Statsrevisorerne 2014
4
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af statens selvstændige
offentlige virksomheder og selskaber
September
2014
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
TILRETTELÆGGELSESNOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige
virksomheder og selskaber
9. september 2014
RN 1108/14
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 25. juni 2014 om en undersøgelse af sta-
tens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber. Dette notat beskriver, hvordan en
større undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsreviso-
rerne medio 2015.
II.
Baggrund
2. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at sammenligne, hvad der kendetegner
organiseringen af henholdsvis selvstændige offentlige virksomheder og statslige aktiesel-
skaber, og hvilke fordele og ulemper anvendelsen af disse styreformer giver for staten.
3. Statsrevisorerne stillede følgende spørgsmål:
a) Hvilke strategier og politikker lægger Finansministeriet til grund for valget af styreform?
b) Hvilken betydning har virksomhedernes organisering for gennemførelsen af de politiske
mål og løsning af de samfundsmæssige (sektorpolitiske) opgaver?
c) Hvilken betydning har virksomhedernes organisering i forhold til muligheden for at gen-
nemføre en effektiv forretningsmæssig drift?
d) Hvordan fører ministerierne tilsyn med virksomhedernes samfundsmæssige (sektorpoli-
tiske) opgavevaretagelse?
e) Hvordan sikrer ejerministerierne en effektiv forretningsmæssig drift i sammenhæng med
de sektorpolitiske opgaver, som selskaberne også skal varetage?
f) Hvilken betydning har styreformerne for virksomhedernes regnskabsaflæggelse, revision
og Folketingets indseende med virksomhederne?
4. En lang række statslige opgaver varetages af virksomheder, der er organiseret i selskabs-
form eller lignende former. Pr. 1. september 2014 ejer staten ifølge Finansministeriet direkte
andele i følgende virksomheder/selskaber:
5 selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er)
2 selvstændige forvaltningsenheder (fonde)
11 statslige aktieselskaber (staten er majoritetsaktionær)
8 aktieselskaber med statslig deltagelse (staten er minoritetsaktionær)
3 interessentskaber.
I dette notat anvendes ”selska-
ber” som en samlebetegnelse
for:
SOV’er
selvstændige forvaltnings-
enheder (fonde)
statslige aktieselskaber
(uanset statens ejerandel)
interessentskaber
DR.
Samlebetegnelsen anvendes
ikke, hvor det er nødvendigt at
skelne mellem de forskellige
organiseringsformer.
Herudover ejer staten DR, der er en selvstændig offentlig institution.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
2
Tabel 1 viser Finansministeriets opgørelse over statens aktieposter mv.
Tabel 1. Finansministeriets opgørelse over statens aktieposter mv.
Ressortministerium
År for oprettelse
Nettoomsætning
(2013-tal)
(Mio. kr.)
957
5
3.975
192
73.105
502
73
74
3.604
2.450
1.088
Statens
ejerandel
Statslige aktieselskaber
Bornholmstrafikken Holding A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klasselotteri A/S
DONG Energy A/S
Finansiel Stabilitet A/S
Statens Ejendomssalg A/S
Statens og Kommunernes Indkøbs
Service A/S
Sund og Bælt Holding A/S
TV2 Danmarks A/S
Vestjysk Bank A/S*
)
Transportministeriet
Miljøministeriet
1)
Finansministeriet
Finansministeriet
Finansministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Finansministeriet
Finansministeriet
2)
2005
1999
1948
1992
2006
2008
1997
1994
2005
1988
2008
100 %
51 %
80 %
100 %
59 %
100 %
100 %
55 %
100 %
100 %
81 %
Transportministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
Selvstændige offentlige virksomheder mv.
Danpilot
DSB
Eksport Kredit Fonden
Energinet.dk
Naviair
Nordsøenheden
3)
Vækstfonden
DR
Øvrige selskaber med statslig ejerandel
AFT 2005 A/S
Air Greenland A/S
Basisbank A/S
4)
Dansk Bibliotekscenter A/S
Københavns Lufthavne A/S*
)
Metroselskabet I/S
Nordunet A/S
Postnord AB
SAS AB*
)
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
5)
Aarhus Letbane I/S
6)
1)
2)
3)
4)
5)
Erhvervs- og Vækstministeriet
Transportministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Transportministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Kulturministeriet
2013
1999
1995
2005
2010
2014
2001
1925
365
11.356
738
9.774
1.036
-
76
4.181
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
100 %
Finansministeriet
Finansministeriet
Finansministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Transportministeriet
Finansministeriet
Transportministeriet
Transportministeriet
2005
2002
2013
1991
1990
2007
1993
1995
1946
2007
2012
0
1.182
144
157
3.645
1.125
113
39.533
42.182
418
0
<1 %
25 %
2%
39 %
39 %
42 %
22 %
40 %
14 %
45 %
47 %
6)
Naturstyrelsen.
Moderniseringsstyrelsen.
Nordsøenheden vil i forlængelse af lov nr. 527 af 28. maj 2014 blive stiftet som en SOV i efteråret 2014.
Basisbank planlægger i 3. kvartal 2014 at gennemføre en rettet aktiemission, der vil reducere statens ejerandel fra knap 2 % til knap 1 %.
Staten vil i medfør af principaftalen mellem Københavns Kommune og regeringen om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen samt udbygning af Nordhavnen
(14. maj 2014) overdrage 40 procentpoint af sin ejerandel til Københavns Kommune. Staten vil i medfør af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om: Metro, letbane, nærbane og cykler (12. juni 2014) trække sig ud af anlægsselskabet.
Staten vil i medfør af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om: Metro, letbane, nærbane og cykler (12. juni
2014) afvikle sit ejerskab i Aarhus Letbane I/S.
Ud over disse selskaber har staten ejerandele i Cultura Screening A/S og en række selskaber, der har modtaget forprojektkapital fra godkendte innovations-
miljøer.
*
)
Børsnoterede selskaber.
Kilde: Statens selskaber 2013, Statens selskaber 2014, relevant lovgivning og årsrapporter. Rigsrevisionen har tilføjet DR til opgørelsen. Kolonnen år for opret-
telse er en opgørelse, som Rigsrevisionen har udarbejdet.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
3
5. Fælles for de statslige aktieselskaber, SOV’er, de selvstændige forvaltningsenheder (fon-
de) og interessentskaberne er, at deres driftsøkonomi og formue er udskilt fra finansloven,
og at selskaberne generelt ikke er underlagt de statslige budget- og bevillingsregler.
Staten er dog på forskellig vis økonomisk involveret i selskaberne. Staten har først og frem-
mest foretaget kapitalindskud ved dannelsen eller på det tidspunkt, hvor staten involverer sig.
Staten har i flere tilfælde også økonomiske engagementer, der knytter sig til selskabernes
drift, fx i form af kontraktbetalinger, garantiforpligtelser eller statslige genudlån.
6. Selskaberne er kendetegnet ved, at de ikke indgår i det almindelige ministerielle hierarki,
men er underlagt en selvstændig ledelse med en bestyrelse og en direktion.
7. Figur 1 viser udviklingen i antallet af statens selskaber.
Figur 1. Udviklingen i antallet af statens selskaber
(Antal)
50
40
30
20
10
0
1993
2003
2014
Kilde: Udarbejdet af Rigsrevisionen på baggrund af tal fra publikationerne Staten som aktionær fra
2004 og Statens selskaber 2014 samt oplysninger fra Finansministeriet. Figuren omfatter både
aktieselskaber, interessentskaber, SOV’er, selvstændige forvaltningsenheder (fonde) og DR.
Som det fremgår af figur 1 havde staten i 1993 ejerandele i 48 selskaber mod 28 selskaber
pr. 1. januar 2003 og 30 selskaber pr. 1. september 2014. Udviklingen i antallet af statens
selskaber fra 1993 til 2014 har været influeret af, at staten på den ene side har etableret nye
selskaber eller erhvervet aktier i eksisterende selskaber og på den anden side har afviklet
sit engagement i andre selskaber.
8. Rigsrevisionen har tidligere gennemført forvaltningsrevisionsundersøgelser i en række af
statens selskaber. Rigsrevisionen har inden for de seneste 10 år gennemført 9 undersøgel-
ser af statslige aktieselskaber, 4 undersøgelser af SOV’er (primært DSB), 2 undersøgelser
af interessentskaber og 1 undersøgelse, der omhandler statslige fonde.
I de fleste af undersøgelserne har fokus primært været på den forretningsmæssige drift af
selskaberne, herunder om selskaberne er drevet omkostningseffektivt. Enkelte af undersø-
gelserne har i mindre grad også berørt spørgsmålet om, hvorvidt selskaberne varetager de
sektorpolitiske hensyn, de er forpligtet til. Det har dog ikke været hovedformålet med under-
søgelserne at undersøge, om selskaberne varetager de sektorpolitiske hensyn.
De hidtil gennemførte undersøgelser har som hovedregel fokuseret på ét selskab. Rigsrevi-
sionen gennemførte senest en tværgående beretning om statslige selskaber i 1994. Beret-
ningen handlede om omdannelsen af 8 statsstyrelser til aktieselskaber i perioden 1989-1994.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
4
Regulering af og vejledninger vedrørende selskaberne og det statslige ejerskab
9. Reguleringen af aktieselskaber og ministeriernes udøvelse af ejerskabet i aktieselskaber
følger af selskabsloven. De statslige aktieselskaber er dermed organiseret på et privatretligt
grundlag på lige fod med almindelige aktieselskaber. Aktieselskaberne er derudover med
enkelte undtagelser omfattet af egne love eller aktstykker, der er vedtaget i forbindelse med
oprettelsen af aktieselskabet eller i forbindelse med statens køb af aktier i selskabet.
10. De enkelte SOV’er (herunder de 2 selvstændige forvaltningsenheder (fonde), som har
en række ligheder med SOV’er) er oprettet ved og reguleres af separate særlove, fx lov om
DSB og lov om Naviair. Disse love regulerer også statens ejerskab af SOV’erne. SOV’er er
dermed ikke underlagt selskabsloven, men fungerer på aktieselskabslignede vilkår. Det kom-
mer bl.a. til udtryk ved, at en række af selskabslovens bestemmelser er gengivet i de sær-
love, der gælder for SOV’erne.
11. Interessentskabet (I/S) er en virksomhedsform, hvor alle deltagerne hæfter personligt,
uden begrænsning og solidarisk for virksomhedens forpligtelser. I modsætning til et aktiesel-
skab er der ikke tale om en begrænset hæftelse. Et interessentskab er omfattet af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder. Interessentskabet er en stort set ureguleret organisa-
tionsform, hvor regler om selskabets ledelse, regnskabsforhold mv. frit kan fastlægges i in-
teressentskabskontrakten, der indgås mellem interessenterne. De interessentskaber, som
staten er involveret i, er ligesom SOV’erne oprettet ved særlove, der bl.a. indeholder bestem-
melser om selskabernes ledelse og statens ejerskab.
12. For alle selskabstyperne gælder det, at deres aktiviteter i flere tilfælde desuden er om-
fattet af sektorlovgivning, der har betydning for selskabernes virke, fx lov om jernbane og lov
om færgefart.
13. SOV’erne og aktieselskaberne har adgang til at oprette datterselskaber i aktieselskabs-
form, hvilket både SOV’er og aktieselskaber har gjort. Fx ejer Energinet.dk aktieselskabet
Gaslager A/S, ligesom DONG Energy A/S ejer en lang række datterselskaber.
14. Regelgrundlaget for selskaberne og statens ejerskab er nærmere behandlet og fortolket
i publikationen Statslige aktieselskaber – tilsyn, ansvar og styring fra 2003. Publikationen
blev udarbejdet af et tværministerielt udvalg, hvor Finansministeriet varetog formandsskabet.
15. Ud over det juridiske grundlag er statens varetagelse af ejerskabet i selskaberne om-
fattet af principperne i publikationen Staten som aktionær fra 2004. Publikationen, der lige-
ledes er udarbejdet af et tværministerielt udvalg med Finansministeriet som formand, inde-
holder en række retningslinjer for og anbefalinger til, hvordan staten skal agere som ejer i
forhold til aktieselskaber. Langt størstedelen af anbefalingerne er også relevante for SOV’er-
ne og interessentskaberne. Publikationen Staten som aktionær er i øjeblikket under opdate-
ring. En opdateret udgave forventes udgivet i efteråret 2014. Finansministeriet har oplyst, at
størstedelen af principperne og anbefalingerne fra Staten som aktionær fra 2004 fortsat vil
blive videreført, idet der dog i en række tilfælde vil ske justeringer og præciseringer, navnlig i
forhold til anbefalingerne om ministeriernes udøvelse af ejerskabet.
16. Det fremgår af Staten som aktionær, at den statslige ejer i udgangspunktet skal opføre
sig som enhver anden ejer, herunder ikke mindst respektere, at selskabets bestyrelse og
direktion har ansvaret for at drive selskabet og træffe beslutninger ud fra, hvad der bedst
tjener det pågældende selskab.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
5
Et væsentligt princip, der ligger til grund for selskabsformen er det såkaldte armslængde-
princip, jf. boks 1.
BOKS 1. ARMSLÆNGDEPRINCIPPET
Armslængdeprincippet bygger på, at der skal være en passende distance mellem selskabets ejer-
ministerium og selskabets bestyrelse og direktion. Det betyder konkret, at ejerministeriet normalt hver-
ken kan eller bør påtage sig den faktiske ledelse af statslige selskaber.
Armslængdeprincippet skal på den ene side sikre det enkelte selskabs ledelse mulighed for at have
fuldt fokus på opnåelse af forretningsmæssige målsætninger, mens princippet på den anden side
skal give den statslige forvaltning mulighed for at fokusere på de politiske hensyn, der knytter sig til
det enkelte selskabs aktiviteter.
Armslængdeprincippet finder i forhold til udøvelsen af ejerskabet anvendelse uanset sel-
skabstype. For visse af SOV’erne findes der i lovgivningen dog visse begrænsninger i for-
hold til at agere fuldstændig uafhængigt af staten som ejer. Fx skal Energinet.dk i henhold til
lov om Energinet.dk have sine investeringsplaner godkendt af klima-, energi- og bygnings-
ministeren.
Selskabernes forretningsmæssige og sektorpolitiske formål
17. Det overordnede formål for de statslige selskaber, uanset selskabsform, er som oftest
fastlagt i den lov eller det aktstykke, der ligger til grund for statens økonomiske engagement
i de pågældende selskaber. For en lang række af selskaberne (og langt de fleste af aktie-
selskaberne) er det vedtægtsfastsatte formål alene forretningsmæssigt, dvs. at selskaberne
skal drives forretningsmæssigt med henblik på at skabe størst mulig værdi for ejerne. Et en-
tydigt forretningsmæssigt formål er nødvendigt i de tilfælde, hvor de statslige selskaber dri-
ver virksomhed i konkurrence med andre private selskaber.
Det forretningsmæssige formål står i visse tilfælde ikke alene. Det gælder fx selskaber, hvor
der i lovgivningen er defineret supplerende sektorpolitiske målsætninger. Det kan fx være
opretholdelse eller udbygning af infrastruktur, post- eller luftbefordring, erhvervsfremme, øko-
nomisk stabilisering eller public service-oplysning.
Det fremgår af Staten som aktionær, at sektorpolitiske målsætninger og hensyn så vidt mu-
ligt skal isoleres og adskilles fra selskabets forretningsmæssige drift, fx gennem sektorlov-
ning, i kontrakter, via koncessioner eller lignende. Staten som aktionær anvender i den for-
bindelse begrebet ”indkapsling”. Indkapslingen skal sikre, at selskaberne og ministerierne i
udøvelsen af det statslige ejerskab kan koncentrere sig om at forfølge de forretningsmæs-
sige målsætninger, sideløbende med at staten gennem sædvanlig myndighedsudøvelse
fører tilsyn med, at selskaberne efterlever gældende (sektor)lovgivning og/eller indgåede
kontrakter.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
6
I boks 2 er vist et eksempel på indkapsling af sektorpolitiske hensyn.
BOKS 2. EKSEMPEL PÅ INDKAPSLING AF SEKTORPOLITISK HENSYN VEDRØRENDE FÆR-
GEBETJENING AF BORNHOLM
Det sektorpolitiske hensyn om at sikre en given færgebetjening af Bornholm følger af lov om færgefart
§ 2, stk. 6. Heraf fremgår det, at transportministeren sikrer den samfundsbegrundede færgebetjening
med passagerer, post og gods til og fra Bornholm. Den samfundsbegrundede færgebetjening sker
efter udbud.
Udbuddet har resulteret i en kontrakt mellem Transportministeriet og rederiet Færgen, som er delvist
ejet af det statslige aktieselskab Bornholmstrafikken Holding A/S. Kontrakten indeholder en række
nærmere bestemmelser om, hvordan færgebetjeningen skal udføres, så de sektorpolitiske hensyn
tilgodeses. Kontrakten indkapsler dermed de sektorpolitiske hensyn. Indkapslingen medfører, at rede-
riet kan koncentrere sig om færgedriften ud fra en forretningsmæssig målsætning, samtidig med at
Transportministeriet skal sikre, at selskabet lever op til de sektorpolitiske målsætninger, som er kon-
kretiseret i kontrakten.
Ifølge publikationen Staten som
aktionær (2004) indebærer et
aktivt ejerskab bl.a. en stilling-
tagen til selskabernes udvikling,
resultater, strategiske overvejel-
ser samt et overordnet tilsyn,
der som udgangspunkt bygger
på offentligt tilgængeligt mate-
riale.
18. Staten udfylder ofte flere roller i forhold til de statslige selskaber. Staten udfylder først og
fremmest rollen som ejer. Som ejer er det ministeriets opgave at sikre, at lovformål mv. føl-
ges. Ministeriet skal desuden reagere, hvis statens midler i selskabet er truet. Ministeriet skal
derudover udøve et tilsyn med udgangspunkt i et aktivt ejerskab, som det fremgår af Staten
som aktionær. Hvad et aktivt ejerskab indebærer, må vurderes konkret i forhold til det enkel-
te selskab. Det afhænger bl.a. af selskabets situation, statens ejerandel, og af i hvilket om-
fang ministeren har adgang til information fra selskabet.
Staten kan i andre tilfælde optræde som fx tilsynsmyndighed eller aftalepart (fx trafikkøber)
hos selskabet. De forskellige roller kan både repræsentere forretningsmæssige såvel som
sektorpolitiske hensyn. Det indebærer, at der kan opstå modsætninger mellem de forskellige
hensyn og i sidste ende mellem staten og det statslige aktieselskabs interesser.
For at håndtere de modsatrettede interesser bør der ifølge Staten som aktionær være etable-
ret en klar adskillelse mellem de forskellige roller og en tydelig angivelse af, hvilke målsæt-
ninger staten forfølger inden for de forskellige roller. Det kan fx ske ved, at der gennemføres
organisatorisk adskillelse internt i ministerier, så det er tydeligt, hvornår det enkelte ministe-
rium optræder som henholdsvis ejer, kontraktpart eller tilsynsmyndighed, eller ved at ejer-
skabet til et selskab placeres i et andet ministerium end det, der har ressort i forhold til (sek-
tor)lovgivning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
7
Tabel 2 viser udvalgte selskabers formål og sektorpolitiske hensyn samt hvilken myndighed,
der fører tilsyn med de sektorpolitiske målsætninger.
Tabel 2. Eksempler på selskabers formål og organisering af statens roller
Ejer
DSB
Transport-
ministeriet
Formål
Forretnings-
mæssigt
Indkapsling af sektorpolitik
Forhandlet kontrakt om of-
fentlig trafik.
Visse bestemmelser i lov
om jernbane, bl.a. om at
DSB skal kunne stille tog-
materiel til rådighed for an-
dre jernbanevirksomheder
efter transportministerens
bestemmelse.
Danske
Spil A/S
Finans-
ministeriet
Forretnings-
mæssigt
Lov om spil og anden lov-
givning indeholder bestem-
melser, der vedrører Dan-
ske Spil A/S, bl.a. om be-
grænsning af ludomani og
tilbagebetalingsprocenter.
Tilsyn
Transportmini-
steriet har til op-
gave at føre til-
syn med opfyl-
delsen af kon-
trakten og lov
om jernbane.
Spillemyndighe-
den under Skat-
teministeriet har
til opgave at fø-
re tilsyn med ef-
terlevelsen af
lov om spil mv.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af relevant lovgivning.
III.
Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
19. De statslige selskaber har forskellige formål og baggrund og opererer i vidt forskellige
brancher. En direkte sammenligning af selskabernes finansielle resultater og opgaveløsning
er derfor vanskelig. Selskaberne har imidlertid – uanset hvilken selskabsform de har – en
forpligtelse til at leve op til det eller de fastsatte formål, det være sig både forretningsmæs-
sigt og sektorpolitisk.
Vi vil i undersøgelsen have fokus på at vurdere grundlaget for og overvejelserne bag den
valgte selskabsform. Vurderingen vil både ske ud fra et systemperspektiv, ved at vi ser på
det overordnede grundlag i form af regler og rammebetingelser, og ud fra en vurdering af
det specifikke beslutningsgrundlag, der ligger til grund for en række konkrete selskabsdan-
nelser. Derudover vil vi vurdere, om staten som ejer og tilsynsmyndighed sikrer de bedst mu-
lige betingelser for, at selskaberne på den ene side er økonomisk veldrevne, samtidig med
at de samfundsmæssige opgaver og hensyn tilgodeses.
Vi vil besvare Statsrevisorernes anmodning således:
Det overordnede formål med undersøgelsen vil være at undersøge, om organiseringen og
styringen af de statslige selskaber understøtter, at de samfundsmæssige opgaver løses,
samtidig med at selskaberne har en effektiv forretningsmæssig drift.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
8
20. Undersøgelsen forventes at indeholde 3 hoveddele:
For det
første
vil vi undersøge
grundlaget for anvendelsen af de forskellige selskabsformer.
Det indebærer en kortlægning af, hvad der kendetegner de forskellige selskabsformer, som
staten anvender. Som led heri indgår en sammenligning af regelgrundlaget for SOV’er, stats-
lige aktieselskaber og interessentskaber. Denne del af undersøgelsen indebærer en teore-
tisk sammenligning af de rammebetingelser henholdsvis SOV’er, aktieselskaber og interes-
sentskaber har for at drive deres virksomhed. Det indebærer også en gennemgang af den
regnskabs- og revisionsmæssige kontrol med selskaberne og en vurdering af Folketingets
mulighed for via ministeren at have indseende med selskaberne, fx i tilfælde, hvor selska-
berne har etableret datterselskaber. Denne del af undersøgelsen vil samtidig omfatte en gen-
nemgang af, hvilke strategier og politikker Finansministeriet har vedrørende valg af styre-
form på selskabsområdet, herunder hvornår det er mest hensigtsmæssigt at anvende SOV-,
aktieselskabs- eller interessentskabsformen. I denne sammenhæng vil også indgå en per-
spektivering i forhold til anvendelsen af bestyrelser i institutioner inden for statsregnskabet.
Endelig vil denne del af undersøgelsen vise udviklingen i anvendelsen af de forskellige sel-
skabsformer. Formålet med første del af undersøgelsen vil primært være at besvare spørgs-
mål a og f i statsrevisoranmodningen.
For det
andet
vil vi undersøge
beslutningsgrundlaget for oprettelsen af udvalgte konkrete
selskaber.
Hensigten er at vurdere, hvad ministerierne har lagt til grund ved de konkrete
selskabsdannelser. Denne del af undersøgelsen vil omfatte specifikt udvalgte SOV’er og
aktieselskaber. Undersøgelsen vil kortlægge, hvorfor den ene selskabsform er valgt frem
for den anden, og hvad der ligger til grund for valg af ejerministerium. Undersøgelsen inde-
bærer samtidig en vurdering af, om ministerierne/tilsynsmyndighederne har tilrettelagt en
målrettet og hensigtsmæssig ramme for styringen af selskaberne. Det undersøges i den
forbindelse, hvad ministerierne ved de konkrete selskabsdannelser har gjort for at sikre sel-
skabet de bedst mulige betingelser for at løse de sektorpolitiske opgaver. Det undersøges
samtidig, hvad ejerministerierne gør, fx via økonomiske mål, for at sikre, at selskabet har
en effektiv forretningsmæssig drift. Det indebærer bl.a. en gennemgang af arbejdet med
at sammensætte en kompetent bestyrelse og at etablere hensigtsmæssige rammer for ko-
ordinering mellem bestyrelsen og ejeren. Denne del af undersøgelsen indebærer endelig
en afdækning af, om ministerierne har sikret en hensigtsmæssig indkapsling af sektorpoliti-
ske mål og en hensigtsmæssig organisering af statens roller. Formålet med anden del af
undersøgelsen vil være at besvare spørgsmål b, c og e i statsrevisoranmodningen.
For det
tredje
vil vi undersøge,
hvordan ministeriet eller tilsynsmyndigheden i praksis følger
op på udvalgte SOV’ers og aktieselskabers økonomiske og sektorpolitiske resultater.
Denne
del af undersøgelsen omfatter en vurdering af, om ministerierne i udøvelsen af deres ejer-
skab fører et dækkende tilsyn med SOV’ernes og aktieselskabernes forretningsmæssige
drift. Samtidig vil denne del af undersøgelsen omfatte en vurdering af, om de relevante sek-
torministerier (tilsynsmyndigheder) har gennemført et dækkende tilsyn med eventuelle sek-
torpolitiske opgaver, som selskaberne i henhold til (sektor)lovgivningen skal varetage. For-
målet med tredje del af undersøgelsen vil primært være at besvare spørgsmål d i statsrevi-
soranmodningen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 4: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens selvstændige offentlige virksomheder og selskaber.pdf
9
Afgrænsnings- og metodeovervejelser
21. Den første del af undersøgelsen vedrører Finansministeriet og tværgående udvalg, som
historisk har arbejdet med regler og styringsprincipper vedrørende selskaberne. Denne del af
undersøgelsen indeholder desuden en sammenligning af regler og rammebetingelser, bl.a.
for de 3 selskabskategorier: SOV’er, aktieselskaber og interessentskaber.
Den resterende del af undersøgelsen vedrører ministeriernes arbejde med etableringen af
selskaberne samt varetagelse af ejerskab og tilsyn. Undersøgelsen vil omfatte alle de ”selv-
stændige offentlige virksomheder mv.”, som er oplistet i tabel 1, dog med undtagelse af
Nordsøenheden, som er under etablering. Rigsrevisionens undersøgelse vil imidlertid også
omfatte en sammenligning med 3 statslige aktieselskaber. Interessentskaberne, som staten
er involveret i, vil ikke indgå i denne del af undersøgelsen, da statens engagement i 2 af sel-
skaberne er under afvikling, og da Rigsrevisionen i 2014 har afgivet en beretning, der ved-
rører Metroselskabet.
I forhold til grundlaget for anvendelsen af de forskellige selskabsformer og forarbejderne til
oprettelsen af de konkrete selskaber vil undersøgelsen omfatte det materiale, der historisk
ligger til grund for beslutningerne. Det vil i visse tilfælde omfatte materiale, der rækker ad-
skillige år tilbage i tiden.
I forhold til spørgsmålene om, hvordan ministeriet eller tilsynsmyndigheden i praksis følger
op på udvalgte selskaber, vil undersøgelsen som udgangspunkt omfatte årene fra 2012 til
2014.
22. Den norske stat ejer væsentlig flere selskaber end den danske stat og har indsamlet en
række erfaringer på området. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at det norske finansministerium
har udviklet forskellige styringskoncepter, som bl.a. vedrører sammenhængen mellem sel-
skabernes sektorpolitiske mål og forretningsmæssige drift. Vi vil, hvor det er relevant, inddra-
ge erfaringer fra Norge i undersøgelsen.
23. Statsrevisorerne har i anmodningen (spørgsmål b og c) bedt Rigsrevisionen om at be-
svare spørgsmålet om, hvilken betydning virksomhedernes organiseringsform har for hen-
holdsvis gennemførelsen af de politiske mål og løsning af de samfundsmæssige (sektorpoli-
tiske) opgaver og for gennemførelsen af en effektiv forretningsmæssig drift.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at det ikke umiddelbart er muligt entydigt at afdække en
direkte sammenhæng mellem selve organiseringsformen og selskabernes evne til at løse
de samfundsmæssige opgaver såvel som evnen til at sikre en effektiv forretningsmæssig
drift. I stedet vil vi som angivet i punkt 20 (i undersøgelsens del 2) undersøge, hvad
ministe-
rierne
har gjort for at sikre, at de enkelte selskaber har de bedst mulige betingelser for at
løse de samfundsmæssige opgaver, samtidig med at de har en effektiv forretningsmæssig
drift.
IV.
Afslutning
24. Hvis Statsrevisorerne ønsker det, vil Rigsrevisionen iværksætte en større undersøgelse,
der tager udgangspunkt i de rammer, vi har skitseret i dette notat. Vi skal dog for god ordens
skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Vi forventer, at vi kan afgive en beretning til Statsrevisorerne medio 2015.
Lone Strøm