Finansudvalget 2015-16
SB 22 3
Offentligt
1687719_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
gener for trafikanter ved
udvidelser af motorveje
December 2016
Statsrevisorerne beretning SB22/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. november 2016
1687719_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 22/2015 om gener for trafikanter ved udvidelser af
motorveje
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 14. oktober 2016
14. november 2016
RN 711/16
1. Rigsrevisionen redegør i dette notat for transport- og bygningsministerens svar i forhold
til Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Transport- og bygningsministeren oplyser, at Vejdirektoratet fortsat vil arbejde for at
sikre god trafikafvikling og forkorte anlægsperioden ved udvidelser af motorveje. Rigs-
revisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Transport- og bygningsministeren er enig med Rigsrevisionen i, at en mere syste-
matisk tilgang til arbejdet med succeskriterier for trafikafviklingen og en løbende
opfølgning herpå kan understøtte en fortsat målrettet indsats for at sikre god trafik-
afvikling.
Transport- og bygningsministeren oplyser, at Vejdirektoratets erfaringer fra de 4
projekter vil være med til at danne basis for, hvilke tiltag der i fremtiden kan anven-
des for at kvalificere beslutninger om trafikafvikling. Endvidere oplyser ministeren,
at Vejdirektoratet har udviklet et koncept, som fokuserer roller og ansvar, for at sik-
re balancen mellem økonomi, fremdrift og gener for trafikanterne.
Transport- og bygningsministeren oplyser, at Vejdirektoratet har overvejelser om,
hvorvidt totalentrepriser vil kunne bruges i et større omfang på fremtidige udvidel-
sesprojekter.
Transport- og bygningsministeren har oplyst, at Vejdirektoratet har opsamlet erfa-
ringer om projekternes forløb, og at disse afspejles i de seneste projekters tidspla-
ner.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB22/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. november 2016
1687719_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2016 en beretning om gener for trafikanter ved udvidelser
af motorveje. Beretningen handlede om Transport- og Bygningsministeriets, herunder Vej-
direktoratets, arbejde med at begrænse de gener for trafikanter, som er forbundet med ud-
videlser af motorveje.
De 4 udvidelsesprojekter, som indgik i Rigsrevisionens undersøgelse, var udvidelser fra 4
til 6 spor på Østjyske Motorvej, Vestfynske Motorvej og Helsingørmotorvejen samt udvidel-
sen fra 6 til 8 spor på Køge Bugt-motorvejen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at Vejdirektoratet ved plan-
lægningen og gennemførelsen af de 4 udvidelsesprojekter havde arbejdet målrettet med tra-
fikafviklingen med henblik på at genere trafikanterne mindst muligt. Statsrevisorerne konsta-
terede ligeledes, at Vejdirektoratet havde arbejdet for at forkorte vejarbejdets tidsmæssige
udstrækning og havde nedbragt perioden med vejarbejde med mellem 1�½ og 2 år i forhold
til de oprindelige tidsplaner. Statsrevisorerne vurderede dog, at Vejdirektoratets tidsplaner
ikke havde været tilstrækkeligt realistiske, dvs. at de burde have været kortere.
Det fremgik også af Statsrevisorernes bemærkninger, at Vejdirektoratet kan arbejde endnu
mere målrettet for at sikre en god trafikafvikling og forkorte anlægsperioden.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af transport- og bygningsministerens redegørelse
5. Transport- og bygningsministeren er enig med Statsrevisorerne i, at Vejdirektoratet kan
arbejde endnu mere målrettet for at sikre en god trafikafvikling og forkorte anlægsperioden,
og at Vejdirektoratet også ser dette som et løbende udviklingspunkt.
God trafikafvikling
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Vejdirektoratet kunne have arbejdet endnu mere målret-
tet for at sikre god trafikafvikling ved at konkretisere og anvende succeskriterier i opfølgnin-
gen på trafikafviklingen og ved at udarbejde redskaber til en bedre prioritering mellem pro-
jekternes anlægsøkonomi, fremdrift og gener for trafikanterne.
7. Transport- og bygningsministeren er enig med Rigsrevisionen i, at en mere systematisk
tilgang til arbejdet med succeskriterier for trafikafviklingen og en opfølgning herpå kan under-
støtte en fortsat målrettet indsats for at sikre god trafikafvikling. Ministeren finder det derud-
over vigtigt, at udformningen af succeskriterier tager højde for balancen mellem trafikantgener,
nabogener og økonomi i denne type af projekter.
Transport- og bygningsministeren oplyser endvidere, at Vejdirektoratet har fokus på at be-
regne de trafikale konsekvenser af forskellige tiltag for at kvalificere beslutninger om trafik-
afviklingsløsninger. Vejdirektoratet vil gennemføre evalueringer af de 4 udvidelsesprojekter,
hvor bl.a. trafikafviklingstiltag vurderes med hensyn til fordele, ulemper og effekt. Ministeren
forventer, at dette arbejde fremadrettet vil medvirke til at danne basis for, hvilke tiltag der
kan anvendes for at optimere trafikafvikling på fremtidige udvidelsesprojekter. Derudover
har Vejdirektoratet udviklet et koncept, som fokuserer roller og ansvar, for at sikre balancen
mellem økonomi, fremdrift og fremkommelighed. Det er således projektlederen, der er den
primært ansvarlige for at foretage relevante afvejninger mellem de forskellige hensyn.
8. Rigsrevisionen finder Vejdirektoratets overvejelser om, hvordan Vejdirektoratet kan blive
bedre til at sikre god trafikafvikling, tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. november 2016
1687719_0004.png
3
Anvendelsen af tidsbesparende virkemidler
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Vejdirektoratet kunne have arbejdet endnu mere målret-
tet for at forkorte anlægsperioden ved at afprøve de tidsbesparende virkemidler, som frem-
går af Vejdirektoratets udbudsstrategi.
10. Transport- og bygningsministeren oplyser – hvilket også fremgår af beretningen – at Vej-
direktoratet har overvejelser om, hvorvidt totalentrepriser vil kunne bruges i et større omfang
på fremtidige udvidelsesprojekter, og om Vejdirektoratet kan gøre brug af andre tekniske løs-
ninger ved fx ombygninger af broer. Vejdirektoratet har de seneste år brugt totalentrepriser
i et større omfang på projekter i åbent land, hvilket har bidraget til at udvikle leverandørmar-
kedet og muliggøre en fremadrettet hyppigere anvendelse af totalentrepriser ved relevante
udvidelsesprojekter.
11. Rigsrevisionen finder Vejdirektoratets overvejelser om, hvordan Vejdirektoratet fremad-
rettet kan blive bedre til at anvende tidsbesparende virkemidler (herunder især totalentrepri-
ser), tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Realistiske tidsplaner
12. Statsrevisorerne vurderede, at Vejdirektoratets tidsplaner ikke havde været tilstrække-
ligt realistiske, dvs. at de burde have været kortere. I beretningen fremgår det, at alle projek-
terne er blevet færdiggjort betydeligt før tid, og at Vejdirektoratet i flere tilfælde kunne kon-
statere tidsbesparelserne tidligt i projektforløbet.
13. Transport- og bygningsministeren konstaterer, at der for de 4 undersøgte projekter er
konstateret betydelige tidsmæssige besparelser, og hæfter sig ved, at Vejdirektoratet af egen
drift satte fokus på at udfordre sig selv og branchen for at sikre en hurtigere gennemførelse
af projekterne. Vejdirektoratet har endvidere oplyst ministeren om, at erfaringerne – opsam-
let på baggrund af de seneste 5-6 års fokus på at forkorte anlægsperioden – er afspejlet i
de seneste projekters tidsplaner.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Vejdirektoratet har opsamlet erfaringer om
projekternes forløb, og at disse afspejles i de seneste projekters tidsplaner. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm