Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
SB 16 3
Offentligt
1660483_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Transport- og Bygnings-
ministeriets deltagelse i
anlægget af Aarhus Letbane
September 2016
Statsrevisorerne beretning SB16/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660483_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2015 om Transport- og Bygningsministeriets
deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 10. august 2016
1. september 2016
RN 1506/16
1. Rigsrevisionen redegør i dette notat for transport- og bygningsministerens svar i forhold til
Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Transport- og bygningsministeren har oplyst, at Transport- og Bygningsministeriet på
baggrund af Statsrevisorernes bemærkninger til ministeriets deltagelse i anlægget af
Aarhus Letbane har taget initiativ til at ændre rammerne for Hovedstadens Letbane
(Ring 3-letbanen), hvor staten er medejer, og nu vil sikre en granskning af dette pro-
jekts budget, før udbud igangsættes. Rigsrevisionen finder ministerens svar tilfreds-
stillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
I.
Baggrund
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
2. Rigsrevisionen afgav i april 2016 en beretning om Transport- og Bygningsministeriets del-
tagelse i anlægget af Aarhus Letbane. Beretningen handlede om, hvordan Transport- og
Bygningsministeriet (herefter Transportministeriet) deltog i letbaneprojektet både under pro-
jektets forberedelse frem til 2012, og mens staten var medejer af Aarhus Letbane I/S fra 2012
til 2015 og efterfølgende, da staten i 2015 trådte ud af selskabet og blev tilskudsyder. Anlæg-
get af Aarhus Letbane var forinden blevet ca. 700 mio. kr. (ca. 60 %) dyrere end forudsat i
anlægsloven. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om Transportministeriets delta-
gelse i anlægget af Aarhus Letbane havde været tilfredsstillende.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Transport-
ministeriet havde deltaget i anlægget af Aarhus Letbane uden at udvise den professionalis-
me og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med
anlægsprojekter og selskabsledelse.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660483_0003.png
2
II.
Gennemgang af transport- og bygningsministerens redegørelse
5. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Transportministeriet ikke vurderede, om let-
baneprojektets anlægsbudget og reserver var tilstrækkelige til at gennemføre projektet, at
ministeriet ikke i tide sikrede sig tilstrækkelige oplysninger om projektets økonomi, og at mi-
nisteriet hverken i 2012 eller i 2013 har givet Folketinget en status for letbaneprojektet, der
indeholdt oplysninger om, at det var usikkert, om budgettet kunne overholdes.
Statsrevisorerne bemærkede derudover, at der principielt ikke bør være forskel på den pro-
fessionelle håndtering af større anlægsprojekter, uanset om de foregår i statsligt, regionalt
eller kommunalt regi eller i partnerskaber. Statsrevisorerne fandt endvidere, at når større an-
lægsprojekter udføres i et samarbejde mellem stat, region og kommune, bør det ikke være
det laveste niveau for budgettering og styring, der tages i anvendelse.
Det fremgik også af beretningen, at Transportministeriet ved statens udtræden af Aarhus
Letbane I/S i 2015 har indgået aftaler med bl.a. selskabets øvrige ejere for at sikre staten
mod yderligere uforudsete udgifter ved projektet. I tilsynet med statens tilskud til projektet
bistås ministeriet af Vejdirektoratet, og tilsynet bygger bl.a. på principperne fra ny anlægs-
budgettering om økonomiopfølgning. Ministeriet havde derudover sanktionsmuligheder, hvis
selskabet ikke anvender tilskuddet som forudsat.
6. Transport- og bygningsministeren oplyser, at vedrørende Aarhus Letbane tog Transport-
ministeriet allerede i 2014 initiativ til at håndtere fordyrelsen af letbaneprojektet ved at udtræ-
de af Aarhus Letbane I/S i 2015. Herefter yder staten alene et tilskud – hvilket svarer til mo-
dellen for Odense Letbane.
Ministeren oplyser derudover, at Transportministeriet i forlængelse af Statsrevisorernes be-
mærkninger til ministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane har taget initiativ til at
ændre rammerne for Hovedstadens Letbane (Ring 3-letbanen), hvor staten er medejer. Med
den politiske aftale om tilpasning af styringsmodellen for letbaneprojektet i Ring 3 af 12. maj
2016 har staten fået flertal i bestyrelsen, og før udbud igangsættes, skal der i statsligt regi
gennemføres en granskning af projektet med udgangspunkt i ny anlægsbudgettering, og der-
udover afsætter de lokale parter øgede reserver.
7. Rigsrevisionen konstaterer, at Transportministeriet har betalt statens andel af fordyrelsen
af Aarhus Letbane og er udtrådt af Aarhus Letbane I/S i 2015. Rigsrevisionen konstaterer
desuden, at Transportministeriet har taget initiativ til at ændre rammerne for Hovedstadens
Letbane, hvor staten er medejer. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportmi-
nisteriet nu vil tage initiativ til en granskning af dette projekts budget, før udbud igangsættes.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm