Finansudvalget 2015-16
SB 15 3
Offentligt
1660482_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
regionernes styring af ambulant
behandling af voksne patienter
med psykiske lidelser
September 2016
Statsrevisorerne beretning SB15/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660482_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2015 om regionernes styring af ambulant
behandling af voksne patienter med psykiske lidelser
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 8. august 2016
1. september 2016
RN 407/16
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundheds- og ældreministeren og
regionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og
beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundheds- og ældreministeren kvitterer for, at der med beretningen sættes fokus på
udnyttelsen af regionernes ambulante kapacitet til at behandle patienter med psykiske
lidelser i hospitalsregi og i praksissektoren. Ministeren oplyser, at en stigende efter-
spørgsel efter ambulante ydelser og begrænset kapacitet gør det væsentligt, at regio-
nerne formår at styre udnyttelsen af den samlede behandlingskapacitet så effektivt
som muligt.
Sundheds- og Ældreministeriet vil sammen med de relevante parter igangsætte et
arbejde i 2016 for at se på den overordnede styring af psykiatrien. Formålet er at styr-
ke behandlingskvalitet, viden og gennemsigtighed på området. Derudover er formå-
let at mindske utilsigtede forskelle i praksis og resurse- og kapacitetsudnyttelse.
Regionerne har iværksat en række initiativer, der skal forbedre styringen af kapacite-
ten og visitationen i hospitalspsykiatrien. Region Nordjylland vil skabe en mere gen-
nemsigtig styring af de enkelte ambulatorier, og Region Midtjylland og Region Nord-
jylland har bl.a. taget initiativ til at forbedre visitationen til hospitalspsykiatrien, så disse
regioner i højere grad understøtter, at patienterne visiteres korrekt.
Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Praktiserende Lægers Organisa-
tion (PLO) har indgået en aftale, der skal fremme den lokale indgåelse af aftaler og
understøtte de sundhedsfaglige målsætninger i regionernes praksisplaner.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Resultaterne af Sundheds- og Ældreministeriets og de relevante parters arbejde
med at se på den overordnede styring af psykiatrien med fokus på at styrke viden
om effekten og omkostningerne ved forskellige behandlingsforløb.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB15/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660482_0003.png
2
Hvorvidt Region Syddanmark og Region Sjælland implementerer konkrete ret-
ningslinjer i visitationen og følger op på, om patienter er visiteret korrekt.
Regionernes indgåelse af lokale aftaler med henblik på at opfylde praksisplaner-
nes sundhedsfaglige målsætninger for behandling af patienter med psykiske lidel-
ser i almen praksis.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2016 en beretning om regionernes styring af ambulant be-
handling af voksne patienter med psykiske lidelser. Beretningen handlede om regionernes
styring af den ambulante kapacitet til at behandle voksne patienter med psykiske lidelser i
den regionale hospitalspsykiatri og i praksissektoren.
I undersøgelsen af, om regionernes styring af hospitalspsykiatrien understøtter ens visita-
tion af patienter med psykiske lidelser til ambulant behandling og en omkostningseffektiv
brug af kapaciteten, indgik 3 regioner. Alle 5 regioner indgik i undersøgelsen af, om regio-
nernes styring af kapaciteten i praksissektoren understøtter en omkostningseffektiv behand-
ling af patienter med psykiske lidelser.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de:
At ingen af regionerne har tilstrækkelig viden om effekterne og omkostningerne ved
behandlingsforløb i henholdsvis hospitalspsykiatrien og praksissektoren. Det betyder,
at regionerne ikke kan vurdere, om kapaciteten bruges på en omkostningseffektiv måde,
og om en patient behandles bedst og billigst i hospitalspsykiatrien og/eller i praksissek-
toren.
At 2 ud af de 3 undersøgte regioner ikke bruger konkrete retningslinjer til at understøtte,
at patienter visiteres ens i hospitalspsykiatrien i den enkelte region.
At kun én ud af de 3 undersøgte regioner – Region Hovedstaden – følger op på, om pa-
tienterne er visiteret korrekt, og om patienter, der fejler det samme, får ens behandling
i hospitalspsykiatrien.
Statsrevisorerne bemærkede også, at de finder det relevant, at Sundheds- og Ældremini-
steriet i 2016 igangsætter et arbejde om den overordnede styring af psykiatrien.
Det fremgik også af beretningen, at det efter Rigsrevisionens opfattelse er centralt, at Sund-
heds- og Ældreministeriet sammen med regionerne opstiller få fælles effektmål for ambu-
lante behandlingsforløb i både hospitalspsykiatrien og praksissektoren. Derudover fremgik
det, at regionerne kan forbedre styringen af hospitalspsykiatrien. Endelig fremgik det, at re-
gionernes samspil med praksissektoren i vid udstrækning er baseret på lokale aftaler, men
at regionerne ofte har svært ved at indgå lokale aftaler, så flere patienter med psykiske lidel-
ser kan behandles.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som Sundheds- og
Ældreministeriet og regionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af beretningen.
Sundheds- og ældreministeren har på baggrund af beretningen indhentet udtalelser fra de
5 regionsråd og henviser i sin redegørelse til disse udtalelser. Ministeren vurderer overord-
net, at regionsrådenes tilbagemeldinger på beretningens resultater er konstruktive i forhold
til en fortsat positiv udvikling på landsplan.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB15/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660482_0004.png
3
II.
Gennemgang af sundheds- og ældreministerens redegørelse
Sundheds- og Ældreministeriets og regionernes styring af psykiatrien
5. Statsrevisorerne bemærkede, at ingen af regionerne har tilstrækkelig viden om effekterne
og omkostningerne ved behandlingsforløb i hospitalspsykiatrien og praksissektoren. Det be-
tyder, at regionerne ikke kan vurdere, om kapaciteten bruges på en omkostningseffektiv må-
de, og om en patient behandles bedst og billigst i hospitalspsykiatrien og/eller i praksissek-
toren. Statsrevisorerne bemærkede også, at de finder det relevant, at Sundheds- og Ældre-
ministeriet i 2016 igangsætter et arbejde om den overordnede styring af psykiatrien.
Det fremgik også af beretningen, at det efter Rigsrevisionens opfattelse er centralt, at Sund-
heds- og Ældreministeriet sammen med regionerne opstiller få fælles effektmål for ambu-
lante behandlingsforløb i både hospitalspsykiatrien og praksissektoren.
6. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeriet i 2016 igangsætter et arbejde med
relevante parter for at se på den overordnede styring af psykiatrien. Formålet er at styrke
behandlingskvaliteten, viden og gennemsigtighed på området. Derudover er formålet at mind-
ske utilsigtede forskelle i praksis og resurse- og kapacitetsudnyttelse.
Ministeren oplyser videre, at udfordringen med estimering af omkostningseffektivitet ifølge
regionsrådenes udtalelser anses som et nationalt anliggende. Dertil vil ministeren gerne un-
derstrege, at styringen af den regionale psykiatri er regionernes ansvar. Ministeren forven-
ter, at regionerne lever op til ansvaret.
Ministeren oplyser også, at det i udtalelsen fra regionsrådet i Region Hovedstaden fremgår,
at den største udfordring i forhold til at styre og regulere kapaciteten ses i praksissektoren.
Ministeren henviser til, at der i øjeblikket arbejdes for at fremme en omkostningseffektiv be-
handling i praksissektoren ved bl.a. pakkeforløb og målsætninger om behandling i praksis-
sektoren.
Endelig oplyser ministeren, at hun ser positivt på de tiltag, som regionerne igangsætter for
at løse de kapacitetsmæssige udfordringer. Ministeren henviser bl.a. til, at det i udtalelsen
fra regionsrådet i Region Nordjylland fremgår, at regionen har igangsat en proces for syste-
matisk at nedbryde mål for aktivitet og driftsbudgetter til de enkelte ambulatorier. Regionens
mål er at skabe gennemsigtighed om målopfyldelsen i psykiatrien.
7. Rigsrevisionen finder det positivt, at Sundheds- og Ældreministeriet sammen med de re-
levante parter vil se på den overordnede styring af psykiatrien. Der er efter Rigsrevisionens
opfattelse behov for, at ministeriet sammen med regionerne afklarer, hvordan der tilvejebrin-
ges bedre viden om effekterne af ambulante behandlingsforløb i både hospitalspsykiatrien
og praksissektoren, og opstiller få fælles effektmål for disse forløb. Rigsrevisionen vil fortsat
følge Sundheds- og Ældreministeriets og de relevante parters arbejde med at forbedre sty-
ringen af psykiatrien med fokus på at styrke viden om effekten og omkostningerne ved for-
skellige behandlingsforløb.
Regionernes visitation
8. Statsrevisorerne bemærkede, at 2 ud af de 3 undersøgte regioner ikke bruger konkrete
retningslinjer til at understøtte, at patienter visiteres ens i hospitalspsykiatrien i den enkelte
region. Statsrevisorerne bemærkede også, at kun én ud af de 3 regioner følger op på, om
patienterne er visiteret korrekt, og om patienter, der fejler det samme, får ens behandling i
hospitalspsykiatrien.
9. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at der siden er taget hånd om arbejdet med ret-
ningslinjer for visitation. Det fremgår af aftalen om regionernes økonomi for 2016, at Sund-
hedsstyrelsen i samarbejde med Danske Regioner udarbejder retningslinjer for visitation,
hvor det er relevant. Retningslinjerne skal bidrage til at opkvalificere henvisningerne til psy-
kiatrien og understøtte, at resurserne bruges på, at de relevante patienter udredes og får
den rette behandling.
Statsrevisorerne beretning SB15/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 1. september 2016
1660482_0005.png
4
Ministeren oplyser videre, at der er enighed blandt regionerne om, at detaljerede retnings-
linjer for visitation er med til at sikre korrekt og ensartet visitation af patienter til udredning og
behandling. Det fremgår af ministerens redegørelse, at Region Nordjylland og Region Midt-
jylland fremadrettet vil bruge retningslinjer for visitation systematisk og følge op på, om pa-
tienterne er visiteret korrekt. Region Midtjylland har i den forbindelse haft læringsmøder med
Region Hovedstaden for at sikre indlæring og en ensartet brug af retningslinjerne. Ministeren
noterer sig den positive vidensdeling og ser et potentiale for endnu mere læring som følge af
systematisk erfaringsudveksling mellem regionerne.
Det fremgår ikke af ministerens redegørelse, om Region Syddanmark og Region Sjælland
vil bruge retningslinjer systematisk i visitationen og følge op på, om patienterne er visiteret
korrekt.
10. Rigsrevisionen finder det positivt, at de 3 regioner nu systematisk bruger konkrete ret-
ningslinjer til at understøtte, at patienter visiteres ens i hospitalspsykiatrien, og vil følge op
på, om patienterne er visiteret korrekt. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om Region Syddan-
mark og Region Sjælland implementerer konkrete retningslinjer i visitationen og følger op
på, om patienter er visiteret korrekt.
Lokale aftaler
11. Det fremgik af beretningen, at regionernes samspil med praksissektoren i vid udstræk-
ning er baseret på lokale aftaler, men at regionerne ofte har svært ved at indgå lokale afta-
ler, så flere patienter med psykiske lidelser kan behandles. I hver region beskriver et prak-
sisplanudvalg regionens sundhedsfaglige målsætninger i en praksisplan. Det kan fx være
målsætninger om, hvordan almen praksis skal varetage samtaleterapi. Hidtil har regionerne
ikke indgået lokale aftaler, så regionerne kan opfylde deres sundhedsfaglige målsætninger
i praksisplanerne for behandling af patienter med psykiske lidelser i almen praksis.
12. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeriet er meget opmærksom på, hvordan
sundhedslovens regler om praksisplaner i almen praksis bliver implementeret i regionerne,
og at praksisplanerne har stort fokus i kommuner og regioner. Ministeriet har derfor været i
løbende dialog med Danske Regioner om praksisplanerne. Emnet er også blevet behand-
let i regi af Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN). RLTN og Praktiserende Lægers
Organisation (PLO) har i april indgået en aftale, der beskriver rammerne for, hvordan syge-
besøg og samtaleterapi kan flyttes ud af den centrale overenskomst. Formålet er at fremme
den lokale indgåelse af underliggende aftaler til praksisplanerne. Parterne har endvidere af-
talt en række generelle bestemmelser, der kan indgå som gennemgående vilkår i de under-
liggende aftaler, der indgås regionalt. Ministeriet er blevet orienteret om, at der er indikatio-
ner på, at der er fremdrift i de lokale forhandlinger om at indgå underliggende aftaler til prak-
sisplanerne for almen praksis.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at ministeriet og regionerne har fokus på implemente-
ringen af sundhedslovens regler om praksisplaner i almen praksis. Rigsrevisionen finder det
også positivt, at RLTN behandler vanskelighederne ved at indgå underliggende aftaler. Rigs-
revisionen vil fortsat følge, om regionerne indgår lokale aftaler, så regionerne kan opfylde
praksisplanernes sundhedsfaglige målsætninger for behandling af patienter med psykiske
lidelser i almen praksis.
Lone Strøm