Finansudvalget 2023-24
SB 17 7
Offentligt
2808487_0001.png
Januar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilskudsforvaltningen
i landbrugets fonde
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat om tilskudsforvaltning i landbrugets fonde
2808487_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om tilskudsforvaltningen i
landbrugets fonde (beretning nr. 17/2015)
9. januar 2024
RN 705/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om tilskudsforvaltningen i landbru-
gets fonde, som blev indledt med en beretning i 2016. Opfølgningen sker med henblik
på at vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiativer adresse-
rer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 26. september
2016, 5. februar 2020 og 9. august 2021.
2. Beretningen handlede om, hvordan Miljø- og Fødevareministeriet (nu Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri) sikrede, at landbrugets fonde forvaltede deres tilskud
i overensstemmelse med reglerne og principperne for effektiv tilskudsforvaltning.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Miljø- og Fødevare-
ministeriet ikke havde sikret en effektiv og korrekt forvaltning i landbrugets fonde.
Fondene havde ikke forvaltet i overensstemmelse med forvaltningsretlige regler og
principper om fx lige og ensartet behandling af ansøgere og god tilskudsforvaltning.
Ministeriets tilsyn havde hverken fulgt op på, om ordningen havde den ønskede effekt,
eller om fondenes tilskudsforvaltning havde været effektiv og korrekt.
Statsrevisorerne bemærkede ved behandlingen af Rigsrevisionens notat af 9. august
2021, at de fandt det vigtigt, at den samlede tilskudsordning blev vurderet, efter at Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde evalueret ordningen i 2022. Stats-
revisorerne afsluttede derfor ikke sagen, idet de anmodede Rigsrevisionen om at vur-
dere den samlede tilskudsordning, efter evalueringen var gennemført i 2022.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat om tilskudsforvaltning i landbrugets fonde
2808487_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har
gennemført en evaluering af landbrugets fonde og udarbejdet en plan for en række ini-
tiativer, der skal synliggøre, at fondenes midler tildeles projekter, der understøtter fon-
denes mål. Ministeriet vil følge op på, at initiativerne bliver implementeret.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Landbrugsstyrelsens tilsyn i 2024 og 2026 med, at landbrugets fonde får implemen-
teret de iværksatte initiativer. Rigsrevisionen vil på baggrund heraf vurdere den
samlede tilskudsordning.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Miljø- og Fødevareministeriets tilpasning af re-
surserne til tilsynsopgaven i Landbrugsstyrelsen.
2. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for annoncering og brugen af tilde-
lingskriterier for at sikre en mere ensartet og gen-
nemsigtig annoncering.
Ministeriets opfølgning på fondenes overvejelser
om, hvordan opslag bedst annonceres, og på, om
fondene følger de nye regler om brugen af tilde-
lingskriterier.
3. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for at overføre uforbrugte midler
mellem projekter og med at sikre, at faste ansøgere
ikke behandles særskilt, samt at reglerne sikrer, at
det er gennemsigtigt for alle parter, på hvilket
grundlag tilskudsmidlerne bliver omfordelt, og at
dette sker på en ensartet måde for alle ansøgere.
4. Miljø- og Fødevareministeriets og fondenes ar-
bejde med at opstille klare effektmål for fondene
og følge op på disse i evaluering.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 9. august 2021.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 9. august 2021
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Ministeriets arbejde med at opstille klare
effektmål blev afsluttet i notat til Statsre-
visorerne af 5. februar 2020.
Ministeriets opfølgning på fondenes ar-
bejde med effektmål og effektevaluering,
blev afsluttet med notat til Statsreviso-
rerne af 9. august 2021.
5. Miljø- og Fødevareministeriets praksis med at
indhente dokumentation i klagesager og ministeri-
ets arbejde med at skærpe retningslinjerne for vur-
dering af habilitet.
6. Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af be-
hovet for at evaluere den samlede tilskudsordning.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 9. august 2021.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat om tilskudsforvaltning i landbrugets fonde
2808487_0004.png
3
Opfølgningspunkt
7. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med hen-
sigtsmæssige egenkontrolprogrammer, som skal
understøtte et øget fokus på principperne for ef-
fektiv tilskudsforvaltning, både i forhold til sags-
gange og i forhold til sagsbehandlingen af konkrete
sager.
8. Rigsrevisionens vurdering af den samlede til-
skudsordning, efter evalueringen var gennemført i
2022 (jf. Statsrevisorernes bemærkning til Rigsre-
visionens notat af 9. august 2021).
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. februar 2020.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
III. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ini-
tiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiati-
ver i forhold til det udestående opfølgningspunkt.
6. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang og brevveksling med ministe-
riet.
Landbrugsstyrelsens evaluering af landbrugets fonde
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Landbrugsstyrelsen evaluerede landbrugets fonde
i december 2022. Evalueringen viste bl.a., at der ikke er et videns- og datagrundlag, der
gør det muligt at vise, hvordan bestyrelserne prioriterer fondenes midler mellem fon-
denes forskellige strategiske mål og effektmål. Landbrugsstyrelsen har på baggrund af
evalueringens konklusioner udarbejdet en plan, der omfatter 6 initiativer. Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil følge op på, at initiativerne bliver implemente-
ret.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Landbrugsstyrelsens tilsyn i 2024 og 2026 med, at land-
brugets fonde får implementeret de iværksatte initiativer. Rigsrevisionen vil på bag-
grund heraf vurdere den samlede tilskudsordning.
Landbrugets fonde
Landbrugets fonde blev op-
rettet i 1972 og omfatter 2
promilleafgiftsfonde (land-
brug samt frugtavlen og gart-
neribruget), 11 produktions-
fonde (fx svineafgiftsfonden,
mælkeafgiftsfonden og frø-
afgiftsfonden) og en fond for
økologisk landbrug. Fondene
yder årligt sammenlagt ca.
480 mio. kr. i tilskud.
Promilleafgiftsfondene og fon-
den for økologisk landbrug fi-
nansieres gennem en fast be-
villing på finansloven, mens
produktionsfondene finansie-
res gennem tilskud fra promil-
leafgiftsfondene og produk-
tionsafgifter opkrævet hos
erhvervet.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde evalue-
ret ordningen, selv om den havde eksistereret siden 1972.
8. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeren
ville afvente resultaterne af de ændringer i fondenes administration, som Rigsrevisio-
nens beretning gav anledning til, og i lyset heraf overveje behovet for en evaluering.
Det fremgik af Rigsrevisionens notat af 5. februar 2020, at Miljø- og Fødevareministe-
riet vurderede, at det var for tidligt at evaluere tilskudsordningens samlede samfunds-
økonomiske effekt. Ministeriet ville afvente virkningen af de nye initiativer, herunder
at den nye tilsynsmodel havde været brugt et par år, så evalueringen blev gennem-
ført på et solidt grundlag. Rigsrevisionen kunne konstatere, at ministeriet ville evalue-
re den samlede tilskudsordning i 2022.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat om tilskudsforvaltning i landbrugets fonde
4
9. Vores opfølgning viser, at Landbrugsstyrelsen afsluttede evalueringen af landbru-
gets fonde i december 2022. Formålet med evalueringen var at tilvejebringe et sam-
let vidensgrundlag om fondene. Evalueringen har fokus på perioden 2018-2022, hvor
fondene på baggrund af Rigsrevisionens kritik har arbejdet med udgangspunkt i stra-
tegier og effektmål.
10. Flertallet af fondene har i forbindelse med deres årsregnskaber for 2021 vurderet
effektmålene. Landbrugsstyrelsens evaluering viste, at det var vanskeligt at sandsyn-
liggøre, i hvilket omfang den positive udvikling, som fondene havde konstateret, at der
var på en stor del af de formulerede effektmål, kunne have en sammenhæng til de ak-
tiviteter, som fondene havde støttet. Evalueringen viste bl.a.:
at fondenes strategier er formuleret i brede og generelle termer, som derved ikke
er styrende for bestyrelsernes prioritering
at det er vanskeligt at dokumentere, i hvilket omfang fondenes strategier benyttes
som et aktivt styringsværktøj, herunder i hvor høj grad fondenes effektmål er i fo-
kus ved prioritering af midlerne
at der samlet set ikke er et videns- og datagrundlag, der gør det muligt at vise, i hvil-
ket omfang fondenes midler er tildelt projekter, der understøtter fondenes strate-
giske mål og effektmål.
11. Vores opfølgning viser, at Landbrugsstyrelsen på baggrund af evalueringen har ud-
arbejdet en plan, der omfatter 6 initiativer, som styrelsen vurderer bør igangsættes på
baggrund af evalueringsrapportens konklusioner. Planen er godkendt af Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Planen omfatter følgende initiativer og tidspunkt
for implementering i fondene:
A. Løbende systematisk dataindsamling. Der skal sikres gennemsigtighed om, hvor-
dan de enkelte projekter fordeler sig i forhold til fondenes strategier og effektmål
(maj
2024).
B. Præcise effektmål, der kan opgøres. Der skal fastsættes effektmål i fondenes
strategier, så det er entydigt, hvordan de skal opgøres (december
2023).
C. Opfølgning på projektmål. Ved projekternes afslutning skal der samles op på, om
projekterne realiserer de opstillede projektmål. En systematisk opsamling på må-
lene vil give fondene og ministeriet et stærkere datagrundlag for at evaluere (po-
tentialet for) effekten af de tilskudsmidler, der uddeles via fondene (januar-marts
2026).
D. Præcisering af ansøgningsskemaer og krav om klare projektmål. Målene for pro-
jekterne skal være tydeligt beskrevet med klare succeskriterier (maj
2024).
E. Plan for og gennemførelse af evaluering. Hver fond skal have en plan for, hvordan
og hvor ofte fonden evaluerer resultater og effekter af de uddelte fondsmidler (de-
cember 2024 udarbejdes plan for evaluering, og den første evaluering gennemfø-
res i 2. halvår 2026).
F. Relevante mål, der anvendes aktivt ved prioritering af fondenes midler. Fondene
skal genvurdere målene i deres strategier, så de bliver mere relevante i priorite-
ringen af fondens midler. Fondene bør desuden udarbejde arbejdsgange og be-
slutningsværktøjer, der sikrer, at bestyrelser vurderer ansøgninger i henhold til
fondens mål (maj
2024).
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat om tilskudsforvaltning i landbrugets fonde
2808487_0006.png
5
12. Landbrugsstyrelsen oplyser, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ikke
har beføjelser til at instruere fondsbestyrelserne i, hvordan de skal arbejde. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri har i en administrationsbekendtgørelse fastsat be-
stemmelser, som landbrugets fonde skal arbejde efter, og bestyrelserne er inden for
denne ramme selvstændige forvaltningsobjekter, der agerer uafhængigt af ministe-
ren. Ministeriets kontrol med landbrugets fonde foregår gennem tilsynet. Tilsynet har
ingen sanktionsmuligheder over for fondene, men kan kun henstille til, at den enkelte
fond ændrer praksis på et givent område. Det er dog Landbrugsstyrelsens erfaring,
at landbrugets fonde i al væsentlighed tager tilsynets henstillinger og anbefalinger til
efterretning og arbejder aktivt hermed.
13. Det fremgår af Landbrugsstyrelsens tilsynskoncept, at styrelsen foretager årlige
effektvurderinger af fondenes tilskud. Hvert år udtages 2-3 fonde til effektvurdering,
så tilsynet over en periode på 5 år dækker alle fonde. Landbrugsstyrelsen oplyser, at
styrelsen vil kunne føre tilsyn med resultaterne af initiativerne A, B, D og F i 2024. Hvis
fondene implementerer initiativerne som skitseret, vil Landbrugsstyrelsen også i 2024
føre tilsyn med, at fondene udarbejder planer for evaluering, jf. initiativ E. I 2026 vil
Landbrugsstyrelsen føre tilsyn med de gennemførte evalueringer og opfølgninger på
projektmål, jf. initiativ C og E.
14. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen