Beskæftigelsesudvalget 2016-17
SB 10 2
Offentligt
1741059_0001.png
T
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden
8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Beretning om Beskæftigel-
sesministeriets data om ressourceforlob (nr. 10/201 6)
03 APR. 2017
J.nr. 17/01985
Statsrevisorerne har den 25. januar 2017 afgivet bemærkninger til Rigsrevisionens
beretning om Beskæftigelsesministeriets data om ressourceforløb og har i brev af 2.
februar 2017 anmodet om en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningen giver anledning til.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning
finder det utilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet ikke har tilvejebragt det
datagrundlag, som Folketinget ønskede for at kunne følge op på og evaluere res
sourceforløbene.
Statsrevisorerne bemærker i den forbindelse, at Beskæftigelsesministeriet endnu
ikke anvender social- og sundhedsdata til løbende at følge op på brugen af social-
og sundhedstilbud i ressourceforløbene, endnu ikke har igangsat det tværministeri
elle datasamarbejde, som ministeriet ifølge lovbemærkningerne skulle igangsætte,
samt kun har begrænset mulighed for at evaluere effekten af den tværfaglige brug
og kombination af tilbud i ressourceforløbene.
Endvidere har jeg noteret
mig,
at Rigsrevisionen anerkender, at tilvejebringelsen af
data er en omfattende opgave, som er både teknisk og juridisk kompliceret, og at
Beskæftigelsesministeriet fra reformens start har sikret data på eget ressortområde
til løbende at følge op på brugen af beskæftigelsestilbuddene i ressourceforlØb.
Jeg tager Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger til efterret
ning, og jeg er helt enig i, at det er vigtigt at få etableret et stærkt datagrundlag til
brug for opfølgningen på ressourceforløbene og den tværfaglige indsats i kommu
nerne generelt.
Jeg vil gerne understrege, at Beskæftigelsesministeriet har stort fokus på hurtigst
muligt at indsamle, anvende og dele data for dermed at få skabt det bedst mulige
grundlag for at følge op på og evaluere ressourceforløbene samt sikre, at kommu
nerne har den nødvendige viden til at kunne tilrettelægge og gennemføre ressource
forløb af høj kvalitet.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningens indhold og konklusioner samt Statsrevisorernes bemærkninger
har givet
mig
anledning til.
Statsrevisorerne beretning SB10/2016 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3. april 2017
1741059_0002.png
Tværministerielt datasamarbejde
Det er korrekt, når Rigsrevisionen påpeger, at Beskæftigelsesministeriet ikke ned
satte en formel tværministeriel arbejdsgruppe om datasamarbejde. Det er ikke ens
betydende med, at Beskæftigelsesministeriet ikke har samarbejdet med de relevante
ministerier og dataejere om tilvejebringelse af data.
Beskæftigelsesministeriet har siden ressourceforløbene blev indført med reformen
af førtidspension og fleksjob arbejdet med at kortlægge, hvilke data der findes på
social- og sundhedsområdet og har samarbejdet med de relevante dataejere om at
tilvejebringe og dele data til brug for opfølgningen på ressourceforlØbene, herunder
Danmarks Statistik, Børne- og Socialministeriet, KL, Sundhedsdatastyrelsen og
Sundheds- og Ældreministeriet.
Foruden det direkte samarbejde med dataejerne deltager Beskæftigelsesministeriet
repræsenteret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering aktuelt i en styre-
gruppe under Børne- og Socialministeriet med deltagelse af alle relevante interes
senter på området, der skal medvirke til at sikre fokus på og forbedre datakvaliteten
på socialområdet med henblik på analyse- og statistikformål.
Endvidere deltager Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i en arbejdsgrup
pe under Finansministeriet med en række centrale interessenter, hvor mulighederne
for bedre deling af data til administrativt brug undersøges nærmere.
Udover at jeg ser beretningen som en anledning til at få sat styrket fokus på dataar
bejdet på tværs af ministerier i de nævnte fora, har jeg taget initiativ til et møde
med mine ministerkolleger på de relevante ressortområder, så
vi
hurtigst muligt
får
skabt et fyldestgørende datagrundlag på alle ministeriers områder. Jeg forventer, at
mødet afholdes i løbet af april 2017.
Tilvejebringelse og anvendelse af social- og sundhedsdata
Rigsrevisionen konkluderer, at Beskæftigelsesministeriet ikke har tilvejebragt de
nødvendige registerdata på social- og sundhedsområdet.
Beskæftigelsesministeriet har løbende sikret sig adgang til de eksisterende register-
data på social- og sundhedsområdet efter aftale med de involverede ministerier.
Men jeg er enig i, at der fortsat er udfordringer i forhold til at tilvejebringe data på
social- og sundhedsområdet med henblik på at kunne følge op på det samlede ind
hold i ressourceforlØbene.
Beskæftigelsesministenet er afhængigt af de data, som indsamles i eksempelvis re
gi af Børne og Socialministeriet samt Sundheds og Ældreministeriet, men jeg
mener ikke, at det ville have været i overensstemmelse med intentionerne i lovgiv
ningen og reglerne om indberetning af nødvendige data i beskæftigelsesindsatsen,
såfremt Beskæftigelsesministeriet f.eks. havde etableret en administrativ parallel
indsamling, hvor vi uden om de relevante fagministerier indhentede social- og
sundhedsdata fra kommunerne.
Jeg skal i den sammenhæng understrege, at dataudfordringerne ikke har forhindret,
at kommunerne har kunnet give borgere i ressourceforløb en individuel tværfaglig
indsats.
Statsrevisorerne beretning SB10/2016 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3. april 2017
1741059_0003.png
Beskæftigelsesministeriet samarbejder i øjeblikket med de øvrige ministerier om at
styrke datagrundlaget, og det arbejde fortsætter naturligvis i de fora, der er etableret
under Finansministeriet og Børne- og Socialministeriet. STAR forventer derfor at
kunne udstille relevante socialdata i statistikbanken påjobindsats.dk i løbet af
2017, så det løbende kan følges, hvilken socialindsats modtagere afressourceforlØb
får. STAR er pt. ved at anvende sundhedsdata i analysemæssig sammenhæng og
undersøger i den forbindelse, hvorvidt det er relevant også at udstille sundhedsdata
på jobindsats.
Både social- og sundhedsdata vil desuden blive anvendt i forbindelse med den stør
re evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob, som foretages i 2017.
Evaluering at ressourceforløbene
Rigsrevisionen har vurderet, at Beskæftigelsesministeriet med de foreliggende data
har begrænset mulighed for at evaluere den tværfaglige brug og kombination af til
bud i ressourceforløbene og effekten af dem.
Jeg medgiver, at datagrundlaget aktuelt sætter begrænsninger for mulighederne for
løbende at kunne følge op på det tværfaglige indhold i ressourceforlØbene via regi
sterdata. Imidlertid bliver datagrundlaget hele tiden bedre, og Beskæftigelsesmini
stenet forventer, at data på socialområdet i løbet af 2017 vil opnå en kvalitet, som
gør, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering som nævnt kan udstille social-
data i statistikbanken påjobindsats.dk for deltagere i ressourceforløb.
Som følge af det begrænsede datagrundlag har Beskæftigelsesministeriet indsamlet
viden om ressourceforløbenes indhold via særskilte undersøgelser og har på den
baggrund kunnet understøtte indholdet i ressourceforløb. Undersøgelserne har vist,
at der var behov for at understøtte indholdet i ressourceforløb, og på den baggrund
har Beskæftigelsesmini stenet igangsat adskillige initiativer, herunder senest projekt
‘Bedre ressourceforløb’ med 17 pilotkommuner og en ny initiativpakke til bedre og
klarere rammer for forløbene. Jeg vedlægger kopi af den aftale, som forligskredsen
indgik den 14. marts 2017
Beskæftigelsesministeriet vil udarbejde en større evaluering af reformen af førtids
pension og fleksjob, herunder ressourceforløbene, i løbet af 2017. I den forbindelse
vil tværfaglige data blive et særskilt tema i evalueringen, og der vil blive foretaget
kvalitative undersøgelser af ressourceforløbene som grundlag for evalueringen.
Det er derfor min forventning, at de allerede foreliggende undersøgelser suppleret
med en række nye undersøgelser samt analyser af eksisterende data, vil udgøre et
solidt fundament for en evaluering.
Beskæftigelsesministeriet deler ikke umiddelbart Rigsrevisionens opfattelse af, at
det såfremt, at der ikke havde været mangelfulde social- og sundhedsdata i de før
ste år efter reformen ville have været muligt at evaluere effekten af den tværfaglige
brug og kombination af tilbud i ressourceforløbene som følge
Det skyldes, at ressourceforlØb kan vare op på op til 5 år, og da reformen trådte i
kraft i 2013, er det således kun kortere forløb, der er gennemført. Det betyder, at
det hidtil ikke ville have været meningsfuldt at lave effektevalueringer, som kunne
lægges til grund for generelle anbefalinger om bestemte tværfaglige kombinationer
af indsatser i ressourceforlb.
3
Statsrevisorerne beretning SB10/2016 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3. april 2017
1741059_0004.png
Det skal i den forbindelse bemærkes, at borgere i ressourceforlØb er en differentie
ret gruppe med komplekse udfordringer, hvilket indebærer, at det kan blive vanske
ligt at udlede, hvilke kombinationer af tilbud, der aggregeret set synes at have bedst
effekt for denne gruppe af borgere.
De foreløbige afgangstal tegner et positivt billede af ressourceforlØb, da 29 pct. af
de indtil 2. kvartal 2016 4.408 borgere, der har afsluttet et ressourceforløb, 3 må
neder efter var kommet enten i ordinær beskæftigelse eller styrket deres tilknytning
til arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeriet arbejder ud fra en systematisk strategi om at opbygge vi
den og evidens om, hvad der virker i beskæftigelsesindsatsen. Som eksempler på
igangværende vidensprojekter for mål gruppen kan bla. nævnes videnspiloten
Virksomhedscentre Generation 2, samt de randomiserede kontrollede forsøg Job
First og IPS (Individuelt planlagt job med støtte).
Herudover arbejder Beskæftigelsesministeriet med andre projekter, der udvikler
viden om, hvad der virker for udsatte ledige og sygemeldte, som kan give viden,
der også vil være til gavn for kvalificering af ressourceforløb.
Det er opsamlende
min
vurdering, at de ovenfor skitserede initiativer, tværgående
samarbejder og kommende møde med de Øvrige relevante ressortministre i væsent
ligt omfang vil bidrage til at styrke Beskæftigelsesministeriets arbejde med at tilve
jebringe et nødvendigt og tilstrækkeligt datagrundlag for så vidt angår ressource
forløb. Samtidig forventer jeg, at de iværksatte tiltag vil forbedre Beskæftigelses
ministeriets muligheder for at understøtte kommunernes tværfaglige indsats.
Jeg vil derfor indskærpe vigtigheden af dette arbejde over for Styrelsen for Ar
bejdsmarkedet og Rekruttering.
Afslutningsvist skal jeg bemærke, at ministeriet har sendt en kopi af ovenstående
til Rigsrevisionen på [email protected].
Troels Lund Poulsen
4