Finansudvalget 2016-17
SB 17 5
Offentligt
2024219_0001.png
Marts 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Region Hovedstadens
akuttelefon 1813
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
2024219_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Region Hovedstadens akut-
telefon 1813 (beretning nr. 17/2016)
1. marts 2019
RN 402/19
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Region Hovedstadens akuttele-
fon 1813 (herefter Akuttelefonen), som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tid-
ligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 20. september 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Region Hovedstaden har i perioden 2017-2018 iværksat initiativer, som løbende og sær-
ligt siden sommeren 2018 har forbedret opfyldelsen af regionens 2 servicemål for svar-
tider. Regionen har desuden gennemført alle planlagte eksterne audits.
Sundheds- og Ældreministeriet har i samarbejde med Danske Regioner fået udarbej-
det en rapport, der kortlægger de regionale lægevagtsordninger og Akuttelefonen
med henblik på at vurdere ordningernes kvalitet, service og effektivitet.
Rigsrevisionen finder Region Hovedstadens og Sundheds- og Ældreministeriets initia-
tiver tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Akuttelefonen har i perioden 2017-2018 forbedret opfyldelsen af regionens 2 ser-
vicemål for svartider, så svartiderne nu opfylder servicemålene for ventetid.
Akuttelefonen har i perioden fra 2017-2018 gennemført alle planlagte eksterne au-
dits.
Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet en rapport, der kortlægger de regi-
onale lægevagtsordninger og Akuttelefonen og dermed gør det muligt at uddrage
læring om opgaveløsningen på tværs af regionerne.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
2024219_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2017 en beretning om Region Hovedstadens akuttelefon
1813. Beretningen handlede om, hvorvidt Akuttelefonen opfyldte mål for ventetid og
kvalitet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
Akuttelefonen i perioden 2014-2017 ikke i tilstrækkelig grad opfyldte målene for ven-
tetider og kvalitet. Statsrevisorerne fandt det desuden ubegrundet, at alle 5 regioner
har organiseret deres visitation af akutpatienter så forskelligt, at en sammenligning på
tværs af økonomi, bemanding mv. ikke er mulig.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Region Hovedstadens arbejde på at kunne indfri
de fastsatte mål for ventetid.
2. Region Hovedstadens arbejde med at sikre, at
alle planlagte interne audits fremover gennemføres.
3. Region Hovedstadens arbejde med at sikre hø-
jere målopfyldelse for servicemålene om ventetid
ved telefonisk henvendelse til Akuttelefonen.
4. Region Hovedstadens arbejde med at sikre, at al-
le planlagte eksterne audits fremover gennemføres.
5. Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Re-
gioners rapport, der kortlægger de regionale læge-
vagtsordninger og Akuttelefonen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af 20 september 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af 20. september 2017.
Behandles i dette notat .
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat .
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Region Hovedstadens initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Region Hovedstadens initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter, som omhandler Region Hovedstadens arbejde med at sik-
re højere målopfyldelse for servicemålet om ventetid ved telefonisk henvendelse til
Akuttelefonen og gennemførelse af eksterne audits. Gennemgangen er baseret på
en redegørelse fra Region Hovedstaden.
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
2024219_0004.png
3
Servicemål for ventetider
7. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at Akuttelefonen i perioden 2014-
2017 ikke i tilstrækkelig grad opfyldte servicemålene for ventetider.
8. Det fremgik af beretningen, at Region Hovedstaden har fastlagt et servicemål om,
at 90 % af opkaldene til Akuttelefonen skal være besvaret inden for 3 minutter, og at
alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter.
9. Region Hovedstaden har oplyst, at Akuttelefonen har arbejdet målrettet på at for-
bedre svartiderne, og at det har resulteret i forbedrede svartider siden sommeren
2018. Figur 1 viser opfyldelsen af de 2 servicemål for ventetid i perioden 2017-2018.
Figur 1
Opfyldelse af servicemål for ventetid i perioden 2017-2018
120%
100%
80%
60%
40%
20%
0%
August 2017
Juni 2017
September 2017
September 2018
November 2018
Oktober 2017
Maj 2017
Februar 2018
Juli 2017
Januar 2017
Januar 2018
April 2018
Februar 2017
December 2017
November 2017
August 2018
Maj 2018
April 2017
Marts 2018
Juni 2018
Oktober 2018
Marts 2017
Juli 2018
Besvaret inden for 3 minutter
Servicemål for 3 minutter
Note: Opgjort pr. 29. november 2018.
Besvaret inden for 10 minutter
Servicemål for 10 minutter
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Region Hovedstaden.
Det fremgår af figur 1, at Akuttelefonen i størstedelen af perioden 2017-2018 har haft
udsving i opfyldelsen af regionens servicemål for svartider. Akuttelefonen har dog si-
den sommeren 2018 haft en stabil fremgang for besvarelse af opkald og opfyldte beg-
ge servicemål i november 2018. Andelen af opkald, der blev besvaret inden for 3 mi-
nutter i perioden 2017-2018, varierede mellem 38 % og 90 %. Andelen af opkald, der
blev besvaret inden for 10 minutter, varierede mellem 64 % og 100 %.
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
2024219_0005.png
4
10. Region Hovedstaden har oplyst, at den positive udvikling i svartider skyldes, at
Akuttelefonen har iværksat en række initiativer, som skal sikre kortere svartider.
Tabel 1 viser en oversigt over de initiativer, som Region Hovedstaden har iværksat.
Tabel 1
Akuttelefonens iværksatte initiativer for at sikre bedre svartider
Initiativ
Nedbringelse af antallet af
vakancer
Resultat
Akuttelefonen har nedbragt antallet af vakancer. Antallet har
tidligere varieret med 10-15 ubesatte stillinger og med rela-
tivt få ansøgere. Akuttelefonen ligger nu stabilt med vakancer
svarende til 7-8 årsværk. Samtidig har Akuttelefonen nu en la-
vere personaleomsætning og flere kvalificerede ansøgere.
Akuttelefonens sygefravær er i perioden 2017-2018 ned-
bragt gennem fokus på trivsel og konsekvent opfølgning på
fravær hos hver enkelt medarbejder. Dette har medført en re-
duktion i forhold til kortvarigt fravær. Akuttelefonens sygefra-
vær ligger dog stadig over regionens mål på 4,5 %. Dette skyl-
des primært langtidssygemeldte medarbejdere.
Akuttelefonen har iværksat ledelsesmæssig opfølgning med
de enkelte medarbejdere om betydningen af egen performan-
ce og kvaliteten i forhold til det samlede resultat, herunder sam-
taletid og antal opkald, som den enkelte medarbejder tager, og
med fokus på, at den primære opgave er visitation.
Akuttelefonen har sikret ledelsestilstedeværelse i både aften-
og weekendvagter.
Akuttelefonen har indført daglige tavlemøder med fokus på
driftsmål med særligt fokus på svartider, hvor resultater gen-
nemgås, og indsatser til forbedring aftales og afprøves.
Akuttelefonen har haft øget fokus på pauseafvikling, og med-
arbejderne er nu selv gjort medansvarlige for styring af pause-
afviklingen. Det har givet større tilfredshed blandt medarbej-
derne og reduceret risikoen for opbygning af ventetid for bor-
gerne.
Akuttelefonen har forbedret sin vagtplanlægning, idet beman-
dingen nu regnes på timebasis på baggrund af 4 års data om
forventet opkaldsmængde.
Akuttelefonen har skabt et tværfagligt øget samarbejde blandt
sygeplejersker og læger.
Fokus på nedbringelse af
sygefravær
Fokus på den enkeltes
performance
Ledelsestilstedeværelse
Tavlemøder med medarbej-
derne
Fokus på pauseafvikling
Forbedret vagtplanlægning
Styrkelse af det tværfaglige
samarbejde
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Region Hovedstaden.
Det fremgår af tabel 1, at Akuttelefonen har iværksat 8 initiativer for at sikre bedre
svartider. Initiativerne omhandler både de overordnede rammer for de ansattes ar-
bejde og de ansattes performance og interne samarbejde.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Akuttelefonen løbende har iværksat
initiativer og siden sommeren 2018 har haft en stabil fremgang i opfyldelsen af regio-
nens 2 servicemål for svartider, så svartiderne nu opfylder servicemålene for vente-
tid. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
5
Eksterne audits
12. Statsrevisorerne konstaterede, at Akuttelefonen systematisk følger udviklingen i
kvaliteten af visitationen, men at Akuttelefonen i perioden 2014-2016 ikke havde til-
strækkeligt fokus på at gennemføre de planlagte audits.
Audit
13. Det fremgik af beretningen, at Akuttelefonen siden 2014 har arbejdet systematisk
med audit som et redskab til at øge patientsikkerheden og kvaliteten af patientforlø-
bene, og audit indgår som et element i Akuttelefonens kvalitetsudvikling. Eksterne au-
dits har fokus på det sammenhængende patientforløb, dvs. fra opkald til Akuttelefo-
nen til fx besøg på akutmodtagelse. Det fremgik desuden af beretningen, at Akuttele-
fonens visitation til akut- og børnemodtagelser overordnet set ikke levede op til de
fastsatte måltal.
14. Region Hovedstaden har oplyst, at Akuttelefonen har haft fokus på at sikre et tæt-
tere samarbejde med akut- og børnemodtagelser om afholdelse af auditmøder, så de
planlagte audits nu gennemføres som planlagt.
Akuttelefonen planlagde og gennemførte i alt 720 eksterne audits i 2017 og 650 eks-
terne audits i 2018. Alle planlagte eksterne audits blev for begge år gennemført.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Akuttelefonen har gennemført alle
planlagte eksterne audits i perioden 2017-2018. Rigsrevisionen vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Audit er en metode til kvali-
tetsvurdering i sundhedsvæ-
senet, hvor kvaliteten af sund-
hedsvæsenets ydelser vurde-
res på grundlag af konkrete
patientforløb. Audit gennem-
føres som en stikprøvekontrol
og er en proces, hvor data ana-
lyseres og vurderes, kvaliteten
belyses, og hvor der fremsæt-
tes forslag til eventuelle for-
bedringstiltag.
III. Kortlægning af de regionale lægevagtsordninger og
Akuttelefonen
16. Det fremgik af beretningen, at det er Rigsrevisionens vurdering, at Sundheds- og
Ældreministeriet og Danske Regioner med fordel kunne igangsætte en analyse af re-
gionernes visitation og rådgivning af akutte patienter, så der kan uddrages læring om
opgaveløsningen på tværs af regioner og dermed sikre høj kvalitet under hensyntagen
til en effektiv resursestyring af visitationen.
17. Statsrevisorerne fandt det ubegrundet, at alle 5 regioner har organiseret deres vi-
sitation af akutpatienter så forskelligt, at en sammenligning på tværs af økonomi, be-
manding mv. ikke er mulig.
18. Sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen af 25. august 2017, at
der kan være et uudnyttet potentiale for læren om bedste praksis, kvalitet og ventetid
på tværs af regionerne i forhold til visitation og behandling af akutte patienter.
19. Det fremgår af den rapport, som Sundheds- og Ældreministeriet har fået udarbej-
det, at formålet har været at få mere viden om de regionale lægevagtsordninger og
Akuttelefonen. Der er ikke tidligere foretaget større sammenlignelige beskrivelser af
de 5 regioners ordninger, som giver et samlet overblik over ligheder og forskelle i ord-
ningernes organisering, serviceniveau, kvalitet, økonomi mv. Det fremgår af rapporten,
at den skal medvirke til at skabe et bedre vidensgrundlag for debatten om indretnin-
gen af det præhospitale område uden for dagtiden.
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2019
6
20. Det fremgår af rapporten, at det har været muligt at kortlægge lægevagternes og
Akuttelefonens organisering og tilrettelæggelse af opgaver, dokumentation, koordina-
tion og kommunikation mellem aktører, serviceniveau og kvalitet, aktivitet og økono-
mi. Det fremgår dog også af rapporten, at det er vanskeligt at sammenligne de regio-
nale ordninger, da områderne grundlæggende er forskelligt organiseret og ikke har de
samme kategorier af ydelser, opgaver, bemanding mv.
21. Rigsrevisionen kan konstatere, at det er vanskeligt at sammenligne de regionale
lægevagtsordninger og Akuttelefonen, da ordningerne grundlæggende er forskelligt
organiseret.
Rigsrevisionen finder det dog tilfredsstillende, at der for første gang er udarbejdet en
rapport, der samler viden om de regionale ordninger, som gør det muligt at uddrage
læring om opgaveløsningen på tværs af regionerne. Rigsrevisionen vurderer derfor,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm