Udenrigsudvalget 2016-17
SB 20 7
Offentligt
2235982_0001.png
September 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Danmarks anvendelse og
opgørelse af udviklings-
bistanden
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
2235982_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Danmarks anvendelse og opgørel-
se af udviklingsbistanden (beretning nr. 20/2016)
26. august 2020
RN 1412/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Danmarks anvendelse og opgø-
relse af udviklingsbistanden, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere
behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 20. september 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Udenrigsministeriet, Finansministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har
gennemført en række initiativer omhandlende Danmarks anvendelse og opgørelse af
udviklingsbistanden. Det første punkt handler om resultatet af OECD’s arbejde med at
præcisere det gældende regelsæt for rapporteringen af flygtningerelaterede udgifter.
Det andet punkt handler om anvendelsen af den nye reguleringsmekanisme, som bå-
de skal sikre større forudsigelighed i udviklingsbistanden, og at udviklingsbistanden
målt på tilsagn og udbetalinger lever op til målsætningen om at give 0,7 % af BNI i ud-
viklingsbistand. Det tredje punkt handler om Finansministeriets, Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets og Udenrigsministeriets arbejde med at øge graden af åbenhed om
de flygtningerelaterede udgifter, der medregnes som udviklingsbistand. Rigsrevisio-
nen har gennemgået ministeriernes initiativer og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
OECD’s DAC-direktiv er præciseret, og at det har givet anledning til justeringen af
den tidligere danske praksis for beregning og rapportering af udviklingsbistand og
flygtningerelaterede udgifter. Ministerierne har implementeret de nye og præcise-
rede retningslinjer for, hvilke flygtningerelaterede udgifter der kan opgøres som
udviklingsbistand.
Ministerierne har indført en ny model – den såkaldte reguleringsmekanisme – som
har sikret, at udviklingsbistanden de senere år, målt både på tilsagn og udbetalin-
ger, har levet op til målsætningen om at give 0,7 % af BNI i udviklingsbistand. For
Udenrigsministeriet har reguleringsmekanismen desuden medført en styrket for-
udsigelighed i programmeringen af planlagte programmer og projekter i det gæl-
dende finansår.
Udenrigsministeriet har øget graden af åbenhed om udgifter til flygtningemodta-
gelse, der medregnes som udviklingsbistand, ved at stille data herom til rådighed
på ministeriets Openaid-hjemmeside.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
DAC (Development Assi-
stance Committee)
En komité under OECD, som
arbejder med udviklingsbi-
stand. Komitéens fokus er på
statistik, udarbejdelse af ret-
ningslinjer og evalueringer.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
2235982_0003.png
2
I. Baggrund
OECD’s retningslinjer og
kriterier
OECD’s medlemslande ind-
rapporterer deres udbetalte
udviklingsbistand for et givent
år til OECD. Indrapporteringen
sker i henhold til de retnings-
linjer og kriterier, der fremgår
af OECD-DAC-direktivet.
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2017 en beretning om Danmarks anvendelse og opgørel-
se af udviklingsbistanden. Beretningen handlede om, hvordan Danmark medregner
flygtningerelaterede udgifter i udviklingsbistanden, og hvilken betydning dette har for
udmøntningen af udviklingsbistanden. Beretningen blev igangsat på baggrund af en
statsrevisoranmodning fra oktober 2016, hvor Statsrevisorerne bad Rigsrevisionen
om at undersøge, om udviklingsbistanden opgøres i overensstemmelse med OECD’s
retningslinjer, og hvilke formål udviklingsbistanden er blevet anvendt til. Statsreviso-
rerne bad endvidere Rigsrevisionen undersøge, om myndighedernes metoder til op-
gørelse af de flygtningerelaterede udgifter var stringente og transparente.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at de ansvarlige
ministerier på basis af den betydelige usikkerhed om OECD-kriterierne havde haft en
tilfredsstillende forvaltning af Danmarks udviklingsbistand i relation til flygtningerela-
terede udgifter, der medregnes som udviklingsbistand. Statsrevisorerne konstate-
rede endvidere, at der i 2016 skulle have været givet tilsagn for yderligere ca. 1 mia.
kr., hvis målsætningen om at give tilsagn for 0,71 % af BNI skulle have været opnået.
Statsrevisorerne bemærkede, at den generelle usikkerhed om antallet af flygtninge
kan medføre større usikkerhed om størrelsen af udviklingsbistanden og dermed
medføre mindre forudsigelighed i udviklingsbistanden. Dermed var der risiko for, at
Danmark fremadrettet ikke lever op til FN’s målsætning om at give minimum 0,7 % af
BNI i udviklingsbistand. Statsrevisorerne konstaterede videre, at de flygtningerelate-
rede udgifter i 2016 udgjorde ca. 20 % af Danmarks udviklingsbistand og fandt det
vigtigt med åbenhed om anvendelsen af Danmarks samlede udviklingsbistand, her-
under også de flygtningerelaterede udgifter.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Resultatet af OECD’s arbejde med at præcisere
det gældende regelsæt for rapporteringen af flygt-
ningerelaterede udgifter og betydningen for Dan-
marks rapporteringspraksis.
2. Anvendelsen af den nye reguleringsmekanisme,
og om udviklingsbistanden målt på både tilsagn og
udbetalinger har levet op til målsætningerne. Rigs-
revisionen vil følge op efter den 3-årige periode i
2020.
3. Finansministeriets, Udlændinge- og Integrations-
ministeriets og Udenrigsministeriets arbejde med
at øge graden af åbenhed om de flygtningerelate-
rede udgifter, der medregnes som udviklingsbi-
stand.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
3
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til opfølgningspunk-
terne. Gennemgangen er baseret på skriftligt materiale fra Udenrigsministeriet, Fi-
nansministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
OECD’s nye regelsæt for rapportering af flygtningerelaterede udgifter
og betydningen heraf for Danmarks rapporteringspraksis
7. Statsrevisorerne konstaterede, at DAC-direktivet på nogle områder var så over-
ordnet, at OECD’s medlemslande selv måtte fortolke, hvilke flygtningerelaterede ud-
gifter der kunne medregnes som udviklingsbistand. Det var fx ikke muligt at vurdere,
om postasyludgifter, udgifter til afviste asylansøgere og udgifter til Udlændingestyrel-
sens og Flygtningenævnets sagsbehandling burde medregnes.
8. Det fremgik af beretningen, at postasyludgifterne, som en del af udviklingsbistan-
den, hverken havde været opgjort stringent eller transparent, og at der havde været
forskellige beregningsmodeller i perioden 2005-2016, men at der pågik forhandlinger
i OECD om præcisering af regelsættet for rapportering af flygtningerelaterede udgif-
ter. Det fremgik videre, at Danmarks rapporteringspraksis ville blive tilpasset de nye
regler, når de var vedtaget.
Justeringer i den danske rapporteringspraksis som følge af det præciserede
DAC-direktiv
9. Udenrigsministeriet og Finansministeriet har oplyst, at OECD-medlemslandene
den 31. oktober 2017 godkendte et præciseret direktiv for DAC-rapportering af flygt-
ningemodtagelsesudgifter. Det præciserede direktiv har til formål at skabe forøget
sammenlignelighed og transparens i forhold til, hvilke flygtningemodtagelsesudgifter
OECD-landene kan rapportere som en del af udviklingsbistanden.
Ministerierne oplyser, at det præciserede DAC-direktiv giver anledning til flere væ-
sentlige justeringer af den tidligere danske praksis for, hvilke flygtningeudgifter der
kan rapporteres som udviklingsbistand. Indholdsmæssigt giver det præciserede
DAC-direktiv ifølge ministerierne primært anledning til følgende ændringer:
Persongrupper:
Fremadrettet kan udgifter til afviste asylansøgere ikke ODA-
rapporteres, mens udgifter til familiesammenførte til flygtninge kan ODA-rappor-
teres.
12-måneders-reglen:
Alene udgifter, der falder inden for de første 12 måneders
ophold i Danmark, kan DAC-rapporteres, hvilket indebærer, at ODA-rapportering
af udgifter til repatriering udgår.
Udgiftskategorier:
ODA-rapportering af udgifter til myndighedernes asylsagsbe-
handling og direkte udgifter til at fremme jobparathed udgår. Udgifter til bistand i
forbindelse med asylsagsbehandlingen, fx tolkning og advokatbistand, vil dog
fortsat kunne ODA-rapporteres.
DAC-direktivet
DAC-direktivet giver retnings-
linjer for, hvordan udviklings-
bistand rapporteres.
Postasylfase
I beretningen vedrørte post-
asylfasen perioden, fra en
asylansøger får opholdstilla-
delse til 12 måneder fra ansøg-
ningstidspunktet.
DAC-rapportering
En DAC-rapportering er en
indberetning til OECD af et
lands udbetalte
udviklingsbistand for et givent
år.
ODA-rapportering
En ODA-rapportering er en
opgørelse af udviklingsbis-
tande. ODA står for Official
Development Assistance.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
4
Ministerierne oplyser, at den ændrede danske rapporteringspraksis trådte i kraft fra
og med rapporteringen for 2017.
10. Udenrigsministeriet vurderede i faktaarket Fakta: Danmarks Udviklingsbistand og
udgifter til flygtningemodtagelse, der blev publiceret i august 2018, at den del af flygt-
ningeudgifterne, der kan opgøres og rapporteres som udviklingsbistand, ville stige
med ca. 100 mio. kr., hvis den nye rapporteringspraksis blev lagt til grund for budget-
tet for finanslov 2018.
11. I forlængelse af det præciserede DAC-direktiv godkendte OECD ultimo november
2018 et nyt og præciseret rapporteringsformat, der har til formål at sikre en mere de-
taljeret og ensartet rapportering fra medlemslandene. Det præciserede rapporterings-
format gælder fra og med rapporteringen af de udgifter, der blev afholdt i 2019.
Udenrigsministeriet er ansvarlig for at indsamle og rapportere de samlede udgifter til
udviklingsbistand til OECD, herunder de flygtningerelaterede udgifter, på baggrund
af oplysninger fra de ministerier, der afholder flygtningerelaterede udgifter. Udenrigs-
ministeriet forventer, at ministeriet på baggrund af det præciserede rapporterings-
format fremover vil modtage opgørelser fra de relevante ministerier, hvor udgifterne
er opdelt på formålskoder og bistandstyper. Dette er i modsætning til i dag, hvor de
danske flygtningeudgifter rapporteres som et samlet beløb til DAC på baggrund af
indmelding til Udenrigsministeriet af ét samlet beløb fra hvert af de berørte ministe-
rier med undtagelse af Udlændinge- og Integrationsministeriet.
12. Rigsrevisionen kan konstatere, at det præciserede DAC-direktiv og det præcise-
rede rapporteringsformat har givet anledning til justeringen af den tidligere danske
praksis for beregning og rapportering af udviklingsbistand og flygtningerelaterede
udgifter. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har implemente-
ret de præciserede retningslinjer for, hvilke flygtningerelaterede udgifter der kan op-
gøres som udviklingsbistand. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Den nye reguleringsmekanisme
Tilsagn i udviklingsbi-
standen
Faktaark
I august 2018 udgav Udenrigs-
ministeriet en opdateret ud-
gave af faktaarket Fakta: Dan-
marks udviklingsbistand og
udgifter til flygtningemodta-
gelse.
Formålet med faktaarket er
bl.a. at øge åbenheden om,
hvad der medregnes som ud-
viklingsbistand.
Tilsagn i udviklingsbistanden
sker, når Danmark indgår en
retligt bindende forpligtelse til
at udbetale tilskud. Selve ud-
betalingen af tilskuddet kan
finde sted forskudt i forhold til
det indgåede tilsagn.
13. Statsrevisorerne konstaterede, at Udenrigsministeriet trods usikkerhed om stør-
relsen af de flygtningerelaterede udgifter har sikret en tilfredsstilende forudsigelig-
hed i udviklingsbistanden i forhold til udsving i 2015 og 2016. Statsrevisorerne kon-
staterede dog samtidig, at der i 2016 skulle have været givet tilsagn for yderligere ca.
1 mia. kr., hvis målsætningen om at give tilsagn for 0,71 % af BNI skulle have været op-
nået. Statsrevisorerne tilføjede, at den generelle usikkerhed om antallet af flygtninge
dog kan medføre større usikkerhed om størrelsen af udviklingsbistanden og dermed
medføre mindre forudsigelighed i udviklingsbistanden. Dermed er der risiko for, at
Danmark fremadrettet ikke lever op til FN’s målsætning om at give min. 0,7 % af BNI i
udviklingsbistand. Statsrevisorerne fandt det relevant, at Udenrigsministeriet har im-
plementeret en ny model for beregning af udviklingsbistand og flygtningerelaterede
udgifter, som vil styrke forudsigeligheden.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
2235982_0006.png
5
14. Udenrigsministeriet har oplyst, at der er indført en ny model – den såkaldte regu-
leringsmekanisme – for beregning af udviklingsbistanden og flygtningerelaterede ud-
gifter, som gælder fra 2017 og frem. Reguleringsmekanismen håndterer udsving i bl.a.
flygtningemodtagelsesudgifter og ændrede BNI-skøn. Mekanismen indebærer, at der
på tilsagnssiden over en rullende 3-årig periode afsættes præcis 0,7 % af BNI i udvik-
lingsbistand. Reguleringsmekanismen er derfor et værktøj, som forbedrer Udenrigs-
ministeriets planlægning og styring af de årlige bevillinger, bl.a. fordi mekanismen in-
debærer, at Udenrigsministeriet ikke skal aflyse planlagte tilsagn sent i finansåret,
hvis der opstår merudgifter til flygtningemodtagelse.
15. Der er 4 trin i reguleringsmekanismen, som vi har illustreret i figur 1 med udgangs-
punkt i Danmarks samlede udviklingsbistand i 2017.
Figur 1
Beskrivelse af reguleringsmekanismen med udgangspunkt i Danmarks
samlede udviklingsbistand
1)
i 2017 (for tilsagn)
August 2016 (trin 1)
Udviklingsbistanden budgetteres på
finansloven (på baggrund af skøn for BNI
2)
og skøn for udgifter til flygtningemod-
tagelse) til 15.167,6 mio. kr., hvoraf 3.960,7
mio. kr. er udgifter til flygtningemod-
tagelse.
Juni/juli 2018 (trin 4)
Udviklingsbistanden reguleres på baggrund
af det endelige BNI for finansåret 2017, med
henblik på at der afsættes 0,7 % af BNI i
udviklingsbistand over en 3-årig rullende
periode. Reguleringen medfører, at
182,8 mio. kr. overføres til førstkommende
finanslovsforslag (2019).
November 2016 (trin 2)
Udviklingsbistanden nedreguleres (på bag-
grund af opdaterede skøn for BNI og opda-
terede skøn for udgifter til flygtningemod-
tagelse) til 15.016,5 mio. kr., hvoraf 2.762,4
mio. kr. er udgifter til flygtningemodtagelse.
December 2017 (trin 3)
Den del af udviklingsbistanden, der vedrører udgifter til
flygtningemodtagelse, reguleres til 614,4 mio. kr. (på
baggrund af et opdateret skøn for udgifter til flygt-
ningemodtagelse). Da skønnet i december 2017 er
2.148 mio. kr. lavere end skønnet i november 2016,
tilføres 2.148 mio. kr. til Udenrigsministeriets § 06.3.
Bistand til udviklingslandene ved akt. nr. 39 af
7/12/2017.
1)
2)
Vi har taget udgangspunkt i ulandsrammen på finanslovens § 06.3. Bistand til udviklingslandene, som pri-
mært indeholder udgifter til udviklingsbistand til udviklingslande. Andre store udgiftsposter er udgifter til
flygtningemodtagelse, fællesskabsfinansieret EU-bistand og administration af udviklingsbistanden.
Skøn for BNI stammer fra de økonomiske redegørelser.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Udenrigsministeriet og Finansministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
6
Som det fremgår af figur 1, blev Danmarks samlede udviklingsbistand i 2017 reguleret
ad 4 omgange på baggrund af løbende og opdaterede skøn og tal for BNI og udgifter
til flygtningemodtagelse. Da skønnet for udgifter til flygtningemodtagelse i december
2017 var 2.148 mio. kr. lavere end skønnet i november 2016, blev der ved akt. nr. 39 af
7/12/2017 tilført 2.148 mio. kr. til Udenrigsministeriets § 06.3. Bistand til udviklingslan-
dene. Konkret betød det, at Udenrigsministeriet i december 2017 skulle disponere
1,817,8 mio. kr. til nye tilsagn for at leve op til målsætning om at give 0,7 % af BNI i ud-
viklingsbistand, idet 330,2 mio. kr. blev anvendt til at annullere en negativ budgetre-
gulering på § 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer. Endelig viser figuren, at den
endelige regulering af udviklingsbistanden i 2017, som blev foretaget i juni/juli 2018,
medførte, at 182,8 mio. kr. blev overført til førstkommende finanslovsforslag, som var
finanslovsforslaget for 2019.
16. For at opnå en udviklingsbistand på 0,7 % af BNI målt på udbetalinger indeholder
reguleringsmekanismen tilsvarende justeringer af udbetalingsniveauet. Her indebæ-
rer mekanismen, at der til et beregnet udbetalingsniveau tillægges en sikkerhedsmar-
gin, der skal håndtere den usikkerhed, som er forbundet med budgetteringen af sær-
ligt flygtningerelaterede udgifter, fællesskabsfinansieret EU-bistand og BNI-skøn. Fi-
nans- og Udenrigsministeriet har oplyst, at sikkerhedsmarginen alt andet lige indebæ-
rer, at bistandsprocenten målt på udbetalinger årligt vil ligge mellem 0,70 og 0,75 %
af BNI.
Udbetalingsniveauet for 2017 blev udregnet til 15.410 mio. kr., svarende til 0,7 % af BNI-
skønnet i Økonomisk Redegørelse fra december 2017. Hertil tilføjer Udenrigsministe-
riet som standard en sikkerhedsmargin på 150 mio. kr. til håndtering af usikkerhed om
BNI-skøn og 250 mio. kr. til håndtering af usikkerhed om øvrig udviklingsbistand, her-
under fx fællesskabsfinansieret EU-bistand. Dertil kommer en sikkerhedsmargin på
baggrund af usikkerhed om flygtningeudgifter. Denne fastlægges på basis af historiske
data vurderet til at være 20 % af de skønnede samlede flygtningeudgifter ved udgifts-
opfølgningen efter 3. kvartal. Sikkerhedsmarginen blev i 2017 beregnet til i alt 525 mio.
kr. Udbetalingsniveauet inkl. sikkerhedsmarginen var i 2017 således på 15.935 mio. kr.,
svarende til 0,72 % af BNI-skønnet fra december 2017. I 2018 var det samlede udbe-
talingsniveau på 16.382,5 mio. kr. (beregnet i december 2018), svarende til 0,72 % af
BNI. For 2019 blev udbetalingsniveauet 17.006 mio. kr. beregnet i december 2019, hvil-
ket svarer til 0,72 % af BNI opgjort på baggrund af BNI-skønnet fra Økonomisk Rede-
gørelse fra december 2019. Udenrigsministeriet har oplyst, at sikkerhedsmarginen
udbetales fra den opsparing af allerede afgivne tilsagn, der eksisterer under udvik-
lingsbistanden.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne med implementeringen
af reguleringsmekanismen har styrket forudsigeligheden af niveauet for udviklingsbi-
standen målt både på tilsagn og udbetalinger. Rigsrevisionen konstaterer endvidere,
at udviklingsbistanden de seneste år
målt både på tilsagn og udbetalinger
har levet
op til Danmarks målsætning om at give 0,7 % af BNI i udviklingsbistand. Rigsrevisio-
nen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2016 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2020
7
Åbenhed om de flygtningerelaterede udgifter, der medregnes som ud-
viklingsbistand
18. Statsrevisorerne konstaterede, at de flygtningerelaterede udgifter i 2016 udgjorde
ca. 20 % af Danmarks udviklingsbistand. Statsrevisorerne fandt, at det er vigtigt med
åbenhed om anvendelsen af Danmarks samlede udviklingsbistand, herunder også de
flygtningerelaterede udgifter.
19. Det fremgik af beretningen, at Udenrigsministeriet på sin hjemmeside alene oplyste
flygtningerelaterede udgifter som et samlet beløb. Der var ikke oplysninger om, hvilke
typer flygtningerelaterede udgifter der medregnes som udviklingsbistand. Rigsrevisio-
nen fandt, at de flygtningerelaterede udgifter burde følge samme principper for åben-
hed som Udenrigsministeriets udviklingsbistand, særligt i lyset af at udgifter relateret
til flygtninge de senere år har udgjort en relativ stor andel af den samlede udviklings-
bistand.
20. Finansministeriet, Udlændinge- og integrationsministeriet og Udenrigsministeriet
har oplyst, at der i forbindelse med afslutningen på arbejdet med at tilpasse den dan-
ske praksis for flygtningemodtagelsesudgifter blev offentliggjort en opdateret udgave
af faktaarket Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til flygtningemodtagelse.
Formålet med faktaarket var bl.a. at øge åbenheden om, hvad der medregnes som ud-
viklingsbistand.
21. Rigsrevisionen kan konstatere, at faktaarket på ministerieniveau
i tekst
gennem-
går, hvilke udgifter der som følge af det præciserede DAC-direktiv
vil blive
medreg-
net som udviklingsbistand. Faktaarket giver ikke noget
beløbsmæssigt
overblik over,
hvilke udgifter der
er blevet
medregnet som udviklingsbistand. Rigsrevisionen kan dog
konstatere, at Udenrigsministeriet medio juli har stillet mere detaljerede data om de
flygtningerelaterede udgifter for 2019, der medregnes som udviklingsbistand, til rådig-
hed på Openaid-hjemmesiden. Ministeriet har oplyst, at disse data er stillet til rådig-
hed på hjemmesiden på baggrund af oplysninger om afholdte flygtningeudgifter fra
de berørte ministerier opdelt på formålskoder og bistandstyper.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet har øget graden
af åbenhed ved at stille mere detaljerede data, som de relevante ministerier indsen-
der til Udenrigsministeriet, til rådighed på Openaid-hjemmesiden. Rigsrevisionen vur-
derer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm