Kulturudvalget 2016-17
SB 1 2
Offentligt
1724748_0001.png
Kulturministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
Fax
: 33 91 33 88
E-mail : E-mail :
[email protected]
Web
: Web
:
www.kum.dk
Statsrevisorernes beretning 1/2016 om TV 2-regionernes virksomhed
Statsrevisorerne afgav i oktober 2016 beretning nr. 1/2016 om TV 2-regionernes
virksomhed. Beretningen indeholder kritik af TV 2-regionernes mål- og resultatstyring,
ligesom den indeholder kritik af Kulturministeriets kontraktstyring af TV 2-regionerne,
herunder det forhold, at kontrakterne mangler klare mål for produktion og kvalitet, og
at ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har stillet krav, som forpligter TV 2-regionerne
til at få mest muligt ud af licensmidlerne. En kritik, som Statsrevisorerne tilslutter sig i
deres bemærkninger.
Med henvisning til Statsrevisorernes brev af 20. oktober 2016 skal jeg hermed redegøre
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver mig anledning til.
Indledende bemærkninger
Indledningsvis skal jeg understrege, at jeg som minister selvsagt anser det for
væsentligt at sikre en sikker og effektiv opgavevaretagelse på ministerområdet,
herunder at institutioner og andre modtagere af offentlige midler opfylder deres formål
og gældende politiske målsætninger, og at midlerne anvendes så effektivt som muligt til
fordel for borgerne. Med henblik herpå har Kulturministeriet da også gennem flere år
haft en politik for resultatstyring, der omfatter styrelser og statsinstitutioner,
selvejende institutioner og foreninger, som modtager driftstilskud fra ministeriet, samt
projekt- og aktivitetstilskud.
Kulturministeriets styring i forhold til TV 2-regionerne sker derimod alene med
udgangspunkt i radio- og fjernsynsloven, hvilket bl.a. skyldes den særlige regulering,
TV 2-regionerne er underlagt efter denne lov.
Den særlige regulering giver sig bl.a. udtryk i reglerne for valg af bestyrelse, i TV 2-
regionernes enekompetence i forhold til fastlæggelse af budget mv. Samtidig fastlægger
loven nogle overordnede principper, som skal gælde for TV 2-regionernes public service-
virksomhed, ligesom den fastlægger nærmere krav til TV 2-regionernes
programvirksomhed. Der gælder således efter loven et krav om produktion af nyheds-
Dok nr. 16/03488-8
Statsrevisorerne beretning SB1/2016 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 20. februar 2017
1724748_0002.png
Side 2
og aktualitetsprogrammer og programmer omfattende oplysning, kultur og
underholdning, et krav om, at de programmer, der ikke er nyheds- og
aktualitetsprogrammer, i et rimeligt omfang skal tilvejebringes ved køb hos øvrige
producenter, og et krav om, at der ved programlægningen skal lægges vægt på
tilknytning til regionen. Den nærmere fastlæggelse af TV 2-regionernes public service-
forpligtelser inden for de nævnte rammer sker efter loven for ét eller flere år ad gangen
i en kontrakt med kulturministeren, idet TV 2-regionerne årligt skal redegøre for deres
opfyldelse af disse forpligtelser, og Radio- og tv-nævnet årligt skal afgive udtalelse om
redegørelserne. Selv om kontrakterne indgås af ministeren, har de siden
kontraktinstrumentets etablering været drøftet i kredsen af partier bag den til enhver
tid gældende medieaftale, og må således også i vid udstrækning ses som resultat af en
politisk forhandlingsproces.
Generelt skal jeg bemærke, at ændringer i dette styringsmæssige set-up forudsætter
inddragelse af og til dels tilslutning fra medieaftalekredsen. Nogle af de nedennævnte
tiltag til imødekommelse af Rigsrevisionens kritik kræver således en lidt længere
tidshorisont, i det omfang de forudsætter politisk tilslutning til ændring af lovgivning
og kontrakter.
Effektiv anvendelse af licensmidlerne
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Kulturministeriet som kontraktholder
ikke i tilstrækkelig grad har stillet krav, som forpligter regionerne til at få mest muligt
ud af licensmidlerne. Der peges i beretningen på, at det af de gældende kontrakter
ganske vist fremgår, at TV 2-regionerne fortsat skal arbejde for en løbende
effektivisering af virksomheden, men at ministeriet ikke har et reelt og dækkende
indblik i, om kravet om effektivisering bliver indfriet. Det skyldes, at hverken Radio- og
tv-nævnet eller ministeriet selv følger op på kravet, hvilket også vurderes at være
vanskeligt, da der ikke er sat mål for de opgaver, som regionerne skal løfte. Der peges
endvidere på, at det har været uklart, om den nedsættelse af licensen med 2 pct., der
skete fra 2014 til 2015, skulle tolkes som et egentligt effektiviseringskrav eller om det
kunne udmøntes ved eksempelvis en reduktion i antal udsendte timer.
Jeg er enig i kritikken af, at kontrakterne og opfølgningen herpå ikke i tilstrækkelig
grad har haft fokus på, at der sker en effektiv anvendelse af licensmidlerne. Kravet til
TV 2-regionerne om, at der løbende skal arbejdes for en effektivisering af
virksomheden, er således først kommet ind i kontrakterne for 2015-2018 og har qua den
”bløde” formulering primært resulteret i forskellige samarbejdsprojekter regionerne
indbyrdes, jf. redegørelserne for 2015. Effekten af disse har der ikke været fulgt
yderligere op på. Ministeriet har heller ikke nærmere undersøgt, i hvilket omfang
licensnedsættelsen på 2 pct. er blevet udmøntet ved egentlige effektiviseringer, uagtet
at dette ikke har været et eksplicit krav.
Jeg vil i de kommende kontrakter sikre et øget fokus på, hvilken produktion og hvilke
målbare resultater, de enkelte TV 2-regioner forventes at levere for licensen. Herved
Statsrevisorerne beretning SB1/2016 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 20. februar 2017
1724748_0003.png
Side 3
bliver der også et bedre grundlag for ministeriets opfølgning i forhold til effektiv
anvendelse af licensmidlerne.
Som supplement hertil vil jeg allerede i indeværende aftaleperiode tage initiativ til, at
der sker en udbygning af public service-kontraktens økonomioversigt, sådan at det af
denne eksplicit vil komme til at fremgå, hvordan de forventede omkostninger fordeler
sig på bl.a. produktion og administration, idet produktionsomkostningerne i første
omgang yderligere vil blive fordelt på 1) nyhedsrelateret indhold på tv og andre
relevante platforme og 2) alt øvrigt indhold events mv. Det er en opdeling på
kerneopgaver, som TV-2-regionene finder mere relevant og anvendelig end den opdeling
på 1) udsendelse i vinduer på TV 2-sendefladen, 2) udsendelse af egne tv-kanaler og 3)
udgivelser på internetbaserede platforme, som Rigsrevisionen har ønsket, jf.
beretningen. Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Statsrevisorerne i deres svar af
19. oktober 2016 til TV 2-regionerne har tilkendegivet, at man ved udformningen af
bemærkningerne til beretningen har lagt vægt på, at det er op til den enkelte TV 2-
region at definere, hvilke kerneopgaver, man har, og hvordan man prioriterer dem, men
at alle aktiviteter ikke bør adresseres under ét.
Jeg vil desuden tage initiativ til, at der i samarbejde med TV 2-regionerne sker en
større grad af ensretning af de regionale TV 2-virksomheders budgetter og regnskaber.
Dette har TV 2-regionerne erklæret sig positiv overfor og i den forbindelse bl.a.
tilkendegivet, at nye ensartede kontoplaner vil kunne tages i brug senest 1. januar
2018.
Det vil i det videre arbejde være mit udgangspunkt, at budgetterne for den enkelte TV
2-region bør afspejle (eller forklare afvigelser i forhold til) den i kontrakten indeholdte
fordeling af omkostninger på kerneopgaver, administration mv., ligesom der bør
redegøres for forventet produktion (udsendelsestimer med specifikation af både
førstegangsvisninger og nyhedstimer, samt produktion til internet mv) og fastlagte
strategiske mål. Tilsvarende vil regnskaberne skulle indeholde en mere detaljeret
ledelsesberetning, hvori der bl.a. redegøres for den realiserede produktion, for
opfyldelsen af strategiske mål og for de i året gennemførte effektiviseringstiltag. Jeg
har til hensigt at indarbejde krav til kontoplan og udformning af årsregnskaber mv. i
ministeriets bekendtgørelse om vedtægt for TV 2-regionerne, der i forvejen indeholder
visse bestemmelser om budget og regnskab.
De ovenfor skitserede initiativer vil efter min bedste opfattelse bidrage til en klargøring
af rammerne for TV 2-regionernes interne mål- og resultatstyring. Der vil ligeledes
allerede i indeværende kontraktperiode kunne skabes et klart bedre grundlag for både
Rigsrevisionen revision af TV 2-virksomhederne og Kulturministeriets opfølgning på
kontrakterne i forhold til økonomi, produktion og effektivitet, herunder en udbygget
dialog med TV 2-regionerne om bl.a. de indbyrdes forskelle. Jeg vil imidlertid fortsætte
ministeriets dialog med TV 2-regionerne om deres økonomistyring generelt, herunder
om fastlæggelsen af kerneopgaver med henblik på evt. nærmere præcisering heraf i de
kommende kontrakter.
Statsrevisorerne beretning SB1/2016 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 20. februar 2017
1724748_0004.png
Side 4
Klare mål for mål for produktion og kvalitet
Statsrevisorerne finder det generelt utilfredsstillende, at kontrakterne mangler klare
mål for produktion og kvalitet. Kritikken baserer sig på en række eksempler i
beretningen på
”blødt” formulerede forpligtelser, der mere har karakter af
hensigtserklæringer end af konkrete mål.
Jeg er enig i, at uklare forpligtelser vanskeliggør både TV 2-regionernes udfyldelse af
kontrakterne og Radio- og tv-nævnets og ministeriets opfølgning på deres efterlevelse,
hvilket også jeg ser som et problem. Jeg kan til orientering oplyse, at formanden for det
nyligt afgåede Radio- og tv-nævn ligeledes i december 2016 har foreslået en
tydeliggørelse af public service-forpligtelser og redegørelseskrav.
I forhold til effektiv anvendelse af licensmidlerne henviser jeg til de tiltag, der er
beskrevet ovenfor, og som i vidt omfang vil kunne iværksættes allerede i indeværende
kontraktperiode. TV 2-regionerne har desuden overfor ministeriet bl.a. oplyst, at de
hver især vil opstille strategier og målbare succesparametre i forhold til opfyldelse af
forpligtelsen i kontrakterne til at lægge vægt på tilknytningen til regionen og til
regional alsidighed, hvilket bidrager til en præcisering af disse individuelt orienterede
forpligtelser.
Som det også fremgår af beretningen, afspejler formuleringerne i kontrakterne i vid
udstrækning formuleringer i EU-regelsæt eller radio- og fjernsynsloven, jf. ovenfor,
samt af drøftelser i medieaftalekredsen af kontrakterne. Det gør dem vanskelige at
ændre på kort sigt.
Jeg vil imidlertid forud for de kommende medieforhandlinger sammen med TV 2-
regionerne foretage en nærmere evaluering af de gældende kontrakter og i den
forbindelse undersøge, på hvilken måde klare, målbare og meningsfyldte mål for
produktion og kvalitet kan få en mere fremtrædende plads i kontrakterne, idet der i
nødvendigt omfang bør tages højde for TV 2-regionernes forskellighed. Jeg vil i den
forbindelse bl.a. tage udgangspunkt i de rammeaftaler, der i dag indgås med modtagere
af større tilskud fra ministeriet, eksempelvis de større idrætsforeninger, og i det
ovennævnte strategiarbejde. Jeg bemærker, at det for kulturelle opgaver typisk gælder,
at effekt og ydelseskvalitet kun i begrænset omfang kan opgøres kvantitativt, hvorfor
der typisk sker en belysning heraf gennem brugerundersøgelser og
evalueringer/kvalitetsvurderinger.
Kulturministeriets opfølgning på kontrakter mv.
Statsrevisorenes kritik af Kulturministeriet er som udgangspunkt rettet mod
ministeriets varetagelse af rollen som kontraktpart, herunder opfølgningen på
kontrakterne.
Statsrevisorerne beretning SB1/2016 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 20. februar 2017
1724748_0005.png
Side 5
Jeg har noteret mig kritikken i beretningen af, at ministeriet udelukkende har ageret
som kontraktpart i de få tilfælde, hvor Radio- og tv-nævnet har kunnet konstatere, at et
krav ikke er blevet opfyldt. Det har i alle tilfælde drejet sig om én eller flere TV 2-
regioners manglende opfyldelse af krav om køb af programmer fra eksterne
producenter, og her kritiseres ministeriet for ikke at have søgt at afdække de
udfordringer, der har vært i forhold til kravene.
Jeg finder det som udgangspunkt naturligt, at ministeriet som kontraktpart primært
sætter ind i de tilfælde, hvor Radio- og tv-nævnet konstaterer manglende efterlevelse af
kontraktkrav. Jeg står umiddelbart lidt uforstående overfor kritikken i beretningen af,
at ministeriet ikke i tilstrækkeligt omfang har afdækket de udfordringer, som TV 2-
regionerne har haft med at indfri kravet om eksterne programkøb. Min forgænger tog
således initiativ til en lempelse af kravet, da problemerne med opfyldelse af det
tidligere krav blev kendt. Ministeriet har noteret, at det i 2015 kun er to TV 2-regioner
(TV ØST og TV 2/Fyn), der ikke opfylder kravet, men at dette ventes at ske i 2016. Jeg
er imidlertid af den opfattelse, at dialogen kunne have været bedre, både i forbindelse
med den oprindelige fastlæggelse af forpligtelen som efterfølgende.
Særligt hvad angår opfølgning på kontrakterne i forhold til økonomi, effektivitet mv. er
jeg enig i, at det har været uklart, i hvilket omfang og på hvilket grundlag, der har
skullet følges op på disse forhold af Radio- og tv-nævnet hhv. ministeriet. Jeg vil tage
initiativ til en snarlig afklaring af arbejdsdelingen mellem Radio- og tv-nævnet og
ministeriet på dette område, idet min umiddelbare opfattelse er, at det vil være mest
hensigtsmæssigt, hvis al opfølgning på økonomi varetages af ministeriet. Ministeriet
følger således allerede i forbindelse med regnskabsgodkendelsen (bl.a. på grundlag af
Rigsrevisionens revisionsprotokollater) op på TV 2-regionernes økonomi, og ser i den
forbindelse på, hvordan økonomien udvikler sig i forhold til det i kontrakterne
forudsatte. De ovennævnte udbyggede krav til budget og regnskab vil kunne give
ministeriet et forbedret grundlag for en styrket økonomiopfølgning.
Helt generelt om ministeriets varetagelse af rollen som kontraktpart er det min
opfattelse, at ministeriet bør sikre en god dialog med TV 2-regionerne (og Radio- og tv-
nævnet) om indholdet af kontrakten både forud for kontraktindgåelse og i forbindelse
med den løbende kontraktopfølgning. Herved vil der kunne sikres en bedre fælles
forståelse af kontraktkravene (herunder de politiske målsætninger, der ligger bag),
ligesom eventuelle udfordringer vil kunne adresseres. Jeg vil ved først givne lejlighed
tage bl.a. spørgsmålet om en udbygget dialog om kontrakterne og opfølgningen herpå op
med de regionale TV 2-virksomheder.
Jeg vil dog samtidig også tage initiativ til en ændring af radio- og fjernsynsloven, så der
gives kulturministeren mulighed for at sanktionere manglende overholdelse fra TV 2-
regionerne af såvel krav til budgetter og regnskaber som forpligtelser i medfør af public
service-kontrakterne. Sådanne sanktionsmuligheder kunne omfatte en adgang for
ministeriet til at sætte en TV 2-region under skærpet tilsyn e.l., jf.
Statsrevisorerne beretning SB1/2016 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 20. februar 2017
1724748_0006.png
Side 6
tilskudslovgivningens bestemmelser, ligesom de kunne omfatte en mulighed for
ministeriet for at stille krav om tilbagebetaling af licensmidler.
Samlet er det mit håb og min forventning, at de ovenfor nævnte initiativer
der som
nævnt indledningsvis i vid udstrækning forudsætter politisk tilslutning
i tilstrækkelig
grad imødekommer Statsrevisorenes kritik af ministeriets kontraktstyring af TV 2-
regionerne, idet jeg naturligvis løbende vil overveje, om der bør tages yderligere eller
andre skridt til sikring af det overordnede formål med styringen: at borgerne får mest
muligt ud af de licensmidler, der tilføres TV 2-regionene til opfyldelse af de politisk
fastlagte opgaver.
Kopi af denne redegørelse er samtidig sendt til rigsrevisor, St. Kongensgade 45, 4. sal,
1264 København K. Kopi er desuden sendt til TV 2-regionerne.
Med venlig hilsen
Mette Bock