Finansudvalget 2015-16
SB 17 4
Offentligt
2146097_0001.png
Februar 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilskudsforvaltningen
i landbrugets fonde
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146097_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om tilskudsforvaltningen i land-
brugets fonde (beretning nr. 17/2015)
5. februar 2020
RN 701/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om tilskudsforvaltningen i landbru-
gets fonde, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen
i notat til Statsrevisorerne af 26. september 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Miljø- og Fødevareministeriet har iværksat initiativer, som skal styrke tilskudsforvalt-
ningen i landbrugets fonde. Ministeriet har indført nye regler på en række områder,
ligesom ministeriet har skærpet retningslinjerne for habilitetsspørgsmål og indført
egenkontrolprogrammer. Rigsrevisionen finder ministeriets initiativer vedrørende
etablering af nye regler og retningslinjer for fondene tilfredsstillende og vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Miljø- og Fødevareministeriet har fastsat regler for at overføre uforbrugte midler
mellem projekter og har arbejdet med at sikre, at faste ansøgere ikke behandles
særskilt.
Miljø- og Fødevareministeriet har indhentet dokumentation i klagesager og har
skærpet retningslinjerne for vurdering af habilitet.
Miljø- og Fødevareministeriet har indført egenkontrolprogrammer, som skal un-
derstøtte et øget fokus på principperne for effektiv tilskudsforvaltning, både i for-
hold til sagsgange og i forhold til sagsbehandlingen af konkrete sager.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet i 2018
og 2019 har varetaget tilsynet med landbrugets fonde på nedsat niveau. Ministeriet
har dermed begrænset viden om, i hvilket omfang fondene følger de fastsatte regler.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Miljø- og Fødevareministeriets tilpasning af resurserne til tilsynsopgaven, herun-
der afvikling af forsinkede opgaver.
Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på fondens efterlevelse af reglerne om
annoncering og brug af tildelingskriterier.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146097_0003.png
2
Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på fondenes videre arbejde med effekt-
mål og effektevaluering, herunder ministeriets kommende årsrapport for 2018 til
Folketinget.
Miljø- og Fødevareministeriets planlægning og tilrettelæggelse af evalueringen af
fondene i 2022.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2016 en beretning om tilskudsforvaltningen i landbru-
gets fonde. Beretningen handlede om, hvordan Miljø- og Fødevareministeriet har sik-
ret, at landbrugets fonde har forvaltet deres tilskud i overensstemmelse med regler-
ne og principperne for effektiv tilskudsforvaltning.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Miljø- og Fødeva-
reministeriet ikke havde sikret en effektiv og korrekt forvaltning i landbrugets fonde.
Fondene havde ikke forvaltet i overensstemmelse med forvaltningsretlige regler og
principper om fx lige og ensartet behandling af ansøgere og god tilskudsforvaltning.
Ministeriets tilsyn havde hverken fulgt op på, om ordningen havde den ønskede sam-
fundsmæssige effekt, eller om fondenes tilskudsforvaltning havde været effektiv og
korrekt.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Miljø- og Fødevareministeriets tilpasning af re-
surserne til tilsynsopgaven i NaturErhvervstyrelsen.
2. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for annoncering og brugen af tilde-
lingskriterier for at sikre en mere ensartet og gen-
nemsigtig annoncering samt fondenes overvejelser
om, hvordan opslag bedst annonceres, og om fon-
dene følger de nye regler om brugen af tildelingskri-
terier.
3 Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
fastsætte regler for at overføre uforbrugte midler
mellem projekter og med at sikre, at faste ansøgere
ikke behandles særskilt, samt at reglerne sikrer, at
det er gennemsigtigt for alle parter, på hvilket
grundlag tilskudsmidlerne bliver omfordelt, og at
dette sker på en ensartet måde for alle ansøgere.
4. Miljø- og Fødevareministeriets og fondenes ar-
bejde med at opstille klare effektmål for fondene
og følge op på disse i evaluering.
5 Miljø- og Fødevareministeriets praksis med at
indhente dokumentation i klagesager og ministeri-
ets arbejde med at skærpe retningslinjerne for vur-
dering af habilitet.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146097_0004.png
3
Opfølgningspunkt
6. Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af be-
hovet for at evaluere den samlede tilskudsordning.
7. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med hen-
sigtsmæssige egenkontrolprogrammer, som skal
understøtte et øget fokus på principperne for ef-
fektiv tilskudsforvaltning, både i forhold til sagsgan-
ge og i forhold til sagsbehandlingen af konkrete sa-
ger.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Miljø- og Fødevareministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Miljø- og Fødevareministeriets initiativer i forhold til de
udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på møde og brevveks-
ling med Miljø- og Fødevareministeriet. Tilsynet med landbrugets fonde ligger under
Landbrugsstyrelsen, tidligere NaturErhvervsstyrelsen.
Resurser til tilsyn
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet over en årrække
havde reduceret resurserne til tilsynsopgaven, dels af resursemæssige årsager, dels
fordi man havde tillid til fondenes forvaltning. Samtidig havde ministeriet ikke kon-
trolleret fondenes administration, fordi man havde forudsat, at fondene som særlige
forvaltningsmyndigheder generelt efterlevede forvaltningsretlige regler, herunder ha-
bilitetsregler.
8. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at Landbrugsstyrelsen var
indstillet på at øge resurseforbruget set i lyset af de nye initiativer, som Miljø- og Fø-
devareministeriet ville iværksætte på baggrund af Rigsrevisionens beretning.
9. Vi har bedt Miljø- og Fødevareministeriet redegøre for udviklingen i resurserne an-
vendt til styrelsens tilsyn siden 2016. Ministeriet har redegjort for det budgetterede
og afholdte resurseforbrug i Landbrugsstyrelsen i relation til tilsynet med fondene i
perioden 2015-2019. Dette er vist i tabel 1.
Tabel 1
Budgetteret og afholdt resurseforbrug til forvaltning af fondene i
perioden 2015-2019
2015
Budget (timer)
Afholdt (timer)
1�½736
2�½280
2016
1�½920
2�½672
2017
2�½320
2�½885
2018
4�½212
4�½803
2019
4�½888
6�½511
Kilde:
Miljø- og Fødevareministeriet
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
4
Det fremgår af tabel 1, at Miljø- og Fødevareministeriet i perioden 2015-2019 løbende
har øget det budgetterede og afholdte antal timer på forvaltning af fondene. Ministe-
riet har oplyst, at resurseforbruget er anvendt til tilsyn med fondene og til implemen-
tering af en ny og fremtidssikret tilsynsmodel, der skal indføres fra 2020. Bekendtgø-
relse nr. 1703 af 16. december 2016 om administration og revision af promille- og pro-
duktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugs- og fiskeriområdet (administrationsbe-
kendtgørelsen), der trådte i kraft den 1. januar 2017, stiller flere krav, og tilsynsopgaven
kræver derfor flere resurser sammenlignet med tidligere.
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at styrelsen fra 2018 til 2022 skal gennemføre en ræk-
ke udgiftsreducerende tiltag, der bl.a. har medført personaleafgang fra fondstilsynet i
oktober 2018. Dette har haft konsekvenser for Miljø- og Fødevareministeriet i 2018 og
2019, hvor tilsynet med landbrugets fonde er varetaget på nedsat niveau. Landbrugs-
styrelsen har i december 2019 afsluttet gennemgangen af fondenes referater fra 2017,
og styrelsen har løbende givet tilbagemelding til fondene i forbindelse med bl.a. sta-
tusmøder. Ministeriet har i december 2019 afgivet årsrapporten for 2017 til Folketin-
get om promille- og produktionsafgiftsfondenes virksomhed med mere end et halvt
års forsinkelse.
Landbrugsstyrelsen er primo 2020 forsinket med tilsynet vedrørende 2018. Styrel-
sen har endnu ikke afsluttet gennemgangen af referater fra bestyrelsesmøder i 2018
og tilsynet med fondenes regnskaber for dette år. Miljø- og Fødevareministeriet har
videre oplyst, at Landbrugsstyrelsen ikke har ført tilsyn med fondenes strategier. Mi-
nisteriet forventer, at de forsinkede opgaver gradvist kan nedbringes med et øget re-
surseforbrug i løbet af 2020.
10. Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at tilsynet med fondene er vareta-
get på nedsat niveau, på trods af at miljø- og fødevareministeren i 2016 oplyste til
Rigsrevisionen, at ministeriet ville føre tilsyn med, at de nye initiativer blev gennem-
ført i fondene. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets tilpasning af resurserne til
tilsynsopgaven, herunder afvikling af forsinkede opgaver.
Annoncering og brugen af tildelingskriterier for at sikre en mere ens-
artet og gennemsigtig annoncering og sagsbehandling
11. Statsrevisorerne bemærkede, at det ikke var tilstrækkeligt gennemsigtigt, på hvil-
ket grundlag landbrugets fonde uddelte tilskud.
12. Det fremgik af beretningen, at fondene ikke havde behandlet ansøgninger på en
ensartet måde ved at bruge tildelingskriterier systematisk, så det kunne dokumente-
res, på hvilket grundlag tilskud var givet. Det fremgik også af beretningen, at fondene
burde overveje, om der kunne gøres mere for at sikre et bedre ansøgerfelt og dermed
en større konkurrence om midlerne.
13. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville fastsætte
regler om fondenes annoncering af opslag, så fondene skal sikre ordningens tilgæn-
gelighed. Fondene skulle desuden forud for hver ansøgningsrunde overveje alterna-
tive annonceringsmuligheder og dokumentere deres overvejelser herom. Ministeren
oplyste, at ministeriet ville fastsætte regler i bekendtgørelsen om brugen af tildelings-
kriterier, som skal bidrage til at øge gennemsigtigheden i grundlaget for de beslutnin-
ger, bestyrelsen træffer.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
5
Annoncering
14. Miljø- og Fødevareministeriet har fastsat regler for annoncering i bekendtgørel-
sen. Det fremgår nu af den gældende bekendtgørelse, at fonden forud for en ansøg-
ningsrunde skal overveje, om offentliggørelse af ansøgningsfrister og ansøgningspro-
cedurer mv. på egen hjemmeside skal suppleres med offentliggørelse på andre plat-
forme og i relevante medier. Fondens overvejelser, herunder begrundelse af fravalg
eller tilvalg af supplerende offentliggørelse, skal fremgå af bestyrelsesreferatet.
Brugen af tildelingskriterier
15. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet med virkning fra 2017
har fastsat regler for fondenes brug af tildelingskriterier. Fonden skal forud for hver
ansøgningsrunde beslutte tildelingskriterier for de hovedformål i landbrugsstøttelo-
ven, som er relevante for fonden. Tildelingskriterierne skal offentliggøres sammen
med ansøgningsfrister og ansøgningsprocedurer mv. Fonden skal anvende tildelings-
kriterierne aktivt i prioriteringen mellem indkomne ansøgninger. Tildelingskriterierne
skal endvidere anvendes aktivt i begrundelserne over for ansøgere, der meddeles af-
slag. De hovedhensyn, der ligger til grund for fondenes beslutninger om bevilling af
tilskud og afslag på tilskud, skal fremgå af bestyrelsesreferatet.
Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet i 2018 og 2019 har vareta-
get tilsynet med landbrugets fonde på nedsat niveau. Ministeriet har bl.a. først afslut-
tet tilsynet med fondenes referater for 2017 i december 2019 og er forsinket med til-
synet med fondenes regnskaber for 2018. Ministeriet har endvidere ikke ført tilsyn
med fondenes strategier.
16. Samlet set viser vores gennemgang, at Miljø- og Fødevareministeriet har fastsat
regler for annoncering og brugen af tildelingskriterier for at sikre en mere ensartet og
gennemsigtig sagsbehandling. Vi vurderer dermed, at denne del af sagen kan lukkes.
Vores gennemgang viser også, at ministeriet endnu ikke har ført tilsyn med fondenes
efterlevelse af administrationsbekendtgørelsens regler for annoncering og brug af til-
delingskriterier. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets opfølgning på fondens ef-
terlevelse af reglerne om annoncering og brug af tildelingskriterier.
Regler for at overføre uforbrugte midler mellem projekter og arbejdet
med at sikre, at faste ansøgere ikke behandles særskilt
17. Statsrevisorerne bemærkede, at fondene havde tilladt overflytning af uforbrugte
midler fra ét projekt til et andet og favoriseret faste tilskudsmodtagere med samme
beløb hvert år, hvilket var i strid med det forvaltningsretlige lighedsprincip.
18. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at fondene ville ophøre med
at opdele ansøgere i grupper og øremærke midler til faste tilskudsmodtagere. Det
skulle fremgå udtrykkeligt af fondenes sagsgangsbeskrivelser, at disse procedurer ik-
ke anvendes. Ministeren ønskede dog at fastholde muligheden for at overflytte ufor-
brugte tilskudsmidler fra ét projekt til et andet for at sikre en bedre udnyttelse af mid-
lerne. Ministeren ville fastsætte regler herfor, som skulle sikre, at midlerne kunne flyt-
tes til allerede godkendte projekter, og at der ville være fuld dokumentation for alle
ændringer.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146097_0007.png
6
19. Vores gennemgang viser, at ministeriet i bekendtgørelsen har fastsat regler for pro-
cedurerne for fordeling af overskydende midler, herunder en procedure for fordeling
af overskydende midler blandt tilskudsmodtagere, der har fået bevilget tilskud fra
fonden i det pågældende år. Proceduren fremgår af boks 1.
Boks 1
Procedure for fordeling af overskydende midler
Fonden kan opgøre et forventet mindre forbrug af bevilgede tilskud for et budgetår og
beslutte at:
1) iværksætte en ny ansøgningsrunde
2) indkalde ansøgninger for så vidt angår allerede godkendte aktiviteter.
Stk. 2. Fondens bevilling af tilskud efter stk. 1, nr. 2, er betinget af, at:
1) tilskudsmodtager har fået bevilget tilskud fra fonden i det pågældende budgetår
2) aktiviteterne er godkendt af fonden i en forudgående ansøgningsrunde i det
pågældende budgetår.
Stk. 3. Fonden skal forud for meddelelse af endelig bevilling efter stk. 1, nr. 2, forelægge
ansøgningerne for fondens revisor. Revisor foretager en vurdering af, om betingelserne
nævnt i stk. 2 er opfyldt.
Stk. 4. Det af fonden opgjorte mindre forbrug af bevillinger og omfanget af nye
bevillinger efter stk. 1, nr. 2, skal beskrives i ledelsesberetningen til årsregnskabet samt
fremgå af noter til fondens ændringsbudgetter og regnskaber.
Kilde:
Bekendtgørelse nr. 1703 af 16. december 2016 om administration og revision af promille- og
produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugs- og fiskeriområdet.
20. Rigsrevisionen vurderer, at reglerne kan sikre, at det er gennemsigtigt for alle par-
ter, på hvilket grundlag tilskudsmidlerne bliver omfordelt, og at dette kan understøt-
te, at sker på en ensartet måde for alle ansøgere. Rigsrevisionen konstaterer, at mini-
steriet har fastsat regler for fordeling af overskydende midler, og vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Effektmål og effektevaluering
21. Statsrevisorerne bemærkede, at fondene ikke havde opstillet effektmål, der kan
følges op på, selv om det var forudsat i landbrugsstøtteloven.
22. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville fastsæt-
te regler om, at hver fond skal formulere en strategi, der indeholder konkrete, speci-
fikke og målbare effektmål for en eller flere af fondens aktiviteter eller strategiske fo-
kusområder, og at fondene skal anvende effektvurderingerne i den løbende udvikling
af strategien. Fondene ville i bekendtgørelsen blive pålagt at gøre rede for resultatet
af effektevalueringerne i deres årsberetning, og ministeren ville referere relevante
dele af fondenes evalueringer i sin årsrapport til Folketinget om promille- og produk-
tionsafgiftsfondenes virksomhed, jf. pkt. 9.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
7
23. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet i administrationsbe-
kendtgørelsen fra 2017 har fastsat regler for opstilling af effektmål. Det fremgår af
bekendtgørelsen, at hver fond forud for en ansøgningsrunde skal beslutte en strategi
for effekten af sine aktiviteter og heri opstille konkrete og målbare effektmål for ud-
valgte aktiviteter eller strategiske fokusområder.
24. Administrationsbekendtgørelsen trådte i kraft den 1. januar 2017. Det betyder, at
fondene ikke har kunnet nå at opstille konkrete og målbare effektmål for udvalgte ak-
tiviteter eller strategiske fokusområder for 2017. Fondenes bestyrelser havde allere-
de i 2016 truffet beslutning om projekterne for 2017.
Landbrugsstyrelsen har i forbindelse med tilsynet for 2017 bemærket til de 4 fonde,
at fondene mangler at opstille konkrete og målbare effektmål for udvalgte aktiviteter
eller strategiske fokusområder.
Det fremgår af rapporten Promille- og produktionsafgiftsfondenes virksomhed 2017,
som Miljø- og Fødevareministeriet har afgivet til Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg den 5. december 2019, at fondene i løbet af 2017 har arbejdet på at vedtage
strategier, der indeholder effektmål for fondene. Promilleafgiftsfonden for landbrug
har i 2017 sammen med en ekstern konsulent arbejdet på at videreudvikle en effekt-
vurderingsmetode, herunder bl.a. opstille yderligere konkrete og målbare effektmål
samt definere en fremtidig proces for opfølgning på støttede projekter. De øvrige
fonde har ligeledes i løbet af 2017 arbejdet med at opstille konkrete og målbare ef-
fektmål. Ud fra et ønske om at sikre fagligt forsvarlige mål har fondene udskudt op-
stillingen af mål til 2018, hvor de kan offentliggøres med ansøgningsmaterialet for
2019.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet i admi-
nistrationsbekendtgørelsen fra 2017 har fastsat regler for opstilling af effektmål. Rigs-
revisionen vurderer, at denne del af sagen kan lukkes. Rigsrevisionen vil dog fortsat
følge ministeriets opfølgning på fondenes videre arbejde med effektmål og effekt-
evaluering, herunder ministeriets rapportering i den kommende årsrapport for 2018
til Folketinget.
Klager og habilitet
26. Statsrevisorerne bemærkede, at NaturErhvervstyrelsens behandling af klager og
henvendelser hovedsageligt bestod i at indhente redegørelser fra fondenes bestyrel-
ser uden at forlange dokumentation for den konkrete forvaltning. Statsrevisorerne
bemærkede endvidere, at styrelsens tolkning af, hvornår et bestyrelsesmedlem er in-
habilt, var meget snæver, usædvanlig og problematisk.
27. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at NaturErhvervstyrelsen i
forbindelse med behandlingen af klagesager og andre henvendelser fremover ville
indhente dokumentation for den konkrete forvaltning hos fondene. Videre ville mini-
steren fastsætte regler for at skærpe vurderingen af habilitet.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
8
Klager
28. Miljø- og Fødevareministeriet har i perioden 2017-2019 modtaget i alt 9 klager, hvor
de 3 vedrører de 4 fonde, vi behandler i dette notat. Vi har ikke forholdt os til det kon-
krete indhold i klagerne og i Landbrugsstyrelsens afgørelser.
Vores gennemgang viser, at Landbrugsstyrelsen indhenter dokumentation fra klage-
ren i form af bl.a. ansøgningsmateriale og fondenes afslag. Landbrugsstyrelsen ind-
henter herefter fondenes høringssvar til klagerne, ligesom styrelsen indhenter refera-
ter, sagsgangsbeskrivelser, strategier, tildelingsprincipper etc. som dokumentation
for fondenes behandling af klagernes sager. I den videre behandling af klagerne fore-
tager Landbrugsstyrelsen en partshøring, hvor såvel fonde som klager får mulighed
for at forholde sig til modpartens høringssvar.
Habilitet
29. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet i 2017 som følge af Rigs-
revisionens beretning udsendte en revideret udgave af Generel vejledning om regler
for habilitet/inhabilitet til brug for promille- og produktionsafgiftsfondene. Ministeriet
har i den nye vejledning fastholdt, at bestyrelsesmedlemmer kan varetage generelle
brancheinteresser i bestyrelsesarbejdet, idet dette er forudsat i landbrugsstøttelo-
ven. I vejledningen er det imidlertid præciseret, at der altid skal anlægges en skærpet
vurdering af habilitet, hvis:
et bestyrelsesmedlem har underskrevet en ansøgning
et bestyrelsesmedlem er fagligt ansvarlig for et projekt, typisk som projektleder
et bestyrelsesmedlem har en betydelig karrieremæssig interesse i projektet.
30. Det fremgår af Miljø- og Fødevareministeriets vejledning, at den skærpede vurde-
ring er udtryk for ændring af hidtil gældende praksis for fondsbestyrelsernes vurde-
ring af habilitets-spørgsmål og skal sikre, at det pågældende bestyrelsesmedlem ik-
ke har et sådant forhold til sagen eller dens parter, at det ud fra en generel vurdering
er egnet til at vække tvivl om, hvorvidt den pågældende vil kunne behandle sagen på
en upartisk måde.
31. Rigsrevisionen konstaterer på den baggrund, at Miljø- og Fødevareministeriet i sin
klagesagsbehandling nu indhenter dokumentation fra fondenes bestyrelser for deres
konkrete forvaltning. Ministeriet har desuden skærpet retningslinjerne for habilitets-
vurderinger. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Evaluering af den samlede tilskudsordning
32. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde evalu-
eret ordningen, selv om den har eksisteret siden 1972.
33. Miljø- og fødevareministeren oplyste hertil, at ministeren ville afvente resultater-
ne af de ændringer i fondenes administration, som Rigsrevisionens beretning gav an-
ledning til, og i lyset heraf overveje behovet for en evaluering. Med de foreslåede præ-
ciseringer og krav til effektevalueringen, som fondene skulle gennemføre, ville mini-
steriet følge udviklingen på området tæt, herunder i forhold til de skærpede krav til
beskrivelser af støttede projekters erhvervs- og samfundsmæssige effekter, som
skulle indgå i den årlige afrapportering af fondenes virksomhed til Folketinget.
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
9
34. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at siden Rigsrevisionen afgav beretningen, har
Miljø- og Fødevareministeriet gennemført en række tiltag på området, som det også
fremgår af ovenstående opfølgningspunkter. Desuden har et konsulentfirma i 2018-
2019 analyseret tilsynet og foreslået en ny tilsynsmodel, herunder et spor for at føre
tilsyn med fondenes effektarbejde. Det nye tilsyn lægger op til læring og efterfølgen-
de justering. Fondene har siden den ændrede administrationsbekendtgørelse arbej-
det med effektmodeller og effektmål. Tilsynet med de første resultater vil blive gen-
nemført i 2020.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det er for tidligt at evaluere tilskudsordnin-
gens samlede samfundsøkonomiske effekt. Ministeriet vil afvente virkningen af de
nye tiltag, herunder at den nye tilsynsmodel har været taget i brug i et par år, så eva-
lueringen gennemføres på et solidt grundlag.
35. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministeriet har vurderet behovet for
en samlet evaluering af ordningen. Rigsrevisionen kan konstatere, at ministeriet vil
evaluere den samlede tilskudsordning, når den nye tilsynsmodel har været i brug i
nogle år, dvs. i 2022. Rigsrevisionen vil følge ministeriets planlægning og tilrettelæg-
gelse af evalueringen.
Egenkontrolprogrammer og øget fokus på principperne for effektiv til-
skudsforvaltning
36. Statsrevisorerne fandt det særligt vigtigt at være opmærksom på forvaltningsret-
lige principper, når der kan være interessesammenfald i forhold til tilskudsforvaltning.
37. Miljø- og fødevareministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren ville stille krav
i bekendtgørelsen om, at fondene skal etablere dokumenterede egenkontrol-pro-
grammer, som skal understøtte et øget fokus på principperne for effektiv tilskudsfor-
valtning, både i forhold til sagsgange og i forhold til sagsbehandlingen af konkrete sa-
ger.
38. Vores undersøgelse viser, at Miljø- og Fødevareministeriet har fastsat regler om,
at hver fond skal sørge for, at der udføres egenkontrol, der sikrer, at tilskudsforvalt-
ningen er i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler og principper, som er
beskrevet i Finansministeriets vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. Resultatet
af de udførte egenkontroller skal opsummeres i en årlig rapport. Fondens revisor skal
gennemgå fondens sagsgangsbeskrivelser og egenkontrolprogrammet og udtage et
antal sager til stikprøvekontrol. Revisor skal afgive erklæring om, hvorvidt egenkon-
trollen er beskrevet i et egenkontrolprogram. Revisor skal endvidere erklære, om til-
skudsforvaltningen har været i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler
og principper. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm