Finansudvalget 2016-17
SB 14 3
Offentligt
1780877_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
politiets håndtering af
våben og ammunition
September 2017
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. august 2017
1780877_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 14/2016 om politiets håndtering af våben og
ammunition
Justitsministerens redegørelse af 23. juni 2017
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som justitsministeren har iværksat som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
14. august 2017
RN 1108/17
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Justitsministeren finder, at Rigsrevisionen har gennemført en grundig undersøgelse,
der afdækker en række fejl og mangler i politiets registrering og opbevaring af pulje-
våben, ammunition og kostervåben. Ministeren oplyser desuden, at Rigspolitiet har
igangsat en række foranstaltninger med henblik på at rette op på de forhold, som be-
retningen peger på, idet Justitsministeriet er opmærksom på, at Rigspolitiet ikke har
haft en tilstrækkelig intern kontrol og revision, der har kunnet konstatere fejl af bl.a.
den type, der peges på i Rigsrevisionens undersøgelse.
Rigsrevisionen finder Justitsministeriets og Rigspolitiets initiativer vedrørende politiets
bortkomne våben, politiets eftersyn med våben og politiets opbevaring af våben til-
fredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Rigspolitiet har ændret retningslinjerne, så politikredsene selv skal registrere bort-
komne og genfundne våben, og indskærpet kravene for håndtering af bortkomne
våben.
Rigspolitiet har skærpet reglerne for opfølgning og afslutning af våbeneftersyn og
vil løbende følge op på, at alle våben fremvises, og at eftersynene afsluttes inden
for de fastlagte tidsfrister.
Rigspolitiet har præciseret retningslinjerne vedrørende opbevaring af våben og har
anmodet politikredsene om at udarbejde lokale retningslinjer for bl.a. adgang til
opbevaring af våben, ammunition, peberspray og gas. Endvidere vil Rigspolitiet
følge op på efterlevelsen af retningslinjerne i forbindelse med tilsyn i kredsene.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. august 2017
1780877_0003.png
2
Justitsministeren oplyser endvidere, at Rigspolitiet arbejder på at sikre, at registrerin-
ger af våben og ammunition, herunder oplysningerne om placering af politikredsenes
våben, opnår den rette kvalitet. Rigspolitiet har således indskærpet over for politidi-
rektørerne, at de på ethvert tidspunkt skal være i stand til at oplyse, hvor et konkret
våben er lokaliseret, og sikre, at al ammunition, gas og peberspray samt forbrug her-
af registreres. Rigspolitiet vil desuden i 2017 gennemføre tilsyn i alle politikredse, lige-
som de vil vurdere, om der er teknologier, som kan bidrage til at øge kvaliteten af re-
gistreringerne.
Justitsministeren oplyser endelig, at Rigspolitiet har indskærpet over for politikredse-
ne, at kredsene skal styrke deres interne kontrol vedrørende håndtering af kostervå-
ben og herunder have fokus på korrekt registrering, opbevaring og destruktion.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Rigspolitiets arbejde med at sikre, at politikredsenes registreringer af våben og
ammunition opnår en tilfredsstillende kvalitet
politikredsenes arbejde med at sikre overensstemmelse mellem kosterrapporter
vedrørende kostervåben og de fysiske kostervåben.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2017 en beretning om politiets håndtering af våben og am-
munition. Beretningen handlede om, hvorvidt Rigspolitiet havde sikret, at politiet håndterer
våben og ammunition tilstrækkeligt forsvarligt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at det var helt uacceptabelt,
at Rigspolitiet ikke havde en tilstrækkelig forsvarlig håndtering af våben og ammunition.
Statsrevisorerne påtalte desuden, at 11 ud af 12 politikredse ikke havde håndteret våben
og ammunition med den nødvendige ansvarlighed og professionalisme. Statsrevisorerne
fandt det foruroligende, at Rigspolitiet ikke havde det fulde overblik over, hvor våben og am-
munition befandt sig, hvis de skulle bruges i krisesituationer eller ved terrorhændelser.
Statsrevisorerne kritiserede endvidere, at justitsministeren i 2014 havde givet Folketingets
Retsudvalg fejlagtige oplysninger om antallet af bortkomne våben, idet antallet af bortkom-
ne våben var højere end det oplyste.
Statsrevisorerne baserede deres påtale på følgende:
Rigsrevisionens optælling af våben, ammunition og gas i 11 politikredse viste, at der var
uoverensstemmelse mellem det, der burde være fysisk til stede ifølge registreringerne,
og det, der faktisk var til stede. Politikredsene havde fx fejlregistreret 518 våben.
Rigspolitiets egne krav om at gennemføre våbeneftersyn hvert 2. år blev ofte ikke gen-
nemført til tiden.
Rigspolitiets krav til politikredsenes opbevaring af våben og ammunition var så overord-
nede, at der var risiko for, at opbevaringen ikke var forsvarlig.
Politikredsene havde ikke fuldt overblik over, hvor de konfiskerede våben (koster) befandt
sig.
Rigspolitiet manglede overblik over, hvor mange våben politiet mister. Det havde haft den
konsekvens, at justitsministeren havde modtaget og videregivet forkerte oplysninger.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. august 2017
1780877_0004.png
3
II.
Gennemgang af justitsministerens redegørelse
5. Det fremgår af justitsministerens redegørelse, at ministeren er enig i, at der skal være or-
den i politiets registrering og opbevaring af våben og ammunition, og at han finder, at beret-
ningen i den forbindelse udgør et vigtigt grundlag for forbedring af de påpegede fejl. Det
fremgår endvidere, at ministeren og Rigspolitiet anerkender de i beretningen identificerede
fejl, idet der ifølge ministeren ikke skal herske tvivl om, at politiets registrering og opbeva-
ring af våben og ammunition ikke har været god nok.
Justitsministeren oplyser desuden, at Rigspolitiet har igangsat en række foranstaltninger med
henblik på at rette op på de forhold, som beretningen peger på. Foranstaltningerne omfatter
en præcisering af gældende retningslinjer og vejledninger samt styrkelse af Rigspolitiets sy-
stematiske tilsyn og kontrol med politikredsenes håndtering af våben og ammunition, idet
Justitsministeriet er opmærksom på, at Rigspolitiet ikke har haft en tilstrækkelig intern kon-
trol og revision, der har kunnet konstatere fejl af bl.a. den type, der peges på i Rigsrevisio-
nens undersøgelse. Rigspolitiet har derfor etableret en ny særskilt tilsyns- og controllingen-
hed, der bl.a. har til opgave at følge op på Rigsrevisionens beretninger og supplere de regel-
mæssige tilsyn med politikredsenes beredskabsmateriel og våben. Rigspolitiet skal løbende
afrapportere til Justitsministeriet, der vil følge op på, at de igangsatte initiativer får effekt.
Justitsministeren bemærker endelig, at Rigsrevisionens undersøgelse er gennemført sam-
tidig med den praktiske implementering af Rigspolitiets nye registreringssystem for våben
og beredskabsmateriel (VåbenOverblik og Materielstyringssystemet). Da Rigsrevisionen på-
begyndte besøg i politikredsene, havde processen omkring registrering af våben og ammu-
nition ifølge ministeren således kun haft relativt kort tid til at blive en integreret del af med-
arbejdernes opgavevaretagelse.
Politiets registrering af våben og ammunition
6. Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionens optælling af våben i 11 af landets 12 politi-
kredse viste, at Rigspolitiet på undersøgelsestidspunktet ikke havde et opdateret overblik
over placeringen af de enkelte våben i den enkelte kreds. Således stemte ingen af kredse-
nes registreringer af våben i VåbenOverblik med de typer og det antal, som Rigsrevisionen
registrerede i våbenrummene på hovedstationerne, hvilket Rigsrevisionen fandt meget util-
fredsstillende.
7. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at Rigspolitiet for alle politikredse har gennem-
ført en undersøgelse af de differencer, som Rigsrevisionen har afdækket, med henblik på
at identificere og eliminere fejlkilderne. Rigspolitiets undersøgelse viste, at der var tale om
fejl i registreringerne af, hvor i kredsen det enkelte våben befandt sig ved våbenoptællingen,
men at alle våben var til stede i kredsen. Desuden har Rigspolitiet i februar 2017 indskær-
pet over for politidirektørerne, at de på ethvert tidspunkt skal være i stand til at oplyse, hvor
et konkret våben er lokaliseret, og sikre, at al ammunition, gas og peberspray samt forbrug
heraf registreres.
Justitsministeren oplyser derudover, at Rigspolitiet i 1. halvår 2017 har gennemført tilsyn af
våben, ammunition og andet beredskabsmateriel i 4 politikredse. Tilsynet har overordnet vist,
at der i 2 ud af 4 politikredse er en tilfredsstillende håndtering af våben, ammunition og be-
redskabsmateriel, mens der i de resterende 2 politikredse er behov for at implementere for-
bedringer. Ministeren oplyser desuden, at Rigspolitiet i 2017 vil gennemføre tilsyn i alle poli-
tikredse, ekskl. Grønland. Rigspolitiet vil herefter foretage tilsyn i alle kredse hvert 2. år.
Justitsministeren oplyser endvidere, at Rigspolitiet arbejder på at sikre, at oplysningerne om
placering af politikredsenes våben opnår den rette kvalitet. Rigspolitiet har på baggrund af
Rigsrevisionens undersøgelse besluttet at foretage en vurdering af, om der er teknologier,
som kan bidrage til at øge kvaliteten af registreringerne, fx anvendelse af stregkoder eller
QR-koder, alternativt chip- eller RFID-løsninger.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. august 2017
1780877_0005.png
4
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet ved våbenoptælling har konsta-
teret, at alle våben var til stede i politikredsene, og at Rigspolitiet vil foretage tilsyn i alle kred-
sene i 2017. Rigsrevisionen vil fortsat følge Rigspolitiets arbejde med at sikre, at politikred-
senes registreringer af våben og ammunition opnår en tilfredsstillende kvalitet.
Politiets bortkomne våben
9. Det fremgik af beretningen, at Rigspolitiet manglede overblik over, hvor mange skarpe og
løse våben politiet mistede, og at Rigspolitiet i løbet af undersøgelsen havde givet forskelli-
ge oplysninger om antallet af bortkomne våben. Rigspolitiet havde således senest oplyst, at
64 våben var bortkommet i perioden 2010-2016, men at man efterfølgende havde genfundet
en del våben, hvorefter det samlede antal våben, der fortsat var bortkommet, var 44, heraf
8 skarpe våben. Det fremgik også af beretningen, at Folketingets Retsudvalg i 2014 fik fejl-
agtige oplysninger om antallet af bortkomne våben, idet der var flere bortkomne våben end
det, justitsministeren oplyste.
10. Justitsministeren bemærker, at politiet mister ganske få våben set i forhold til de mange
håndteringer, som medarbejderne i politiet dagligt foretager under et ofte stort mentalt og
tidsmæssigt pres. Ministeren oplyser desuden, at en væsentlig fejlkilde ifølge Rigspolitiet
har været, at kun Rigspolitiet kunne registrere i systemet. Det betød, at politikredsene skulle
fremsende indberetning om bortkomne våben til Rigspolitiet, som foretog opdatering i sy-
stemet. Dette er nu blevet ændret i det nye cirkulære om politiets skydevåben og ammuni-
tion, så kredsene selv skal registrere bortkomne og genfundne våben direkte i systemet.
Ministeren oplyser samtidig, at Justitsministeriet den 7. april 2017 beklagede fejlen og be-
rigtigede den tidligere besvarelse til Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeren oplyser derudover, at der føres kontrol med tilstedeværelsen af det enkel-
te våben i politikredsene i forbindelse med Rigspolitiets våbeneftersyn, politikredsenes lo-
kale våbeneftersyn og, for langt den overvejende del af politiets våben, den halvårlige sky-
detræning. Endelig suppleres kontrollen af de tilsyn, som Rigspolitiet foretager med kredse-
nes beredskabsmateriel, herunder våben og ammunition.
Endvidere oplyser justitsministeren, at Rigspolitiet på baggrund af Rigsrevisionens under-
søgelse ved brev af 24. februar 2017 til politidirektørerne har indskærpet, at politikredsene
skal sikre, at bortkomne og genfundne våben med det samme indberettes, og at kredsene
skal indsende dokumentation for igangsatte efterforskningsskridt til Rigspolitiet.
11. Rigsrevisionen finder Rigspolitiets initiativer tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Politiets eftersyn af våben
12. Det fremgik af beretningen, at Rigspolitiet i perioden 2010-2016 havde levet op til sine
egne krav om at gennemføre våbeneftersyn hvert 2. år. Det fremgik dog samtidig, at efter-
synene havde trukket meget længe ud, fordi politikredsene og Rigspolitiets egne afdelinger
ikke som krævet fremviste alle våben til tiden. Rigsrevisionen fandt dette utilfredsstillende, da
våbeneftersynene både har til formål at skabe overblik over, om alle våben er hos politiet, og
om de fungerer, som de skal.
13. Justitsministeren oplyser, at Rigspolitiet ved det nye interne cirkulære om politiets skyde-
våben og ammunition har skærpet reglerne for opfølgning på og afslutning af våbeneftersyn,
og at Rigspolitiet løbende vil følge op på, at alle våben fremvises, og at eftersynene afslut-
tes inden for de fastlagte tidsfrister. Ministeren bemærker i den forbindelse, at de eftersyn
af våbnenes funktionalitet, som Rigspolitiet foretager, viser, at politiets våben er i meget god
stand, og at det efter Rigspolitiets opfattelse derfor er helt forsvarligt, at der i perioder har
været prioriteret hastende opgaver på bekostning af afslutning af våbeneftersyn.
Våbeneftersyn
Rigspolitiet skal hvert 2. år gen-
nemføre eftersyn af politiets vå-
ben og sikre, at de er i politiets
varetægt, og at våbnene er ved-
ligeholdt og fortsat egnede til
brug.
Statsrevisorerne beretning SB14/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. august 2017
1780877_0006.png
5
Justitsministeren bemærker desuden, at den forsinkede afslutning af våbeneftersyn efter
Rigspolitiets opfattelse ikke har haft indvirkning på våbnenes funktionsdygtighed. Det skyl-
des for så vidt angår tjenestevåben, at funktionsdygtighed kontrolleres af den enkelte med-
arbejder som led i tjenesten, og at tjenestevåbnet funktionstestes ved den halvårlige skyde-
uddannelse. For så vidt angår puljevåben gælder det, at de indgår i politikredsenes skyde-
træning og den løbende operative opgavevaretagelse, hvor den enkelte medarbejder fore-
tager fysisk kontrol af våbnets funktionsdygtighed.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet har skærpet reglerne for opfølg-
ning og afslutning af våbeneftersyn, og at Rigspolitiet vil følge op på politikredsenes efter-
syn. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Politiets opbevaring af våben
15. Det fremgik af beretningen, at Rigspolitiet kun havde fastsat meget overordnede krav til
opbevaring af våben og ammunition, og at kun 3 ud af 11 politikredse havde udmøntet de
overordnede krav i lokale retningslinjer. Kredsene havde fx ikke taget stilling til, hvilke med-
arbejdere der skulle have adgang til våbenrummene, eller om rummene skulle overvåges.
Rigsrevisionen fandt, at den manglende stillingtagen medførte risiko for, at våben og ammu-
nition ikke blev opbevaret forsvarligt.
16. Justitsministeren oplyser, at Rigspolitiet har præciseret gældende retningslinjer ved at
udsende et nyt internt cirkulære. Herudover har Rigspolitiet anmodet politikredsene om se-
nest den 1. juli 2017 at udarbejde lokale retningslinjer for bl.a. adgang til opbevaring af vå-
ben, ammunition, peberspray og gas. Ministeren oplyser desuden, at Rigspolitiet i forbindel-
se med sit tilsyn i kredsene vil sikre sig, at kredsene overholder såvel de centrale som de lo-
kale retningslinjer, og at våben og ammunition i øvrigt opbevares forsvarligt.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet har præciseret retningslinjerne
vedrørende opbevaring af våben og har anmodet politikredsene om at udarbejde lokale ret-
ningslinjer. Endvidere finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Rigspolitiet vil følge op
på efterlevelsen af retningslinjerne i forbindelse med sit tilsyn i kredsene. Rigsrevisionen vur-
derer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Politiets opbevaring af kostervåben
18. Det fremgik af beretningen, at politikredsene havde en utilfredsstillende håndtering af de
våben, som kredsene opbevarede som koster. På 5 hovedstationer talte Rigsrevisionen an-
tallet af kostervåben, og ingen steder stemte antallet med det antal våben, der skulle være
på stedet.
19. Justitsministeren oplyser, at Rigspolitiet i lyset af Rigsrevisionens undersøgelse har ind-
skærpet over for politikredsene, at kredsene skal styrke deres interne kontrol vedrørende
håndtering af kostervåben og herunder have fokus på korrekt registrering, opbevaring og
destruktion. Ministeren oplyser endvidere, at Rigspolitiet derudover har indskærpet, at alle
politikredse skal gennemføre en total kontrol af alle kostervåben for at sikre overensstem-
melse mellem kosterrapporter vedrørende kostervåben og de fysiske kostervåben, som be-
finder sig i kosterrummene. Samtidig vil Rigspolitiet øge tilsynsindsatsen på området.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet har bedt politikredsene foretage
en kontrol af alle kostervåben og indskærpet, at de interne kontroller skal styrkes. Rigsrevi-
sionen vil følge Rigspolitiets arbejde med at sikre overensstemmelse mellem kosterrappor-
ter vedrørende kostervåben og de fysiske kostervåben.
Tjenestevåben
Den personligt udleverede tje-
nestepistol har hver enkelt poli-
tibetjent selv ansvaret for, og
pistolen følger betjenten i den
tid, han/hun er i politiet.
Puljevåben
Puljevåben er kraftigere våben
end den personligt udleverede
tjenestepistol og anvendes fx
ved indtrængnings- og bevogt-
ningsopgaver.
Koster
Koster er en betegnelse for
genstande, våben eller penge,
der konfiskeres af politiet i for-
bindelse med efterforskningen
af en kriminel handling, eller ef-
fekter, der indleveres af borge-
re, fx våben fundet i et dødsbo.
Kosterrapport
En kosterrapport beskriver, hvil-
ke effekter politiet har taget i
sin varetægt og omstændighe-
derne herfor, fx hvor de blev
fundet, og om det er koster fra
et gerningssted eller et dødsbo.
Lone Strøm