Statsrevisorerne 2014
8
Offentligt
1437411_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af ”lukkede”
tilskudspuljer
December
2014
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0002.png
TILRETTELÆGGELSESNOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ”lukkede” tilskudspuljer
9. december 2014
RN 308/14
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 2. oktober 2014 om en undersøgelse af
”lukkede” tilskudspuljer. Statsrevisorerne anfører bl.a. i deres anmodning, at der har været
en række artikler om såkaldte ”lukkede” puljer i forskellige ministerier, og at der i den forbin-
delse blev peget på, at forvaltningen kunne stride mod almindelige forvaltningsmæssige prin-
cipper om åbenhed og lige muligheder for alle ansøgere. Dette notat beskriver, hvordan en
eventuel større undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsreviso-
rerne i 3. kvartal 2015.
II.
Baggrund
2. Statsrevisorerne er blevet opmærksomme på, at nogle ministerier forvalter såkaldte ”luk-
kede” tilskudspuljer, hvor der er opstillet særlige krav og kriterier, så kun udvalgte parter får
mulighed for at ansøge om tilskud. Disse særlige krav kan være i strid med forvaltningsmæs-
sige principper om, at tilskudsyder skal sikre, at tilskudsmodtagere, herunder potentielle til-
skudsmodtagere, behandles ens. Tilskudsyder kan fx sikre, at alle potentielle tilskudsmod-
tagere har lige mulighed for at blive bekendt med tilskudsmuligheden.
Statsrevisorerne anmodede os om at undersøge:
a) hvor udbredte disse ”lukkede” tilskudspuljer er, herunder på hvilke ministerområder de
findes, hvor mange år de har eksisteret, og hvilket økonomisk omfang puljerne har
b) hvilke overvejelser, der har ligget til grund for etableringen af de ”lukkede” tilskudspuljer
c) om ”lukkede” tilskudspuljer kan forvaltes i overensstemmelse med de gældende princip-
per for effektiv tilskudsforvaltning i staten
d) om ”lukkede” tilskudsmidler sikrer, at samfundet opnår størst mulig effekt af de udbetal-
te tilskudsmidler
3. Rigsrevisionen har på det seneste undersøgt forvaltningen af tilskudsordninger i 2 beret-
ninger:
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0003.png
2
De 5 ministerier, der indgik i
beretningen om forvaltningen
af tilskud:
Ministeriet for Børn, Ligestil-
ling, Integration og Sociale
Forhold
Kulturministeriet
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Undervisningsministeriet
Beskæftigelsesministeriet.
De 5 ministerier, der indgik i
det tværgående bidrag i beret-
ningen om revisionen af stats-
regnskabet for 2013:
Ministeriet for Børn, Ligestil-
ling, Integration og Sociale
Forhold
Kulturministeriet
Udenrigsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Forskning, In-
novation og Videregående
Uddannelser.
Beretning nr. 6/2012 om forvaltningen af statslige tilskud, som handlede om 5 ministeriers
forvaltning af tilskud. Vi vurderede, om ministerierne sikrede, at tilskuddene blev anvendt
effektivt og ansvarligt. Undersøgelsen belyste bl.a., om ministerierne havde sikret, at til-
skudsmidlerne blev anvendt med fokus på mål og resultater, og at modtagerne af tilskud
havde taget skyldige økonomiske hensyn ved anvendelsen af tilskuddene. Statsreviso-
rerne konkluderede på baggrund af beretningen, at det var utilfredsstillende, at de 5 mi-
nisterier ikke i tilstrækkelig grad havde sikret, at modtagerne forvalter tilskuddene effek-
tivt, ansvarligt og efter hensigten.
Beretning nr. 28/2013 om revisionen af statsregnskabet for 2013, hvor vi i et tværgående
bidrag vurderede den regnskabsmæssige og administrative styring af tilskudsområdet i
6 virksomheder på 5 ministerområder. Vi konkluderede bl.a., at vi samlet set finder, at
virksomhedernes forvaltning af tilskud bør forbedres, idet særligt opfølgningen på tilskud-
denes anvendelse er utilstrækkelig. Virksomhederne bør i højere grad opprioritere gen-
nemgangen af ældre tilskudssager. Tidligere revisioner har vist, at der er udfordringer på
tilskudsområdet. Denne undersøgelse bekræfter, at der fortsat er store udfordringer på
området, og at der er behov for forbedringer i den statslige tilskudsforvaltning.
Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
III.
4. Statsrevisorerne har anmodet os om at undersøge ministeriernes brug af ”lukkede” tilskuds-
puljer. ”Lukkede” tilskudspuljer kan forstås som tilskud, hvortil der er opstillet krav og kriteri-
er, som medfører, at kun udvalgte parter kan indgå i ansøgerkredsen til midlerne.
Begrebet ”lukkede” tilskudspuljer bliver ikke anvendt i statens lovgivningsarbejde. ”Lukkede”
puljer er heller ikke et bevillingsretligt begreb, og der foreligger ikke en fast definition af, hvil-
ke former for tilskud der er omfattet af begrebet.
Finansudvalget, spørgsmål
397
Finansudvalget har den 25. au-
gust 2014 bedt 3 ministerier
komme med en redegørelse
om deres brug af de ”lukkede
puljer”.
Vi har gennemgået 3 ministeriers redegørelser til Finansudvalget, jf. boks 1, og Kammerad-
vokatens undersøgelse af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds
puljeadministration. Derudover har vi holdt møder med Finansministeriet og Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. Vi har på den baggrund valgt at definere
5”lukkede” tilskudspuljer som:
Tilskud, hvor ansøgerkredsen er blevet afgrænset af tilskudsyder i udmøntningen af tilskuds-
ordningen, og/eller tilskud, hvor en mangelfuld offentliggørelse af tilskudsmuligheden har
medført, at ansøgerkredsen i praksis er blevet afgrænset fra muligheden for at søge tilskud-
det.
5. For en lang række tilskud gælder det, at ansøgerkredsen er afgrænset i tilskuddets mate-
rielle hjemmel, dvs. at ansøgerkredsen eller modtagerkredsen fremgår af anmærkningerne
til finansloven, i en tilskudslov eller i en bekendtgørelse for den specifikke tilskudsordning.
Disse tilskud er ikke en del af vores definition på ”lukkede” tilskudspuljer, da afgrænsningen
er resultatet af politiske aftaler og ikke administrationens afgørelser.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0004.png
3
BOKS 1. SVAR TIL FINANSUDVALGET OM BRUG AF LUKKEDE PULJER
3 ministerier har i svar til Folketingets Finansudvalg forholdt sig til betegnelsen ”lukkede puljer”. Ingen
af de 3 ministerier mener at have ”lukkede puljer”, men fremhæver, at de har eller har haft tilskuds-
typer, hvor ansøgerkredsen er blevet afgrænset.
Udenrigsministeriet
har puljer målrettet tematiske indsatser, hvor administrationen af puljerne er ud-
lagt til bestemte paraplyorganisationer, og hvor ansøgerkredsen i praksis afgrænses til ansøgere, der
er medlem af organisationerne.
En pulje på 42 mio. kr. kunne fx kun søges af Danske Handicaporganisationers medlemsorganisatio-
ner. Midlerne i puljen er målrettet initiativer til fremme af handicappedes forhold i udviklingslandene.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
har puljer til specifikke eller tematiske indsatser, der kun kan
søges af en afgrænset ansøgerkreds, som skønnes at have særligt behov for midlerne eller har spe-
cifikke faglige forudsætninger.
En pulje på 21 mio. kr. kunne fx kun ansøges af kommuner med ghettoområder. Puljen er målrettet
indsatser mod ghettoområder.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
har haft puljer, der udelukkende har været udmeldt til en af-
grænset og på forhånd fast defineret gruppe af potentielle ansøgere. Ministeriet har betegnet puljer-
ne som ”tildelingspuljer”.
Et samlet beløb på 3,9 mio. kr. blev fx uddelt til henholdsvis Astma-Allergi Danmark og Rigshospitalet,
uden at ministeriet offentliggjorde puljen.
Tilskudstyper
6. Både begreberne
puljer
og
tilskud
anvendes i staten og i lovgivningen. Staten administre-
rer et stort antal tilskudsordninger med forskellige formål, omfang og kompleksitet. I forbin-
delse med Finansministeriets afbureaukratiseringsprogram ”Enkel administration i staten” ud-
arbejdede Økonomistyrelsen i 2010 en kortlægning af statens tilskudsadministration. I kort-
lægningen fremhævede Økonomistyrelsen, at der ikke tidligere er udarbejdet en systema-
tisk analyse af området på trods af områdets økonomiske væsentlighed. I kortlægningen ind-
deler Økonomistyrelsen tilskudsformerne i 3 overordnede grupper:
tilskud til personer
tilskud til institutioner og andre organisationer
tilskud via statslige udlån og garantier.
Det er ikke alle tilskudsformer, der vil være relevante at medtage i vores undersøgelse, da vi,
jf. vores forståelse af ”lukkede” tilskudspuljer, har valgt udelukkende at se på de ordninger,
hvor tilskudsyder afgrænser ansøgerkredsen i udmøntningen, eller hvor tilskudsyder afgræn-
ser kredsen ved offentliggørelsen af tilskuddet. Vores undersøgelse vil derfor være afgræn-
set til at omfatte:
Tilskudsmidler, som tilskudsyder fordeler efter ansøgning, og hvor der er en vis grad af kon-
kurrence om midlerne. Det drejer sig om tilskud til projekter og programmer eller driftstilskud
ydet til institutioner og andre organisationer. Det vil typisk være tilskud under bevillingstyper-
ne ”reservationsbevillinger” eller ”anden bevilling”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0005.png
4
7. Afgrænsningen medfører, at vi ikke medtager nedenstående tilskudsformer i undersøgel-
sen:
tilskudsordninger, der fordeles på baggrund af objektive kriterier i lovgivningen, fx tilskud
til enkeltpersoner i form af fx børnetilskud og boligsikring
taxametertilskud, fx til skoler og universiteter, og bygningstilskud
EU-tilskudsmidler
driftstilskud til selvejende institutioner, som er fastsat på finansloven, fx tilskud til Kofoeds
Skole
tilskud, der ydes som investering, fx til transport
tilskud til statslige udlån og garantier.
Periodemæssig afgrænsning af undersøgelsen
8. Vores undersøgelse vil tage udgangspunkt i statsregnskabet for 2013 og finansloven for
2014. Finder vi tilskudsordninger med en administrativt afgrænset ansøgerkreds, vil vi under-
søge, hvor længe tilskudsordningen har eksisteret, hvor længe afgrænsningen har fundet
sted, og hvorfor ministeriet benytter afgrænsningen. Alle ministerier vil indgå i undersøgelsen
for at afdække, om de tidligere har anvendt en praksis med at afgrænse ansøgerkredsen i
udmøntningen af tilskud – og i bekræftende fald, hvorfor de ikke længere anvender den prak-
sis.
Statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning
9. I undersøgelsen vil vi tage udgangspunkt i, at ministerierne forvalter tilskuddene i overens-
stemmelse med Økonomistyrelsens ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning” fra juni 2011.
Vejledningen indeholder en ramme og en aktivitetsmæssigt opdeling i 3 faser af de forskel-
lige opgaver, som ligger i forvaltningen af tilskuddene. Figur 1 viser rammen og faseopde-
lingen af tilskudsforvaltningen og en markering af, i hvilke faser tilskudsyder kan afgrænse
ansøgerkredsen.
Figur 1. Rammen og den aktivitetsmæssige opdeling af forvaltningen af tilskud, og hvor der kan ske en afgrænsning af ansøger-
kredsen
I tilskudsforvaltningen i
administrationsfasen kan
ansøgerkredsen afgrænses som
følge af en snæver annoncering
I lov eller tekstanmærkning
er ansøgerkredsen afgrænset
Design
Politisk ramme
Design
Prædesign
Administration
Administration
Opfølgning
Evaluering
Opfølgning
Afrapportering
I tilskudsforvaltningen i
designfasen kan ansøgerkredsen
afgrænses yderligere
Erfaringsopsamling
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Økonomistyrelsens ”Vejledning om effektiv tilskudsadministration” fra juni 2011.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0006.png
5
Det fremgår af figur 1, at der overordnet er 3 faser i tilskudsforvaltningen:
Design,
som har delfaserne ”Politisk ramme” og ”Prædesign”. Designfasen er den fase,
hvor ordningen fastlægges, og hvor administrationsprocessen tænkes igennem af tilskuds-
yderen.
Administration,
som er de administrative arbejdsgange forbundet med tildeling af tilskud-
dene.
Opfølgning,
som har delfaserne ”Evaluering” og ”Afrapportering”. I denne fase opsamles
erfaringer for ordningen som helhed og viden om, hvorvidt de samfundsmæssige effekter
er opnået.
Det fremgår også af figuren, at der principielt er 3 steder i forvaltningsprocessen, hvor der
kan ske en afgrænsning af ansøgerkredsen:
Ansøgerkredsen kan afgrænses allerede i den politiske ramme for tilskuddet. Ansøger-
kredsen kan være afgrænset i tilskudslovgivningen, af bestemmelserne i anmærkningen
til finansloven eller af andre overordnede tilkendegivelser om tilskuddet.
Ansøgerkredsen kan også blive afgrænset i udmøntningen af tilskuddet. Hvis ansøger-
kredsen ikke allerede er afgrænset i lovgivningen, kan tilskudsyder foretage afgrænsnin-
gen i tilrettelæggelsen af tilskudsforvaltningen.
I administrationen kan tilskudsyder i praksis afgrænse ansøgerkredsen i selve annonce-
ringen, hvis annonceringen ikke når ud til gruppen af potentielle ansøgere.
10. En afgrænsning af ansøgerkredsen, som foregår i den politiske ramme, ligger uden for
denne undersøgelse.
11. Ud over den afgrænsning af ansøgerkredsen, der kan foregå som vist i figur 1, vil tilskuds-
yder foretage en prioritering mellem ansøgningerne i tildelingen af midlerne. Prioriteringen
skal foregå efter en række opstillede kriterier. Denne del af forvaltningsprocessen vil ikke ind-
gå i vores undersøgelse.
Undersøgelsens hoveddele
12. Undersøgelsens hovedformål vil være at vurdere, om tilskud, som tildeles efter ansøg-
ning og i konkurrence med andre ansøgere, og hvor ansøgerkredsen er afgrænset af tilskuds-
yder, bliver forvaltet i overensstemmelse med principperne for god tilskudsforvaltning.
Hovedformålet med undersøgelsen besvarer Statsrevisorernes spørgsmål c. Vi undersøger,
om ministerierne forvalter tilskud, som bliver tildelt efter ansøgning, og hvor ansøgerne er i
konkurrence med øvrige ansøgere om midlerne, i overensstemmelse med de forvaltnings-
mæssige regler og principper, herunder reglerne i forvaltningsloven og principperne for god
tilskudsforvaltning. Vi forventer at besvare Statsrevisorernes anmodning i 3 hoveddele:
For det første vil vi undersøge alle 20 ministeriers overblik over tilskud på deres eget ressort-
område, og hvilke af tilskuddene der bliver tildelt efter ansøgning og i konkurrence, jf. tabel 1.
Med udgangspunkt i vores definition af ”lukkede” tilskudspuljer belyser vi omfanget af denne
type af tilskud i ministerierne. Denne del af undersøgelsen vil også omfatte et overblik over
aktørerne i forvaltningen af tilskuddene i de 20 ministerier. Ministeriernes fordeling af tilskud
er meget forskellig, både hvad angår antal og volumen, ligesom tilskudsforvaltningen er til-
rettelagt forskelligt. Enkelte ministerier har fx tilskudsordninger, som bliver forvaltet af eks-
terne aktører, herunder NGO’er. I denne del af undersøgelsen besvarer vi Statsrevisorernes
spørgsmål a.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0007.png
6
For det andet vil vi undersøge, om ministerierne sikrer, at forvaltningen sker i overensstem-
melse med de forvaltningsmæssige regler og principper, når tilskudsyder foretager en af-
grænsning af ansøgerkredsen i udmøntningen af tilskuddet, jf. tabel 1. I denne del af under-
søgelsen har vi fokus på den afgrænsning, som er tilsigtet, og som sker i designet af admi-
nistrationen af tilskuddet. Ifølge vores definition af ”lukkede” tilskudspuljer og som vist i fi-
gur 1 kan afgrænsningen af ansøgerkredsen finde sted på forskellige tidspunkter i forvalt-
ningsprocessen. I vurderingen af, hvilke overvejelser der ligger til grund for afgrænsningen,
vil vi tage udgangspunkt i, om ministerierne lever op til principperne for god tilskudsforvalt-
ning. Når ministerierne forvalter tilskudsordninger, hvor ansøgerkredsen bliver afgrænset,
vil vi som udgangspunkt fastsætte vores revisionskriterier ud fra forvaltningsloven (lovbe-
kendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014), lov om offentlighed i forvaltningen (lov nr. 606 af
12. juni 2013), budgetvejledningen, ”Vejledning om effektiv tilskudsadministration” og prin-
cipperne for god forvaltningsskik. Hvis vi i undersøgelsen finder tilskudsydere, som fraviger
god tilskudsadministration, vil vi undersøge årsag og eventuel begrundelse. I denne del af
undersøgelsen besvarer vi Statsrevisorernes spørgsmål b. Vi berører også vinkler af Stats-
revisorernes spørgsmål d, idet vi belyser, hvilke overvejelser ministerierne har haft om for-
holdet mellem afgrænsningen af ansøgerkredsen og muligheden for at opnå en god effekt
af tilskudsmidlerne.
For det tredje undersøger vi, om potentielle ansøgere til et tilskud har lige mulighed for at
blive oplyst om muligheden for at søge tilskuddet, og om det er muligt for potentielle ansø-
gere at få indsigt i kriterierne for tilskudsordningen, jf. tabel 1. Hvis hele kredsen af potenti-
elle ansøgere – og derved også de bedst egnede – i praksis skal have viden om muligheden
for at søge tilskud, skal ministerierne på tilfredsstillende vis sikre sig, at alle har lige mulig-
hed for at blive bekendt med tilskudsmuligheden og de tilknyttede kriterier. Formålet med
denne del af undersøgelsen er at belyse, om og i hvilken grad ministerierne sikrer, at der er
åbenhed og gennemsigtighed omkring muligheden for at søge tilskudsmidler.
Statsrevisorerne spørger i deres anmodning, om brugen af ”lukkede” tilskud sikrer, at samfun-
det opnår størst mulig effekt af de udbetalte tilskudsmidler. Vi kan ikke svare på, om effek-
ten af tilskudsmidler, der uddeles gennem ”lukkede” puljer er større end effekten af tilskuds-
midler, der uddeles på anden vis. Tidligere undersøgelser af tilskudsforvaltningen i staten
har vist, at ministerierne endnu har meget sparsomme data på effekten af de uddelte tilskuds-
midler. En besvarelse af Statsrevisorernes spørgsmål d vil kræve, at vi kan isolere tilskuds-
formen som den eneste variable faktor mellem ellers sammenlignelige projekter og tilskuds-
modtagere, hvilket ikke er muligt. Vores undersøgelse vil således ikke indeholde en fuldstæn-
dig besvarelse af spørgsmål d.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 8: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af "lukkede" tilskudspuljer.pdf
1437411_0008.png
7
Tabel 1 viser, hvilke metoder vi anvender i de forskellige dele af undersøgelsen, hvilke til-
skudsordninger vi undersøger, og hvilke ministerier der indgår i undersøgelsen.
Tabel 1. Overblik over aktører, tilskudsformer og metoder i undersøgelsen
Statsrevisorernes
spørgsmål
Spørgsmål a
Vi undersøger
Om ministerierne har
overblik over tilskud
på deres eget ressort-
område, og hvilke af
tilskuddene der tilde-
les efter ansøgning
og i konkurrence.
Om ministerierne sik-
rer, at forvaltningen
sker i overensstem-
melse med de forvalt-
ningsmæssige regler
og principper, når der
foretages en afgræs-
ning af ansøgerkred-
sen i udmøntningen
af tilskuddet.
Om potentielle ansø-
gere til et tilskud har
lige mulighed for at
blive oplyst om mulig-
heden for at søge til-
skuddet, og om det er
muligt.
Tilskudsformer
Tilskudsmidler, der
fordeles efter ansøg-
ning, og hvor der er
en hvis grad af kon-
kurrence om midler-
ne, jf. vores afgræns-
ning.
Den del af tilskuds-
midlerne i kortlægnin-
gen, hvor ansøger-
kredsen er blevet af-
grænset af tilskuds-
yder i udmøntningen
af tilskudsordningen.
Ministerier
Alle 20 ministerier.
Metodebrug
Kortlægning primært
gennem spørgeske-
maer til alle ministe-
rier.
Spørgsmål b, c og d
De ministerier, der
anvender denne type
tilskud.
Udtagning af en stik-
prøve blandt den del
af tilskudsmidlerne i
kortlægningen, hvor
ansøgerkredsen er
blevet afgrænset af
tilskudsyder i udmønt-
ningen.
Spørgsmål c
Tilskudsmidler, som
tilskudsyder fordeler
efter ansøgning, og
hvor der er en vis
grad af konkurrence
om midlerne.
Antallet af ministerier
afhænger af resulta-
terne fra kortlægnin-
gen.
Udtagning af en stik-
prøve med udgangs-
punkt i kortlægningen.
Det fremgår af tabel 1, at undersøgelsen omfatter en kortlægning af tilskudsordninger i alle
ministerier og 2 forskellige stikprøver, som vi anvender i anden og tredje del af undersøgel-
sen. Vi kan endnu ikke fastlægge, hvilke ministerier der kommer til at indgå i anden og tredje
del af undersøgelsen. Det vil blive fastlagt, når vi har indsamlet data til kortlægningen. Kort-
lægningens resultater vil også påvirke størrelsen af stikprøverne.
13. Vi skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske ændringer i for-
hold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm