Finansudvalget 2016-17
SB 14 4
Offentligt
2059374_0001.png
Juni 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
politiets håndtering af
våben og ammunition
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
2059374_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om politiets håndtering af våben og
ammunition (beretning nr. 14/2016)
27. maj 2019
RN 1107/19
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om politiets håndtering af våben og
ammunition, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sa-
gen i notat til Statsrevisorerne af 14. august 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at Rigspolitiet har foretaget en styrkelse af tilsynet med våben
og ammunition. Erfaringerne fra tilsynene viser, at politikredsenes registrering af vå-
ben generelt har opnået en tilfredsstillende kvalitet for alle politiets våbentyper. Rigs-
revisionen finder derudover, at der er sket en væsentlig forbedring af kredsenes prak-
sis vedrørende håndtering af kostervåben, og at der generelt er overensstemmelse
mellem oplysningerne om våben i kosterrapporter og de fysiske kostervåben.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Rigspolitiet har implementeret et nyt tilsynskoncept for beredskabsmateriel, her-
under våben og ammunition, hvor alle politikredse underlægges Rigspolitiets til-
syn mindst én gang hvert andet år. Rigspolitiet har gennemført tilsynsbesøg i 13 po-
litikredse i 2017 og i 6 politikredse samt ved Grønlands politi i 2018. Tilsynene skal
medvirke til, at der til enhver tid er fuldt overblik over politiets beredskabsmate-
riel og sikre, at materiellet er funktionsdygtigt og tilgængeligt.
Politikredsene har forbedret registreringerne i it-systemet VåbenOverblik.
Rigspolitiet har øget tilsynsindsatsen vedrørende kredsenes håndtering af koster,
og alle politikredse har i 2018 gennemført de obligatoriske kontroller med koster-
våben, der skal udføres minimum én gang om året. Endelig har Rigspolitiet udar-
bejdet en ny vejledning for den administrative håndtering af koster, der beskriver,
hvordan politikredsene skal håndtere koster i forhold til registrering, opbevaring
og berigtigelse.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2017 en beretning om politiets håndtering af våben og
ammunition. Beretningen handlede om, hvorvidt Rigspolitiet havde sikret, at politiet
håndterer våben og ammunition tilstrækkeligt forsvarligt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det helt uacceptabelt, at
Rigspolitiet ikke havde en tilstrækkelig forsvarlig håndtering af våben og ammunition.
Statsrevisorerne påtalte, at 11 ud af 12 politikredse ikke havde håndteret våben og
ammunition med den nødvendige ansvarlighed og professionalisme. Statsrevisorer-
ne fandt det foruroligende, at Rigspolitiet ikke havde det fulde overblik over, hvor vå-
ben og ammunition befandt sig, hvis disse skal bruges i krisesituationer eller ved ter-
rorhændelser.
Statsrevisorerne kritiserede endvidere, at justitsministeren i 2014 havde givet Folke-
tingets Retsudvalg fejlagtige oplysninger om antallet af bortkomne våben, idet antal-
let af bortkomne våben var højere end det oplyste.
Statsrevisorerne baserede deres påtale på følgende:
Rigsrevisionens optælling af våben, ammunition og gas i 11 politikredse viste, at
der var uoverensstemmelse mellem det, der burde være fysisk til stede ifølge re-
gistreringerne, og det, der faktisk var til stede. Politikredsene havde fx fejlregistre-
ret 518 våben.
Rigspolitiets egne krav om at gennemføre våbeneftersyn hvert 2. år blev ofte ikke
gennemført til tiden.
Rigspolitiets krav til politikredsenes opbevaring af våben og ammunition var så
overordnede, at der var risiko for, at opbevaringen ikke var forsvarlig.
Politikredsene havde ikke fuldt overblik over, hvor de konfiskerede våben (koster)
befandt sig.
Rigspolitiet manglede overblik over, hvor mange våben politiet mister. Det havde
den konsekvens, at justitsministeren modtog og videregav forkerte oplysninger.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
2059374_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Rigspolitiets arbejde med at sikre, at politikred-
senes registreringer af våben og ammunition opnår
en tilfredsstillende kvalitet.
2. Rigspolitiets arbejde med at sikre et samlet over-
blik over, hvor mange skarpe og løse våben politiet
mister.
3. Rigspolitiets initiativer i forhold til at skærpe reg-
lerne for opfølgning på og afslutning af de løbende
våbeneftersyn i politikredsene, således at de af-
sluttes inden for de fastlagte tidsfrister.
4. Rigspolitiets arbejde med at sikre, at retnings-
linjerne for politikredsenes opbevaring af våben og
ammunition præciseres, samt Rigspolitiets initiati-
ver i forhold til at sikre at politikredsene udarbejder
lokale retningslinjer for bl.a. adgang til opbevaring
af våben, ammunition, peberspray og gas.
5. Politikredsenes arbejde med at sikre overens-
stemmelse mellem kosterrapporter vedrørende
kostervåben og de fysiske kostervåben, som burde
befinde sig i kosterrummene.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 14. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 14. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 14. august 2017.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Justitsministeriets og Rigspolitiets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets og Rigspolitiets initiativer i forhold
til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling
med ministeriet, samt gennemgang af vejledninger og materiale vedrørende Rigspoli-
tiets tilsyn med politikredsene. Vi har bl.a. gennemgået Rigspolitiets dokumentation
for gennemførte tilsyn samt de konkluderende rapporter på tilsynene, dokumenta-
tion vedrørende opfølgning på tilsynene og Rigspolitiets såvel som politikredsenes
egne rapporter fra de gennemførte tilsyn med kostervåben.
Politiets registrering af våben og ammunition
7. Statsrevisorerne påtalte, at 11 ud af 12 politikredse ikke havde håndteret våben og
ammunition med den nødvendige ansvarlighed og professionalisme, og fandt det for-
uroligende, at Rigspolitiet ikke havde det fulde overblik over, hvor våben og ammuni-
tion befandt sig, hvis de skal bruges i krisesituationer eller ved terrorhændelser.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
4
8. Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionens optælling af våben, ammunition og
gas i 11 politikredse viste, at der var uoverensstemmelse mellem det, der burde være
fysisk til stede ifølge registreringerne, og det, der faktisk var til stede. Politikredsene
havde fx fejlregistreret 518 våben.
9. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse af 23. juni 2017, at Rigspolitiet i februar
2017 indskærpede over for politidirektørerne, at de på ethvert tidspunkt skal være i
stand til at oplyse, hvor et konkret våben er lokaliseret, og sikre, at al ammunition, gas
og peberspray samt forbrug heraf registreres. Justitsministeren oplyste derudover,
at Rigspolitiet i 1. halvår 2017 havde gennemført tilsyn af våben, ammunition og andet
beredskabsmateriel i 4 politikredse. Tilsynet har overordnet vist, at der i 2 ud af 4 po-
litikredse er en tilfredsstillende håndtering af våben, ammunition og beredskabsma-
teriel, mens der i de resterende 2 politikredse er behov for at implementere forbed-
ringer. Ministeren oplyste desuden, at Rigspolitiet i 2017 ville gennemføre tilsyn i alle
politikredse, ekskl. Grønland.
Endelig oplyste justitsministeren, at Rigspolitiet arbejdede på at sikre, at oplysnin-
gerne om placering af politikredsenes våben opnår den rette kvalitet. Rigspolitiet
havde på baggrund af Rigsrevisionens undersøgelse besluttet at foretage en vurde-
ring af, om der er teknologier, som kan bidrage til at øge kvaliteten af registreringer-
ne, fx anvendelse af stregkoder eller QR-koder, alternativt chip- eller RFID-løsninger.
10. Rigspolitiet har i forbindelse med vores opfølgning oplyst, at Rigspolitiet har im-
plementeret et nyt tilsynskoncept for beredskabsmateriel, herunder våben og am-
munition. Politikredsene har også udarbejdet lokale retningslinjer, som bl.a. fastlæg-
ger, at kredsene skal gennemføre interne kontroller af kredsens våbenbeholdninger.
Rigspolitiet fører tilsyn med kredsenes interne kontrol, ligesom Rigspolitiet løbende
gennemfører controlling og opfølgning på kredsenes opgaveløsning på beredskabs-
materielområdet. Rigspolitiets tilsynskoncept skal medvirke til, at der til enhver tid er
overblik over politiets beredskabsmateriel og sikre, at materiellet er funktionsdygtigt
og tilgængeligt.
Tilsynene gennemføres som en 2-årig rotationsperiode. Vores opfølgning viser, at
Rigspolitiet i 2017 har gennemført tilsyn med beredskabsmateriel, herunder skydevå-
ben og ammunition i 13 politikredse, dvs. i alle kredse undtagen Grønlands politi. I
2018 er der gennemført tilsyn i 6 politikredse samt ved Grønlands politi. I 2019 vil
Rigspolitiet gennemføre tilsyn i 7 kredse – samt i 2 politikredse, som ikke havde for-
bedret deres vurderingsniveau fra 2017 til 2018.
11. Rigspolitiet har udarbejdet en opsamling på erfaringerne fra tilsynene i kredsene i
2017 og 2018, der viser best practice i kredsene, og som skal fungere som anbefaling
til håndtering af beredskabsmateriel. Opsamlingen fra 2017 viste, at der i næsten alle
kredse var problemer med manglende eller forkert systemregistrering i både Våben-
Overblik og i Materielstyringssystemet i 2017. Problemerne skyldtes både simple re-
gistrerings- og optællingsfejl, men også manglende systemregistrering i længere peri-
oder. Det blev bl.a. konstateret, at der et sted ikke var sket registrering i næsten et år
og et andet sted i op til 2�½ måned.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
5
Rigspolitiets opsamling fra tilsynene i 2018 viser, at politikredsene har forbedret de-
res registrering af våben i it-systemet VåbenOverblik, og at kredsenes registrering af
våben generelt har opnået en tilfredsstillende kvalitet for alle politiets våbentyper.
12. Rigsrevisionens gennemgang af Rigspolitiets tilsynsmateriale har dog også vist, at
der med hensyn til ammunition fortsat skal arbejdes med at optimere registreringen
med henblik på, at alle politikredse opnår et tilfredsstillende niveau.
Af Rigspolitiets tilsynsbreve, der sendes til kredsene, efter tilsynet er gennemført,
fremgår det, hvis der er forbedringspunkter, som kredsene skal tage hånd om.
Rigspolitiets koncernstyringsdirektør sendte i januar 2019 et brev til samtlige politidi-
rektører/politimestre og understregede vigtigheden i, at politiet sikrer en korrekt
håndtering og registrering af våben og ammunition. Politikredsene blev anmodet om
at bekræfte, at de havde gennemført de nødvendige opfølgninger, der fremgår af
Rigspolitiets tilsynsbreve. Alle politidirektører/politimestre har ifølge Rigspolitiet sva-
ret bekræftende på, at der er fulgt op på – eller at de er i gang med opfølgningen på –
tilsynsbesøgene.
13. Det fremgår også af Rigspolitiets opsamling på erfaringerne fra tilsynene i 2018, at
alle politikredse i Danmark, med undtagelse af Grønlands politi, har nedskrevne ret-
ningslinjer for styring, registrering og opbevaring af skydevåben og ammunition. Rigs-
politiet har oplyst, at de er ved at færdiggøre en opdatering af et cirkulære om politi-
ets skydevåben og ammunition, der er fra 2017, så det også omfatter PET og den
særlige våbenlovgivning i Grønland. På det grundlag vil Grønland udarbejde lokale
retningslinjer for håndtering af våben og ammunition.
Endelig oplyser Rigspolitiet, at de har igangsat et projekt om elektronisk chipregistre-
ring af våben. Der er udviklet software til formålet, og hvis den tekniske løsning vur-
deres tilfredsstillende, er næste skridt at gennemføre et pilotprojekt i en politikreds.
Rigspolitiet har oplyst, at pilotprojektet vil omfatte 3-4 patruljebiler, og at det forven-
tes at forløbe i 3. kvartal af 2019 og året ud.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet har gennemført tilsyns-
besøg i 13 politikredse i 2017, samt indført et tilsynskoncept med en fast 2-årig rotati-
onsperiode, så alle kredse underlægges Rigspolitiets tilsyn med beredskabsmateriel,
herunder våben og ammunition mindst én gang hvert andet år. Som led i det nye til-
synskoncept har Rigspolitiet i 2018 gennemført tilsyn med 6 politikredse samt ved
Grønlands politi. Rigspolitiets tilsyn viser, at politikredsene generelt har forbedret re-
gistreringerne i it-systemet VåbenOverblik. Tilsynene har dog også vist, at nogle
kredse fortsat ikke har en helt tilfredsstillende registreringspraksis vedrørende især
ammunition. Det er dog Rigsrevisionens vurdering, at der fra både ledelse og medar-
bejdere i Rigspolitiet og politikredsene er stor opmærksomhed på at sikre korrekt
håndtering og registrering af våben og ammunition, og at Rigspolitiets nye tilsynskon-
cept kan bidrage til at fastholde denne opmærksomhed. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
6
Koster
Koster er genstande, våben
eller penge, der konfiskeres af
politiet i forbindelse med ef-
terforskningen af en kriminel
handling, eller effekter, der
indleveres af borgere, fx vå-
ben fundet i et dødsbo
Kosterrapporter
Politiets opbevaring af kostervåben
15. Det fremgik af beretningen, at politikredsene havde en utilfredsstillende håndte-
ring af de våben, som kredsene opbevarede som koster. På hovedstationerne i 5 for-
skellige politikredse talte Rigsrevisionen antallet af kostervåben, og ingen steder
stemte antallet med det antal våben, der skulle være på stedet.
Kosterrapporter beskriver,
hvilke effekter politiet har ta-
get i sin varetægt og omstæn-
dighederne herfor, fx hvor de
blev fundet, og om det er kos-
ter fra et gerningssted eller et
dødsbo.
IKR
16. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse af 23. juni 2017, at Rigspolitiet i lyset af
Rigsrevisionens undersøgelse havde indskærpet over for politikredsene, at kredsene
skal styrke deres interne kontrol vedrørende håndtering af kostervåben og herunder
have fokus på korrekt registrering, opbevaring og destruktion. Ministeren oplyste
endvidere, at Rigspolitiet derudover havde indskærpet, at alle politikredse skal gen-
nemføre en total kontrol af alle kostervåben for at sikre overensstemmelse mellem
kosterrapporter vedrørende kostervåben og de fysiske kostervåben, som befinder
sig i kosterrummene. Samtidig ville Rigspolitiet øge tilsynsindsatsen på området.
17. Rigspolitiet har i forbindelse med vores opfølgning oplyst, at de i efteråret 2017 har
fulgt op på, om den skærpede indsats i forhold til håndteringen af kostervåben blev
implementeret i kredsene. Derudover har Rigspolitiet i 2017 gennemført tilsyn med
kostervåben i 4 kredse, og i yderligere 4 kredse i 2018. Ud over Rigspolitiets tilsyn har
alle politikredse i 2018 gennemført de obligatoriske IKR-kontroller med kostervåben,
der skal udføres minimum én gang om året. Derudover oplyser Rigspolitiet, at en
række kredse har gennemført ekstra kontroller udelukkende med fokus på kostervå-
ben.
Vores gennemgang af resultaterne fra kredsenes IKR-kontroller og kredsenes sær-
skilte kontroller med kostervåben viser, at der er sket en væsentlig forbedring af
kredsenes praksis vedrørende håndtering af kostervåben, og at der generelt er over-
ensstemmelse mellem kosterrapporter vedrørende våben og de fysiske kostervå-
ben. Rigspolitiet oplyser, at dette er i overensstemmelse med resultaterne fra Rigs-
politiets tilsynsbesøg. Forbedringen er efter Rigspolitiets vurdering bl.a. et resultat af
skærpet ledelsesmæssigt fokus på området i både politikredsene og hos Rigspolitiet.
Både Rigspolitiets tilsyn og kredsenes egne kontroller med koster, herunder våben-
koster, viser, at politikredsenes processer i forbindelse med kosterhåndtering stadig
kan styrkes. Forbedringspotentialet vedrører dog primært kredsenes praksis for de-
struktion af koster, men ikke håndteringen af koster i forhold til at sikre overensstem-
melse mellem kosterrapporter og de fysiske kostervåben.
18. Rigspolitiets tilsynsbesøg i efteråret 2017 viste også, at der var behov for at klar-
gøre de overordnede rammer for håndteringen af kostervåben. Rigspolitiet nedsatte
derfor i maj 2018 en arbejdsgruppe, som havde til formål at udarbejde en mere enty-
dig vejledning for den administrative håndtering af koster, herunder kostervåben.
Vejledningen er endeligt godkendt ultimo 1. kvartal 2019 og kommunikeret ud til alle
politikredse. Vejledningen beskriver, hvordan politikredsene skal håndtere koster i
forhold til registrering, opbevaring og berigtigelse.
Endelig oplyser Rigspolitiet, at de med henblik på at fastholde opmærksomheden på
området vil orientere alle politikredsene om, at de i 2019 ud over deres årlige obliga-
toriske IKR-kontrol med koster, også skal gennemføre en ekstra IKR-kontrol med fo-
kus på kostervåben.
IKR er politikredsenes egne
interne kontrolenheder, som
varetager tilsyn med kredse-
ne, både efter et fast kontrol-
tema udstedt fra Rigspolitiet,
såvel som ud fra egne kontrol-
ler, som enhederne selv tager
initiativ til.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2019
7
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at politikredsene generelt har gennem-
ført oprydning og totalregistrering af samtlige kostervåben, og at tilsynene med om-
rådet viser, at der nu er overensstemmelse mellem de våben, der ifølge kosterrap-
porter skal være til stede, og det, der fysisk er til stede i kosterrummene. Rigsrevisio-
nen finder det positivt, at Rigspolitiet har – og fortsat vil have – en skærpet opmærk-
somhed på kredsenes håndtering af kostervåben. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm