Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
SB 13 4
Offentligt
1753425_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
voksenuddannelsescentrenes
administrations- og lønudgifter
Maj 2017
Statsrevisorerne beretning SB13/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. maj 2017
1753425_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om voksenuddannelsescentrenes administrations- og
lønudgifter (beretning nr. 13/2015)
8. maj 2017
RN 405/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om voksenuddannelsescentrenes admi-
nistrations- og lønudgifter, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behand-
let sagen i notat til Statsrevisorerne af 2. juni 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Undervisningsministeriet har taget initiativ til, at Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet har skærpet retningslinjerne for VUC’ernes brug af sponsorater. Ministeriet har des-
uden taget initiativ til, at styrelsen har udarbejdet en ny konteringsinstruks, der øger
kvaliteten og ensartetheden af VUC’ernes kontering.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udarbejdede i efteråret 2016 nye retnings-
linjer om indgåelse af sponsoraftaler. Retningslinjerne præciserer, at VUC’erne
ikke kan indgå sponsoraftaler, der indeholder tillægs- eller modydelser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udarbejdede i efteråret 2016 en ny konte-
ringsinstruks med tilhørende retningslinjer for, hvordan VUC’erne skal kontere på
henholdsvis formåls- og SKS-konti. Konteringsinstruksen vil betyde, at kvaliteten
og ensartetheden af VUC’ernes kontering bliver øget. Konteringsinstruksen tråd-
te i kraft den 1. januar 2017.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. maj 2017
1753425_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2016 en beretning om voksenuddannelsescentrenes ad-
ministrations- og lønudgifter. Beretningen handlede om, hvordan VUC’erne administrerer
løn til øverste ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræsentation, og om ministeriets tilsyn
med disse. VUC’erne bør i deres administration have fokus på sparsommelig adfærd, så
det sikres, at midler bliver brugt til de formål, som er hensigten.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at alt for mange VUC’er
ikke administrerer løn, kørsel, tjenesterejser og repræsentation i overensstemmelse med
statslige regler, gældende overenskomster og de regler, som ministeren har fastsat.
Det fremgik også af beretningen, at VUC Syd modtog gavelignende modydelser for spon-
sorater. Desuden fremgik det, at der på KVUC var fejl i forhold til ledelsens faste løn, som
vedrørte åremålstillæg, udligningstillæg og kvalifikationstillæg. Endelig fremgik det af beret-
ningen, at hovedparten af VUC’erne ikke konterer korrekt i forhold til statens kontoplan.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Undervisningsministeriets tilsyn med VUC’erne
i forhold til at sikre sparsommelig anvendelse af
statens tilskud.
2. Undervisningsministeriets initiativer i forhold til
at sikre, at bestyrelsen har ansvaret for at sikre, at
midlerne forvaltes sparsommeligt.
3. Undervisningsministeriets arbejde med at tyde-
liggøre og justere retningslinjerne for VUC’ernes
muligheder for at indgå sponsoraftaler.
4. Styrelsen for Undervisning og Kvalitets arbejde
med at øge kvaliteten og ensartetheden af VUC’er-
nes kontering.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 2. juni 2016.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 2. juni 2016.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Undervisningsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Undervisningsministeriets initiativer i forhold til de udeståen-
de opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling med Undervisningsmi-
nisteriet.
Muligheder for at indgå sponsoraftaler
7. Det fremgik af beretningen, at VUC Syd modtog gavelignende modydelser for sponsora-
ter, der kun omfattede en snæver personkreds, og at VUC Syd burde vurdere, om sponso-
raterne havde den fornødne effekt.
8. Undervisningsministeriet har oplyst, at markedsføring, herunder sponsorater, er et meget
principielt område, da det er en del af VUC’ernes formål at informere om deres uddannelses-
tilbud. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i efteråret 2016 udarbejdet nye skærpede
retningslinjer om indgåelse af sponsoraftaler. Retningslinjerne præciserer, at VUC’erne frem-
adrettet ikke kan indgå sponsoraftaler, der indeholder tillægs- eller modydelser, men alene
kan indgå aftaler om reklame. VUC’erne skal samtidig sikre, at udgifter til aftalen ikke over-
stiger den markedsmæssige værdi, som aftalen har for VUC’en.
Statsrevisorerne beretning SB13/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. maj 2017
1753425_0004.png
3
Ministeriet oplyste desuden, at hvis VUC’en ønsker at deltage i fx et netværksarrangement,
der tidligere var en del af en sponsortale, skal dette fremover købes særskilt, og arrange-
mentet skal betragtes som repræsentation og vil derfor være underlagt de regler, der gæl-
der herfor.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Undervisningsministeriet har skærpet retnings-
linjerne for sponsorater. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Konteringspraksis
10. Det fremgik af beretningen, at hovedparten af VUC’erne ikke konterede korrekt i forhold
til statens kontoplan. Det betød, at bestyrelsen og ledelsen havde et svagt styringsgrund-
lag i forhold til at vurdere, om VUC’et udviste sparsommelighed i administrationen af tjene-
sterejser og repræsentation. Det betød også, at det var vanskeligt for Undervisningsministe-
riet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet at foretage tværgående analyser og sammen-
ligninger af udgifter på art og omfang.
11. Undervisningsministeriet har oplyst, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i efteråret
2016 udarbejdede en ny konteringsinstruks med tilhørende retningslinjer for, hvordan VUC’-
erne og de øvrige regulerede institutioner skal kontere på henholdsvis formåls- og SKS-kon-
ti. Formålet med instruksen er at understøtte en mere ensartet kontering på de regulerede
institutioner på ministeriets område og dermed sikre, at kvaliteten af konteringen hos VUC’-
erne og hos de øvrige regulerede institutioner bliver højnet.
Konteringsinstruksen med tilhørende retningslinjer for formåls- og SKS-kontering trådte i kraft
den 1. januar 2017.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Undervisningsministeriet har udarbejdet en
ny konteringsinstruks med tilhørende retningslinjer for, hvordan VUC’erne og de øvrige re-
gulerede institutioner skal kontere på henholdsvis formåls- og SKS-konti. Rigsrevisionen vur-
derer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm