Finansudvalget 2015-16
SB 22 2
Offentligt
1679157_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
14. oktober 2016
2015-7513
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr.
22/2015 om gener for trafikanter ved udvidelser af motorveje
Statsrevisorerne har i brev af 17. august 2016 anmodet om min redegørelse for
de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 22/2015 om gener for
trafikanter ved udvidelser af motorveje giver anledning til.
Jeg noterer mig, at Statsrevisorerne finder, at Vejdirektoratet ved planlægnin-
gen og gennemførelsen af de fire udvidelsesprojekter har arbejdet målrettet
med trafikafviklingen med henblik på at genere trafikanterne mindst muligt.
Jeg noterer mig også, at Statsrevisorerne konstaterer, at Vejdirektoratet har
arbejdet for at forkorte vejarbejdets tidsmæssige udstrækning og har nedbragt
perioden med vejarbejde i forhold til de oprindelige tidsplaner. Jeg noterer mig
samtidig, at Statsrevisorerne dog vurderer, at Vejdirektoratets tidsplaner ikke
har været tilstrækkeligt realistiske.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at Vejdirektoratet kan arbejde endnu mere
målrettet for at sikre en god trafikafvikling og forkorte anlægsperioden. Jeg
forstår, at Vejdirektoratet også ser som dette som et løbende udviklingspunkt.
For så vidt angår de enkelte elementer i beretningen skal jeg bemærke:
Tidsplaner
Det er korrekt, at der for de fire undersøgte projekter er konstateret betydelige
tidsmæssige besparelser.
Vejdirektoratet har oplyst mig om, at Vejdirektoratet på tidspunktet for udar-
bejdelse af VVM-undersøgelserne havde forholdsvis begrænset erfaring med
trafikafvikling ved udvidelse af eksisterende motorveje, som adskiller sig væ-
sentligt fra anlæg af en ny motorvej i åbent land. Med udsigt til at skulle gen-
nemføre flere sådanne projekter satte Vejdirektoratet øget fokus på at minime-
re tidsudstrækningen af udvidelsesprojekter.
Jeg hæfter mig ved, at Vejdirektoratet af egen drift satte fokus på at udfordre
sig selv og branchen for at sikre en hurtigere gennemførelse af projekterne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2015 - Bilag 2: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 14. oktober 2016
1679157_0002.png
Vejdirektoratet har endvidere oplyst mig om, at erfaringerne opsamlet gennem
de seneste 5-6 års fokus på at minimere projekternes tidsmæssige udstrækning
afspejler sig i de seneste projekters forudsatte tidsplaner.
Vejdirektoratet arbejder således løbende med at blive endnu bedre til at anlæg-
ge nye veje og drive det eksisterende vejnet på baggrund af erfaringer fra gen-
nemførte projekter, udlandet mv.
Konkrete redskaber og prioriteringsgrundlag
Vejdirektoratet har oplyst mig om, at de med afsæt i de fire undersøgte projek-
ter har udviklet et koncept, der fokuserer roller og ansvar for at sikre balance
mellem økonomi, fremdrift og fremkommelighed i de enkelte anlægsprojekter.
Det er en projektleder, som er den primært ansvarlige for projektet, herunder
for at foretage relevante afvejninger mv. mellem de forskellige hensyn i anlægs-
arbejdet i samarbejde med relevante fagpersoner som bygherretilsyn, hen-
holdsvis med Vejdirektoratets ledelse. Ude i marken er det i praksis via dette
samarbejde, at Vejdirektoratet løser de problemstillinger, der kan opstå under-
vejs i et forløb.
Vejdirektoratet har også oplyst mig om, at de har overvejelser om, hvorvidt
totalentrepriser vil kunne bruges i et større omfang på udvidelsesprojekter og
brug af andre tekniske løsninger ved fx ombygning af broer. Vejdirektoratet har
de seneste år brugt totalentrepriser i et større omfang på projekter i åbent land.
Det bidrager til at udvikle leverandørmarkedet og muliggør fremadrettet en
større brug af totalentrepriser, forventeligt også ved relevante udvidelsespro-
jekter.
Vejdirektoratet oplyser, at der er fokus på at anvende modeller til beregning af
de trafikale konsekvenser ved forskellige tiltag til kvalificering af beslutninger
om trafikafviklingsløsninger. Endvidere gennemføres der for alle projekter en
evaluering og det gælder således også de fire udvidelsesprojekter, hvor der op-
samles erfaringer på tværs af projekterne og tiltag mv. vurderes med hensyn til
effekt samt fordele og ulemper. Dette evalueringsarbejde vil fremadrettet være
med til at danne basis for, hvilke tiltag der på fremtidige udvidelsesprojekter
kan anvendes for at optimere trafikafviklingen.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at en mere systematisk tilgang til arbejdet
med succeskriterier for trafikafvikling – og opfølgningen herpå – kan under-
støtte en fortsat målrettet indsats for at sikre en god trafikafvikling og forkorte
anlægsperioderne mest muligt. Det er vigtigt, at også udformningen af sådanne
succeskriterier tager højde for, at der i denne type projekter er en balance mel-
lem trafikantgener, nabogener og økonomi.
Endelig foreslår Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning, at
et muligt fremadrettet tiltag kan være at udarbejde beslutningsoplæg med al-
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB22/2015 - Bilag 2: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 14. oktober 2016
1679157_0003.png
ternative løsninger til trafikafvikling, der afvejer omkostninger og gener ved
udvidelser af motorveje.
Hertil skal det bemærkes, at det kan være både vanskeligt og begrænsende at
lægge sig fast på detaljerede og konkrete løsninger for trafikafvikling meget
tidligt i et projektforløb og i en politisk beslutningsproces.
Det er vigtigt med en vis fleksibilitet og frihedsgrader i planlægnings- og udfø-
relsesfasen undervejs for at finde de rette konkrete løsninger. Der kan også gå
lang tid fra et givent projekt undersøges og besluttes og frem til, at projektet
realiseres. Hertil kommer blandt andet en forventning om stigende brug af
totalentrepriser fremadrettet, som også kan bidrage til at åbne op for nye løs-
ninger og metoder. Det betyder, at detaljer omkring trafikken med fordel først
kan og bør planlægges under udførelsen af et givent projekt og med inddragelse
af entreprenør, beredskab og politi. Herved kan der bedst muligt findes gode
løsninger, der forener anlægslogistik og trafikafvikling under hensyntagen til
projektets økonomi, naboer mv.
Ovenstående understøtter, at Vejdirektoratet som bygherre også fremadrettet
skal have tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne foretage de rette valg med hen-
syn til økonomi, fremkommelighed, fremdrift samt sikkerhed for vejarbejdere
og trafikanter, når statsvejnettet udbygges og udvides.
Jeg fremsender samtidig et eksemplar af denne redegørelse til rigsrevisor.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt