Finansudvalget 2016-17
SB 17 2
Offentligt
1782988_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 25. august 2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1704206
Dok. nr.: 412212
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
Rigsrevisionens beretning nr. 17/2016 om Region
Hovedstadens akuttelefon 1813
Statsrevisorerne har den 17. maj 2017 fremsendt deres beretning nr. 17/2016 om
Region Hovedstadens akuttelefon 1813.
Jeg vil indledningsvist kvittere for, at beretningen sætter fokus på akutområdet, der
er en vigtig hjørnesten i vores sundhedsvæsen. Alle fem regioner har etableret
visiteret adgang for akutte patienter. Ved visitationen vurderer sygeplejersker og
læger, hvilken behandling der er den rette for borgeren. Formålet er især at sikre høj
kvalitet og effektiv ressourcestyring.
Jeg bemærker, at statsrevisorerne ikke finder det tilfredsstillende, at akuttelefonen
1813 i perioden 2014-2017 ikke i tilstrækkelig grad har opfyldt målene for ventetider
og kvalitet. Jeg har på baggrund af beretningen indhentet udtalelse fra Region
Hovedstaden, jf. §18 stk. 3 i lov om revision af statens regnskaber mv. Region
Hovedstaden udtaler følgende:
Region Hovedstadens bemærkninger og tiltag
Region Hovedstaden oplyser følgende:
”Det er Region Hovedstadens vurdering, at Rigsrevisionen har foretaget en grundig
analyse af Akuttelefonen 1813. Statsrevisorerne såvel som Rigsrevisionen påpeger
forhold, som allerede er regionen bekendt, og som regionen arbejder målrettet på at
forbedre – eksempelvis ventetider og tværgående kvalitetsarbejde.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at alle fem regioner har organiseret deres telefoni-
ske visitation forskelligt, og at der er væsentlig forskel på, hvilke mål regionerne har
sat for ventetid. Region Hovedstaden har de mest ambitiøse mål og er den eneste re-
gion, der systematisk følger op på kvaliteten af den telefoniske visitation.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regio-
ner med fordel kan igangsætte en analyse af regionernes visitation og rådgivning af
akutte patienter. Region Hovedstaden finder, at en samlet analyse af de forskellige re-
gioners lægevagtsordning vil kunne skabe vigtig læring, der kan understøtte en effek-
tiv udnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer.
Vedr. ventetider ved Akuttelefonen 1813
Region Hovedstaden har fastlagt et servicemål om, at 90 % af opkaldene til Akuttele-
fonen 1813 skal være besvaret inden for 3 minutter, og at alle opkald skal være be-
svaret inden for 10 minutter.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Region Hovedstaden ift. de øvrige regioner har
et forholdsvist ambitiøst mål, men at Akuttelefonen 1813 i perioden 2014 – marts
2017 ikke har indfriet servicemålene.
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 25. august 2017
I perioden februar-oktober 2016 var der en stabil fremgang i ventetiden, idet andelen
af opkald, der blev besvaret inden for 3 minutter, steg fra 27 % til 70 % og andelen af
opkald, der blev besvaret inden for 10 minutter, steg fra 55 % til 96 %. Fra november
2016 til marts 2017 er andelen af opkald, der bliver besvaret til tiden, faldet til hen-
holdsvis 43 % og 78 %.
En væsentlig årsag til, at Akuttelefonen 1813 ikke har opfyldt servicemålene, er, at
der i gennemsnit har manglet 20 sygeplejersker i perioden 2014-2016.
Netop på baggrund af at det viste sig vanskeligt at rekruttere og fastholde sygeplejer-
sker vedtog koncernledelsen i Region Hovedstaden tilbage i 2015 en ordning med de-
lestillinger mellem hospitalsafdelinger og Akuttelefonen 1813. Der arbejdes fortsat
målrettet med rekruttering blandt andet via ordningen med delestillinger. I dag er 15
delestillinger besat af sygeplejersker. Regionen arbejder på at kunne indfri de fast-
satte servicemål.
Den tidligere lægevagt og Akuttelefonen 1813 er ikke direkte sammenlignelige. Akut-
telefonen 1813 løser en række opgaver, som ikke lå inden for den tidligere lægevagts
opgavespænd – herunder bl.a. kravet om implementering af visiteret adgang til alle
regioners akutmodtagelser som trådte i kraft den 1. april 2014 og tildeling af tider til
behandling på alle regionens akutklinikker og akutmodtagelser.
I undersøgelsen har Rigsrevisionen haft fokus på ventetiden ved Akuttelefonen 1813.
Dette fokus skal ses i sammenhæng med et af formålene ved at indføre Akuttelefonen
1813 – nemlig at borgerne skulle opleve en kortere ventetid på regionens akutmodta-
gelser/ -klinikker ved at få tildelt en forventet tid til behandlingsstart og således kunne
bruge ventetid på behandlingsstart hjemme.
Vedr. kvalitet og patientsikkerhed
I perioden 2014-2016 havde Akuttelefonen 1813 i alt 1.414 rapporterede utilsigtede
hændelser. I 2014 var der i alt 877 rapporterede utilsigtede hændelser, og i 2016 var
der i alt 230, hvilket svarer til et fald på 74 %.
Rigsrevisionen skriver, at de øvrige regioner i samme periode har rapporteret langt
færre utilsigtede hændelser over deres visitation, men Rigsrevisionen understreger
samtidig, at antallet af rapporterede utilsigtede hændelser ikke nødvendigvis er et ud-
tryk for, hvor mange utilsigtede hændelser der sker, men kun for det antal, der rap-
porteres. Hvis der rapporteres meget, kan det reelt være udtryk for et stort fokus på
et område. At der omvendt ikke rapporteres meget på et område, er ikke nødvendig-
vis udtryk for, at der ikke sker utilsigtede hændelser.
I 2014 havde Akuttelefonen 1813 i alt 286 klager (sammentalt både faglige klager og
serviceklager), og i 2016 var der sket et fald til 143 klager. Region Sjælland har oplyst
til Rigsrevisionen, at der i alt var 45 klager over deres visitation i 2016. Det har ikke
været muligt for Rigsrevisionen at sammenligne med de tre andre regioner, da disse
ikke kan trække en oversigt over antallet af faglige klager og kun kan oplyse om servi-
ceklager. Til sammenligning med den tidligere lægevagtsordning modtog Region Ho-
vedstaden i alt 62 klager over denne i 2013, men som anført er indholdet i ordnin-
gerne ikke direkte sammenlignelige.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Akuttelefonen 1813 som den eneste lægevagts-
ordning systematisk følger op på udviklingen i kvaliteten gennem interne og eksterne
audits af patientforløb og gennem viden fra rapporterede utilsigtede hændelser og fra
klager.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 25. august 2017
I perioden 2014-2016 er der planlagt gennemført 6.320 audits, men 1.960 audits er
ikke blevet gennemført som planlagt, hvilket Rigsrevisionen også bemærker. Det har
medført følgende tiltag:
-
Akutberedskabet har iværksat handleplaner, så alle interne audits (som har
fokus på Akuttelefonen 1813’s egen visitation) nu er blevet gennemført.
-
De eksterne audits (som har fokus på sammenhængende patientforløb, og
som derfor gennemføres i samarbejde mellem Akuttelefonen 1813 og regio-
nens akutmodtagelser) er på nuværende tidspunkt ikke fuldt gennemført.
Der er fokus på dette, og emnet bliver blandt andet drøftet på det førstkom-
mende møde i styregruppen for akuthjælpen.
I forhold til de ikke-gennemførte audits er det vigtigt at understrege, at der i en peri-
ode i foråret 2015 i kølvandet på udmeldinger fra Datatilsynet, Sundhedsstyrelsen og
Sundheds- og Ældreministeriet opstod tvivl hos regionerne om, hvorvidt der var hjem-
mel i lovgivningen til at lave generelt kvalitetsarbejde med udgangspunkt i op-slag i
patientjournaler. Arbejdet med at gennemføre audits måtte derfor stoppe i denne pe-
riode, indtil ministeriet kunne afklare sagen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Akutberedskabet har valgt, at audit-spørgsmål, der er
væsentlige for patientsikkerheden, er målsat til 100 %, da det er dén kvalitet, der til-
stræbes. Andre audit-spørgsmål, der ikke i sig selv afspejler patientsikkerheden, er
målsat til 95 %. Akutberedskabet har sat målopfyldelsesprocenterne meget højt, så
det afspejler de høje krav, der stilles til kvaliteten af Akuttelefonen 1813. Når auditre-
sultaterne foreligger, analyseres og fortolkes data med henblik på at vurdere resulta-
terne og iværksætte eventuelle forbedringstiltag på individ- eller systemniveau.
Akuttelefonen 1813’s ledelse vil herefter foretage prioritering mellem indsatsområder
og vurdere, hvornår der er behov for at udarbejde handleplaner og implementere de
tiltag, der fremgår af handleplanerne.
Det skal endelig bemærkes, at Akuttelefonen 1813 i 2015 blev akkrediteret uden
bemærkninger og er den eneste telefoniske visitation i Danmark, der er blevet
akkrediteret.”
Danske Regioners bemærkninger og tiltag
Statsrevisorerne finder det endvidere ubegrundet, at alle fem regioner har
organiseret deres visitation af akutpatienter så forskelligt, at en sammenligning på
tværs af økonomi, behandling mv. ikke er mulig. Jeg har i den anledning også
indhentet en udtalelse fra Danske Regioner herom. Danske Regioner udtaler
følgende:
”Den enkelte regions forpligtelse til at stille en vagtordning til rådighed er fastlagt i §
5, stk. 3, i bekendtgørelse 2014-08-29 nr. 966 om valg og skift af alment praktise-
rende læge og om behandling hos læge i praksissektoren: Lægebetjeningen af de sik-
rede personer uden for lægens eller klinikkens sædvanlige konsultationstid varetages
af en vagtordning, som regionen stiller til rådighed.
Regionen er altså ansvarlig for tilrettelæggelsen af lægebetjeningen uden for de al-
ment praktiserende lægers dagarbejdstid. Det er ikke i bekendtgørelsen fastlagt,
hvordan regionen skal stille vagtordningen til rådighed, og regionen vælger således
selv, hvordan vagtordningen tilrettelægges.
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 25. august 2017
I det omfang den enkelte region vælger at indgå en aftale med PLO-regionalt er læge-
vagtsordningen til dels reguleret i overenskomst om almen praksis. Selve aftaleindgå-
elsen med PLO-regionalt om driften af den konkrete lægevagtsordning ligger dog ikke
inden for det paritetiske system og er i stedet en almindelig privatretlig aftale mellem
to parter. Hvis regionen har valgt en vagtordning, som drives af PLO-regionalt, er det
således alene forhold nævnt i overenskomstens §§ 39 og 40, som er reguleret i medfør
af overenskomsten. Dette er fx forhold vedr. honorering og afregning i forhold til den
enkelte vagtlæge, hvilke læger der kan få et vagtlægeydernummer, hvorvidt der skal
være tale om en visitationsvagtordning, hvilken belastning som vagtordningen skal
tilstræbe mv. De resterende forhold har regionen mulighed for at stille krav til i afta-
len med PLO regionalt. Dette kan fx være krav til service, kvalitet, økonomi, rapporte-
ring, dokumentation mv.
Den regionale lægevagtsaftale er endvidere påvirket af hensyntagen til regionale for-
skelle i geografiske og demografiske forhold, ressourcer, samspil med det øvrige akut-
beredskab i regionen mv. Den enkelte regions lægevagtsordning er således et produkt
af et lokalt aftaleforhold, som søger at tage højde for særlige regionale forhold. Hertil
kommer, at en region kan vælge at supplere en lægevagtsaftale med øvrige regionale
tiltag for vagttiden. Der er således variation i omfanget af, hvorvidt en region køber
ydelser af PLO i forhold til vagttiden. Disse forhold betyder alt i alt, at en sammenlig-
ning på tværs af ordninger vanskeliggøres.
Regionerne har overvejende indgået aftale med PLO-regionalt om betjening af
lægevagtsordningen. Region Hovedstaden valgte i 2013 at opsige den lokale
lægevagtsordning med PLO og oprettede herved Akuttelefonen 1813. PLO ønskede
denne opsigelse prøvet i en voldgiftssag. Voldgiftskendelsen gav Region
Hovedstaden medhold og slog således fast, at en region kan varetage lægevagtsop-
gaven og tilrettelæggelsen af den uden inddragelse af PLO.
Danske Regioner har i samarbejde med Sundheds- og Ældreministeriet igangsat
en kortlægning af de regionale lægevagtsvisitationsordninger og af Region Hovedsta-
dens akuttelefon 1813 – bl.a. med henblik på at kunne skabe bedre grundlag for at
sammenligne en patients vej igennem et forløb i vagttiden. Som led heri vil kortlæg-
ningen bl.a. have fokus på den konkrete tilrettelæggelse af lægevagtsvisitationsord-
ningen, herunder bemanding, kompetencer, kvalitet, serviceniveau, dokumentation
og økonomi.”
Sundheds- og Ældreministeriets foranstaltninger og overvejelser
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde i 2007 rapporten ”Styrket akutberedskab –
planlægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen”. Blandt styrelsens
anbefalinger var, at al henvendelse til sygehusvæsenet skal være visiteret.
Anbefalingerne skulle sikre høj kvalitet, en hensigtsmæssig disponering af
patienterne og en effektiv ressourcestyring baseret på LEON-princippet. Et nedsat
akutudvalg gentog i 2012 styrelsens anbefalinger og supplerede med at anbefale, at
visitationen skulle begynde som en telefonisk henvendelse.
Det var et krav i aftalen om regionernes økonomi for 2013, at regionerne frem mod
foråret 2014 skulle indføre visiteret adgang til landets akutmodtagelser. Den
visiterede adgang skulle sikre, at borgeren ikke selv henvendte sig til akutmodtagelser
eller -klinikker (”selvhenvendere”), men at man i visitationen vurderede, hvilken
behandling der var den rette for borgeren.
Alle fem regioner har i dag indført visiteret adgang for akutte patienter.
Akutrapporten angav ikke, hvordan regionerne i detaljer kunne organisere den
Side 4
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 25. august 2017
telefoniske visitation, eller hvilke krav og mål regionerne kunne fastsætte for
ventetider og kvalitet. Akuttelefonen og de øvrige lægevagtsordninger visiterer ikke
blot til videre behandling, men skal også selv kunne behandle akutte patienter.
Jeg er overordnet enig i statsrevisorernes bemærkninger til beretningen om Region
Hovedstadens akuttelefon 1813.
Som det bemærkes i Rigsrevisionens beretning har Styrelsen for Patientsikkerhed ad
to omgange i perioden 2014-2016 udført et skærpet tilsyn med Akuttelefonen, hvor
styrelsen havde fokus på forhold, der havde betydning for patientsikkerheden.
Akuttelefonen iværksatte på baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn en
række tiltag, som betød, at Akuttelefonen fik løst de påpegede udfordringer for så
vidt angik journalføring og epikriser. Styrelsen kunne derfor ved afslutningen
konstatere, at der ikke længere var systematiske fejl og mangler ved Akuttelefonen,
der havde betydning for patientsikkerheden.
Jeg kan oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed senest har været på et reaktivt
tilsynsbesøg på Akuttelefonen 1813 den 6. april 2017 med baggrund i de verserende
meningitissager. Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at besøget ikke for
indeværende har givet anledning til at foretage yderligere tiltag.
Jeg er ligeledes af den opfattelse, at der kan være uudnyttet potentiale for læring om
bedste praksis, kvalitet og ventetid på tværs af regionerne i forhold til visitationen og
behandling af akutte patienter. Jeg noterer med tilfredshed, at regionerne i deres be-
mærkninger deler denne opfattelse.
Sundheds- og Ældreministeriet har af denne grund taget initiativ til, at der i efteråret
2017 udarbejdes en konsulentrapport, der kortlægger de regionale
lægevagtsordninger og akuttelefonen med henblik på at vurdere ordningernes
kvalitet, service og effektivitet. Rapporten udarbejdes i samarbejde med Danske
Regioner og med Sundhedsstyrelsen som opdragsgiver.
Kortlægningen skal grundlæggende søge at besvare følgende spørgsmål:
Hvordan har de enkelte regioner tilrettelagt visitation og behandling af
akutte patienter?
Hvilket serviceniveau tilbydes i de enkelte regioner ift. tilgængelighed,
ventetider mv.?
Hvordan arbejdes der med at sikre kvalitet og læring i de enkelte ordninger,
og hvordan dokumenteres kvaliteten?
Kortlægningen skal ikke munde ud i konkrete faglige anbefalinger, idet
Sundhedsstyrelsen bl.a. skal arbejde videre med kortlægningens resultater i regi af
den planlagte revision af anbefalingerne i akutrapporten fra 2007. Sundhedsstyrelsen
vil igangsætte revisionen af den samlede akutrapport til efteråret 2017. Dette
arbejde forventes at være afsluttet i foråret 2018.
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Side 5
Statsrevisorerne beretning SB17/2016 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 25. august 2017
1782988_0006.png
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
Side 6