Finansudvalget 2015-16
SB 19 4
Offentligt
1780864_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Kulturministeriets forvaltning
af udvalgte udlodningspuljer
August 2017
Statsrevisorerne beretning SB19/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. august 2017
1780864_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Kulturministeriets forvaltning af udvalgte udlodningspuljer
(beretning nr. 19/2015)
8. august 2017
RN 407/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kulturministeriets forvaltning af ud-
valgte udlodningspuljer, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behand-
let sagen i notat til Statsrevisorerne af 13. oktober 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionens beretning omhandlede 3 udvalgte udlodningspuljer. De 3 puljer var
”Kulturpolitisk udvikling og information”, ”Bedre service og ny teknologi på Kulturmi-
nisteriets institutioner m.fl.” og ”Rådighedssummen”. Kulturministeriet har øget den
bevillingsmæssige transparens og sikret, at ministeriet ikke træffer afgørelser, der
tilsidesætter grundlæggende forvaltningsretlige principper.
Rigsrevisionen finder Kulturministerens initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sa-
gen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Kulturministeriet nedlægger puljerne ”Kulturpolitisk udvikling og information” og
”Bedre service og ny teknologi på Kulturministeriets institutioner m.fl.” Der kan
stadig tildeles udlodningsmidler til statsinstitutioner fra andre puljer på det kultu-
relle udlodningsaktstykke. Der sikres bevillingsmæssig transparens ved forelæg-
gelse på særskilte aktstykker, som efterfølgende optages på tillægsbevillingslo-
ven.
”Rådighedssummen”, som ændrer navn til ”Udlodningsreserven”, reserveres til
opgaver på det ikke-statslige område. ”Udlodningsreserven” udmøntes fremad-
rettet på særskilte aktstykker efter drøftelse mellem kulturministeren og Folketin-
gets partier og ikke via tilskudsforvaltning i departementet. Dermed er der ikke
længere risiko for, at ministeriet træffer afgørelser, der tilsidesætter principperne
om saglighed og ligebehandling.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB19/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. august 2017
1780864_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2016 en beretning om Kulturministeriets forvaltning af udvalgte
udlodningspuljer. Beretningen handlede om ministeriets forvaltning af 3 udvalgte udlodnings-
puljer. De 3 puljer var finansieret af udlodningsmidler (tidligere kaldet tips- og lotto-midler).
De 3 puljer var ”Kulturpolitisk udvikling og information”, ”Bedre service og ny teknologi på
Kulturministeriets institutioner m.fl.” og ”Rådighedssummen”.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt, at Kulturministeriet i
en række tilfælde havde tilsidesat grundlæggende principper om saglighed og ligebehand-
ling i forvaltningen af de 3 udlodningspuljer. Statsrevisorerne kritiserede desuden skarpt, at
Kulturministeriet havde bevilget en del af udlodningsmidlerne til sig selv og uden hjemmel
havde forøget ministerområdet bevillinger.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Kulturministeriets initiativer i forhold til at sikre
større bevillingsmæssig transparens.
2. Kulturministeriets initiativer i forhold til at ændre
den administrative praksis og retningslinjer for ud-
lodningspuljerne, så de er i overensstemmelse med
grundlæggende forvaltningsretlige principper.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Kulturministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Kulturministeriets initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling med Kulturministeriet.
Bevillingsmæssig transparens
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Kulturministeriet havde bevilliget en del af udlodnings-
midlerne til sig selv og uden hjemmel havde forøget ministerområdets bevillinger.
8. Kulturministeriet oplyser, at 2 af puljerne – ”Kulturpolitisk udvikling og information” og
”Bedre service og ny teknologi på Kulturministeriets institutioner m.fl.”– nedlægges. ”Rå-
dighedssummen” skifter navn til ”Udlodningsreserven” og reserveres til opgaver på det
ikke-statslige område. Udlodningsreserven vil fremadrettet blive udmøntet på særskilte akt-
stykker, der forelægges Folketingets Finansudvalg én eller 2 gange årligt, når der er et
passende antal sager.
Kulturministeriet oplyser videre, at der kun i 2 situationer udmøntes midler til statslige instituti-
oner fra andre udlodningspuljer på det kulturelle udlodningsaktstykke. Det er:
ansøgningspuljer
finansiering af tidsmæssigt afgrænsede projekter af særlig betydningsfuld og/eller pres-
serende karakter.
Statsrevisorerne beretning SB19/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. august 2017
1780864_0004.png
3
I forhold til ansøgningspuljer oplyser ministeriet, at en række ansøgningspuljer på det kul-
turelle aktstykke kan søges af såvel statslige som selvejende institutioner under Kulturmini-
steriet. Det gælder fx Kulturministeriets forskningspulje og puljen til kunstnerisk udviklings-
virksomhed. Puljerne fordeles efter opslag og dermed i konkurrence. Puljemidlerne kan sam-
menlignes med tilskud, som institutionerne modtager efter ansøgning fra private eller offent-
lige fonde. Midlerne adskilles fra institutionernes almindelige driftsvirksomhed og optages
som en del af statsinstitutionernes tilskudsfinansierede aktiviteter.
Kulturministeriet kan herudover udmønte udlodningsmidler, øremærket til statslige institutio-
ner til finansiering af tidsmæssigt afgrænsede projekter af særlig betydningsfuld og/eller
presserende karakter. Ministeriet forudsætter, at opgaverne ikke vil kunne gennemføres
inden for rammerne af institutionens almindelige driftsbevilling, og at Kulturministeriet ikke
har mulighed for at yde støtte fra reserver eller puljer på finansloven. Udmøntning af udlod-
ningsmidler, der er øremærket til statslige institutioner til finansiering af tidsmæssigt afgræn-
sede projekter af særlig betydningsfuld og/eller presserende karakter, vil ske ved forelæg-
gelse af særskilt aktstykke. Midlerne kan forlods afsættes på det årlige kulturelle aktstykke,
men således, at udmøntningen gøres betinget af et særskilt aktstykke, der enten forelæg-
ges samtidigt med det kulturelle aktstykke eller eventuelt efterfølgende.
Kulturministeriet oplyser, at de i forbindelse med håndteringen af udlodningsmidler til stats-
institutioner har inddraget den særlige hjemmelsmæssige problemstilling, som følger af, at
udlodningsmidlerne ikke tilgår de statslige institutioner som egentlige bevillinger, men som
eksterne indtægter. Da statslige institutioner styres af nettoudgiftsbevillinger, optages mer-
indtægter og de modsvarende merudgifter som udgangspunkt ikke på tillægsbevillingslov-
forslaget, men registreres alene efterfølgende på statsregnskabet. Med tilslutning fra Finans-
ministeriet har Kulturministeriet besluttet at indføre en ny praksis, hvorefter udmøntning af
udlodningsmidler i forbindelse med særskilte aktstykker efterfølgende optages på tillægs-
bevillingslovforslaget, også når der er tale om statslige institutioner med en nettobevilling.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kulturministeriet har nedlagt puljerne ”Kul-
turpolitisk udvikling og information” og ”Bedre service og ny teknologi på Kulturministeriets
institutioner m.fl.”. Rigsrevisionen finder det desuden tilfredsstillende, at udmøntningerne
fra puljen fremadrettet fremlægges på særskilte aktstykker, så den bevillingsmæssige trans-
parens øges. Videre finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Kulturministeriet indfører
en ny praksis, som sikrer, at udlodningsmidler, som tildeles statsinstitutioner, optages på
tillægsbevillingsloven, så den fornødne bevillingsmæssig hjemmel dermed etableres. Rigs-
revisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Administrativ praksis
10. Statsrevisorerne bemærkede, at Kulturministeriet i en række tilfælde havde tilsidesat
grundlæggende principper om saglighed og ligebehandling i forvaltningen af de 3 udlod-
ningspuljer.
11. Kulturministeriet oplyser, at ”Udlodningsreserven” fremadrettet udmøntes efter drøftelse
mellem kulturministeren og Folketingets partier. Disponeringen af udlodningsreserven vil
derfor være udtryk for en politisk prioritering, og processen svarer til den, der gælder for den
resterende del af det kulturelle udlodningsaktstykke. Denne fremgangsmåde indebærer, at
prioriteringen af midler fra udlodningsreserven sker på aktstykker og ikke i en efterfølgende
tilskudsforvaltning. Dermed er der ikke længere risiko for, at ministeriet træffer afgørelser,
der tilsidesætter principperne om saglighed og ligebehandling.
Statsrevisorerne beretning SB19/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. august 2017
1780864_0005.png
4
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kulturministeriet har ændret praksis for udde-
ling af udlodningsreserven, idet den indgår i den politiske prioritering af udlodningsmidlerne.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm