreneligt med deres arbejde på hospitalerne. Rigsrevisionen fin-
der, at Region Sjælland og Region Syddanmark ikke har understøttet udmøntningen
af den centrale aftales krav om, at hospitalslæger skal oplyse om deres bibeskæftigel-
se. Rigsrevisionen finder det således utilfredsstillende, at de to regioner ikke har til-
strækkelig viden om lægernes bibeskæftigelse, og at flere af de udvalgte hospitaler
og over halvdelen af afdelingerne ikke vurderer lægernes bibeskæftigelse.
Rigsrevisionen konkluderer videre, at ingen af de udvalgte hospitaler i de tre regioner
har fastlagt nærmere kriterier for, hvordan den nærmeste leder skal vurdere læger-
nes bibeskæftigelse. Rigsrevisionen fremhæver desuden eksempler på, at lægers bi-
Statsrevisorerne beretning SB3/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 17. marts 2017
beskæftigelse belaster hospitalernes ressourcer, fx når læger anvender hospitalets
udstyr til bibeskæftigelse uden at betale for det, hvilket Rigsrevisionen finder util-
fredsstillende.
I tilknytning hertil fremhæver Rigsrevisionen bl.a. også det forhold, at hospitalslæger
kan tage blodprøver for politiet, fx i forbindelse med spiritusprøver, mod særskilt ho-
norar, selvom arbejdet foregår i lægernes almindelige arbejdstid. Rigsrevisionen be-
mærker således, at disse læger reelt modtager dobbeltbetaling for arbejdet.
Rigsrevisionen anbefaler, at de enkelte regioner fastlægger kriterier for, hvornår hos-
pitalslægers bibeskæftigelse er uforenlig med hovedbeskæftigelsen. Rigsrevisionen
anbefaler videre, at regionerne overvejer, hvordan de på en enkel måde kan følge bi-
beskæftigelsen blandt de læger, der ikke er omfattet af oplysningspligten.
I den forbindelsen kritiserer Statsrevisorerne, at ingen af de tre undersøgte regioner
har fastlagt kriterier for, hvordan lægernes bibeskæftigelse skal vurderes, ligesom
Statsrevisorerne kritiserer, at der er eksempler på, at læger bruger arbejdstid og hos-
pitalets ressourcer i forbindelse med bibeskæftigelse uden at betale for det. Endelig
kritiserer Statsrevisorerne, at knap halvdelen af de ledende overlæger på de under-
søgte hospitaler har bibeskæftigelse, selvom hovedreglen i to af de undersøgte regi-
oner er, at de ikke må have bibeskæftigelse.
Endelig konkluderer Rigsrevisionen, at Lægemiddelstyrelsen generelt følger op på,
om lægerne er tilknyttet lægemiddelindustrien i henhold til reglerne på området.
Rigsrevisionen finder det dog uhensigtsmæssigt, at styrelsen i 1,5 år ikke havde en
sagsbehandlervejledning, som beskriver sagsbehandling i henhold til bekendtgørel-
sen på området. Rigsrevisionen anbefaler desuden, at Lægemiddelstyrelsen overve-
jer, om styrelsen på en administrativ enkel måde kan dokumentere, hvordan styrel-
sen vurderer lægernes tilknytning til lægemiddelindustrien.
I forlængelse heraf konstaterer Statsrevisorerne med tilfredshed, at Lægemiddelsty-
relsen følger op på, om lægernes eventuelle tilknytning til lægemiddelindustrien er i
overensstemmelse med reglerne, men at styrelsen bør overveje at styrke dokumen-
tationen i sagsbehandlingen.
Regionale tiltag
Jeg har noteret mig Rigsrevisionens konklusioner og anbefalinger og Statsrevisorer-
nes kritik, jf. ovenfor, og vil i den forbindelse også udtrykke min utilfredshed med, at
der i de pågældende regioner generelt ikke har været en tilstrækkelig stillingstagen til
og opfølgning på lægernes bibeskæftigelse.
Som nævnt ovenfor, er det regionernes opgave at sikre, at lægernes bibeskæftigelse
ikke påvirker hovedbeskæftigelse negativt, og det indebærer bl.a. også et ansvar for
at implementere den centralt indgåede aftale om lægers oplysningspligt ved bibe-
skæftigelse på tilfredsstillende vis.
Sundheds- og Ældreministeriet har i forlængelse af Rigsrevisionens beretning bedt
regionerne via Danske Regioner om overordnet at redegøre for, hvilke tiltag de enkel-
te regioner har foretaget eller påtænker at iværksætte på baggrund af Rigsrevisio-
nens beretning. Det bemærkes, at ministeriets anmodning vedrører alle fem regio-
ner, og altså ikke kun de tre undersøgte regioner i beretningen.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB3/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 17. marts 2017
1737517_0003.png
Region Nordjylland
har via Danske Regioner oplyst, at regionens nuværende procedu-
re for indberetning af lægers bibeskæftigelse, efter regionens vurdering, i høj grad le-
ver op til de metodemæssige anbefalinger i Rigsrevisionens beretning. Fremadrettet
vil Region Nordjylland i særlig grad være opmærksom på følgende forhold:
Kriterier for vurdering af bibeskæftigelse (hvornår regionen som arbejdsgiver skal
sige fra ift. en læges ønske om bibeskæftigelse)
Retningslinjer – skærpelse og/eller genopfriskning af regionens gældende ret-
ningslinjer
”Workflow” for den årlige indberetning
Anvendelse af hospitalets faciliteter
Visiterende læger
Region Midtjylland
har via Danske Regioner oplyst, at regionen anvender et elektro-
nisk indberetningssystem vedr. lægefaglig bibeskæftigelse. Det er videre oplyst, at
regionen på baggrund af Rigsrevisionens beretning vil vurdere mulighederne for at
optimere den nuværende godkendelsesprocedure i indberetningssystemet, hvor den
ledende overlæge vurderer og godkender, om den indberettede bibeskæftigelse er
forenelig med hovedbeskæftigelsen. Dette med henblik på at sikre, at alle indberet-
ninger er vurderet og godkendt af de ansvarlige ledende overlæger, og at der tages
afsæt i de kriterier for vurderingen, som fremgår af regionens retningslinjer.
Med hensyn til Rigsrevisionens anbefaling om, at regionerne bør overveje, hvordan
de på en enkelt måde kan følge bibeskæftigelsen blandt de hospitalslæger, der ikke
er omfattet af oplysningspligten, kan der henvises til, at Region Midtjylland i alle an-
sættelsesbreve henviser til den særlige oplysningspligt i tilfælde af bibeskæftigelse,
der følger af ”Aftale om cheflægers, overlægers og afdelingslægers oplysningspligt
ved bibeskæftigelser”, indgået mellem Foreningen af speciallæger, Yngre læger og
Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Region Syddanmark
har via Danske Regioner oplyst, at regionen allerede i forbindelse
med Rigsrevisionens undersøgelse igangsatte en række initiativer for at sikre, at regi-
onen fremadrettet følger de fornødne procedurer for opfølgning på lægers oplys-
ningspligt om lægelig bibeskæftigelse.
Regionen har videre oplyst, at der vil blive indført et elektronisk system i regionen til
løbende registrering af lægers bibeskæftigelse og økonomisk støtte, som har relation
til den pågældendes virke som læge. Målgruppen for indberetningen vil fremover og-
så være de læger, som ikke er omfattet af aftalen om oplysningspligt ved bibeskæfti-
gelse. Systemet forventes i drift senest med udgangen af 2. kvartal 2017.
Endelig vil Region Syddanmark udarbejde fælles regionale retningslinjer for øvrige
medarbejderes (end læger) ret til at have bibeskæftigelse ved siden af hovedtjene-
sten.
Region Sjælland
har via Danske Regioner oplyst, at regionen tilbage i oktober 2016
opdaterede deres retningslinjer for lægers bibeskæftigelse, således at ansvarsforde-
ling og vurderingskriterier er præciseret. Desuden vil regionen i første kvartal 2017
arbejde på at få implementeret et system til elektronisk registrering af lægers bibe-
skæftigelse. Dette skal understøtte let tilgængelighed til oplysningerne og forbedre
opfølgningen og afrapporteringsmulighederne.
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB3/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 17. marts 2017
1737517_0004.png
Region Hovedstaden
har via Danske Regioner oplyst, at man i regi af administrationen
vil tage en drøftelse af følgende områder som opfølgning på Rigsrevisionens beret-
ning:
De regionale kriterier for vurdering af bibeskæftigelse
Model for en tættere opfølgning på reservelæger, 1. reservelæger, ud-
dannelseslæger og kliniske assistenters bibeskæftigelse – på en ikke administra-
tiv tung og bureaukratisk måde
Retningslinjer for ledende overlægers bibeskæftigelse, herunder drøfte om der
er behov for øget fokus på ledende overlægers bibeskæftigelse
Fælles retningslinjer ved honorarer for udarbejdelse af attester
Danske Regioner har supplerende oplyst ministeriet, at der er oprettet en netværks-
gruppe om lægers bibeskæftigelse med deltagelse af alle fem regioner. Formålet med
netværksgruppen er sparring og udveksling af erfaringer på tværs af regionerne bl.a. i
forhold til revidering af regionernes retningslinjer for lægelig bibeskæftigelse og ud-
arbejdelse af kriterier til støtte for (lederens) vurdering af bibeskæftigelsen.
I forlængelse heraf - og i tilknytning til Rigsrevisionens bemærkninger om hospitals-
læger, der inden for almindelig arbejdstid tager blodprøver for politiet mod særskilt
honorar, jf. ovenfor – kan jeg oplyse, at Sundheds- og Ældreministeriet den 18. febru-
ar 2017 udstedte en revideret bekendtgørelse om regionsrådenes levering af syge-
husydelser m.v. til og samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomhe-
der med ikrafttrædelse den 1. marts 2017 (BEK nr. 170 af 05/02/2017). Den ændrede
bekendtgørelse sikrer grundlag for, at hospitalslæger kan udtage blodprøver for poli-
tiet, fx i forbindelse med spiritusprøver, som led i deres almindelige arbejde for regi-
onen.
Lægemiddelstyrelsens tiltag
Sundheds- og Ældreministeriet har bedt Lægemiddelstyrelsen om at oplyse om de til-
tag, styrelsen har iværksat for at styrke dokumentationen i sagsbehandling, jf. Stats-
revisorernes bemærkninger til beretningen.
Lægemiddelstyrelsen har oplyst ministeriet, at styrelsen har udarbejdet nye skabelo-
ner til brug for afgørelser til sundhedspersoner med henblik på at dokumentere, at
styrelsen vurderer samtlige kriterier i tilknytningsbekendtgørelsens § 13 ved vurde-
ring af ansøgning fra en sundhedsperson om tilladelse til at være tilknyttet en læge-
middel- eller medicovirksomhed. Ifølge Lægemiddelstyrelsen fremgår det tydeligt af
skabelonerne, hvilke forhold styrelsen skal lægge vægt på i sin vurdering. Efter hvert
kriterie fremgår styrelsens vurdering af, hvorvidt den aktuelle tilknytning er i over-
ensstemmelse hermed.
Herudover har Lægemiddelstyrelsen opdateret den interne sagsbehandlervejledning
på området ved behandling af sager, hvor sagsbehandleren er i tvivl om rimeligheden
af det honorar, som sundhedspersonen modtager. Det fremgår nu specifikt af vejled-
ningen, at der skal rådføres med en erfaren kollega og efter behov også med en le-
der. Det er ligeledes blevet skrevet ind i sagsbehandlervejledningen, at principielle
sager altid skal drøftes med en leder.
For at styrke dokumentationen i de enkelte sager er det blevet præciseret i sagsbe-
handlervejledningen, at der efter forelæggelse for en leder skal lægges et notat på
sagen i styrelsens ESDH-system.
Side 4
Statsrevisorerne beretning SB3/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 17. marts 2017
1737517_0005.png
Som led i at sikre at styrelsen behandler sager ensartet, er det desuden blevet præci-
seret i sagsbehandlervejledningen, at principielle sager skal skrives ind i den interne
praksissamling, der føres på området.
I forhold til opdatering af den interne sagsbehandlervejledning, kan det for god or-
dens skyld oplyses, at der er tale om kodificering af allerede eksisterende arbejds-
gange.
Afslutning
Jeg kan konstatere, at der i og på tværs af regionerne er øget fokus på lægers bibe-
skæftigelse i kølvandet på Rigsrevisionens beretning. Jeg kan også konstatere, at der i
regionerne er iværksat tiltag med henblik på at rette op på de forhold, som Rigsrevi-
sionen og Statsrevisorerne har fremhævet og kritiseret. Endelig kan jeg konstatere, at
Lægemiddelbarstyrelsen har taget initiativ til tiltag, der vurderes at styrke dokumen-
tationen i styrelsens sagsbehandling, jf. Statsrevisorernes bemærkninger.
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at ministeriet efter sommerferien 2017 vil indhente en
skriftelig status fra regionerne på de iværksatte tiltag, jf. ovenfor. Denne status vil bli-
ve oversendt til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, Statsrevisorerne og Rigsrevi-
sionen til orientering.
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
Side 5