Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 5 4
Offentligt
1796453_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
SKATs systemmodernisering
Oktober 2017
Statsrevisorerne beretning SB5/2014 - Bilag 4: Rigrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2017
1796453_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om SKATs systemmodernisering (beretning nr. 5/2014)
3. oktober 2017
1111/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om SKATs systemmodernisering, som
blev indledt med en beretning i 2015. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevi-
sorerne af 26. juni 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen konstaterer, at det ikke lykkedes SKAT at få løst problemerne med
Et fælles Inddrivelsessystem (EFI). Som konsekvens heraf besluttede SKAT pr. 8.
september 2015 at suspendere den automatiske inddrivelse af gæld via EFI og på-
begynde en gradvis nedlukning af it-systemet. EFI som projekt er herefter opgivet.
På den baggrund har SKAT siden september 2015 gennemført inddrivelsen af gæld
manuelt, understøttet af udvalgte dele af EFI. Skatteministeriet arbejder på at ud-
vikle et nyt inddrivelsessystem.
Skatteministeriet afgav den 1. december 2015 en samlet afsluttende orientering til
Finansudvalget om udviklingen i it-projekterne i SKATs systemmoderniserings fase
1. SKAT har ultimo 2016 vurderet målopfyldelsen på 3 af de 5 gennemførte projek-
ter. SKAT har ikke kunnet opgøre målopfyldelsen for de 2 projekter: integrationsplat-
formen ENS, fordi projektet ikke indeholder effekter, der i sig selv kan måles på, og
TastSelv Erhverv, bl.a. fordi der ikke var fastsat baselines at måle ud fra.
Idet SKATs systemmodernisering nu er afsluttet for 5 af de i alt 6 projekter, og for
EFIs del aldrig blev gennemført, vurderer Rigsrevisionen, at sagen bør afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge SKATs inddrivelse af restancer og rapportere herom i
den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2014 - Bilag 4: Rigrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2017
1796453_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2015 en beretning om SKATs systemmodernisering. Be-
retningen handlede om SKATs systemmodernisering, som blev igangsat i 2004. System-
moderniseringen indeholdt i alt 6 projekter, hvoraf de 3 førstnævnte projekter herunder blev
gennemført som led i systemmoderniseringens fase 1, og de resterende 3 skulle gennem-
føres som led i fase 2:
integrationsplatformen ENS
TastSelv Erhverv
Erhvervsligning
Digitalt Motor Register (DMR)
Skattekontoen
Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI).
Rigsrevisionen undersøgte SKATs styring af de 6 projekter. Formålet var derudover at vur-
dere systemmoderniseringens målopfyldelse og den organisatoriske implementering af EFI,
som var det økonomisk mest væsentlige projekt og det projekt, der var mest forsinket.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt SKATs mangelfulde
styring af systemmoderniseringen og SKATs opgørelse af projekternes målopfyldelse.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets initiativer i forhold til det videre
forløb med EFI.
2. Skatteministeriets initiativer i forhold til det sam-
lede afsluttende aktstykke for hele fase 1 og den
endelige opgørelse for Skattekontoen – primært
med fokus på målopfyldelsen for de 3 resterende
afsluttede projekter (Skattekontoen, ENS og Tast-
Selv Erhverv).
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 26. juni 2015 fulgt
området gennem brevveksling og indhentning af dokumentation.
Det videre forløb med EFI
8. Statsrevisorerne kritiserede SKATs mangelfulde styring af systemmoderniseringen.
9. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse, at han var enig i Statsrevisorernes og Rigs-
revisionens kritik af, at SKATs systemmodernisering var blevet væsentligt forsinket og væ-
sentligt dyrere end oprindeligt forventet. Ministeren oplyste endvidere, at det ikke var til-
fredsstillende, at tidsplanerne og budgetterne for de 6 it-projekter var overskredet så me-
get, som det var tilfældet. Endelig oplyste ministeren, at 5 af de 6 it-projekter nu var i drift.
Det sidste projekt var EFI, som endnu ikke var i fuld drift.
Statsrevisorerne beretning SB5/2014 - Bilag 4: Rigrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2017
1796453_0004.png
3
10. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Skatteministeriet iværksatte flere analyser, der
pegede på, at problemerne var så alvorlige, at SKAT besluttede at suspendere den auto-
matiske inddrivelse af gæld via EFI pr. 8. september 2015. Herefter blev projektet EFI op-
givet, og systemet har siden været under nedlukning.
11. Skatteministeriet har oplyst, at departementet varetager it-udviklingen af et nyt inddri-
velsessystem. SKAT har siden september 2015 gennemført inddrivelsen af gæld manuelt,
understøttet af udvalgte dele af EFI. Den manuelle inddrivelsesmetode har medført en ræk-
ke justeringer i forhold til driften før september 2015, herunder ændringer af en række or-
ganisatoriske forhold som fx nye forretningsgange, vejledninger, brugeruddannelse, kvali-
tets- og produktionsstyring, kommunikation, bemanding, organisering og risikoberedskab.
Ministeriet har oplyst, at inddrivelsen efter september 2015 udelukkende foregår på den
del af restancerne, som ikke er forældede. Vurderingen af, om en restance er forældet el-
ler fortsat gældende, foretager SKAT enten manuelt eller via et maskinelt filter, som løben-
de udvikles, bl.a. med bistand fra Kammeradvokaten. Bemandingen af SKAT Inddrivelse
er forøget siden 2015. SKAT har således oplyst, at SKAT ultimo maj 2017 havde allokeret
1.027 medarbejdere til inddrivelsesopgaven.
12. Rigsrevisionen konstaterer, at det ikke lykkedes SKAT at få løst problemerne med EFI,
og at EFI er under nedlukning. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan
afsluttes. Rigsrevisionen vil fortsat følge SKATs inddrivelse af restancer og rapportere lø-
bende herom i den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet.
Afsluttende aktstykke for fase 1 og endelig opgørelse for Skattekontoen
13. Statsrevisorerne bemærkede, at SKAT kun havde opgjort målopfyldelsen for 2 af de 5
idriftsatte projekter (Erhvervsligning og DMR), og at kun det ene projekt havde opfyldt de
mål, der var sat for projektet (DMR). SKAT havde ikke opgjort målopfyldelsen for projekter-
ne ENS, TastSelv Erhverv og Skattekontoen.
14. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse, at det ikke var tilfredsstillende, at tidsplaner-
ne og budgetterne for de 6 it-projekter var overskredet så meget, som det var tilfældet. En-
delig oplyste ministeren, at Skatteministeriet senest i august 2015 ville udarbejde et samlet
afsluttende aktstykke for hele fase 1 (vedrører projekterne ENS, TastSelv Erhverv og Er-
hvervsligning), og at der senest i september 2015 ville blive udarbejdet en endelig opgø-
relse for Skattekontoen.
Samlet afsluttende aktstykke for fase 1
15. Skatteministeriet afgav den 1. december 2015 en samlet afsluttende orientering til Fi-
nansudvalget om udviklingen i it-projekterne i SKATs systemmoderniserings fase 1. Akt-
stykket blev tiltrådt af Finansudvalget den 10. december 2015. Det fremgår af aktstykket,
at udviklingen af projekter i fase 1 blev påbegyndt i 2004 og afsluttet i 2014. Finansudval-
get har tiltrådt 3 aktstykker vedrørende systemmoderniseringens fase 1. Det første var Akt
157 af 2. juni 2004 om udviklingen af SKATs systemmoderniserings fase 1, hvor Skattemi-
nisteriet fik bevilliget 130,7 mio. kr. (2004-priser) til udvikling af systemmoderniseringen.
I 2005 viste det sig, at bevillingen ikke var tilstrækkelig, og med Akt 211 af 1. september
2005 fik Skatteministeriet bevilliget yderligere 33 mio. kr. (2005-priser) til gennemførelse af
systemmoderniseringen.
I 2006 tiltrådte Finansudvalget med Akt 118 af 6. april 2006 den tredje og sidste bevilling
på yderligere 91 mio. kr. (2006-priser).
16. Det fremgår af det afsluttende aktstykke fra december 2015, at der har været benyttet
forskellig konteringspraksis i udviklingsperioden. Som konsekvens heraf er det ikke muligt
at udspecificere de samlede udviklingsudgifter på underkategorier. Derudover betyder den
forskellige konteringspraksis, at det ikke er muligt at udspecificere udgifterne til drift.
Statsrevisorerne beretning SB5/2014 - Bilag 4: Rigrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2017
1796453_0005.png
4
Målopfyldelse for ENS, TastSelv Erhverv og Skattekontoen
17. Rigsrevisionen bad i august 2016 SKAT oplyse om resultatet af SKATs opgørelse af
målopfyldelsen for projekterne ENS, TastSelv Erhverv og Skattekontoen. SKAT oplyste ul-
timo 2016 følgende:
SKAT har ikke kunnet opgøre målopfyldelsen for projektet ENS, da projektet ikke hav-
de effekter i sig selv. Projektet skulle skabe en moderniseret platform og derigennem
nedbringe de teknologiske risici med SKATs erhvervsrettede it-systemer. Projektet skul-
le dermed på sigt reducere de årlige drifts- og udviklingsomkostninger.
SKAT har ikke kunnet opgøre målopfyldelsen for projektet TastSelv Erhverv. SKAT har
oplyst, at det skyldes, at de ikke havde fastsat baselines ved de forskellige gevinstom-
råder. Derudover er mange af de medarbejdere, der arbejdede på projektet, ikke længe-
re ansat i SKAT, hvilket har vanskeliggjort fremsøgning af viden og dokumentation om
projektets gevinstrealiseringer. SKAT oplyser dog, at der er ganske stærke indikationer
på, at gevinstrealiseringerne er opnået, bl.a. en høj tilslutningsgrad til flere af gevinst-
områderne og en reduktion af resurseforbruget i SKAT.
SKAT har opgjort målopfyldelsen for projektet Skattekontoen, hvor der var forudsat en
besparelse på 48 årsværk. SKATs opgørelse pr. 31. december 2015 viser, at 20 af de
48 årsværk ikke er realiseret, og at den fulde gevinst dermed ikke er opnået.
18. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Skatteministeriet har afgivet en afsluttende orien-
tering til Finansudvalget om udviklingen i it-projekterne i SKATs systemmoderniserings fa-
se 1. Derudover konstaterer Rigsrevisionen, at SKAT ikke har kunnet opgøre målopfyldel-
sen for projekterne ENS og TastSelv Erhverv, og at SKAT har opgjort målopfyldelsen for
projektet Skattekontoren. Dermed vurderer Rigsrevisionen, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Lone Strøm