Finansudvalget 2015-16
SB 17 5
Offentligt
2432555_0001.png
August 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilskudsforvaltningen
i landbrugets fonde
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432555_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
1
Opfølgning i sagen om tilskudsforvaltningen i land-
brugets fonde (beretning nr. 17/2015)
9. august 2021
RN 707/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om tilskudsforvaltningen i landbru-
gets fonde, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen
i notat til Statsrevisorerne af 26. september 2016 og 5. februar 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har afsat og anvendt flere resurser til til-
synet med landbrugets fonde, og ministeriet har implementeret og gennemført et til-
syn, der kan medvirke til, at fondene følger de fastsatte regler. Ministeriet har endvi-
dere taget konkrete initiativer til at gennemføre en evaluering af den samlede tilskuds-
ordning i 2022.
Rigsrevisionen finder Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiativer tilfreds-
stillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har særligt fra 2018 og frem budget-
teret med og anvendt flere resurser til forvaltning af fondene, og ministeriet har af-
viklet de forsinkede tilsynsopgaver og følger normal drift.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris nye tilsynskoncept indebærer, at
ministeriet fører tilsyn med fondenes annoncering og brug af tildelingskriterier,
hvilket er sket første gang i 2020. Endvidere har bestyrelserne drøftet og truffet be-
slutning om annoncering.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris nye tilsynskoncept omfatter tilsyn
med fondenes arbejde med effekter, herunder effektmål og effektevaluering. Det
fremgår af ministeriets årsberetning til Folketinget, at fondene i 2018 vedtog strate-
gier med effektmål for ansøgningsrunden 2019.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil tilrettelægge evalueringen af den
samlede tilskudsordning i 2021 og gennemføre evalueringen i 2022.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432555_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2016 en beretning om tilskudsforvaltningen i landbrugets
fonde. Beretningen handlede om, hvordan Miljø- og Fødevareministeriet (nu Ministe-
riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri) har sikret, at landbrugets fonde har forvaltet
deres tilskud i overensstemmelse med reglerne og principperne for effektiv tilskuds-
forvaltning.
Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Miljø- og Fødevare-
ministeriet ikke havde sikret en effektiv og korrekt forvaltning i landbrugets fonde.
Fondene havde ikke forvaltet i overensstemmelse med forvaltningsretlige regler og
principper om fx lige og ensartet behandling af ansøgere og god tilskudsforvaltning.
Ministeriets tilsyn havde hverken fulgt op på, om ordningen havde den ønskede sam-
fundsmæssige effekt, eller om fondenes tilskudsforvaltning havde været effektiv og
korrekt.
3. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
. Miljø- og Fødevareministeriets tilpasning af re-
surserne til tilsynsopgaven i Landbrugsstyrelsen.
. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for annoncering og brugen af tilde-
lingskriterier for at sikre en mere ensartet og gen-
nemsigtig annoncering.
Ministeriets opfølgning på fondenes overvejelser
om, hvordan opslag bedst annonceres, og på, om
fondene følger de nye regler om brugen af tildelings-
kriterier.
. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for at overføre uforbrugte midler
mellem projekter og med at sikre, at faste ansøgere
ikke behandles særskilt, samt at reglerne sikrer, at
det er gennemsigtigt for alle parter, på hvilket grund-
lag tilskudsmidlerne bliver omfordelt, og at dette
sker på en ensartet måde for alle ansøgere.
. Miljø- og Fødevareministeriets og fondenes ar-
bejde med at opstille klare effektmål for fondene
og følge op på disse i evaluering.
Status
Behandles i dette notat.
Ministeriets arbejde med at fastsætte
regler for annoncering og brugen af tilde-
lingskriterier blev afsluttet i notat til Stats-
revisorerne af . februar
.
Ministeriets opfølgning på fondenes ef-
terlevelse af regler for annoncering og
brugen af tildelingskriterier og fondenes
overvejelser om, hvordan opslag bedst
annonceres behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af .februar
.
Ministeriets arbejde med at opstille reg-
ler for opstilling af klare effektmål blev
afsluttet i notat til Statsrevisorerne af .
februar
.
Ministeriets opfølgning på fondenes vide-
re arbejde med effektmål og effektevalu-
ering, herunder ministeriets rapportering
i årsrapport
til Folketinget, behand-
les i dette notat.
. Miljø- og Fødevareministeriets praksis med at
indhente dokumentation i klagesager og ministeri-
ets arbejde med at skærpe retningslinjerne for vur-
dering af habilitet.
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af . februar
.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432555_0004.png
3
Opfølgningspunkt
. Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af be-
hovet for at evaluere den samlede tilskudsordning.
. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med hen-
sigtsmæssige egenkontrolprogrammer, som skal
understøtte et øget fokus på principperne for effek-
tiv tilskudsforvaltning, både i forhold til sagsgange
og i forhold til sagsbehandlingen af konkrete sager.
Status
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af . februar
.
4. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiati-
ver i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brev-
veksling med ministeriet. Tilsynet med landbrugets fonde ligger under Landbrugssty-
relsen.
Resurser til tilsyn
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet over en årrække
havde reduceret resurserne til tilsynsopgaven, dels af resursemæssige årsager, dels
fordi man havde tillid til fondenes forvaltning. Samtidig havde ministeriet ikke kontrol-
leret fondenes administration, fordi ministeriet havde forudsat, at fondene som sær-
lige forvaltningsmyndigheder generelt efterlevede forvaltningsretlige regler, herunder
habilitetsregler.
7. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at Landbrugsstyrelsen var
indstillet på at øge resurseforbruget set i lyset af de nye initiativer, som Miljø- og Fø-
devareministeriet ville iværksætte på baggrund af Rigsrevisionens beretning.
8. I notatet fra februar 2020 fandt Rigsrevisionen det ikke tilfredsstillende, at tilsynet
med fondene var varetaget på nedsat niveau, på trods af at miljø- og fødevareministe-
ren i 2016 oplyste til Rigsrevisionen, at ministeriet ville føre tilsyn med, at de nye initia-
tiver blev gennemført i fondene. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevare-
ministeriets tilpasning af resurserne til tilsynsopgaven, herunder afvikling af forsinke-
de opgaver.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
2432555_0005.png
4
9. Vi har bedt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om at redegøre for udvik-
lingen i resurserne anvendt til Landbrugsstyrelsens tilsyn. Tabel 1 viser budgetterede
og anvendte resurser til forvaltningen af fondene i perioden 2015-2021.
Tabel 1
Budgetterede og anvendte resurser til forvaltning af fondene i perioden
2015-2021 (opgjort i timer)
Budget
Anvendt
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Det fremgår af tabel 1, at det budgetterede og anvendte antal timer til forvaltning af
fondene særligt fra 2018 løbende er øget. I 2017 udgjorde budgetterede og anvendte
timer henholdsvis 2.320 timer og 2.885 timer, hvilket steg til henholdsvis 7.160 timer
og 7.476 timer i 2020. Der forventes en yderligere stigning i 2021, hvor Landbrugssty-
relsen budgetterer med 8.370 timer mod 7.160 timer i 2020.
10. Landbrugsstyrelsen var primo 2020 forsinket med tilsynet vedrørende 2018. Sty-
relsen havde endnu ikke afsluttet gennemgangen af referater fra bestyrelsesmøder i
2018 og tilsynet med fondenes regnskaber for dette år. Landbrugsstyrelsen havde
ikke ført tilsyn med fondenes strategier. Miljø- og Fødevareministeriet forventede, at
de forsinkede opgaver gradvist kan nedbringes med et øget resurseforbrug i løbet af
2020.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at tilsynet tidligere har væ-
ret forsinket, og at tilsynet i 2020 var særligt tilrettelagt, så der både blev taget højde
for implementering og drift af et nyt tilsynskoncept og for afvikling af forsinkede op-
gaver. Landbrugsstyrelsen har nu afviklet de forsinkede tilsynsopgaver og følger nor-
mal drift.
11. Rigsrevisionen konstaterer, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri løben-
de har arbejdet med at tilpasse resurserne til tilsynsopgaven i Landbrugsstyrelsen.
Der er særligt fra 2018 budgetteret og anvendt flere resurser til forvaltning af fonde-
ne. Der forventes en yderligere stigning i 2021, hvor Landbrugsstyrelsen budgetterer
med 8.370 timer mod 7.160 timer i 2020. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at
Landbrugsstyrelsen har afviklet de forsinkede tilsynsopgaver og følger normal drift.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Annoncering og brugen af tildelingskriterier
12. Statsrevisorerne bemærkede, at det ikke var tilstrækkeligt gennemsigtigt, på hvil-
ket grundlag landbrugets fonde uddelte tilskud. Det fremgik af beretningen, at fonde-
ne ikke havde behandlet ansøgninger på en ensartet måde ved at bruge tildelingskri-
terier systematisk, så det kunne dokumenteres, på hvilket grundlag tilskud var givet.
Det fremgik også af beretningen, at fondene burde overveje, om der kunne gøres me-
re for at sikre et bedre ansøgerfelt og dermed en større konkurrence om midlerne.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
5
13. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville fastsætte
regler om fondenes annoncering af opslag, så fondene skal sikre ordningens tilgænge-
lighed. Fondene skulle desuden forud for hver ansøgningsrunde overveje alternative
annonceringsmuligheder og dokumentere deres overvejelser herom. Ministeren op-
lyste, at ministeriet ville fastsætte regler i bekendtgørelsen om brugen af tildelingskri-
terier, som skal bidrage til at øge gennemsigtigheden i grundlaget for de beslutninger,
bestyrelsen træffer.
14. Det fremgik af Rigsrevisionens notat fra februar 2020, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet havde fastsat regler for annoncering og brugen af tildelingskriterier for at sikre
en mere ensartet og gennemsigtig sagsbehandling. Vi vurderede dermed, at denne
del af sagen kunne lukkes. Vores gennemgang viste også, at ministeriet endnu ikke
havde ført tilsyn med fondenes efterlevelse af administrationsbekendtgørelsens reg-
ler for annoncering og brug af tildelingskriterier. Rigsrevisionen ville fortsat følge mini-
steriets opfølgning på fondens efterlevelse af reglerne om annoncering og brug af til-
delingskriterier.
15. Vores gennemgang viser, at Landbrugsstyrelsens nye tilsynskoncept med land-
brugets fonde indebærer, at der føres tilsyn med fondenes annoncering og brug af til-
delingskriterier i forbindelse med både forvaltningspopulationstilsynet og i forvalt-
ningsstikprøvetilsynet.
16. Gennemgangen af bestyrelsesreferaterne fra fonden har vist, at bestyrelserne har
drøftet og truffet beslutning om annoncering. Vi kan bl.a. se, at fondene har drøftet,
hvilke medier der ud over egen hjemmeside skulle anvendes i annonceringen efter an-
søgninger.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Landbrugsstyrelsens nye tilsynskon-
cept indebærer, at der føres tilsyn med fondenes annoncering og brug af tildelings-
kriterier, og at styrelsen har gennemført tilsyn af de pågældende forhold i 2020. Rigs-
revisionens gennemgang af bestyrelsesreferater fra fondene viser, at bestyrelserne
har drøftet og truffet beslutning om annoncering. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Effektmål og effektevaluering
Forvaltningspopulations-
tilsyn
Forvaltningspopulationstilsy-
net omfatter en årlig gennem-
gang af hver fond. Tilsynet har
fokus på, om fondene overhol-
der regler og rammer, som
fondene er underlagt. Tilsynet
er hovedsageligt baseret på
gennemgang af bestyrelses-
referater og ansøgningsmate-
riale.
Forvaltningsstikprøvetilsynet
omfatter årligt en gennemgang
af 2-3 fonde og går mere i dyb-
den med fondenes processer
og praksis, herunder udvæl-
gelse af projekter. Tilsynet har
fokus på at vurdere, om fon-
dene overholder administra-
tionsbekendtgørelsen og Øko-
nomistyrelsens vejledning om
effektiv tilskudsforvaltning.
18. Statsrevisorerne bemærkede, at fondene ikke havde opstillet effektmål, der kan
følges op på, selv om det var forudsat i landbrugsstøtteloven.
19. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville fastsæt-
te regler om, at hver fond skal formulere en strategi, der indeholder konkrete, speci-
fikke og målbare effektmål for én eller flere af fondens aktiviteter eller strategiske fo-
kusområder, og at fondene skal anvende effektvurderingerne i den løbende udvikling
af strategien. Fondene ville i bekendtgørelsen blive pålagt at gøre rede for resultatet
af effektevalueringerne i deres årsberetning, og ministeren ville referere relevante de-
le af fondenes evalueringer i sin årsrapport til Folketinget om promille- og produktions-
afgiftsfondenes virksomhed.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
6
20. I Rigsrevisionens notat fra februar 2020 fandt vi det tilfredsstillende, at Miljø- og
Fødevareministeriet i administrationsbekendtgørelsen fra 2017 havde fastsat regler
for opstilling af effektmål. Vi vurderede, at denne del af sagen kunne lukkes. Rigsrevi-
sionen ville dog fortsat følge ministeriets opfølgning på fondenes videre arbejde med
effektmål og effektevaluering, herunder ministeriets rapportering i den kommende
årsrapport for 2018 til Folketinget.
21. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at der som led i Land-
brugsstyrelsens nye tilsynskoncept udføres stikprøvekontrol med fondens arbejde
med effekter, herunder effektmål og effektevaluering. Det er planen, at alle landbru-
gets fonde i løbet af en periode på 5 år bliver udtaget til stikprøvetilsyn, herunder ef-
fekttilsyn.
22. Vores gennemgang viser, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i april
2020 afgav årsrapporten ”Promille-
og produktionsafgiftsfondenes virksomhed 2018”
til Folketinget. Det fremgår af rapporten, at fondene i 2017 arbejdede på at vedtage
strategier, der indeholdt effektmål for fondene. Enkelte fonde nåede ikke at vedtage
strategier med effektmål for ansøgningsrunden 2018. Alle fonde har i 2018 vedtaget
strategier med effektmål for ansøgningsrunden 2019. Fondenes effektmål/strategier
er 4-årige, men genvurderes årligt i forbindelse med den årlige ansøgningsrunde. Det
fremgår videre af rapporten, at bl.a. Promilleafgiftsfonden for landbrug, Svineafgifts-
fonden og Mælkeafgiftsfonden har udarbejdet separate effektvurderingsrapporter på
baggrund af projekternes afrapporteringer. De øvrige fonde har udvalgt ét eller flere
projekter til en grundigere effektvurdering, og fondene har i forskelligt omfang rede-
gjort for effektvurderingen i fondenes ledelsesberetninger til årsregnskabet. For de
fleste fonde gælder, at alle projekter har skullet udfylde effektvurderingsskemaer,
uanset om de er udtaget til en særlig effektvurdering af fondens bestyrelse. Nogle fon-
de har herudover inviteret udvalgte projektledere til at fremlægge projektresultater
og forventede effekter på et bestyrelsesmøde. Fondenes arbejde med effektmål og -
vurderinger er fortsat under udvikling, herunder hvordan det kan vurderes, om de
støttede projekter bidrager til opfyldelse af fondenes strategier for effekter.
23. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Landbrugsstyrelsens nye tilsynskon-
cept omfatter tilsyn med fondenes arbejde med effekter, herunder effektmål og ef-
fektevaluering. Det fremgår af ministeriets årsberetning til Folketinget, at fondene i
2018 vedtog strategier med effektmål for ansøgningsrunden i 2019. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Evaluering af den samlede tilskudsordning
24. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde evalu-
eret ordningen, selv om den har eksisteret siden 1972.
25. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville afvente
resultaterne af de ændringer i fondenes administration, som Rigsrevisionens beret-
ning gav anledning til, og i lyset heraf overveje behovet for en evaluering. Med de fo-
reslåede præciseringer og krav til effektevalueringen, som fondene skulle gennem-
føre, ville ministeriet følge udviklingen på området tæt, herunder i forhold til de skær-
pede krav til beskrivelser af støttede projekters erhvervs- og samfundsmæssige ef-
fekter, som skulle indgå i den årlige afrapportering af fondenes virksomhed til Folke-
tinget.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. august 2021
7
26. Det fremgik af Rigsrevisionens notat fra februar 2020, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet vurderede, at det var for tidligt at evaluere tilskudsordningens samlede sam-
fundsøkonomiske effekt. Ministeriet ville afvente virkningen af de nye tiltag, herunder
at den nye tilsynsmodel har været taget i brug i et par år, så evalueringen gennemfø-
res på et solidt grundlag. Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillende, at ministeriet hav-
de vurderet behovet for en samlet evaluering af ordningen. Rigsrevisionen kunne
konstatere, at ministeriet ville evaluere den samlede tilskudsordning, når den nye til-
synsmodel havde været i brug i nogle år, dvs. i 2022. Rigsrevisionen vil følge ministe-
riets planlægning og tilrettelæggelse af evalueringen.
27. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at eksterne konsulenter
har gennemført det første effekttilsyn af 2 fonde i 2020, hvor de har udarbejdet en
vurderings- og forslagsrapport. Rapporten indgår i det videre arbejde på effektområ-
det og kan potentielt også indgå i arbejdet med evalueringen af den samlede tilskuds-
ordning. Landbrugsstyrelsen har endvidere i 2021 ansat en medarbejder med kom-
petencer inden for effektområdet, der bl.a. skal planlægge og tilrettelægge evaluerin-
gen af den samlede tilskudsordning. Ministeriet vil inden udgangen af 2021 tilrettelæg-
ge evalueringen med henblik på at gennemføre evalueringen i 2022.
28. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri vil tilrettelægge evalueringen af den samlede tilskudsordning i 2021 og gen-
nemføre evalueringen i 2022. Rigsrevisionen vurderer på denne baggrund, at denne
del af sagen kan lukkes.
Lone Strøm