Finansudvalget 2016-17
SB 19 2
Offentligt
1793362_0001.png
Regionsrådsformanden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Økonomi og Indenrigsministeriet
Telefon
38 66 50 00
Direkte
38 66 58 88
Mail
regionsraadsformand@regionh.
dk
Web
www.regionh.dk
Dato: 30. august 2017
Udtalelse fra regionsrådet i Region Hovedstaden til Økonomi og Indenrigsmini-
steriet vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 19/2016 om regionernes brug af kon-
sulenter
Regionsrådet i Region Hovedstaden har behandlet sagen om udtalelse til Økonomi og
Indenrigsministeriet. Regionsrådet er blevet bedt om at forholde sig til beretningens
indhold, konklusioner og Statsrevisorernes bemærkninger, herunder hvilke foranstalt-
ninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Til Rigsrevisionens beretning har Statsrevisorerne bemærket, at regionernes indkøb af
konsulentydelser ikke er tilfredsstillende, idet regionerne ikke har sikret en sparsom-
melig, korrekt og strategisk brug af konsulenter. Statsrevisorerne finder det ikke til-
fredsstillende:
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland ikke i til-
strækkelig grad har købt konsulentydelser bedst og billigst
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland i 45 % af
de gennemgåede konsulentkøb ikke har overholdt lovgivningen
at Region Hovedstaden, Region Syddanmark og Region Sjælland i ca. halv-
delen af de gennemgåede konsulentkøb ikke har dokumenteret overvejelser
om behov og omkostninger forud for konsulentkøbet."
Region Hovedstaden er enig med Statsrevisorerne i, at det er muligt at forbedre pro-
cesserne vedr. konsulent indkøb og jf. ovenstående arbejdes der på at anvende dedike-
rede ressourcer mere effektivt. Dette arbejde har gennem længere tid været i fokus i
regionen, hvor administrationen arbejder på at forbedre regionens indkøb af konsulen-
ter gennem en række fokuserede tiltag.
Overordnet konkluderer Rigsrevisionen, at regionerne ikke har sikret en sparsommelig
brug af konsulenter og dette finder Rigsrevisionen utilfredsstillende.
I Region Hovedstaden er det et bærende princip, at ansvaret for og kompetencen til at
træffe beslutning angående økonomisk disponering er delegeret til det niveau i organi-
sationen, der har budgetansvaret og den direkte viden om de forhold, der ligger til
grund herfor. Dette indebærer ansvar for efterlevelse af de overordnede retningslinjer
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 2: Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22. september 2017
for indkøbsområdet – dvs. indkøbspolitik og omkostningsdisponeringsregler – og at
virksomheder med behov for at indkøbe en konsulentydelse disponerer i overens-
stemmelse hermed, og selv aktivt søger nødvendig bistand ift. relevante centrale ram-
meaftaler, og hvilken form for konkurrenceudsættelse der kræves inden indkøb effek-
tueres.
I forhold til Rigsrevisionens opgørelse i beretningen (s. 4) har Region Hovedstaden på
nuværende tidspunkt indgået centrale rammeaftaler og/eller understøtter anvendelse af
SKI’s rammeaftaler på hovedparten (93% opgjort i omsætning) af de konsulentydel-
seskategorier, der er genstand for Rigsrevisionens undersøgelsen.
I tilgift til de konsulentydelseskategorier, der er genstand for Rigsrevisionens
undersøgelse, har Region Hovedstaden herudover udbudt bygherre-, ingeniør-
og arkitektrådgivning og indgået 26 rammeaftaler herom.
IT-konsulentydelser er udbudt i 2014 som et fællesregionalt udbud med Regi-
on Sjælland og har resulteret i tildeling af 42 rammeaftaler med udløb i 2018.
Revisionsydelser er udbudt af Region Hovedstaden, og har resulteret i tilde-
ling af en rammeaftale med udløb i 2018.
Ved indkøb af Managementkonsulentydelser er Region Hovedstaden tilsluttet
SKI’s rammeaftaler: 17.11 og 17.13, ud fra en vurdering af, at de 7 delaftaler
og mange forskellige leverandører og kompetencer, som er repræsenteret, er
bredt dækkende for behovet – og at modellen for tildeling af aftalerne er hen-
sigtsmæssig i praksis og vil medvirke til at det økonomisk mest fordelagtige
tilbud vælges. Processen for og anvendelsen af SKI’s rammeaftaler understøt-
tes af en central enhed i Region Hovedstaden for regionens enheder.
Bygherre-, ingeniør- og arkitektrådgivning er udbudt af Region Hovedstaden
og har resulteret i tildeling af 26 centrale rammeaftaler med udløb i 2019.
Udbud af advokatydelser for Region Hovedstaden pågår med forventet kon-
traktstart i efteråret 2017.
På trods af ovenstående aftaler anerkender Region Hovedstaden kritikpunkterne fra
Rigsrevisionen og tager kritikken alvorligt.
I forhold til de af Rigsrevisionens beskrevne kritikpunkter bemærker Region Hoved-
staden følgende:
Inden Rigsrevisionens undersøgelse er der opsat processer og retningslinjer for anskaf-
felsesprocessen af IT konsulenter og management konsulenter, samt efterfølgende op-
dateret information herom på regionens intranet (REGI). Der vil i forlængelse heraf
endvidere blive gennemført en række informationsmøder for hospitaler, koncerncentre
og øvrige virksomheder.
De beskrevne anskaffelsesprocesser adresserer Rigsrevisionens kritikpunkter, herun-
der afløftning af udbudspligt, samt overholdelse af god praksis for brug af konsulenter.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 2: Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22. september 2017
I den sammenhæng fremhæver Rigsrevisionen administrationsmodellen for indkøb af
IT konsulenter, der indeholder en strategi og tilhørende retningslinjer for brugen af
konsulenter. Gennemgangen af 13 konsulentkøb i på dette område viser, at Region
Hovedstaden generelt efterlever strategien og retningslinjerne for køb af konsulent-
ydelser.
Udfordringen har i de konkrete kritikpunkter været, at retningslinjerne ikke er blevet
efterlevet i de konkrete anskaffelser, hvor selve anskaffelsen er foretaget af hospitaler,
koncerncentre og virksomheder. Region Hovedstaden vil på baggrund af Rigsrevisio-
nens kritik iværksætte følgende nye tiltag:
Udarbejde og implementere en fast tillægsskabelon, som tager stilling til og
dokumenterer overvejelser inden anskaffelsen, økonomi, leverancer og evalu-
ering ydelse og leverancer.
Mere information og kommunikation til hospitaler, koncerncentre og øvrige
virksomheder omkring de gældende og opdaterede retningslinjer, herunder
ovenfornævnte tillægsskabelon for konsulentanskaffelser i Region Hovedsta-
den.
Tilsyn: Som det nævnes af Rigsrevisionen i beretningen er datagrundlaget for
afdækning af konsulentkøb for at vurdere om det sker sparsommeligt, ikke til-
fredsstillende. Region Hovedstaden er i gang med at afdække mulighederne
og udvikle værktøjer og processer for en mere målrettet opfølgning på områ-
det – og en skærpet tilsynsførelse med de decentrale enheders disponering og
overholdelse af de overordnede retningslinjer. Herunder vil tilsyn med over-
holdelse af lovgivningen på området blive en del af en øget indsats i forbin-
delse med samling af regionens regnskabs- og bogholderifunktioner pr. 1. ok-
tober 2017. Ved samlingen etableres der også en central controllingfunktion,
der skal se på projekter på tværs af regionen. Som led i controllingen vil der
bl.a. blive ført tilsyn med, at gældende regler og retningslinjer overholdes, og
hvordan bevillingerne anvendes. Som et yderligere tiltag, vil controllingen
fremover også omfatte et tilsyn med, i hvilket omfang det regionale indkøbs-
system anvendes på tværs af regionen. Controllingfunktionen vil som led i den
løbende ledelsesrapportering til virksomhederne følge op herpå for at sikre en
højere målopfyldelse.
Region Hovedstadens Center for IT, Medico og Telefoni har som opfølgning
på Rigsrevisionens bemærkninger indført kvartalsvise stikprøvekontroller og
vil desuden øge den generelle indsats ift. dokumentation for overholdelse af
udbudsreglerne, samt dokumentation for evaluering af konsulentindkøb.
På baggrund af ovenstående igangsatte og kommende tiltag vurderer Region Hoved-
staden samlet, at alle væsentlige elementer i Rigsrevisionens kritik vil blive imøde-
kommet indenfor de rammer, som delegeres med budgetansvaret. Det er dog Region
Hovedstadens vurdering, at tiltagene skal tilgodese en effektiv drift og dermed undgå
unødig bureaukrati fx i form af omfattende dokumentation.
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB19/2016 - Bilag 2: Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22. september 2017
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Side 4