Finansudvalget 2017-18
SB 19 3
Offentligt
1804055_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
regionernes brug af konsulenter
November 2017
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 13. oktober 2017
1804055_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2016 om regionernes brug af konsulenter
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22. september 2017
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som økonomi- og indenrigsministeren
og regionerne har iværksat eller vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærknin-
ger og beretningens konklusioner.
13. oktober 2017
RN 409/17
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at han ikke finder det tilfredsstillende, at
regionerne ikke har sikret sig en sparsommelig, korrekt og strategisk brug af konsu-
lenter. Da beretningen ikke rejser kritik af lovgivningsmæssige forhold, har beretnin-
gen ikke givet ministeren anledning til at foreslå ændringer af regionsloven mv.
Regionerne har taget initiativer til at styrke tilsyn og opfølgning med konsulentkøb.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Regionerne har på forskellig vis styrket tilsyn og opfølgning med konsulentkøb ved
fx at udvide ledelsestilsynet, oprette en tværgående controllerfunktion, centralise-
re indgåelsen af aftaler på tjenesteydelsesområdet, anvende beretningens proces-
model og udarbejde nye politikker.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Regionerne er begyndt at udarbejde retningslinjer og strategier, som kan understøt-
te, at udbudsregler og indgåede rammeaftaler overholdes og konsulentkøb bruges
strategisk.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvorvidt regionerne udarbejder retningslinjer og strategier for konsulentkøb.
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 13. oktober 2017
1804055_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2017 en beretning om regionernes brug af konsulenter. Beret-
ningen handlede om, hvorvidt regionerne sikrer en sparsommelig brug af konsulenter. En
sparsommelig brug af konsulenter indebærer, at regionerne køber konsulentydelser bedst
og billigst, og at de strategisk overvejer til hvilke formål og hvornår, de har behov for kon-
sulenter.
3 regioner indgik i undersøgelsen af, om regionerne sikrer, at deres brug af konsulenter sker
bedst og billigst. Alle 5 regioner indgik i undersøgelsen af, om regionerne understøtter en
strategisk brug af konsulenter.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at regionernes indkøb af
konsulentydelser ikke er tilfredsstillende, idet regionerne ikke har sikret en sparsommelig,
korrekt og strategisk brug af konsulenter. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende:
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland ikke i tilstrækkelig grad
har købt konsulentydelser bedst og billigst
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland i 45 % af de gennem-
gåede konsulentkøb ikke har overholdt lovgivningen
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland i ca. halvdelen af de
gennemgåede konsulentkøb ikke har dokumenteret overvejelser om behov og omkost-
ninger forud for konsulentkøbet.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af økonomi- og indenrigsministerens og regionernes redegørelser
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse
5. Økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at han ikke finder det tilfredsstillende, at regio-
nerne ikke har sikret sig en sparsommelig, korrekt og strategisk brug af konsulenter. Minis-
teren finder det ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Re-
gion Sjælland ikke i tilstrækkelig grad har købt konsulenter bedst og billigst, og at de 3 re-
gioner i 45 % af de gennemgåede konsulentkøb ikke har overholdt lovgivningen. Ministeren
finder det desuden ikke tilfredsstillende, at de 3 regioner i ca. halvdelen af konsulentkøbe-
ne ikke har dokumenteret gennemgåede overvejelser om behov og omkostninger forud for
købet.
Ministeren oplyser, at beretningen ikke har givet ham anledning til at foreslå ændringer af
de lovgivningsmæssige rammer, da beretningen alene rejser kritik af interne forhold i regio-
nerne.
Regionernes initiativer
Tilsyn med køb af konsulenter
6. Det fremgik af beretningen, at de centrale enheder i regionerne ikke medvirker til, at lov-
givning, retningslinjer og rammeaftaler ved konsulentkøb overholdes. Regionerne har der-
for ikke en systematisk viden om, hvorvidt regler, interne retningslinjer og rammeaftaler for
brugen af konsulenter overholdes.
7. Region Sjælland oplyser, at regionen har indført et omfattende ledelsestilsyn med hen-
blik på at sikre regeloverholdelse, når regionen bruger konsulenter.
8. Region Hovedstaden oplyser, at regionen vil skærpe tilsynet med overholdelsen af regler,
når enhederne bruger konsulenter. Region Hovedstaden vil udvikle værktøjer og processer
for en mere målrettet opfølgning på området. Regionen har oprettet en tværgående control-
lerfunktion, som bl.a. skal sikre, at indkøb sker gennem det regionale indkøbssystem.
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 13. oktober 2017
1804055_0004.png
3
9. Region Midtjylland oplyser, at de har valgt at centralisere indgåelsen af aftaler på tjene-
steydelsesområdet, herunder indkøb af konsulentydelser, for dermed at sikre, at konsulent-
ydelser bruges strategisk, at de konkurrenceudsættes, og at udbudsreglerne overholdes.
Regionen har ligeledes allokeret yderligere resurser til regionens indkøbsfunktion for bl.a.
at sikre, at reglerne overholdes, og at tjenesteydelser konkurrenceudsættes.
10. Region Syddanmark har valgt at indarbejde beretningens procesmodel for brug af kon-
sulenter i en regionsdækkende vejledning. Modellen lægger vægt på, at regionerne via en
løbende opfølgning sikrer, at enhederne overholder de formelle regler, og at konsulenter bru-
ges strategisk og sparsommeligt. Det er regionens opfattelse, at der med implementeringen
af modellen kan sikres den fornødne understøttelse af de decentrale enheders opgaveva-
retagelse så tæt på driften som mulig.
11. Region Nordjylland vil i forbindelse med en revision af regionens indkøbspolitik udarbej-
de politikker og vejledninger for indkøb af konsulentydelser.
12. Rigsrevisionen finder regionernes initiativer tilfredsstillende og vurderer, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Retningslinjer og strategier
13. Statsrevisorerne konstaterede, at regionerne generelt ikke har strategier og retningslin-
jer for, hvornår og til hvilke formål konsulenter skal bruges, og hvordan regionerne sikrer det
størst mulige udbytte af brugen af konsulenter. Statsrevisorerne fandt det relevant, at alle 5
regioner på baggrund af undersøgelsen udarbejder strategier og vejledninger til de decen-
trale enheder for brugen af konsulenter.
14. Det fremgår af regionernes redegørelser, at alle 5 regioner har taget eller vil tage initia-
tiv til at udarbejde retningslinjer og/eller støtteværktøjer, som kan understøtte, at enhederne
opnår en strategisk brug af konsulenter, og at regionerne overholder udbudsregler og ind-
gåede rammeaftaler.
15. Region Sjælland oplyser, at regionen er gået i gang med at udarbejde interne retnings-
linjer for regionens brug af konsulenter, som kan sikre en bedre strategisk styring og over-
holdelse af udbudsreglerne. Regionen har endvidere øget brugen af rammeaftaler, hvilket
også vil medvirke til en mere strategisk brug af konsulenter, og at udbuds- og forvaltnings-
retlige regler overholdes.
16. Region Hovedstaden oplyser, at regionen allerede inden beretningen havde dækket ho-
vedparten af regionens brug af konsulenter via indgåede rammeaftaler for køb af konsulent-
ydelser eller via tilslutning til SKI’s rammeaftaler for køb af konsulentydelser. Region Hoved-
staden er dog enig med Statsrevisorerne i, at det fortsat er muligt at forbedre processerne
vedrørende indkøb af konsulenter, og regionen vil derfor iværksætte en række yderligere
tiltag, som skal forbedre regionens indkøb af konsulentydelser.
Regionen vil i den sammenhæng udarbejde og implementere en fast skabelon, hvormed de
decentrale enheder skal tage stilling til og dokumentere overvejelser inden konsulentkøbet
samt dokumentere økonomi, leverancer og evaluering af købet. Regionen vil endvidere øge
information og kommunikation til hospitaler og koncerncentre om de gældende og opdate-
rede retningslinjer i regionen, herunder om brugen af overnævnte skabelon.
17. Region Midtjylland oplyser, at regionen også er ved at udarbejde retningslinjer til de de-
centrale funktioner om brug af konsulentydelser, herunder bl.a. for at sikre konkurrenceud-
sættelse af konsulentydelser.
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 13. oktober 2017
1804055_0005.png
4
18. Region Syddanmark oplyser, at regionsrådet generelt har taget Rigsrevisionens beret-
ning til efterretning. Regionen finder beretningens generiske procesmodel for køb af konsu-
lentydelser meget anvendelig, og regionen vil derfor indarbejde modellen i en regionsdæk-
kende vejledning for køb af konsulentydelser.
Regionen er enig i, som det fremgår af beretningen, at regionerne altid bør anlægge en ri-
melighedsbetragtning og afveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at gøre brug af modellen.
Regionen vil derfor i den omtalte vejledning give eksempler på en sådan afvejning, ligesom
vejledningen vil indeholde en tjekliste med henblik på at opfylde dokumentationskrav i for-
bindelse med indkøb af konsulentydelser. Herudover vil regionen i forbindelse med en revi-
sion af regionens indkøbspolitik udarbejde en ny samlet strategi for regionens brug af kon-
sulenter som et tillæg til regionens indkøbspolitik.
19. Region Nordjylland oplyser, at regionen i en leverandørstrategi har beskrevet en tjekli-
ste for, hvornår opgaver placeres internt og eksternt.
20. Rigsrevisionen finder det positivt, at alle regioner har taget initiativ til at udarbejde ret-
ningslinjer og strategier, som kan understøtte, at enhederne opnår en strategisk brug af kon-
sulenter, og at regionerne overholder udbudsregler og indgåede rammeaftaler. Rigsrevisio-
nen vil fortsat følge, at retningslinjer og strategier bliver udarbejdet.
Lone Strøm