Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 7 4
Offentligt
1542646_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om forskningsmidler
på hospitalerne
September
2015
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542646_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 20. juli 2015
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 31. juli 2015
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundheds- og ældreministeren
og social- og indenrigsministeren samt regionerne har iværksat og vil iværksætte som føl-
ge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
31. august 2015
RN 405/15
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren oplyser, at regioner-
ne tager problemstillingen alvorligt og har et stort ledelsesmæssigt og politisk fokus
på området. Regionerne har iværksat en række initiativer, der skal bidrage til at sikre
en fremtidig hensigtsmæssig forvaltning af eksterne forskningsmidler på hospitalerne.
Rigsrevisionen finder Statsforvaltningens initiativ om øget fokus på bemærkninger
fra regionernes eksterne revisorer tilfredsstillende, ligesom regionernes gennemgang
og præcisering af retningslinjerne er tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Statsforvaltningen har oplyst, at Statsforvaltningen i udøvelsen af tilsynet med
regionerne vil have øget fokus på at afklare, om problematiske forhold, som den
regionale revision bemærker, kan være lovstridige, selv om de ikke specifikt er
beskrevet sådan fra revisionen. Statsforvaltningen vil tage initiativ til at drøfte be-
retningens konklusioner med FSR – danske revisorer.
Regionerne eller regionernes eksterne revisorer har gennemgået og præciseret
de eksisterende retningslinjer, så de fx er mere konkrete i forhold til regler for an-
vendelse af midler, løbende opfølgning og afslutning af projekter og krav til brug
af indkøbssystem.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542646_0003.png
2
Regionerne har på baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger
igangsat en række initiativer. Initiativerne har bl.a. til formål at skærpe fokus på kra-
vene til dokumentation og kontrol, så udgifter er dokumenteret med formål, delta-
gere og relevans.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
regionernes arbejde med at sikre, at udgifterne er dokumenteret, og at kontrollen
følger op på, at retningslinjerne følges, så der sikres en fremtidig hensigtsmæs-
sig forvaltning af eksterne forskningsmidler på hospitalerne.
hvilke initiativer regionerne vil iværksætte for at sikre, at nye og gamle forsknings-
midler ikke blandes sammen, og at projekter ikke henstår inaktive over flere år
Sundheds- og Ældreministeriets, Social- og Indenrigsministeriets og Danske Re-
gioners arbejde med at få fastlagt en løsning for opkrævning af overhead.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2015 en beretning om hospitalernes forvaltning af forsk-
ningsmidler. Beretningen handlede om, hvorvidt eksterne forskningsmidler forvaltes tilfreds-
stillende. Eksterne forskningsmidler er midler givet til forskning på offentlige sygehuse fra
private organisationer, fonde og virksomheder.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, udtalte de en skarp kritik af hospitalernes
forvaltning af eksterne forskningsmidler, som er udtryk for en særegen forvaltningskultur,
hvor man ikke har tilstrækkeligt fokus på at overholde gældende retningslinjer. Statsreviso-
rerne kritiserer, at regionernes tilsyn har været helt utilstrækkeligt.
Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved risikoen for, at de eksterne forskningsmidler ikke
anvendes til formålet, og ved, at Statsforvaltningen har udført et for passivt tilsyn med for-
valtningen af forskningsmidlerne – selv i de tilfælde, hvor regionernes revisorer gentagne
gange har påpeget problemer med regionernes regnskabsforvaltning og forvaltning af forsk-
ningsmidler.
4. Det fremgik også af beretningen, at retningslinjerne for forvaltning af forskningsmidler ge-
nerelt ikke er tilstrækkeligt konkrete. Hospitalerne adskiller derudover ikke i tilstrækkeligt
omfang udgifter til forskning fra udgifter til drift. Desuden har hverken hospitaler eller regio-
ner tilstrækkelig viden om, hvorvidt hospitalerne får dækket de direkte og indirekte omkost-
ninger, der er forbundet med at varetage forskning.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Kontrol og tilsyn med forskningsmidler samt adskillelse af forskning og drift
6. Statsrevisorerne bemærkede, at
hospitalernes ledelse og interne kontroller i alt for man-
ge tilfælde ikke har sikret, at basale retningslinjer for anvendelse af forskningsmidlerne er
blevet fulgt, fx godkendelse af udgiftsbilags formål og relevans. Statsrevisorerne bemær-
kede samtidig, at regionernes tilsyn ikke har sikret et betryggende grundlag for hospitaler-
nes forvaltning af forskningsmidler.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542646_0004.png
3
7. Sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministeren oplyser, at regionerne
tager problemstillingen alvorligt og har et stort ledelsesmæssigt og politisk fokus på områ-
det. Regionerne har på den baggrund iværksat en række initiativer, der skal bidrage til at
sikre en fremtidig hensigtsmæssig forvaltning af eksterne forskningsmidler på hospitalerne.
8. Alle regioner oplyser, at beretningens kritik af mangelfulde bilagspåtegninger har givet
anledning til et øget fokus på, at forskerne skal angive fx formål og deltagere på bilag.
9. Regionerne har derudover udført ekstra kontroller med anvendelsen af forskningsmidler i
samarbejde med deres revisorer.
Region Hovedstaden oplyser, at der er udarbejdet controllingværktøjer til brug for økono-
miafdelingerne, så der løbende tages stikprøver i forbindelse med forvaltningen af forsk-
ningsmidler. Resultaterne af disse stikprøver skal rapporteres i kvartalsrapporten til Center
for Økonomi, der har ansvar for at sikre, at der samles op og iværksættes nye tiltag efter
behov. Region Hovedstaden oplyser, at forskningsmidler nu budgetteres, og at opfølgnin-
gen på anvendelsen indgår fast i den almindelige økonomiopfølgning for at sikre ledelses-
mæssigt fokus. For at sikre fortsat fokus på anvendelsen af eksterne forskningsmidler og
implementering af nye arbejdsgange følger den centrale administration løbende op – både
ved at gennemgå de indrapporterede stikprøver fra hospitalerne og ved at drøfte emnet lø-
bende med regionens regnskabschefer.
Region Sjælland oplyser, at regionens eksterne revisor i 2015 har gennemført en undersø-
gelse af forvaltningen af forskningsmidler på de sygehuse, der ikke var omfattet af Rigsre-
visionens undersøgelse. Undersøgelsen viste, at det på visse sygehuse er nødvendigt at
sikre, at forretningsgangene i den regionale retningslinje – ikke mindst opfølgningen gen-
nem ledelsestilsynet – implementeres fuldt ud. Regionsrådet vil vurdere behovet for juste-
ringer af forvaltningen på området.
Region Syddanmark oplyser, at regionens eksterne revisor har gennemført en undersø-
gelse af forvaltningen af forskningsmidler. Revisionen konkluderede, at midlerne var an-
vendt i overensstemmelse med formål og bevilling, og at der har været et betryggende kon-
trolmiljø, men at der har været mangelfulde bilagspåtegninger og en mangelfuld dokumen-
tation af kontroller og ledelsesopfølgning. Regionens interne kontrolfunktioner – såvel cen-
trale som decentrale – vil løbende have særligt fokus på at følge op på disse punkter.
Region Midtjylland oplyser, at regionen anerkender, at der i for mange tilfælde har manglet
angivelse af formål og deltagere, og at der derfor er sat fokus på dette fremadrettet, bl.a.
ved at præcisere og tydeliggøre reglerne, så forskerne hverken bevidst eller ubevidst over-
træder reglerne. Regionens regler gælder både driftsbevillinger og eksterne bevillinger, og
der skelnes derfor ikke herimellem, når der foretages kontrol. Region Midtjyllands interne
kontrol har derfor iværksat en kontrol af bilag fra hele regionen for perioden 1. januar 2014 -
28. februar 2015.
Regionen Nordjylland oplyser, at regionen har anmodet sin revisor om en gennemgang af
forskningskonti fra 2011 til oktober 2014. Revisionen har ikke fundet mistænkelige forhold
vedrørende de enkelte bilag. Revisionen har dog givet anledning til, at Region Nordjylland
fremadrettet vil ændre flere forhold, bl.a. at udgifter til fx rejser og repræsentation skal do-
kumenteres med formål, deltagere og relevans.
10. Statsrevisorerne bemærkede, at styringen af forskningsprojekter er uigennemsigtig, for-
di nye og gamle forskningsmidler, og projekter kan henstå inaktive over flere år. Regioner-
ne har ikke oplyst, hvilke initiativer de vil iværksætte for at sikre, at
nye og gamle forsknings-
midler ikke blandes sammen, og at projekter kan henstå inaktive over flere år.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542646_0005.png
4
11. Rigsrevisionen finder det positivt, at regionerne har iværksat en række initiativer, som
har fokus på, at udgifter skal dokumenteres med formål, deltagere og relevans, og at kon-
trollerne skal sikre, at dokumentationen foreligger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde med at sikre, at udgifterne er dokumen-
teret, og at kontrollen følger op på, at retningslinjerne følges, så der sikres en fremtidig hen-
sigtsmæssig forvaltning af eksterne forskningsmidler på hospitalerne. Rigsrevisionen vil
således følge op på, hvordan regionerne sikrer dette. Fx kan regionen selv og/eller den eks-
terne revisor gennemgå stikprøver. Rigsrevisionen vil også fortsat følge, hvilke initiativer re-
gionerne vil iværksætte for at sikre, at nye og gamle forskningsmidler ikke blandes sammen,
og at projekter ikke henstår inaktive over flere år.
Fastsættelse af overhead
12. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalerne ikke i tilstrækkelig grad adskiller omkost-
ningerne til forskning fra omkostningerne til den almindelige drift. Regionerne og hospita-
lerne har således ikke sikkerhed for, at relevante direkte og indirekte omkostninger bliver
dækket. Derfor er der risiko for, at hospitalerne uretmæssigt finansierer forskning for pri-
vate virksomheder med skatteborgerfinansierede driftsbevillinger.
13. Rigsrevisionen anbefalede, at regionerne, Social- og Indenrigsministeriet og Sundheds-
og Ældreministeriet sammen afklarer, hvordan det sikres, at hospitalerne opkræver et over-
head, der er dækkende, i de forskningsprojekter, hvor det er relevant.
14. Social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren oplyser, at de er
enige i dette behov, og at ministerierne i fællesskab har taget kontakt til Danske Regioner
med henblik på dialog om en løsning.
Region Hovedstaden og Region Syddanmark oplyser hver især, at der i regionen vil være
en kortlægning af overhead på forskningsmidlerne. Region Midtjylland oplyser, at det ikke
altid er muligt at adskille forskning og drift. Ved oprettelse af forskningsprojekter foretages
et skøn af forbruget af resurser fra andre afdelinger, og der afregnes for disse. Region Midt-
jylland oplyser, at regionen ikke betragter det som en risiko, at hospitalerne uretmæssigt
finansierer forskning for private virksomheder med skatteborgerfinansierede midler, da re-
gionen ser det som en del af sin kerneopgave at udføre relevant forskning.
15. Det er fortsat Rigsrevisionens opfattelse, at hospitalerne, jf. bekendtgørelse om regions-
rådets levering af sygehusydelser mv. til og samarbejde med offentlige myndigheder og
private virksomheder, i forbindelse med fx lægemiddelafprøvninger skal opkræve en beta-
ling, der svarer til alle direkte og indirekte omkostninger.
16. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har kontaktet Danske Regio-
ner for at sikre, at overhead opkræves korrekt. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministerier-
nes og Danske Regioners arbejde med at få fastlagt en løsning for opkrævning af overhead.
Statsforvaltningens tilsyn
17. Statsrevisorerne bemærkede, at Statsforvaltningen har udført et for passivt tilsyn med
forvaltningen af forskningsmidlerne – selv i de tilfælde, hvor regionernes revisorer gentag-
ne gange har påpeget problemer med regionernes regnskabsforvaltning og forvaltning af
forskningsmidler.
18. Social- og indenrigsministeren har oplyst, at Statsforvaltningen ikke er underlagt Social-
og Indenrigsministeriets instruktioner i udøvelsen af sit tilsyn.
19. Statsforvaltningen oplyser, at Statsforvaltningen i udøvelsen af tilsynet med regionerne
vil have øget fokus på at afklare, om problematiske forhold, som den regionale revision be-
mærker, kan være lovstridige, selv om de ikke specifikt er beskrevet sådan fra revisionen.
Statsrevisorerne beretning SB7/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. august 2015
1542646_0006.png
5
Dette gælder særligt ved forhold, som gentages over flere år, og hvor regionsrådets foran-
staltninger ikke har vist sig at være tilstrækkelige.
Statsforvaltningen oplyser videre, at Statsforvaltningen vil tage initiativ til at drøfte beretnin-
gens konklusioner med FSR – danske revisorer for at få en styrket fælles forståelse af de
særlige forhold, der gør sig gældende for den kommunale og regionale revision, med hen-
blik på at løfte tilsynsopgaven på bedste vis.
Endelig oplyser Statsforvaltningen, at Statsforvaltningen vil styrke de interne retningslinjer
for tilsynet med regionernes regnskabsaflæggelse ved en revision af Statsforvaltningens
interne vejledning.
20. Rigsrevisionen finder, at Social- og Indenrigsministeriets og Statsforvaltningens initiati-
ver er tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Retningslinjer for styringen af forskningsprojekter
21. Det fremgik af beretningen, at regionernes retningslinjer ikke var tilstrækkeligt konkrete
i forhold til, hvordan og hvornår afdelingsledelsen skal inddrages i forbindelse med etable-
ring af nye forskningsprojekter. Retningslinjerne var desuden ikke tilstrækkeligt konkrete i
forhold til, hvad der kan finansieres af forskningsmidler.
22. Regionerne oplyser, at kritikken har givet anledning til at sætte fokus på retningslinjerne.
Regionerne har derfor iværksat en målrettet kommunikation af regler og dokumentations-
krav til alle budgetansvarlige, fx ved at afholde workshops og informationsmøder.
Regionerne oplyser, at regionerne eller regionernes eksterne revisorer har gennemgået og
præciseret de eksisterende retningslinjer, så de fx er mere konkrete i forhold til regler for
anvendelse af midler, løbende opfølgning og afslutning af projekter og krav til brug af ind-
købssystem.
Region Midtjylland oplyser, at forskere som noget nyt ved opstart af nye projekter skal skri-
ve under på, at de kender reglerne for forvaltning af forskningsmidler og har til hensigt at
følge dem.
23. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne har øget fokus på at sikre, at
retningslinjerne er tilstrækkeligt konkrete, og at der er kendskab til disse. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm