Finansudvalget 2015-16
SB 14 4
Offentligt
2229380_0001.png
August 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Beskæftigelses-
ministeriets
implementering
af reformer
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
2229380_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Beskæftigelsesministeriets
implementering af reformer (beretning nr. 14/2015)
5. august 2020
RN 307/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Beskæftigelsesministeriets im-
plementering af reformer, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere
behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 30. juni 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har forbedret
rammerne for kommunernes implementering af reformer. Ministeret har bl.a. skærpet
det generelle fokus på, at bekendtgørelser og vejledninger offentliggøres rettidigt, har
gennemført initiativer for at sikre, at de kommunale it-systemer er klar til tiden, og har
tilrettet nye krav i lovgivningen. Ministeriet har også taget en række initiativer til at sik-
re, at henvendelser fra kommuner og a-kasser besvares. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Beskæftigelsesministeriet har forbedret rettidigheden for offentliggørelsen af be-
kendtgørelser og vejledninger.
Beskæftigelsesministeriet har justeret de interne procesbeskrivelser og retningslin-
jer for lovgivningsarbejdet, så der i højere grad er fokus på rettidighed for offent-
liggørelse af bekendtgørelser og vejledninger.
Beskæftigelsesministeriet planlægger hovedlinjerne i it-understøttelsen af en re-
form i så god tid som muligt, inden reformen træder i kraft, og drøfter hovedlin-
jerne med KL, Danske A-kasser, repræsentanter fra kommuner, a-kasser samt
kommunernes og a-kassernes it-leverandører.
Beskæftigelsesministeriet har oprettet en særlig juridisk enhed i Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (STAR), der har til opgave at besvare og overvåge
henvendelser fra kommuner og a-kasser. Ministeriet har også styrket ledelsesop-
følgningen i forhold til at besvare henvendelser.
I 2019 blev 86 % af alle henvendelser fra kommuner og a-kasser besvaret inden for
15 arbejdsdage.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
2229380_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2016 en beretning om Beskæftigelsesministeriets im-
plementering af reformer. Beretningen handlede om, hvorvidt ministeriet i tilstrække-
lig grad har sikret rammerne for kommunernes implementering af førtidspensions-
og fleksjobreformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen. Ministeriet
skal understøtte kommunernes arbejde med at implementere reformer. Heri indgår
sikring af, at det administrative grundlag for reformerne og rammerne for dem er klar,
når lovgivningen til reformerne træder i kraft.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
Beskæftigelsesministeriet først meget sent sørgede for et sikkert grundlag for kommu-
nernes udmøntning af reformerne i praksis. Statsrevisorerne fandt, at kommunerne der-
for har haft vanskeligt ved at sagsbehandle og yde borgerne en korrekt og effektiv vej-
ledning i den første tid efter reformernes ikrafttrædelse.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Beskæftigelsesministeriets indsats for at sikre, at
bekendtgørelser og vejledninger er klar i god tid før
reformers ikrafttræden.
2. Beskæftigelsesministeriets indsats for at sikre, at
rammerne for de kommunale it-systemer er klar til
tiden og tilrettet nye krav i lovgivningen.
3. Beskæftigelsesministeriets indsats for at sikre, at
kommunerne får en god service, når de retter hen-
vendelse til ministeriet, ved at kommunernes hen-
vendelser besvares inden for den fastsatte frist
samt registreres og systematiseres.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Beskæftigelsesministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Beskæftigelsesministeriets initiativer i forhold til de
udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på redegørelser fra mini-
steriet og dertilhørende dokumentation.
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
3
Bekendtgørelser og vejledninger
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der var tale om komplekse og regeltunge refor-
mer, så Beskæftigelsesministeriet i langt højere grad burde have levet op til Justits-
ministeriets anbefalinger om, at bekendtgørelser og vejledninger var klar i god tid før
reformers ikrafttrædelse.
Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at ingen af bekendtgørelserne og
vejledningerne blev offentliggjort mere end 7 arbejdsdage før reformernes ikrafttræ-
den, at 4 bekendtgørelser blev offentliggjort efter lovens ikrafttræden, og at de øvrige
46 bekendtgørelser blev offentliggjort sent – i gennemsnit 2 arbejdsdage før ikraft-
træden. Statsrevisorerne fandt det ligeledes ikke tilfredsstillende, at 13 ud af de 15
vejledninger blev offentliggjort efter lovens ikrafttræden og med en forsinkelse på i
gennemsnit 67 arbejdsdage.
8. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren havde indskærpet
over for STAR, at bekendtgørelser og vejledninger til ny lovgivning skal udstedes i god
tid, og at der var igangsat et internt arbejde i styrelsen, som skulle se nærmere på, hvor-
når og i hvilke situationer forskellige typer af vejledninger kan anvendes.
9. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Beskæftigelsesministeriet har arbejdet med at
sikre, at bekendtgørelser og vejledninger offentliggøres rettidigt. STAR har opstillet et
mål for rettidighed for offentliggørelse af bekendtgørelser og har ligeledes justeret in-
terne procesbeskrivelser og retningslinjer for lovgivningsarbejdet.
Rettidighed ved offentliggørelse af bekendtgørelser
10. Rigsrevisionens opfølgning viser, at 63 ud af 66 bekendtgørelser, svarende til 95 %
af Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelser i perioden fra 1. august 2018 til den 1.
marts 2020, blev udstedt, inden loven trådte i kraft. De resterende 3 bekendtgørel-
ser, svarende til 5 %, kom efter lovens ikrafttrædelse.
Beskæftigelsesministeriet oplyser, at 2 ud af de 3 bekendtgørelser, der blev udstedt
efter lovens ikrafttræden, skyldtes folketingsvalg, og at regeringen først blev dannet
efter den relevante lovændrings ikrafttrædelse. Perioden fra og med udskrivelsen af
folketingsvalget den 7. maj 2019 til og med regeringsdannelsen den 26. juni 2019 inde-
bar en række begrænsninger i forhold til udførelsen af lovgivningsarbejdet.
11. Vores gennemgang har vist, at Beskæftigelsesministeriet har offentliggjort 21 af de
rettidigt offentliggjorte bekendtgørelser i oktober og november 2019 og dermed i god
tid inden lovændringens ikrafttrædelse ved årsskiftet. Yderligere 18 bekendtgørelser
blev offentliggjort 9-24 dage før lovens ikrafttrædelse. Vores gennemgang har dog og-
så vist, at 1 bekendtgørelse blev offentliggjort 3 dage før lovændringens ikrafttrædel-
se, mens 23 af de rettidigt offentliggjorte bekendtgørelser først blev offentliggjort, da-
gen før de dertilhørende love trådte i kraft. Rigsrevisionen bemærker, at det begræn-
ser kommunernes mulighed for at blive bekendt med reformernes lovgrundlag, og
hvordan loven skal fortolkes, i god tid, inden de skal administrere reglerne. Kommu-
nerne betragter de bekendtgørelser, der kommer fra ministeriet, som central støtte
til deres lovfortolkning, og det er derfor vigtigt, at de kommer i rette tid til at støtte
kommunernes sagsbehandling.
Bekendtgørelser
Generelle administrative for-
skrifter, der som hovedregel
kun bør indeholde regler, som
er rettet mod borgere. Be-
kendtgørelser skal anvendes,
hvis reglerne berører retsstil-
lingen mellem borgere indbyr-
des, pålægger borgere pligter
over for det offentlige eller til-
lægger borgere rettigheder
over for det offentlige.
Vejledninger
Vejledninger er orienterende
meddelelser, der aldrig må in-
deholde bindende forskrifter,
men blot orientere om reglers
indhold og fortolkning, her-
under hvordan reglerne an-
vendes i praksis, og om andre
oplysninger, som kan have be-
tydning for forståelsen af reg-
lerne og deres anvendelse.
Opgørelsesmetoden
I opgørelsen er der ikke med-
taget bekendtgørelser og vej-
ledninger, som blot er udtryk
for mindre præciseringer uden
baggrund i nye lovændringer.
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
4
Rettidighed ved offentliggørelse af vejledninger
12. Rigsrevisionens opfølgning viser, at 19 ud af 21 vejledninger blev offentliggjort, inden
loven trådte i kraft. Det svarer til 90 % af Beskæftigelsesministeriets vejledninger i pe-
rioden 1. august 2018 - 1. marts 2020. Der er dermed sket en væsentlig forbedring i for-
hold til 2016, hvor det fremgik af Rigsrevisionens beretning, at 13 % af vejledningerne
blev rettidigt offentliggjort.
De resterende 2 vejledninger blev offentliggjort, efter lovene trådte i kraft.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har styrket
indsatsen i forhold til at understøtte rettidighed i lovgivningsarbejdet, herunder sikre,
at bekendtgørelser og vejledninger i højere grad lever op til Justitsministeriets anbefal-
ede praksis. Beskæftigelsesministeriet har derved sikret, at det administrative grund-
lag i langt højere grad har været klar på tidspunktet for lovgivningens ikrafttrædelse.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rammerne for de kommunale it-systemer
14. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at rammerne for de kommunale
it-systemer, som er vigtige arbejdsredskaber for sagsbehandlerne, ikke var klar til ti-
den og ikke i tilstrækkelig grad var tilrettet nye krav i lovgivningen.
15. Det fremgik af beretningen, at det ofte var uigennemskueligt for kommunerne, om
årsagen til oplevede driftsproblemer lå i kommunernes eget it-system, eller om årsa-
gen lå i Det Fælles Datagrundlag, som drives af Beskæftigelsesministeriet. Det frem-
gik også af beretningen, at ministeriet kun gennemførte et mindre antal af den type
tests, der omfatter den fulde sammenkobling af it-systemerne på beskæftigelsesom-
rådet.
16. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse, at STAR efter drøftelse med en
række kommuner havde iværksat en række nye initiativer til en forbedret understøttel-
se af testprocesserne i STAR og hos de kommunale it-leverandører, så it-understøttel-
sen af reformer og andre ændringer kan idriftsættes med færre fejl. Ministeren frem-
hævede også, at styrelsen i dialog med KL og de kommunale it-leverandører havde
iværksat flere initiativer til en forbedret kommunikation til kommunerne om fejl og
driftsforstyrrelser.
It-systemer klar til tiden og tilrettet nye krav
17. Forud for implementering af en ny reform arbejder Beskæftigelsesministeriet efter
en ny proces. Denne proces indebærer, at STAR i så god tid som muligt planlægger og
drøfter it-understøttelsen til implementering af nye reformer. Den kommende it-under-
støttelse drøftes også i en fællesoffentlig dialoggruppe og på forretningsdage med KL,
Danske A-kasser, repræsentanter fra kommuner, a-kasser og kommunernes og a-kas-
sernes it-leverandører.
18. På forretningsdage præsenterer STAR overordnede forslag til it-understøttelsen
og inviterer til input fra kommunerne, a-kasserne og deres leverandører. Derefter ud-
arbejder STAR konkrete tekniske løsningsforslag, som styrelsen drøfter med KL, Dan-
ske A-kasser, de kommunale it-leverandører og a-kassernes it-leverandører. Efter de
tekniske drøftelser sendes løsningsforslagene til formel godkendelse hos it-leveran-
dørerne.
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
5
På forretningsdage drøfter Beskæftigelsesministeriet med relevante interessenter
også omlægninger af it-understøttelsen, der ikke beror på en konkret udmøntning af
en ny reform, men som kan have karakter af opfølgning på og tilpasninger af tidligere
reformer eller opfølgning på baggrund af fx borgerrettede brugerundersøgelser, ind-
meldinger til STAR eller brugerønsker fra sagsbehandlere i kommunerne.
STAR varetager formandskabet i en fællesoffentlig dialoggruppe med deltagelse af
KL, Danske A-kasser og Digitaliseringsstyrelsen, der løbende arbejder med at sikre,
at it-understøttelsen bliver tilrettet nye krav i lovgivningen. Dialoggruppen blev ned-
sat som en del af økonomiaftalen for 2014 og mødes typisk 2-4 gange årligt, hvor grup-
pen drøfter emner, der omhandler de ældre reformer og nye reformer på beskæfti-
gelsesområdet. I dialoggruppen kan KL, Danske A-kasser, de deltagende kommuner
og a-kasser dels give input til den fremadrettede og langsigtede it-understøttelse,
dels konkret blive inddraget så tidligt som muligt i forhold til fx ændringer i it-under-
støttelsen som følge af reformer.
Test af procedurer
19. Rigsrevisionens gennemgang viser, at STAR sammen med en række kommuner
har taget initiativer til at forbedre testprocesserne i styrelsen og hos de kommunale
it-leverandører, med henblik på at it-understøttelsen af reformer kan idriftsættes
med færre fejl. Initiativerne er forankret i en fælles værktøjskasse på tværs af alle it-
systemer.
20. Vores gennemgang viser, at STAR har gennemført en række tests og har øget au-
tomatisering af testene. STAR har opnået positive resultater på de fleste af de målte
parametre, herunder reduktion af antal konstaterede fejl.
Kommunikation om fejl og driftsforstyrrelser
21. Vores gennemgang viser, at STAR har gjort det muligt for kommunerne at orien-
tere sig om driftsforstyrrelser, kendte fejl, nyheder m.m. vedrørende it-systemer og
digitale værktøjer på STARs hjemmeside. For de enkelte fejl beskriver STAR, hvad
fejlen handler om, fejlmeldingstidspunktet og forventet tidspunkt for løsning, hvis
denne kendes, og der henvises til et sagsnummer i styrelsens fejlregistreringsværk-
tøj.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har gen-
nemført initiativer, som skal sikre gode rammer for, at de kommunale it-systemer er
klar til tiden og tilrettet nye lovgivningskrav. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Kommunernes henvendelser til Beskæftigelsesministeriet
23. Det fremgik af beretningen, at Beskæftigelsesministeriet ikke havde interne fri-
ster for besvarelse af henvendelser fra kommunerne, herunder spørgsmål til lovfor-
tolkning.
24. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse, at STAR havde styrket hånd-
teringen af henvendelser fra kommuner angående fortolknings- og vejledningsspørg-
smål til ny lovgivning. Ud over standardfristen på højst 15 arbejdsdage ville styrelsen
sikre et systematisk og registreret overblik over de løbende henvendelser fra kommu-
nerne.
Statsrevisorerne beretning SB14/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. august 2020
6
25. Rigsrevisionens gennemgang viser, at STAR siden 2016 har haft et servicemål om,
at 80 % af alle henvendelser fra a-kasser og kommuner skal besvares inden for 15 ar-
bejdsdage. STAR har oprettet en kontaktformular på sin hjemmeside, som sagsbe-
handlere fra kommunen og a-kassen kan udfylde, når de stiller et spørgsmål.
I 2016 oprettede STAR en særlig juridisk enhed, der har til opgave at besvare og over-
våge henvendelser. Vores gennemgang viser, at STAR styrer besvarelser af henven-
delser via sit journalsystem samt et særskilt registreringsværktøj. Samtidig bliver alle
indkomne sager visiteret dagligt, så det sikres, at de besvares af det relevante fagkon-
tor eller den rette myndighed.
26. STAR har i 2019 styrket ledelsesopfølgningen i forhold til at besvare henvendelser
fra kommuner og a-kasser. Dette indebærer, at ledelsen i STARs fagkontorer ugent-
ligt får en opgørelse over, hvor mange ubesvarede henvendelser det enkelte kontor
har, herunder om der er henvendelser, der er ved at falde for 15-dagesfristen. I 2019
blev 86 % af alle henvendelser fra kommuner og a-kasser besvaret inden for 15 ar-
bejdsdage.
27. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har taget
en række initiativer for at sikre, at kommunerne får en god service, når de retter hen-
vendelse til ministeriet, ved, at kommunernes henvendelser besvares inden for den
fastsatte frist samt registreres og systematiseres. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm