Finansudvalget 2017-18
SB 10 4
Offentligt
1890216_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
indkøb på Kulturministeriets
område
Maj 2018
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 4. maj 2018
1890216_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om indkøb på Kulturministeriets område (beretning nr. 10/2015)
4. maj 2018
RN 1103/18
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indkøb på Kulturministeriets område,
som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Stats-
revisorerne af 23. juni 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Kulturministeriet har iværksat initiativer for at sikre, at statens forpligtende indkøbs-
aftaler overholdes, og vil fortsat følge op på de enkelte styrelsers og institutioners
håndtering af indkøbsområdet. Institutionernes compliance på statens indkøbsafta-
ler indgår i ledelsesinformationsmaterialet til Kulturministeriets direktion, ligesom de
enkelte institutioners overholdelse af indkøbsreglerne fra og med 2018 vil være et
fast punkt på Kulturministeriets årlige ledersamtaler med institutionernes ledere.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Kulturministeriet overvåger, om statens forpligtende indkøbsaftaler overholdes,
ved at institutionernes compliance på statens indkøbsaftaler indgår i ledelsesin-
formationsmaterialet til Kulturministeriets direktion. Derudover skal institutioner-
ne redegøre for deres indkøb i de situationer, hvor institutionens samlede com-
pliancegrad er under 50 % 3 kvartaler i træk.
Institutionernes overholdelse af indkøbsreglerne vil fra og med 2018 være et fast
punkt ved Kulturministeriets årlige ledersamtaler med institutionernes ledere.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Kulturministeriet har endnu ikke iværksat en analyse af indkøb på tværs af minister-
området for at kunne vurdere potentialet for koncernfælles indkøbsaftaler. Kulturmini-
steriet forventer, at de inden årsskiftet 2018/19 kan have et overordnet overblik over,
hvilke aftaleområder der kan være relevante at udbyde på tværs af hele eller dele af
ministerområdet, som ikke allerede er dækket af statens indkøbsaftaler eller SKI’s
aftaler.
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 4. maj 2018
1890216_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af Kulturministeriets analyse af potentialet for at indgå koncernfælles
indkøbsaftaler.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2016 en beretning om indkøb på Kulturministeriets område.
Beretningen handlede om, hvorvidt Kulturministeriets institutioner køber sparsommeligt ind.
Mere konkret handlede beretningen om, hvorvidt institutionerne køber ind i overensstem-
melse med forvaltningsretlige principper, gældende lovgivning og Kulturministeriets kon-
cernfælles retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser samt bygge- og anlægsopga-
ver. Endvidere blev det undersøgt, om institutionernes og Kulturministeriets styring og op-
følgning understøtter, at indkøb gennemføres på en sparsommelig måde.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget utilfredsstillende, at
Kulturministeriets institutioner i mange tilfælde ikke har fulgt gældende regler og god prak-
sis for indkøb i staten. Gældende regler og god praksis skal sikre, at offentlige institutioner
køber bedst og billigst ved fx at undersøge markedet, sende i udbud, indhente flere tilbud
eller købe ind via statens indkøbsaftaler.
Statsrevisorerne kritiserede, at Kulturministeriet ikke har indtaget en mere aktiv rolle og
ikke i højere grad har fulgt op på, om institutionerne overholder gældende love og regler
samt ministeriets retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Kulturministeriets initiativer på indkøbsområdet
for at sikre, at institutionerne følger de gældende
regler for indkøb og EU-udbud.
2. Kulturministeriets arbejde med at lade indkøbs-
området indgå i ledelsesrapporteringen og i de år-
lige ledersamtaler med institutionscheferne.
3. Resultatet af Kulturministeriets analyse af po-
tentialet for at indgå koncernfælles indkøbsaftaler.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 23. juni 2016.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
De 6 institutioner, der indgik
i undersøgelsen, er:
Det Kongelige Bibliotek
Det kongelige Teater og
Kapel
Kulturstyrelsen
1)
Statens Arkiver (Rigsarkivet)
Statens Museum for Kunst
Styrelsen for Slotte og
Kulturejendomme
1)
.
1)
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Kulturministeriets initiativer
Kulturstyrelsen og Styrelsen for
Slotte og Kulturejendomme er pr.
1. januar 2016 lagt sammen til
Slots- og Kulturstyrelsen.
6. Vi gennemgår i det følgende Kulturministeriets initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter. Gennemgangen er baseret på en redegørelse fra Kulturministeriet, sene-
ste ledelsesgodkendte KPI-opgørelse vedrørende 3. kvartal 2016, tal for institutionernes
compliance for 4. kvartal 2017 og uddrag fra de årlige ledelsesberetninger fra lederne ved-
rørende indkøbsområdet på de udvalgte institutioner.
Statsrevisorerne beretning SB10/2015 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 4. maj 2018
1890216_0004.png
3
Kulturministeriets styring og opfølgning på indkøb
7. Statsrevisorerne kritiserede, at Kulturministeriet ikke havde indtaget en mere aktiv rolle
og ikke i højere grad havde fulgt op på, om institutionerne overholdt gældende love og reg-
ler samt ministeriets retningslinjer for køb af varer og tjenesteydelser.
8. Kulturministeriet oplyste i sin redegørelse, at ministeriet ville overvåge, om statens for-
pligtende indkøbsaftaler blev overholdt. Overvågningen skulle indgå i ledelsesrapporterin-
gen og i de årlige ledersamtaler med institutionscheferne. Rigsrevisionen bemærkede i den
forbindelse, at det var en forudsætning, at ministeriet også ville følge op på overholdelsen
af lovgivningen og af egne retningslinjer, i det omfang institutionerne købte ind uden for de
forpligtende aftaler.
9. Vores gennemgang af Kulturministeriets seneste ledelsesgodkendte KPI-opgørelse fra
3. kvartal 2016 viser, at institutionernes compliance på statens indkøbsaftaler indgår i le-
delsesinformationsmaterialet til direktionen i ministeriet. Ministeriet har oplyst, at i de tilfæl-
de, hvor en institutions samlede compliancegrad er under 50 % 3 kvartaler i træk, skal in-
stitutionen redegøre for sine indkøb.
For at sikre at der også fremadrettet er fokus på, at regler på indkøbsområdet følges, har
Kulturministeriet oplyst, at lederne på institutioner og i styrelser fra 2018 bliver bedt om ek-
splicit at redegøre for, hvordan de håndterer institutionens indkøb og overholdelse af Kul-
turministeriets retningslinjer for indkøb, herunder sikrer, at reglerne på indkøbsområdet
overholdes.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at spørgsmålet om, hvorvidt statens forplig-
tende indkøbsaftaler overholdes, indgår i ledelsesrapportering og ledersamtaler, og at le-
dernes generelle håndtering af regeloverholdelse på indkøbsområdet også fremad vil indgå
som et fokusområde i Kulturministeriets opfølgning over for institutioner og styrelser. Rigsre-
visionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Resultatet af Kulturministeriets analyse af potentialet for at indgå koncernfælles ind-
købsaftaler
11. Det fremgik af beretningen, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at der på væsentlige
områder er et potentiale for at indgå koncernfælles aftaler på Kulturministeriets område.
Kulturministeriet oplyste i juni 2016, at de forberedte en analyse af indkøb på tværs af mi-
nisterområdet med henblik på at kunne vurdere potentialet for koncernfælles indkøbsafta-
ler.
12. Vores opfølgning viser, at Kulturministeriet ikke har udarbejdet en analyse af potentia-
let for at indgå koncernfælles aftaler på Kulturministeriets område. Kulturministeriet oplyser,
at ministeriet som følge af et nyt indkøbscirkulære har vurderet, at ministeriet vil foretage
en analyse af SKI’s aftaler, inden ministeriet iværksætter egne koncernfælles udbud. Det
er i øvrigt Kulturministeriets opfattelse, at potentialet for yderligere aftaler i udgangspunktet
er mindre, end det var i 2015, da Rigsrevisionen afgav sin beretning, fordi Kulturministeriets
samlede compliancegrad efterfølgende er steget væsentligt. Derudover har Moderniserings-
styrelsen løbende udvidet antallet af aftaleområder, der dækkes af forpligtende aftaler.
Kulturministeriet oplyser dog, at de forventer, at de inden årsskiftet 2018/19 kan have et
overordnet overblik over, hvilke aftaleområder der kan være relevante at udbyde på tværs
af hele eller dele af ministerområdet. Rigsrevisionen vil fortsat følge Kulturministeriets arbej-
de med at udarbejde en analyse af potentialet for at indgå koncernfælles aftaler på Kultur-
ministeriets område.
Compliance
beregnes som
den andel af ministeriets ind-
køb inden for en indkøbskate-
gori, som købes hos godkend-
te leverandører på de forplig-
tende indkøbsaftaler på områ-
det. Compliance på 100 % sva-
rer til, at institutionen køber al-
le varer og tjenesteydelser hos
en leverandør på en forpligten-
de aftale.
Lone Strøm