Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 25. august 2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1704206
Dok. nr.: 412212
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
Rigsrevisionens beretning nr. 17/2016 om Region
Hovedstadens akuttelefon 1813
Statsrevisorerne har den 17. maj 2017 fremsendt deres beretning nr. 17/2016 om
Region Hovedstadens akuttelefon 1813.
Jeg vil indledningsvist kvittere for, at beretningen sætter fokus på akutområdet, der
er en vigtig hjørnesten i vores sundhedsvæsen. Alle fem regioner har etableret
visiteret adgang for akutte patienter. Ved visitationen vurderer sygeplejersker og
læger, hvilken behandling der er den rette for borgeren. Formålet er især at sikre høj
kvalitet og effektiv ressourcestyring.
Jeg bemærker, at statsrevisorerne ikke finder det tilfredsstillende, at akuttelefonen
1813 i perioden 2014-2017 ikke i tilstrækkelig grad har opfyldt målene for ventetider
og kvalitet. Jeg har på baggrund af beretningen indhentet udtalelse fra Region
Hovedstaden, jf. §18 stk. 3 i lov om revision af statens regnskaber mv. Region
Hovedstaden udtaler følgende:
Region Hovedstadens bemærkninger og tiltag
Region Hovedstaden oplyser følgende:
”Det er Region Hovedstadens vurdering, at Rigsrevisionen har foretaget en grundig
analyse af Akuttelefonen 1813. Statsrevisorerne såvel som Rigsrevisionen påpeger
forhold, som allerede er regionen bekendt, og som regionen arbejder målrettet på at
forbedre – eksempelvis ventetider og tværgående kvalitetsarbejde.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at alle fem regioner har organiseret deres telefoni-
ske visitation forskelligt, og at der er væsentlig forskel på, hvilke mål regionerne har
sat for ventetid. Region Hovedstaden har de mest ambitiøse mål og er den eneste re-
gion, der systematisk følger op på kvaliteten af den telefoniske visitation.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regio-
ner med fordel kan igangsætte en analyse af regionernes visitation og rådgivning af
akutte patienter. Region Hovedstaden finder, at en samlet analyse af de forskellige re-
gioners lægevagtsordning vil kunne skabe vigtig læring, der kan understøtte en effek-
tiv udnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer.
Vedr. ventetider ved Akuttelefonen 1813
Region Hovedstaden har fastlagt et servicemål om, at 90 % af opkaldene til Akuttele-
fonen 1813 skal være besvaret inden for 3 minutter, og at alle opkald skal være be-
svaret inden for 10 minutter.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Region Hovedstaden ift. de øvrige regioner har
et forholdsvist ambitiøst mål, men at Akuttelefonen 1813 i perioden 2014 – marts
2017 ikke har indfriet servicemålene.