Finansudvalget 2015-16
sb 24 5
Offentligt
2010382_0001.png
Februar 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Forsvarsministeriets
effektiviseringer
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. februar 2019
2010382_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Forsvarsministeriets
effektiviseringer (beretning nr. 24/2015)
4. februar 2019
RN 1401/19
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Forsvarsministeriets effektivise-
ringer, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 6. december 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at sagen kan afsluttes, da forligsperioden 2013-2017 er afsluttet,
og det nu er endeligt, at Forsvarsministeriet ikke fuldt ud opnår de aftalte effektivise-
ringer. Det vil endvidere ikke være muligt at foretage en opgørelse af, om effektivise-
ringerne er gennemført, uden at de operative kapaciteter er blevet reduceret.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Forsvarsministeriets afsluttende rapportering til forligskredsen viser, at forsvars-
forligets effektiviseringsmål i 2017 blev underopfyldt med 182 mio. kr., og at der
efter forligsperiodens udløb udestod samlede besparelser og effektiviseringer på
ca. 80 mio. kr. årligt, som blev overført til den nye forligsperiode 2018-2023. Rigs-
revisionen tager til efterretning, at effektiviseringsmålet for den afsluttede forligs-
periode ikke fuldt ud blev nået.
Afrapporteringen indeholder ikke en opgørelse af, om effektiviseringerne er gen-
nemført, uden at de operative kapaciteter, herunder det nødvendige kvalificerede
personel og støttefunktioner, er blevet reduceret. Rigsrevisionen konkluderede i
beretningen, at det ikke er tilfredsstillende, at det på grund af den mangelfulde sty-
ring af forsvarsforliget ikke er muligt at foretage en sådan opgørelse. Rigsrevisio-
nen tager til efterretning, at sagen derfor ikke kan bringes længere.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2016 en beretning om Forsvarsministeriets ef-
fektiviseringer. Beretningen handlede om Forsvarsministeriets styring af de effektivi-
seringsinitiativer, der er indeholdt i forsvarsforliget
Aftale på forsvarsområdet 2013-
2017.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. februar 2019
2010382_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at For-
svarsministeriet havde haft en mangelfuld styring af og opfølgning på effektiviserings-
initiativerne. Statsrevisorerne kritiserede, at Forsvarsministeriet ikke havde kendskab
til, om effektiviseringerne kunne gennemføres, uden at de operative kapaciteter blev
reduceret.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Forsvarsministeriets tiltag vedrørende styring og
opfølgning på kommende effektiviseringer.
2. Forsvarsministeriets opfyldelse af forsvarsforli-
gets effektiviseringsmål.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af 6. december 2016.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidli-
gere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Forsvarsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets initiativer i forhold til det udestå-
ende opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på Forsvarsministeriets afslutten-
de rapportering på
Aftale på forsvarsområdet 2013-2017,
oversendt til forligskredsen
i juni 2017, og på et internt sagsnotat fra august 2018, der redegør for status på de ef-
fektiviserings- og udviklingstiltag, der endnu ikke var afsluttet i juni 2017.
Opfyldelse af forsvarsforligets effektiviseringsmål
7. Forsvarsforliget 2013-2017 indeholdt en løbende reduktion af Forsvarsministeriets
bevillinger frem mod 2017 på ca. 2,7 mia. kr. Bevillingsreduktionen forudsatte, at For-
svarsministeriet skulle gennemføre effektiviseringer for i alt 2.428 mio. kr. (2013-pri-
ser). Det var endvidere en forudsætning i forligsteksten, at effektiviseringerne kunne
gennemføres, uden at der blev reduceret i de operative kapaciteter, som Forsvaret
kunne stille til rådighed i national eller international sammenhæng.
8. Statsrevisorerne pegede i forbindelse med beretningen bl.a. på risikoen for:
At Forsvaret ikke når de forudsatte effektiviseringsmål inden udgangen af 2017.
At Forsvarsministeriets omkostningsreduktioner har påvirket Hærens materielsi-
tuation med negativ konsekvens for uddannelse og beredskab. Det kan medføre
en risiko for, at Danmark ikke kan leve op til sin forpligtelse til at deltage med en
fuldt uddannet reaktionsgruppe på det høje beredskab til NATO i 2017.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. februar 2019
2010382_0004.png
3
9. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der som konsekvens
af implementeringen af den samlede bevillingsreduktion fra forsvarsforliget var prog-
nosticeret en langsigtet strukturel udfordring på 60-85 mio. kr., som ikke forventedes
indhentet efter forligsperioden.
Forsvarsministeren anførte endvidere, at der ikke var sket en reduktion af Forsvarets
operative kapaciteter i form af antal skibe, fly mv., som stilles til rådighed i national el-
ler international sammenhæng, og at Hæren var i stand til at leve op til forpligtelsen,
der fulgte af det tilmeldte styrkebidrag på det høje beredskab til NATO i 2017.
Af Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 6. december 2016 fremgik det, at Rigs-
revisionen på grund af Forsvarsministeriets mangelfulde styring af forsvarsforliget
ikke forventede, at det efter forligsperioden umiddelbart ville være muligt at opgøre,
om Forsvaret har gennemført effektiviseringerne, uden at de operative kapaciteter,
herunder det nødvendige kvalificerede personel og støttefunktioner, er blevet redu-
ceret.
Rigsrevisionen ville orientere Statsrevisorerne om Forsvarsministeriets status for ef-
fektiviseringerne efter afslutning af forsvarsforliget 2013-2017.
10. Forsvarsministeriets afsluttende rapportering til forligskredsen fra juni 2017 inde-
holdt en status på udmøntningen af den samlede bevillingsreduktion, herunder effek-
tiviseringsinitiativerne. Denne status fremgår af tabel 1, som er en gengivelse af tabel
1 fra rapporteringen.
Tabel 1
Status på udmøntning af det samlede provenu (2017-priser)
Mio.kr.
Bevillingsreduktion
Udmøntet, i alt
- Effektivisering
- Udvikling
- Andet (Afghanistan-indsats og materiel
- Yderligere effektiviseringer
1)
Difference
1)
2013
888
765
764
÷101
103
-
123
2014
1�½588
1�½581
1�½591
÷187
103
73
6
2015
2�½535
2�½468
2�½016
÷144
413
184
66
2016
2�½643
2�½518
2�½085
÷229
519
143
125
2017
2�½741
2�½655
2�½279
÷102
300
177
86
Yderligere effektiviseringer blev formuleret med tillægsaftale II af 10. april 2014 til inddækning af udfald, som blev identificeret tidligt i forligs-
perioden. Initiativerne benævnes også ”inddækningsinitiativer”.
Note: Tallene summerer ikke til totalen på grund af afrundinger.
Kilde:
Tabellen er en gengivelse af tabel 1 fra Forsvarsministeriets afsluttende rapportering på forsvarsforliget til forligskredsen.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. februar 2019
4
I 2017 var 2.655 mio. kr. af forsvarsforligets samlede bevillingsreduktion på 2.741 mio.
kr. (2017-priser) blevet udmøntet, dvs. indarbejdet i styrelsernes budgetrammer. Her-
af var 2.279 mio. kr. baseret på de oprindeligt forudsatte effektiviseringstiltag, og 177
mio. kr. var baseret på en række yderligere effektiviseringstiltag, som var aftalt i en til-
lægsaftale i 2014, dvs. at der var udmøntet effektiviseringer for i alt 2.456 mio. kr. End-
videre var 300 mio. kr. indhentet ved hjemtagning af kampenheder fra Afghanistan
og ved omdisponeringer og forskydninger på materielområdet. Samtidig var der gen-
nemført udviklingsinitiativer for i alt 102 mio. kr.
11. Forsvarsministeriets departement havde foretaget en løbende opfølgning på nøg-
letal for at sikre, at de udmøntede effektiviseringsinitiativer blev implementeret i prak-
sis, og at styrelsernes rammer blev overholdt. I august 2018 blev opfølgningen på det
sidste effektiviseringsinitiativ afsluttet.
12. Ifølge Forsvarsministeriets afsluttende rapportering var forsvarsforligets oprinde-
lige mål, at der skulle gennemføres effektiviseringer med et samlet provenu på 2.638
mio. kr. i 2017-priser, svarende til 2.560 mio. kr. i 2013-priser. Sidstnævnte beløb om-
fatter både de 2.428 mio. kr., som ifølge forligsteksten skulle realiseres ved effektivi-
seringer, og de 132 mio. kr., der skulle realiseres ved ændringer i værnepligten. Æn-
dringer i værnepligten beskrives ikke som en effektivisering i forligsteksten, men det
indgår i rapporteringen som ét af de 12 oprindeligt aftalte effektiviseringsinitiativer.
13. I 2017 var det oprindeligt forudsatte effektiviseringsprovenu som nævnt på 2.638
mio. kr. i 2017-priser. Som det fremgår af tabel 1, udmøntede Forsvarsministeriet i 2017
imidlertid kun 2.456 mio. kr. i effektiviseringer (effektivisering 2.279 mio. kr. samt yder-
ligere effektiviseringer 177 mio. kr.). Rigsrevisionen kan således konstatere, at For-
svarsministeriet har underopfyldt forsvarsforligets effektiviseringsmål med ca. 182
mio. kr. i 2017 (2017-priser). Mindreprovenuet blev finansieret ved et planlagt mindre-
forbrug på Forsvarsministeriets område.
Efter forligsperiodens udløb (fra 2018) forventede Forsvarsministeriet et varigt min-
dreprovenu på den samlede forligsøkonomi på gennemsnitligt ca. 80 mio. kr. om året
frem til 2022. Ifølge ministeriets oplysninger indgår dette varige mindreprovenu som
en delmængde af tidligere besluttede udgifter, som der blev fundet finansiering til i
forbindelse med budgetanalyser af Forsvaret i 2017, og som er indregnet i den samle-
de forligsøkonomi for 2018-2023.
14. Det var i rapporteringen til forligskredsen Forsvarsministeriets vurdering, at For-
svaret havde opretholdt evnen til at løse pålagte opgaver, samtidig med at bevillings-
reduktionen var gennemført. Denne vurdering var dog ikke ledsaget af opgørelser,
der viser, at effektiviseringerne ikke havde ført til reduktion af de operative kapacite-
ter, som Forsvaret kunne stille til rådighed.
15. Rigsrevisionen kan konstatere, at Forsvarsministeriet har underopfyldt forsvars-
forligets samlede effektiviseringsmål på godt 2,6 mia. kr. (2017-priser) med 182 mio.
kr. i 2017, og at der ved forligsperiodens udløb udestod samlede besparelser og effek-
tiviseringer på ca. 80 mio. kr. årligt, som er blevet overført til den nye forligsperiode.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. februar 2019
5
Rigsrevisionen tager til efterretning, at det på grund af den mangelfulde styring af ef-
fektiviseringerne ikke er muligt at foretage en opgørelse af, om effektiviseringerne er
gennemført, uden at det har ført til reduktion af de operative kapaciteter, herunder
det nødvendige kvalificerede personel og støttefunktioner.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes, da den ikke kan brin-
ges længere.
Lone Strøm