Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 7 6
Offentligt
1852175_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
forskningsmidler på
hospitalerne
Februar 2018
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 31. januar 2018
1852175_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om forskningsmidler på hospitalerne (beretning nr. 7/2014)
31. januar 2018
RN 401/18
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forskningsmidler på hospitalerne, som
blev indledt med en beretning i 2015. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevi-
sorerne af 31. august 2015 og 9. januar 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Regionerne har i et samarbejde udarbejdet et ensartet beregningsgrundlag for fast-
sættelsen af et overhead, når regionerne forsker for andre. Der er på den baggrund
fastsat et overhead på 18 %, som gælder for alle regioner.
Rigsrevisionen finder arbejdet tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Regionerne har i en arbejdsgruppe beregnet regionernes indirekte omkostninger,
når regionerne forsker for andre. Beregningerne viste, at de indirekte omkostnin-
ger lå på 16-19 %. Regionerne besluttede på den baggrund fremover at opkræve
et overhead på 18 %. Fra den 1. januar 2018 opkræver alle regionerne overhead-
satsen for nye kontrakter.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2015 en beretning om forskningsmidler på hospitalerne. Be-
retningen handlede om hospitalernes forvaltning af eksterne forskningsmidler. Baggrunden
for undersøgelsen var, at der havde været en række artikler i pressen om uhensigtsmæssig
forvaltning af eksterne forskningsmidler på flere af Region Hovedstadens hospitaler.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt hospitalernes forvalt-
ning af eksterne forskningsmidler, som var udtryk for en særegen forvaltningskultur, hvor man
ikke havde tilstrækkeligt fokus på at overholde gældende retningslinjer. Statsrevisorerne kri-
tiserede, at regionernes tilsyn havde været helt utilstrækkeligt.
Statsrevisorerne havde særligt hæftet sig ved risikoen for, at de eksterne forskningsmidler
ikke blev anvendt til formålet, og ved, at Statsforvaltningen havde udført et for passivt tilsyn
med forvaltningen af forskningsmidlerne – selv i de tilfælde, hvor regionernes revisorer gen-
tagne gange havde påpeget problemer med regionernes regnskabsforvaltning og forvaltning
af forskningsmidler.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 31. januar 2018
1852175_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Statsforvaltningens tilsyn med forvaltning af
forskningsmidler.
2. Regionernes retningslinjer for styringen af
forskningsmidler.
3. Regionernes arbejde med at sikre, at udgifterne
er dokumenteret, og at kontrollen følger op på, at
retningslinjerne følges, så der sikres en fremtidig
hensigtsmæssig forvaltning af eksterne forsknings-
midler.
4. Hvilke initiativer regionerne vil iværksætte for at
sikre, at nye og gamle forskningsmidler ikke blan-
des sammen, og at projekter ikke henstår inaktive
over flere år.
5. Regionernes arbejde med at udarbejde et bereg-
ningsgrundlag for opkrævning af overhead.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 31. august 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 31. august 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 9. januar 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 9. januar 2017.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Sundheds- og Ældreministeriets, Økonomi- og Indenrigsministeriets og regioner-
nes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende regionernes initiativer i forhold til det udestående opfølgnings-
punkt. Gennemgangen er baseret på brevveksling mellem Rigsrevisionen og Sundheds- og
Ældreministeriet, som har indhentet svar fra Økonomi- og Indenrigsministeriet og Danske
Regioner.
Beregningsgrundlag for opkrævning af overhead
7. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalerne ikke i tilstrækkelig grad adskilte omkostnin-
gerne til forskning fra omkostningerne til den almindelige drift. Regionerne og hospitalerne
havde således ikke sikkerhed for, at relevante direkte og indirekte omkostninger blev dæk-
ket. Derfor var der risiko for, at hospitalerne uretmæssigt finansierede forskning for private
virksomheder med skatteborgerfinansierede driftsbevillinger.
8. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at regionerne, Sundheds- og Ældreministeriet
og Økonomi- og Indenrigsministeriet sammen afklarer, hvordan det sikres, at hospitalerne
opkræver et overhead, der er dækkende, i de forskningsprojekter, hvor det er relevant.
9. Det fremgik af Sundheds- og Ældreministeriets redegørelse, at der blev nedsat en arbejds-
gruppe med deltagelse af regionerne og Danske Regioner, som skulle udarbejde et ensar-
tet beregningsgrundlag for de fremtidige regionale opkrævninger af overhead. Overheadet
skal dække de indirekte omkostninger ved forskning for andre.
Arbejdsgruppen udarbejdede et beregningsgrundlag, der skulle sikre, at andelen af regio-
nernes indirekte omkostninger blev opgjort ensartet. Det var arbejdsgruppens vurdering, at
beregningerne ville være det bedst mulige grundlag for at tilvejebringe et retvisende billede
af, hvilken overheadsats der burde fastsættes i regionerne. Beregningerne viste, at regio-
nernes andel af indirekte omkostninger lå på 16-19 %. Årsagen til variationen kunne forkla-
res ved forskelle i den måde, som hospitalerne er organiseret på.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 31. januar 2018
1852175_0004.png
3
Regionernes økonomidirektører besluttede i marts 2017, at regionerne for alle nye kontrak-
ter skulle opkræve et overhead på 18 %. Regionerne har hver især fastsat en dato for, hvor-
når den nye overheadsats træder i kraft for nye kontrakter. Ikrafttrædelsen sker i perioden
1. maj 2017 - 1. januar 2018.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne har fastsat en overheadsats, der
vil blive opkrævet af hospitalerne, når regionerne forsker for andre. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm