Finansudvalget 2016-17
SB 11 2
Offentligt
1756981_0001.png
Regionshuset Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
8800 Viborg
Sundheds- og Ældreministeriet
Att. Sundhedsministeren
Regionsrådets udtalelse om Statsrevisorernes beretning nr.
11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i
2 sygehusbyggerier
Dato 26.04.2017
j. nr. 1-31-72-180-15
Side 1
Statsrevisorerne offentliggjorde den 22. februar 2017 beretning om
Region Midtjyllands styring af risici og reserver i 2 sygehusbyggerier.
Sundhedsministeren har anmodet regionsrådet om en udtalelse til
brug for ministerredegørelsen til Statsrevisorerne.
Regionsrådets udtalelse består af nedenstående bemærkninger
suppleret med kommentarerne i det vedlagte bilag.
Overordnet set finder Region Midtjylland, at Rigsrevisionens
konklusioner er for markante i forhold til fakta. Samtidig anerkender
vi, at når man bevæger sig ned i nogle enkelte detaljer, er der
forhold, som kan forbedres. Disse forhold har vi taget hånd om.
Vi finder det uhensigtsmæssigt, at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne
giver en samlet vurdering af risiko- og reservestyring i DNU og DNV-
Gødstrup på trods af, at Rigsrevisionens undersøgelse af de to
projekter viser forskellige resultater. Herved bliver konklusionen
vedrørende DNV-Gødstrup uforholdsmæssigt negativ.
Statsrevisorerne kalder regionens styring af risici og reserver i de to
projekter for
utilfredsstillende.
Rigsrevisionen har ret i, at der –
primært i DNU-projektet – er nogle detaljer i styringen, som ikke er
foregået helt som fastlagt. Dette er der taget hånd om. Eksempelvis
er kvaliteten af risikoregistrene på DNU højnet. Og regionsrådet
godkendte i henholdsvis oktober 2016 (DNU) og marts 2017 (DNV-
Gødstrup) – efter Rigsrevisionens undersøgelse – reviderede
styringsmanualer, som imødekommer Rigsrevisionens kritik.
Det hører også med til historien, at DNU-projektet er
danmarkshistoriens største hospitalsbyggeri, og det første af de store
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0002.png
kvalitetsfondsprojekter. Vi har derfor i samarbejde med mange
forskellige interessenter skullet finde praktisk anvendelige måder at
styre byggeriet på. Vi har haft en tæt og konstruktiv dialog med
samtlige parter hen over årene og tilrettet styringen på den baggrund
undervejs. Eksempelvis hvad angår kapitalisering og prognosticering
af reserveforbrug. Og den vigtige læring herfra kommer de øvrige
kvalitetsfondsprojekter til gode.
Vi er imidlertid ikke enige med Statsrevisorerne i, at styringen i de to
projekter samlet set har været
utilfredsstillende.
Det er vores klare
opfattelse, at både byggeledelser og region har holdt nøje øje med de
udfordringer og risici, der altid opstår i byggeprojekter. Og vi har
håndteret udfordringerne inden, de nåede at udvikle sig.
Side 2
Statsrevisorerne peger på risikoen for, at yderligere besparelser og
ændringer i byggerierne kan forringe byggeriernes kvalitet og
funktionalitet. Dette er naturligvis korrekt – sådan vil det altid være i
et byggeprojekt. Men ud fra projekternes aktuelle risikobillede er det
vores vurdering, at projekterne har et passende reserveniveau til at
kunne overholde projekternes tilsagnsbetingelser. En af
tilsagnsbetingelserne er, at projekterne er underlagt en fast
anlægsramme fastsat af staten. Og netop den faste anlægsramme
betyder noget for styringen af projekterne. Det er regionernes
opgave at få maksimalt ud af denne ramme til gavn for patienter,
pårørende og personale. Derfor
skal
rammen være stram – og især
da projekterne er så langt fremme, som de er.
I både Aarhus og Gødstrup er vi godt på vej til at opfylde de
oprindelige målsætninger om moderne, fleksible, effektive og fuldt
funktionsdygtige hospitaler med rette kapacitet. Og vi glæder os
over, at personale og patienter er begyndt at flytte ind i de nye
rammer i Aarhus.
For øvrige bemærkninger til beretningen henvises til det vedlagte
bilag.
Venlig hilsen
Bent Hansen
Regionsrådsformand
Bilag:
Region Midtjyllands supplerende bemærkninger til beretningen
om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i 2
sygehusbyggerier
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0003.png
Regionshuset Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
8800 Viborg
Bilag:
Region Midtjyllands supplerende bemærkninger til
beretningen om Region Midtjyllands styring af risici og
reserver i 2 sygehusbyggerier
I det følgende kommenteres delkonklusionerne fra Rigsrevisionens
beretning om risiko- og reservestyring i DNV og DNU.
Uddrag fra Rigsrevisionens delkonklusioner fremgår med kursiv skrift.
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU):
Side 1
Dato 26.04.2017
j. nr. 1-31-72-180-15
1. Rigsrevisionen vurderer, at regionens retningslinjer på DNU ikke
har understøttet en systematisk risikostyring, at retningslinjerne er
forældede og ikke beskriver opgaverne i risikostyringen tilstrækkeligt
tydeligt.
Som det fremgår af beretningens punkt 40 har regionen – efter
Rigsrevisionens undersøgelsesperiode - opdateret styringsmanualen
og de underliggende dokumenter i oktober 2016. Regionen er således
enig i, at der på enkelte punkter har været behov for en opdatering.
Den manglende opdatering har dog ikke skabt uklarhed i den daglige
styring af projektet. Regionen er uenig i, at retningslinjerne generelt
er forældede og ikke beskriver opgaverne i risikostyringen
tilstrækkeligt tydeligt, og mener ikke, at Rigsrevisionen har påvist
dette i beretningen.
2.
Rigsrevisionen vurderer, at risikostyringen ikke foregår
systematisk.
Risici i DNU-projektet er måned for måned blevet vurderet, og der er
handlet på disse. Regionen er uenig i Rigsrevisionens konklusion og
mener, at vurderingen bygger på et snævert grundlag. Rigsrevisionen
har valgt kun at se på tre delprojekter i udførelsesfasen, og har ikke
analyseret risikoskemaer fra projekteringsfasen.
Det er regionens holdning, at Rigsrevisionen burde have indhentet
materiale og forklaringer hos totalrådgiver, da denne varetager en
stor del af risikostyringen. Dette vil give et mere nuanceret billede af
projektets risikostyring samt en helhedsbetragtning af risikostyringen
som en del af den samlede ledelse af projektet.
Rigsrevisionen har ret i, at risikoregistrene for nogle delprojekter har
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0004.png
været mangelfulde. Regionen har derfor iværksat et ekstra kvalitetstjek af Rådgivergruppens
risikoregistre siden sommeren 2016, hvor regionen har ansat en konsulent til at gennemgå de
enkelte registre på hvert del- og underprojekt med byggelederen og projektlederen.
Registrene giver overblik over aktuelle risici og tiltag. Det skal dog understreges, at registrene
er stilet til projektet. Derfor kan rapporterne være meget byggetekniske og derfor umiddelbart
svære at læse for udeforstående. For et overordnet billede af risici i projektet, der er mindre
teknisk, henvises der til den kvartalsvise risikorapport, som tilgår regionsrådet og Sundheds-
og Ældreministeriet.
Det er også vigtigt at notere sig, at opfølgning på risici ikke udelukkende baserer sig på
risikoregistrene. Foruden risikoregistrene følges der hver måned op på risici – herunder
økonomi, tid og kvalitet – i hvert delprojekt på projektledelsesmøder og bygherremøder. Der
er en høj grad af skriftlighed om risikohåndteringen i projektet. Udover risikoregistrene og
månedsrapporter i delprojekterne udarbejder Rådgivergruppen en samlet månedsrapport for
projektet. Regionen udarbejder selv kvartalsrapport til regionsrådet. Hertil kommer referater
fra projektledelsesmøder og bygherremøder mv.
3.
Rigsrevisionen vurderer, at regionen har fokus på at håndtere allerede indtrufne hændelser
og i mindre grad fokus på at forhindre, at risici indtræffer
Regionen mener, at projektet har haft fokus på både at forhindre, at risici indtræffer og at
håndtere indtrufne hændelser. I fastlæggelsen af organiseringen af DNU har regionen haft
stort fokus på forebyggelse af de almindeligt forekommende risici i byggerier. Forebyggelse af
risici har også været fokus i projektering af byggeriet. Som eksempel på dette kan nævnes
koordinering af sikkerhed på byggepladsen, hvor organiseringen af sikkerhedsarbejdet,
arbejdsmiljørigtig projektering og regler på byggepladsen har bidraget til, at omfanget af
arbejdsulykker ligger på ca. halvdelen af landsgennemsnittet.
Organiseringen af byggeriet med en totalrådgiver og byggeri i delprojekter med en række stor-
og fagentrepriser medfører dog også, at en række risici indtræffer, som skal håndteres af
bygherren. Det er også tilfældet i alle andre byggerier med tilsvarende omfang og
organisering. Det er relevant at inddrage hændelser i risikostyringen i DNU, dels for at
minimere konsekvenserne af en indtruffet hændelse og dels for at forebygge, at en hændelse i
ét delprojekt indtræffer i de øvrige delprojekter, der projekteres og udføres ud fra samme
skabelon.
Rigsrevisionens vurdering viser dog, at det er relevant, at projektet er mere tydelig udadtil om
hvad, der er hændelser og hvad, der er risici. Regionen har fokus på at forbedre dette i den
kvartalsvise risikorapportering.
4.
Rigsrevisionen vurderer, at byggeriets "tredje øje" og Sundheds- og Ældreministeriet har
påpeget behovet for at forbedre risikostyringen, uden at regionen har ændret risikostyringen i
betydeligt omfang.
Regionen er ikke enig i, at regionen ikke har ændret risikostyringen i betydeligt omfang på
baggrund af anbefalinger fra det tredje øje og ministeriet. Der har gennem årene været en tæt
dialog med ministeriet og det tredje øje omkring risiko- og reservestyring. Regionen har i
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0005.png
forlængelse heraf f.eks. fulgt tredje øjes anbefaling om at hjemtage kvartalsrapporteringen til
regionsrådet. Og regionen har f.eks. forbedret kapitaliseringen af risici. Der er gennemført en
række handlingsplaner med ministeriet og det tredje øje. Handlingsplanerne har bl.a. omfattet
elementer i risikostyringen. Regionen har efterlevet de ting, som det tredje øje har peget på i
handlingsplanerne, og som er aftalt med ministeriet. Dette fremgår eksempelvis af ”Opfølgning
2Q 2016 – DTØ notat vedr. ny handlingsplan for DNU 2016” udarbejdet af det tredje øje.
Dokumentet har været tilgængeligt for Rigsrevisionen.
Eksempler herfra:
"PA har tilkendegivet, at de vil sikre uddybning af risikoreducerende tiltag og hvor
relevant argumentere for valgte løsningsmodeller. Af kvartalsrapporten for 1Q 2016
fremgår det, at der er foretaget en uddybning af de risikoreducerende tiltag."
"Det sikres, at projektet indgår aktivt i en proces med SUM med fokus på at fastlægge
en central og afstemt løsningsmodel i forhold til håndtering af reserver og finansiering
heraf i forbindelse med afslutningen på KF-projektet. Jf. PA er forholdet adresseret i en
opdatering af regnskabsinstruksen."
Det er ikke regionens opfattelse, at der er inden for feltet omkring risikostyring er entydige
anbefalinger af, hvorvidt risikostyring bør forankres hos bygherren eller ej. Regionen er dog
enig med Rigsrevisionen i, at det er regionen, der i sidste ende har ansvaret for en god
risikostyring. Der er fordele og ulemper ved de forskellige muligheder at forankre
risikostyringen på. Det virker imidlertid til, at Rigsrevisionen på forhånd har konkluderet, at
den bedste organisering af risikoarbejdet er en organisering hos bygherre. Regionen har ikke
modtaget en rådgivning fra ministeriet og det tredje øje, som entydigt peger på, at en anden
organisering ville forbedre risikostyringen markant. En hjemtagning af risikoregistreringen fra
totalrådgiver kunne f.eks. gøre det sværere at få totalrådgiver til at tage risikostyringen
alvorligt og gøre ansvarsfordelingen mellem bygherre og totalrådgiver mindre entydig.
Andre rådgivere har tidligere anbefalet, at risikostyringen bedst ligger ved totalrådgiver, og det
er derfor blevet en del af totalrådgivers kontrakt i DNU-projektet. Rigsrevisionen har ikke
vurderet, om det vil være hensigtsmæssigt at foretage en så væsentlig ændring af kontrakten.
5.
Rigsrevisionen vurderer, at det er utilfredsstillende, at regionen ikke etablerede en
systematisk risikostyring, efter regionen overtog styringen af Nord1.
Regionens hjemtagelse af byggeledelsen på Nord 1 er et godt eksempel på et
risikoreducerende tiltag. Det blev vurderet, at totalrådgiver ikke kunne håndtere problemerne i
Nord1, og dermed var det ikke forsvarligt at fortsætte som hidtil. Byggeledelsen blev derfor
hjemtaget, og regionen satte et betydeligt fokus på færdiggørelsen af projektet. Rigsrevisionen
har ret i, at der i den forbindelse ikke har været udarbejdet et risikoregister og en
månedsrapport for projektet. Men der har pågået betydelige risikoreducerende tiltag. Dette
fremgår af månedsrapporter og risikoskemaer for det samlede projekt, kvartalsrapporter og
projektledelses-referater.
Rigsrevisionen har valgt at fokusere på, om bestemte dokumenter og procedurer har været
opdateret i forbindelse med hjemtagning af byggeledelsen, men ikke om hjemtagningen har
været et relevant risikoreducerende tiltag. Regionen er enig med Rigsrevisionen i, at der kunne
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0006.png
have været mere fokus på at sikre, at formelle krav blev overholdt. Men i en periode
overskyggede dette omfattende risikoreducerende tiltag, at nogle formelle krav ikke var
overholdt. Det er dog langt fra det samme som at sige, at der ikke blev risikostyret i Nord 1,
for det blev der i høj grad. Projektet har i øvrigt siden efteråret 2016 udarbejdet et
risikoregister for Nord1. De første patienter er nu flyttet ind i Nord1.
6.
Rigsrevisionen vurderer, at regionen tidligere end det er tilfældet burde have fokuseret på
at inddrage kendskabet til det hidtidige reservetræk og byggeriets risici.
Reserveniveauet i projektet er minimum kvartalsvist blevet afstemt med projektets risici.
Siden 2011 er "COWI-modellen" blevet anvendt til at vurdere reservernes størrelse ud fra
generelle erfaringer i byggebranchen. COWI-modellen fremgår af notat udarbejdet af det
rådgivende ingeniørfirma COWI på vegne af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Ud over
de reserver, som COWI-modellen tilsiger, at projektet skal have, har DNU-projektet gennem
hele forløbet haft en betydelig reservebuffer centralt placeret i projektet.
Regionen erkender, at der frem til starten af udførelsesfasen har været for stor tiltro til
totalrådgivers evne til at projektere uden væsentlige fejl og deres evne til at gennemføre en
effektiv byggeledelse. Dette på trods af, at totalrådgiver er sammensat af nogle af de største
og mest erfarne rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. De første delprojekter har været
præget af mangelfuld projektering og utilstrækkelig byggeledelse. Som konsekvens af dette
hævede regionen derfor kravet til centrale reserver i projektet i starten af 2014. Historikken i
projektet afspejles også i den seneste version af reservestrategien, som fremgår af den
opdaterede styringsmanual fra oktober 2016.
Historikken for reserveforbruget blev således inddraget i vurderingen af reserverne i løbet af
projektet, da der var opnået et vist erfaringsniveau med det konkrete reserveforbrug. Der
henvises endvidere til besvarelse af punkt 8.
7.
Rigsrevisionen vurderer at projektets reservestrategi har udgjort et svagt grundlag for at
styre reserverne, fordi den ikke angiver, hvilket niveau reserverne samlet skal have i
byggeriet.
Regionen er uenig i denne vurdering. Rigsrevisionen oplyser selv, at COWI-modellen har været
brugt som reservemodel i projektet. COWI-modellen fra 2011 har løbende været anvendt til at
vurdere minimumsniveauet for de centrale reserver. Dette har indgået i regionsrådets
beslutningsgrundlag, når der er truffet beslutninger om projektets omfang. COWI-modellen har
dog ikke været direkte omtalt i styringsmanualen i forhold til fastlæggelse af krav til
reserveniveau, men har gennem hele forløbet været anvendt i samarbejde med ministeriet.
At det konkrete reserveniveau skal fremgå af styringsmanualen er et kriterium, som er
opstillet af Rigsrevisionen og ikke en del af regnskabsinstruksen for kvalitetsfondsprojekterne,
som DNU-projektet skal følge. Regionen har dog løbende forholdt sig til reserveniveauet, bl.a.
ved at anvende COWI-modellen
Side 4
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0007.png
Reserverne i projektet er styret i henhold til reservestrategien i styringsmanualen med
risikopulje, justeringsreserve mv. Regionens fremtidige krav til reserveniveauet fremgår af den
opdaterede styringsmanual fra oktober 2016, som Rigsrevisionen har modtaget.
8.
Rigsrevisionen vurderer at projektets reservemodel fra 2011 har udgjort et utilstrækkeligt
grundlag for at sikre, at byggeriets reserver kan dække uforudsete udgifter.
Indledningsvis skal det siges, at reserveniveauet i projektet i hele projektets forløb har været
højere end hvad, COWI-modellen tilsiger.
Som det fremgår af besvarelsen af punkt 6 viser erfaringen i DNU projektet, at COWI-
modellen, som er baseret på generelle erfaringer fra byggebranchen, ikke har været et
tilstrækkeligt grundlag i forhold til de ydelser, der konkret har været leveret af totalrådgiver og
entreprenører på de første delprojekter i DNU. Projektet har derfor i marts 2014 tilrettet
reservestrategien og modellen for beregning af krav til reserver med udgangspunkt i
projektets erfaringer.
Historikken viser, at regionen gennem hele projektet har haft eller skaffet de nødvendige
reserver til at dække uforudsete udgifter. Regionen har handlet på de udfordringer, som har
været i projektet, hvilket i nogle tilfælde har medført omprioriteringer eller besparelser.
Ændringerne har været vurderet af Det Tredje Øje og ministeriet. Det har været muligt at
udvide, reducere og prioritere i projektet løbende, uden det har ændret de grundlæggende
forudsætninger for at etablere et moderne, fleksibelt effektivt og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Dette viser, at der har været skabt grundlag for en effektiv reservestyring. Regionen
er derfor uenig i Rigsrevisionens vurdering.
9.
Rigsrevisionen finder, at regionen fortsat bør styrke reserveprognoserne og sikre en
systematisk inddragelse af kapitalisering af byggeriets risici i prognoserne.
Regionen finder, at de nuværende prognoser giver et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere,
hvorvidt der er de nødvendige reserver til at gennemføre projektet indenfor totalrammen,
selvom der altid vil være en grad af usikkerhed knyttet til et så omfattende og kompliceret
projekt som DNU.
I projektet er der etableret procedurer, der sikrer, at alle kendte risici (økonomiske,
tidsmæssige og kvalitative) bliver kvantificeret og kapitaliseret. I tilfælde, hvor en given risiko
ikke kapitaliseres, er der angivet begrundelse og årsag herfor. Fra og med kvartalsrapporten
for 1. kvartal 2016 er risikoemnerne kapitaliseret ud fra en ”most-likely” vurdering, som
baserer sig på betragtninger af sandsynlighed og konsekvens, herunder inddragelse af
erfaringer fra andre delprojekter. Der arbejdes endvidere løbende på at kvalificere vurderingen
af voldgiftssager og øvrige tvister med henblik på at sikre en realistisk vurdering af det
forventede reservetræk.
Kapitaliseringerne inddrages i prognoserne for reserveforbruget, hvilket også fremgår af
kvartalsrapporterne til regionsrådet og Sundheds- og Ældreministeriet.
Side 5
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0008.png
DNV-Gødstrup:
1. Rigsrevisionen vurderer, at Region Midtjylland har gennemført en ikke helt tilfredsstillende
risikostyring i byggeriet af DNV-Gødstrup.
Region Midtjylland er ikke enig i vurderingen fra Rigsrevisionen. Som Rigsrevisionen selv
skriver, understøtter regionens retningslinjer i vidt omfang en systematisk risikostyring, som
fastlægger ansvar og fordeler opgaver. Rigsrevisionen skriver også, at risikostyringen udgør et
godt grundlag for at arbejde forebyggende med risici, idet risikostyringen er systematisk, og
idet regionen vurderer og registrerer byggeriets risici på en overskuelig måde. Regionen har
samme opfattelse. Og regionen finder, at der har været fokus på de væsentligste risici i
projektet, og at disse er håndteret, inden de nåede at udvikle sig.
På baggrund af Rigsrevisionens vurdering af kapitaliseringen af risici har regionen i efteråret
2016 udført et arbejde med henblik på at sikre, at alle risici er kapitaliserede og på at vurdere
opgørelsesmetoden. Se nærmere under punkt 3.
2. Rigsrevisionen vurderer, at regionens retningslinjer i vidt omfang understøtter en
systematisk risikostyring, som fastlægger aktørernes fordeling af ansvar og definerer
opgaverne i risikostyringen. Risikostyringen udgør et godt grundlag for at arbejde
forebyggende med risici.
Region Midtjylland noterer sig med tilfredshed Rigsrevisionens vurdering.
3. Rigsrevisionen vurderer, at regionen kapitaliserer en væsentlig del af byggeriets risici, men
opgørelsesmetoden er ikke ensartet.
Projektet har i efteråret 2016 gennemgået projektets risikoregister med henblik på at sikre, at
alle risici er kapitaliserede og at vurdere opgørelsesmetoden. I kvalitetssikringen er det
tilstræbt, at kapitaliseringen er et eksakt beløb, dog er der mulighed for, at kapitaliseringen i
undtagelsestilfælde vil kunne munde ud i et interval, såfremt usikkerheden er for stor i forhold
til at angive ét konkret tal. Intervallet accepteres dog kun, hvis det er i en begrænset
størrelse.
Kvalitetssikringen af den foretagne kapitalisering af risici sker ved, at den udpegede risikoejer
foretager et skøn herover. Dette skøn drøftes i risikogruppen, der er sammensat af ledende
medarbejdere fra betydende parter i projektet. På denne måde kvalitetssikres skønnet, og
forudsætningerne for kapitaliseringen drøftes, hvis der viser sig at være behov herfor.
Regionen er enig med Rigsrevisionen i, at der skal foreligge en dokumentation for
kapitaliseringerne. Dette indarbejdes i processen juni 2017 og vil herefter ske på månedsbasis.
Blandt andet på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger udarbejdes der en opdateret
risikovejledning, der forventes godkendt på projektets styregruppemøde i juni 2017.
Side 6
Statsrevisorerne beretning SB11/2016 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1756981_0009.png
4. Rigsrevisionen vurderer, at Region Midtjylland ikke har styret reserverne i DNV-Gødstrup
tilfredsstillende. Regionen har endnu ikke udarbejdet dækkende reserveprognoser for
byggeriet og inddrager kun sparsomt kendskabet til de mulige økonomiske konsekvenser af
byggeriets risici i prognosearbejdet.
Regionen er ikke enig med Rigsrevisionen i, at reserverne i DNV-Gødstrup ikke har været
styret tilfredsstillende. Regionen har minimum hvert kvartal vurderet projektets samlede
risikobillede og holdt det op mod projektets reserver. Herunder har regionen – som
Rigsrevisionen også anfører – trukket på erfaringer vedrørende reserveforbruget i tilsvarende
sygehusbyggerier.
Regionen er enig med Rigsrevisionen i, at projektet skal udarbejde en egentlig
reserveprognose og i denne henseende inddrage projektets risikobillede. Dette arbejde er sat i
gang, og der indhentes i den forbindelse inspiration fra den tilsvarende prognosemodel på
DNU, ligesom der har været afholdt et møde med regionens revisor. Det er forventningen, at
prognosemodellen kan indarbejdes i projektets kvartalsrapport for 2. kvartal 2017.
5. Regionen har trukket på erfaringer fra tilsvarende sygehusbyggerier både i og uden for
regionen og har på den baggrund valgt at øge byggeriets reserveniveau.
Svar:
Rigsrevisionen har ret i, at projektet trækker på erfaringer fra tilsvarende sygehusbyggerier
ved vurdering af det passende reserveniveau. Regionen valgte på den baggrund at hæve
projektets reserveniveau i henholdsvis marts 2016 og december 2016. Det er regionens
opfattelse, at reserveniveauet for DNV-Gødstrup projektet er på et passende niveau.
6. Rigsrevisionens vurderer, at regionens reservestrategi for DNV-Gødstrup efterlever
regnskabsinstruksens krav. Strategien angiver samtidig, hvilket samlet niveau reserverne skal
have. Dog har regionen ikke løbende opdateret strategien, så den svarer til regionens praksis.
Projektets styringsmanual er pr. marts 2017 opdateret, så den afspejler gældende praksis og
derved imødekommer Rigsrevisionens kritik.
Side 7