Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
SB 21 7
Offentligt
1558864_0001.png
TIç
’ST
Statsrevi sorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden
8
1061 København K
T72 20 50 01
B [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2014 om ansøg
ningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds
20OKT. 2015
Statsrevisorerne har ved brev af 27. august 2015 fremsendt beretning nr. 2 1/2014
om ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds. Der anmodes i brevet om en
redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anled
ning til.
Rigsrevisionens undersøgelse har omfattet 18 ministerier. Som det fremgår af be
retningen har Rigsrevisionen konkluderet, at det ikke er tilfredsstillende, at grund
laget for afgrænsningen af ansøgningspuljer i ministerierne i mange tilfælde ikke
kan dokumenteres. På den måde kan det ikke godtgøres, at tilskudsyder har sikret,
at de bedst kvalificerede ansøgere har mulighed for at søge. Rigsrevisionen finder
det endvidere ikke tilfredsstillende, at 1/5 af samtlige ansøgningspuljer ikke annon
ceres, hvorved der er risiko for, at alle potentielle ansøgere ikke bliver bekendte
med relevante puljer. Rigsrevisionen bemærker også, at en række puljer i ministe
rierne udmØntes på baggrund af uopfordrede ansøgninger. Rigsrevisionen finder
denne praksis “uheldig”, idet der mangler gennemsigtighed om puljernes eksistens.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at det i mange tilfælde er tvivlsomt,
om ministerierne lever op til principperne for god tilskudsforvaltning, når ansøg
ningspuljerne afgrænses administrativt. Der er således risiko for, at tilskudsyders
beslutning om, hvem der kan ansøge, hviler på et usagligt grundlag, ligesom der er
risiko for, at tilskudsyder ikke følger forvaitningsmæssige principper om, at alle
potentielle tilskudsmodtagere skal behandles ens.
Til Rigsrevisionens tre kritikpunkter vil jeg knytte følgende bemærkninger i for
hold til den konkrete puljeadrninistration i Beskæftigelsesministeriet:
Ministerierne
har i mange tilfælde
ikke dokumenteret, på hvilket
grundlag ansøg
ningskredsen er afgrænset
Rigsrevisionen har i sin redegørelse vurderet, at det i mange tilfælde er tvivlsomt,
om ministerierne efterlever principperne for god tilskudsforvaltning, og at det der
med er uklart, om tilskudsyder har sikret, at de bedst kvalificerede ansøgere har
mulighed for at søge om midler fra puljen.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 7: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 20. oktober 2015
1558864_0002.png
Rigsrevisionen understreger, at det ikke i sig selv er problematisk, at tilskudsyder
afgrænser en puljes ansøgerkreds, men at de grundlæggende forvaltningsretlige
grundprincipper om åbenhed, gennemsigtighed og saglighed skal være overholdt,
når ansøgningspuljer afgrænses.
På Beskæftigelsesministeriets område opereres der kun med afgrænsede puljer i de
tilfælde, hvor afgrænsningen eksplicit fremgår af Finansloven eller anden lovgiv
ning, eller hvor der i forbindelse med gennemførelse af forsøgsaktiviteter af hensyn
til effekten af puljemidlerne er sket en afgrænsning af ansøgerkredsen i puljens de
signfase. Et eksempel på en sådan afgrænsning, er et forsøg gennemført i 2014 og
2015 med en helhedsindsats for udsatte familier. Det var en forudsætning for for
søgets gennemførelse, at der i de deltagende kommuner var et vist antal familier i
målgruppen. Det var derfor nødvendigt at afgrænse de mindste kommuner fra del
tagelse.
I Beskæftigelsesministeriet er vi meget opmærksomme på, at det i de tilfælde, hvor
det er nødvendigt at foretage en afgrænsning af deltagerkredsen sikres, at de for
valtningsretlige grundprincipper om åbenhed, gennemsigtighed og saglighed er
overholdt.
Godt
1/5
afansøgningspuljerne er ikke
annonceret,
så ikke alle potentielle ansøge
re er gjort bekendt med, at man kan søge tilskud
fra
puljen
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at tilskudsyderne ikke har annonceret til
strækkeligt og at alle potentielle ansøgere ikke er gjort bekendt med, at man kan
søge om tilskud fra puljen. Der er dermed en risiko for, at kvalificerede tilskuds
modtagere ikke kommer i betragtning til at modtage midler fra puljen.
På Beskæftigelsesministeriets område administreres langt størstedelen af ansøg
ningspuljer af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), og puljerne
annonceres på styrelsens hjemmeside. Det er tilstræbt at lave en ensartet opbygning
af annoncerne, således at potentielle ansøgere hurtigt kan danne sig et overblik
over puljernes formål, målgruppe, Økonomiske ramme, tilskudsberettigede udgif
ter, vurderingskriterier, ansøgningsfrister mv.
Jeg kan oplyse, at det er et mål, at annonceringen af puljer er så præcis, informativ
og lettilgængelig som muligt.
Rigsrevisionen har ligeledes undersøgt, om der er annonceret en ansøgningsfrist,
og om fristen i givet fald er tilstrækkelig til, at ansøger kan blive bekendt med pul
jen og nå at udarbejde en ansøgning. I den forbindelse fremhæver Rigsrevisionen
en af Beskæftigelsesministeriets puljer som et eksempel på en pulje, der blev an
nonceret kort tid inden ansøgningsfristens udløb. Puljen “Helhedsorienteret hjælp
til aktivitetsparate”
(
17.46.67.80 på Finansloven for 2014) er afsat som led i im
plementering af kontanthjælpsreformen. Potentielle ansøgere til puljen er kommu
ner, der har mulighed for at søge midler til projekter, der f.eks. indebærer forsøg
med kortvarige ansættelser til kontanthjælpsmodtagere og mere lempelige fradrag
for arbejdsindtægter i ydelser.
Puljen blev annonceret på STAR’s hjemmeside den 12. november 2014, med an
søgningsfrist den 1. december 2014.
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 7: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 20. oktober 2015
1558864_0003.png
Jeg er enig i, at det er uhensigtsmæssigt, at den nævnte pulje blev udmeldt med så
kort en ansøgningsfrist. Normal praksis i Beskæftigelsesministeriet er, at ansøgere
skal have minimum i måned til at udarbejde ansøgningsmateriale.
Jeg kan i den forbindelse desuden oplyse, at Beskæftigelsesministeriet på baggrund
af de nye retningslinjer for private ansøgere til satspuljen har udarbejdet et udfoldet
koncept, som blandt andet indskærper kadencerne i annoncering af puljer og an
søgningsproces på tværs af koncernen.
Nogle ministerier har puljer, der kun fordeles på baggrund af uopfordrede ansøg
ninger
Statsrevisorerne kritiserer, at nogle ministerier har puljer, der alene fordeles på
baggrund af uopfordrede ansøgninger.
Jeg kan oplyse, at Beskæftigelsesministeriets praksis er den, at der ikke afsættes
puljemidler til imødekommelse af uopfordrede ansøgninger. Jeg tilslutter mig det
synspunkt, at puljemidler skal tilgå de bedst kvalificerede ansøgere og at dette
bedst sikres ved at skabe gennemsigtighed om tilskudskriterier og vilkår gennem
opslag, således at flest mulige potentielle ansøgere får kendskab til puljemidlerne.
Eksemplar af nærværende redegørelse fremsendes samtidig til Rigsrevisionen.
M
enlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3