Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 7 5
Offentligt
1709170_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
forskningsmidler på
hospitalerne
Januar 2017
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om forskningsmidler på hospitalerne (beretning nr. 7/2014)
9. januar 2017
RN 401/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forskningsmidler på hospitalerne, som
blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsreviso-
rerne af 31. august 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Regionerne har taget en lang række initiativer, der skal sikre, at hospitalernes ekster-
ne forskningsmidler vil blive anvendt til formålet. Kravet om dokumentation og kontrol
er blevet skærpet, og det er blevet indskærpet, at nye og gamle midler ikke må blan-
des sammen. Alle regionerne har indført procedurer, der skal sikre, at projekter ikke
henstår inaktive.
Rigsrevisionen finder regionernes, Sundheds- og Ældreministeriets og Økonomi- og
Indenrigsministeriets (tidligere Social- og Indenrigsministeriet) initiativer tilfredsstillen-
de og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Regionerne har i deres retningslinjer og i deres kommunikation indskærpet kravet
om, at udgifterne skal være dokumenteret. Regionerne har fulgt op på, at retnings-
linjerne følges. Dette er sket dels ved interne kontroller, hvor et antal bilag er ble-
vet gennemgået, dels ved, at den eksterne revision har et særligt fokus herpå.
Regionerne har indført retningslinjer, der skal sikre, at projekterne bliver gennem-
gået mindst én gang om året for at sikre, at projekter ikke henstår inaktive over fle-
re år. Regionerne har endvidere indskærpet, at det ikke er tilladt at blande nye og
gamle forskningsmidler sammen.
Sundheds- og Ældreministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet og Danske Re-
gioner har udarbejdet en vejledning, som skal være med til at sikre, at hospitaler-
ne opkræver et overhead, der er dækkende.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0003.png
2
Danske Regioner har nedsat en arbejdsgruppe, der skal udarbejde et ensartet bereg-
ningsgrundlag for de fremtidige regionale opkrævninger af overhead. Arbejdsgruppen
har taget udgangspunkt i vejledningen, og regionerne forventer, at alle regionerne op-
kræver et dækkende overhead i 2017.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
regionernes arbejde med at udarbejde et beregningsgrundlag for opkrævning af
overhead.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2014 en beretning om forskningsmidler på hospitalerne. Be-
retningen handlede om hospitalernes forvaltning af eksterne forskningsmidler. Baggrunden
for undersøgelsen var, at der havde været en række artikler i pressen om uhensigtsmæssig
forvaltning af eksterne forskningsmidler på flere af Region Hovedstadens hospitaler.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt hospitalernes forvalt-
ning af eksterne forskningsmidler, som var udtryk for en særegen forvaltningskultur, hvor
man ikke havde tilstrækkeligt fokus på at overholde gældende retningslinjer. Statsrevisorer-
ne kritiserede, at regionernes tilsyn havde været helt utilstrækkeligt.
Statsrevisorerne havde særligt hæftet sig ved risikoen for, at de eksterne forskningsmidler
ikke blev anvendt til formålet, og ved, at Statsforvaltningen havde udført et for passivt tilsyn
med forvaltningen af forskningsmidlerne – selv i de tilfælde, hvor regionernes revisorer gen-
tagne gange havde påpeget problemer med regionernes regnskabsforvaltning og forvaltning
af forskningsmidler.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Statsforvaltningens tilsyn med forvaltning af forsk-
ningsmidler.
Regionernes retningslinjer for styringen af forsk-
ningsmidler.
Regionernes arbejde med at sikre, at udgifterne er
dokumenteret, og at kontrollen følger op på, at ret-
ningslinjerne følges, så der sikres en fremtidig hen-
sigtsmæssig forvaltning af eksterne forskningsmid-
ler.
Hvilke initiativer regionerne vil iværksætte for at sik-
re, at nye og gamle forskningsmidler ikke blandes
sammen, og at projekter ikke henstår inaktive over
flere år.
Sundheds- og Ældreministeriets, Økonomi- og In-
denrigsministeriet og Danske Regioners arbejde
med at få fastlagt en løsning for opkrævning af
overhead.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 31. august 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 31. august 2015.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0004.png
3
II. Sundheds- og Ældreministeriets, Økonomi- og Indenrigsministeriets og regio-
nernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Sundheds- og Ældreministeriets, Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriets og regionernes initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter.
Gennemgangen er baseret på brevveksling mellem Rigsrevisionen og regionerne, herunder
Danske Regioner, og mellem Rigsrevisionen og Sundheds- og Ældreministeriet og Økono-
mi- og Indenrigsministeriet.
Dokumentation og kontrol med, at retningslinjer følges
7. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalernes ledelse og interne kontroller i alt for mange
tilfælde ikke havde sikret, at basale retningslinjer for anvendelse af forskningsmidlerne blev
fulgt.
8. Rigsrevisionen har indhentet oplysninger fra regionerne om regionernes arbejde med at
sikre, at udgifterne er dokumenteret, og at kontrollen følger op på, at retningslinjerne følges,
så der sikres en hensigtsmæssig forvaltning af eksterne forskningsmidler på hospitalerne.
9.
Region Hovedstaden
har oplyst, at regionen siden 2014 har arbejdet med at afdække
mangler i retningslinjerne. I de tilfælde, hvor der har været uklarheder, har regionen udarbej-
det et hensigtsmæssigt og fyldestgørende administrationsgrundlag for såvel administratio-
nerne som forskningsmiljøerne. Regionen har fulgt op ved at kommunikere ændringerne på
forskellige niveauer og måder for at sikre hurtigst mulig implementering. Det er regionens
vurdering, at dette har været nødvendigt for at sikre, at forskningsmidlerne forvaltes efter
gældende regler og på den mest hensigtsmæssige måde. Regionens eksterne revision har
desuden gennemgået en lang række forskningsprojekter på regionens hospitaler, og den
indsamlede viden er indarbejdet i det udmeldte administrationsgrundlag.
Region Hovedstaden har desuden oplyst, at regionen har taget en lang række initiativer for
igangsættelse, gennemførelse og afslutning af forskningsprojekter for at sikre et fyldestgø-
rende og ensartet administrationsgrundlag. Regionen indførte bl.a. i 2015 et fælles koncept
for controlling af projekter, herunder forskningsprojekter. Konceptet afspejler bl.a. de 3 ho-
vedfaser i et projekt. Under hver fase er der en række krav til, hvad der skal gøres, og hvor-
dan det skal dokumenteres af hospitalerne, virksomhederne og centrene, at de forskellige
handlinger er udført, og at det er sikret, at det nødvendige grundlag er til stede. Den ekster-
ne revision har i 2016 fulgt op på, om konceptet er implementeret på de hospitaler og i de
virksomheder og centre, som har projekter, herunder forskningsprojekter. Revisionen hav-
de ikke bemærkninger hertil. Det er aftalt med den eksterne revision, at der også fremover
følges særskilt op herpå fra revisionens side.
Region Hovedstaden har videre oplyst, at regionens hospitaler, virksomheder og centre hvert
kvartal sender deres dokumentation for ovenstående controlling til administrationen, der gen-
nemgår materialet og vurderer, om der er behov for centrale udmeldinger eller yderligere ad-
ministrationsgrundlag.
10.
Region Sjælland
har oplyst, at regionens eksterne revisor i 2015 gennemførte en under-
søgelse af forvaltningen af forskningsmidler på de hospitaler, der ikke var omfattet af Rigs-
revisionens undersøgelse. Revisionen har fulgt op på de aftalte forbedringer, som blev af-
talt med de enkelte enheder i den efterfølgende løbende revision for 2015. Der er således
ført tilsyn med, at gældende retningslinjer for projekter følges.
Region Sjælland har desuden oplyst, at alle enheders ledelsestilsyn er blevet ajourført i 2016,
herunder opfølgningen på projekter. Der er i de reviderede ledelsestilsyn indarbejdet stan-
dardiserede kompenserende kontroller for regionens hospitaler, som har fokus på, at de mod-
tagne midler anvendes korrekt. Der føres både et eksternt og et internt tilsyn med, at de en-
kelte enheder gennemfører ledelsestilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0005.png
4
11.
Region Syddanmark
har oplyst, at regionen har iværksat en målrettet kommunikation af
regler og dokumentationskrav i forhold til de budgetansvarlige i regionen. I den forbindelse er
det sikret, at hospitalernes ledelsestilsyn også omfatter forskningsmidler. Hospitalernes regn-
skabsafdelinger har i den daglige håndtering af forskningsbilag øget deres fokus på, at bila-
gene lever op til dokumentationskravene. Derudover gennemføres der løbende interne kon-
troller, hvor hospitalernes regnskabsafdelinger gennemgår et antal stikprøvevist udvalgte bi-
lag.
Region Syddanmark har desuden oplyst, at den eksterne revision i 2015 konstaterede, at der
var sket en væsentlig forbedring af styringen af forskningskonti. Hospitalerne har haft øget
fokus på, at det udførte ledelsestilsyn og den økonomiske styring af forskningsprojekter er
dokumenteret. Den eksterne revision følger i efteråret 2016 målrettet op på, at de tilrettelag-
te kontroller følges, og at der udtages et antal stikprøver for at konstatere, om der er opnået
en tilfredsstillende kvalitet i dokumentationsmaterialet.
12.
Region Midtjylland
har oplyst, at kravet om dokumentation er blevet skærpet. Der er ud-
viklet et ekstra bemærkningsfelt i økonomisystemet, og der er generelt i organisationen gjort
opmærksom på, at der er krav om skriftlig dokumentation. Særligt har der været fokus på an-
givelse af formål og deltagere på restaurationsregninger.
Region Midtjylland har videre oplyst, at regionen har et ensartet regelsæt for anvendelse af
midler, uanset om det er tale om interne og eksterne konti. Det medfører, at der ikke skelnes
mellem interne og eksterne konti, når regionens Interne Kontrol foretager kontrol af bilag for
at sikre, at regionens regler er overholdt.
Hvert år bliver fx bilag vedrørende repræsentation stikprøvevist gennemgået. Region Midt-
jylland vurderer, at der er sket væsentlige fremskridt med hensyn til at få angivet, hvad for-
målet var, og hvem der har deltaget. Regionen vil fortsat have fokus på, at der er anført for-
mål og deltagere på bilag.
13. Region Nordjylland har oplyst, at regionen har redigeret retningslinjerne på området. Ret-
ningslinjerne er også blevet indført i regionens kasse- og regnskabsregulativ og dækker der-
med alle hospitaler i regionen. Retningslinjerne specificerer dokumentationskrav og en god-
kendelsesprocedure, hvor alle udgifter skal godkendes og kontrasigneres.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne arbejder med at sikre, at udgif-
terne er dokumenteret, og at kontrollen følger op på, at retningslinjerne følges. Rigsrevisio-
nen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Sammenblanding af nye og gamle forskningsmidler og inaktive konti
15. Statsrevisorerne bemærkede, at styringen af forskningsprojekterne er uigennemsigtig,
fordi nye og gamle forskningsmidler blandes sammen, og projekter kan henstå inaktive over
flere år.
16. Rigsrevisionen har indhentet oplysninger fra regionerne om, hvilke initiativer regionerne
vil iværksætte for at sikre, at nye og gamle forskningsmidler ikke blandes sammen, og pro-
jekter ikke henstår inaktive over flere år.
17.
Region Hovedstaden
har oplyst, at kategorisering af forskningsprojekter sker i regionens
økonomisystem, hvor der også sker en tydelig adskillelse mellem drifts- og forskningsmidler.
Da regionen i 2015 indførte et controllingkoncept, blev der også strammet op i forhold til de
inaktive projekter. Det fremgår af konceptet, at der hver måned skal foretages en opfølgning
på de inaktive projekter, der er på det enkelte hospital, i den enkelte virksomhed eller i det
enkelte center. Hvert kvartal skal hospitalerne, virksomhederne og centrene sende en afrap-
portering til den centrale administration i regionen.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0006.png
5
18.
Region Sjælland
har oplyst, at der er ført tilsyn med, at der løbende foretages den nød-
vendige oprydning og lukning af projekter. Der er i de reviderede ledelsestilsyn indarbejdet
standardiserede kompenserende kontroller for regionens hospitaler, som har fokus på, at in-
aktive projekter lukkes.
19.
Region Syddanmark
har oplyst, at det nu er anført i regionens retningslinjer, at det ikke
er tilladt at blande forskningsmidlerne sammen. Regionen har indført, at hospitalerne skal
foretage en årlig gennemgang af alle forskningsprojekter og den indtægtsdækkede virksom-
hed med henblik på at lukke alle projekter, hvor der ikke kan dokumenteres en forpligtelse
til at føre projektet videre.
20.
Region Midtjylland
har oplyst, at det reviderede regulativ vedrørende eksternt finansie-
rede projekter mv. klassificerer forskellige typer af forskningsmidler og beskriver, at der skal
ske en gennemgang af alle projekter mindst én gang om året. Hvis der ikke er aktivitet på
et projekt i et år, skal der tages stilling til, hvad der skal ske med projektet. Projektet kan fort-
sat stå som inaktivt, blot det er dokumenteret, hvorfor der ikke er aktivitet, og der dermed er
taget stilling til, hvornår der kan forventes aktivitet på projektet. Hvis et projekt har underskud,
skal der tages stilling til, om projektet skal fortsætte og dermed, om der skal søges om nye
midler. Hvis projektet ikke skal fortsætte, skal underskuddet dækkes af afdelingen i indevæ-
rende eller næste budgetår.
Region Midtjylland har videre oplyst, at hospitalerne arbejder på at få dokumenteret, at alle
projekter med inaktivitet eller underskud gennemgås årligt, og at der tages stilling hertil. På
hospitalerne har de igangsat forskellige procedurer. Koncernøkonomi er 2 gange årligt vært
for møder, hvor alle enheder, der arbejder med projekter, deltager. På disse møder bliver alle
problemstillinger omkring håndtering af eksterne midler drøftet efter behov.
21.
Region Nordjylland
har oplyst, at gennemgangen af de eksisterende konti har medført
lukning af de inaktive konti. De nye retningslinjer fremsætter krav om løbende aktivitet på alle
konti, og regionen vil fremover gennemgå forsknings- og projektkonti, hvor der ikke har været
aktivitet i de foregående 12 måneder. Regionens kontotypeoversigt sikrer, at midler holdes
adskilt. Nye forskningsbevillinger får oprettet separate konti, og alle konti til kliniske forsøg
holdes adskilt pr. kontrakt/protokol.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne har iværksat initiativer for at sik-
re, at nye og gamle forskningsmidler ikke blandes sammen, og at projekter ikke henstår in-
aktive over flere år. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Fastsættelse af overhead
23. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalerne ikke i tilstrækkelig grad adskiller omkost-
ningerne til forskning fra omkostningerne til den almindelige drift. Regionerne og hospitaler-
ne havde således ikke sikkerhed for, at relevante direkte og indirekte omkostninger blev dæk-
ket. Derfor var der risiko for, at hospitalerne uretmæssigt finansierede forskning for private
virksomheder med skatteborgerfinansierede driftsbevillinger.
24. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at regionerne, Sundheds- og Ældreministeriet
og Økonomi- og Indenrigsministeriet sammen afklarer, hvordan det sikres, at hospitalerne
opkræver et overhead, der er dækkende, i de forskningsprojekter, hvor det er relevant.
25. Rigsrevisionen har indhentet oplysninger fra regionerne, Sundheds- og Ældreministe-
riet og Økonomi- og Indenrigsministeriet om deres arbejde med at få fastlagt en løsning for
opkrævning af overhead.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2017
1709170_0007.png
6
26. Sundheds- og Ældreministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at der
har været nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Danske Regioner, FSR - danske re-
visorer og de 2 ministerier. Repræsentanter fra 2 regioner har deltaget i gruppen for at få ind-
draget praktisk erfaring med adskillelse af forskning og drift og fastsættelse af overhead.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en vejledning, der blev offentliggjort den 24. oktober 2016.
Vejledningen præciserer forståelsen af bekendtgørelse nr. 841 af 1. juli 2014 om regionsrå-
dets levering af sygehusydelser mv. til og samarbejde med offentlige myndigheder og private
virksomheder, hvor det fremgår, at regionsrådet skal opkræve en betaling svarende til alle
direkte og indirekte omkostninger.
27. Danske Regioner har oplyst, at de har nedsat en arbejdsgruppe med 1-2 repræsentan-
ter fra hver region. Arbejdsgruppen skal med vejledningen som udgangspunkt udarbejde et
ensartet beregningsgrundlag for de fremtidige regionale overheadopkrævninger.
Danske Regioner har oplyst, at der vil blive udarbejdet regionale dokumenter, som beskri-
ver, hvordan overheadberegningen foretages i de enkelte regioner i forhold til afgrænsning
af indirekte omkostninger og fordelingsnøglen. Da fastsættelsen af overhead vil være et kva-
lificeret skøn, bl.a. baseret på regnskabssystemer mv., og da organisering og udgifter kan
variere på tværs af regioner, kan fordelingsnøgler og størrelsen på de enkelte nøgler varie-
re fra region til region.
Herudover drøfter arbejdsgruppen, hvordan opkrævning af overhead implementeres. Ar-
bejdsgruppen har ikke mandat til at beslutte implementeringen af metoden for overheadbe-
regning. Arbejdsgruppen vil i samarbejde med Danske Regioner udarbejde et kort faktaark
til såvel intern som ekstern kommunikation vedrørende overheadopkrævning, som har til for-
mål at skabe en bred forståelse for nødvendigheden af opkrævningen blandt rekvirenter og
udførende forskere mfl. Arbejdsgruppen forventer, at der i alle regionerne vil være en prak-
sis for opkrævning af overhead i 2017.
28. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne, Sundheds- og Ældreministeriet
og Økonomi- og Indenrigsministeriet har udarbejdet en vejledning, der skal sikre, at hospi-
talerne opkræver et overhead, der er dækkende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil dog fortsat følge regionernes arbejde med at udarbejde et beregnings-
grundlag for opkrævning af overhead.
Lone Strøm