Finansudvalget 2015-16
SB 10 5
Offentligt
2049929_0001.png
Maj 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indkøb på Kultur-
ministeriets område
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 25. april 2019
2049929_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om indkøb på Kulturministeriets
område (beretning nr. 10/2015)
25. april 2019
RN 1106/19
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indkøb på Kulturministeriets om-
råde, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen i no-
tater til Statsrevisorerne af 23. juni 2016 og 4. maj 2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at Kulturministeriets initiativer til at analysere potentialet for at
indgå koncernfælles indkøbsaftaler er tilfredsstillende, og vurderer, at sagen kan afslut-
tes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Kulturministeriet har udarbejdet en analyse af potentialet for at indgå koncernfæl-
les indkøbsaftaler. Ministeriet vil på baggrund af analysen arbejde videre med et
indkøbsområde med henblik på en eventuel koncernfælles aftale. Analysen viser
desuden, at der er potentiale for, at flere indkøb kan ske under eksisterende stats-
lige aftaler og SKI-aftaler. Ministeriet vil derfor arbejde med at øge compliance på
de statslige aftaler og understøtte brugen af SKI-aftaler.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2016 en beretning om indkøb på Kulturministeriets
område. Beretningen handlede om, hvorvidt Kulturministeriets institutioner køber
sparsommeligt ind, og om, hvorvidt institutionerne køber ind i overensstemmelse med
forvaltningsretlige principper, gældende lovgivning og Kulturministeriets koncernfæl-
les retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser samt bygge- og anlægsopgaver.
Endvidere blev det undersøgt, om institutionernes og Kulturministeriets styring og op-
følgning understøtter, at indkøb gennemføres på en sparsommelig måde.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Kul-
turministeriets institutioner i mange tilfælde ikke har fulgt gældende regler og god
praksis for indkøb i staten. Gældende regler og god praksis skal sikre, at offentlige in-
stitutioner køber bedst og billigst ved fx at undersøge markedet, sende i udbud, ind-
hente flere tilbud eller købe ind via statens indkøbsaftaler.
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 25. april 2019
2049929_0003.png
2
Statsrevisorerne kritiserede, at Kulturministeriet ikke har indtaget en mere aktiv rolle
og ikke i højere grad har fulgt op på, om institutionerne overholder gældende love og
regler samt ministeriets retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Kulturministeriets initiativer på indkøbsområdet
for at sikre, at institutionerne følger de gældende
regler for indkøb og EU-udbud.
2. Kulturministeriets arbejde med at lade indkøbs-
området indgå i ledelsesrapporteringen og i de år-
lige ledersamtaler med institutionscheferne.
3. Resultatet af Kulturministeriets analyse af po-
tentialet for at indgå koncernfælles indkøbsaftaler.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. juni 2016.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 4. maj 2018.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidli-
gere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Kulturministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Kulturministeriets initiativer i forhold til det udeståen-
de opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på en redegørelse fra Kulturministe-
riet og på ministeriets rapport om potentialeafdækning i forhold til koncernfælles ind-
købsaftaler på Kulturministeriets område.
Resultatet af Kulturministeriets analyse af potentialet for at indgå
koncernfælles indkøbsaftaler
Indkøbscirkulære
Cirkulære nr. 9453 af 10. maj
2017 om indkøb i staten hand-
ler bl.a. om den statslige ind-
købskaskade. Ifølge denne
skal institutionerne i priorite-
ret rækkefølge 1) anvende for-
pligtende centralt koordinere-
de aftaler i statens indkøbs-
program, 2) anvende ikke-for-
pligtende centralt koordinere-
de aftaler (SKI-aftaler) og 3)
anvende egne aftaler.
7. Det fremgik af beretningen, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at der på væsent-
lige områder er potentiale for at indgå koncernfælles aftaler på Kulturministeriets
område. Kulturministeriet oplyste i juni 2016, at ministeriet forberedte en analyse af
indkøb på tværs af ministerområdet med henblik på at kunne vurdere potentialet for
at indgå koncernfælles indkøbsaftaler.
8. Rigsrevisionens opfølgning har vist, at Kulturministeriet har udarbejdet en analyse
af potentialet for at indgå koncernfælles indkøbsaftaler på Kulturministeriets område.
9. Rigsrevisionens opfølgning har også vist, at forudsætningerne for koncernfælles
aftaler på Kulturministeriets område har ændret sig. Dette skyldes, at statens ind-
købsprogram har udviklet sig i forbindelse med et nyt indkøbscirkulære, og i forbin-
delse med at antallet af aftaleområder, der dækkes af forpligtende statsaftaler, er
blevet udvidet.
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 25. april 2019
3
10. Kulturministeriets analyse omfatter ministeriet og tilhørende institutioners indkøb
i perioden 2014-2017. Analysen har fokus på områder inden for indirekte indkøb (dvs.
indkøb, der ikke er en del af institutionens kerneydelse) ud fra en generel antagelse
om, at muligheden for koncernfælles aftaler er størst inden for dette område. Der blev
analyseret på områder med høj indkøbsvolumen, som ikke er dækket af statslige af-
taler eller af SKI-aftaler. Desuden er områder, som er dækket af statslige aftaler, men
med forholdsvis lav compliance på koncernniveau, blevet analyseret. De områder,
der indgår i analysen, er:
Områder uden statslige aftaler eller SKI-aftaler:
porto, fragt og forsendelse
forplejning mv. (kaffeautomater/service).
Områder med statslige aftaler med lav compliance:
trykkeri-, kopi- og printydelser
flytteydelser og specialtransporter
rengøringsydelser (måtteservice)
forplejning mv. (kaffe/te og kaffemaskiner).
11. Kulturministeriet vurderer på baggrund af indkøbsanalysen, at der kunne være
grundlag for en koncernfælles aftale på et underområde af porto, fragt og forsendel-
sesområdet. Det fremgår af ministeriets redegørelse, at ministeriet på baggrund af
analysens konklusioner har besluttet at arbejde videre med et indkøbsområde med
henblik på en eventuel koncernfælles aftale.
På de områder, hvor der findes statslige aftaler, viser analysen, at der er potentiale
for, at flere indkøb lægges ind under eksisterende statslige aftaler og under SKI-afta-
ler. Det fremgår af Kulturministeriets redegørelse, at ministeriet vil fortsætte det lø-
bende arbejde med at sikre et højt complianceniveau på de statslige aftaler og under-
støtte brugen af SKI-aftaler.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kulturministeriet har udarbejdet en
analyse af potentialet for at indgå koncernfælles indkøbsaftaler. Ministeriet vil på
baggrund af analysen arbejde videre med et indkøbsområde med henblik på en even-
tuel koncernfælles aftale og med at øge compliance på de statslige aftaler og under-
støtte brugen af SKI-aftaler. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan
afsluttes.
Compliance
Compliance beregnes som
den andel af ministeriets ind-
køb inden for en indkøbskate-
gori, som købes hos godkend-
te leverandører på de forplig-
tende indkøbsaftaler på om-
rådet.
Lone Strøm