Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
SB 21 19
Offentligt
1574366_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om ansøgningspuljer
med en afgrænset ansøgerkreds
December
2015
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2014 om ansøgningspuljer med en afgrænset
ansøgerkreds
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 18. september 2015
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 29. september 2015
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 12. oktober 2015
Forsvarsministerens redegørelse af 12. oktober 2015
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 20. oktober 2015
Justitsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
Udenrigsministerens redegørelse af 23. oktober 2015
Ministeren for børn, undervisning og ligestillings redegørelse af 26. oktober 2015
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 26. oktober 2015
Finansministerens redegørelse af 26. oktober 2015
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 27. oktober 2015
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 27. oktober 2015
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 27. oktober 2015
Udlændinge-, integrations- og boligministerens redegørelse af 27. oktober 2015
Kulturministerens redegørelse af 28. oktober 2015
Kirkeministerens redegørelse af 2. november 2015
Ministeren for nordisk samarbejdes redegørelse af 5. november 2015
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene vil iværksætte som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
1. december 2015
RN 304/15
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Alle ministrene tager Statsrevisorenes bemærkninger og beretningens konklusioner
til efterretning. Rigsrevisionen vil følge sagen i den løbende revision af ministeriernes
tilskudsforvaltning. Rigsrevisionen vurderer, at sagen for alle ministerier, undtagen
Finansministeriet, kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Ministerierne vil være opmærksomme på god tilskudsforvaltning, når de eventuelt
afgrænser ansøgningspuljer.
Enkelte ministerier har tilpasset praksis for de puljer, der indgik i Rigsrevisionens
undersøgelse.
Flere ministerier vil opdatere deres instrukser for at sikre en bedre praksis for af-
grænsede puljer.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0003.png
2
2 ministerier vil så vidt muligt allerede foretage eventuelle afgrænsninger i forbin-
delse med etablering af puljens hjemmel på finansloven eller i en tilskudslov.
Ministerierne er generelt enige i vigtigheden af at annoncere ansøgningspuljerne
og at undlade at fordele midler på baggrund af uopfordrede ansøgninger.
Finansministeriet vil opdatere ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning” med henblik
på at understøtte ministerierne i at efterleve gældende regler og principper for god til-
skudsforvaltning og de forvaltningsmæssige principper, når ministerierne afgrænser
en ansøgningspuljes ansøgerkreds.
Finansministeriet vil igangsætte en analyse af, om der kan skabes et samlet overblik
over statens ansøgningspuljer, herunder se på såvel tekniske som organisatoriske
aspekter i forhold til etablering og drift af en eventuel fællesstatslig puljeportal, med
udgangspunkt i allerede eksisterende erfaringer.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af Finansministeriets arbejde med at opdatere ”Vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning” i forhold til dokumentation af grundlaget for afgrænsninger,
overvejelser i forbindelse med beslutning om afgrænsninger, behovet for etable-
ring af materiel hjemmel, tildeling af midler på baggrund af uopfordrede ansøgnin-
ger og annoncering af ansøgningspuljer
resultatet af Finansministeriets analyse af, om der kan skabes overblik over sta-
tens ansøgningspuljer og de konkrete initiativer, der følger heraf.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2015 en beretning om ansøgningspuljer med en afgræn-
set ansøgerkreds. Beretningen handlede om tilskudsyderes beslutninger om, hvilke ansø-
gere der skal have mulighed for at søge om tilskudsmidler fra statens ansøgningspuljer.
Formålet var at vurdere, om ministerierne lever op til god tilskudsforvaltning, når de afgræn-
ser, hvem der kan søge om midler fra en ansøgningspulje.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at det er utilfredsstillende,
at det i mange tilfælde er tvivlsomt, om ministerierne lever op til principperne for god tilskuds-
forvaltning, når ansøgningspuljerne afgrænses administrativt. Der er således risiko for, at
tilskudsyders beslutning om, hvem der kan ansøge, hviler på et usagligt grundlag, ligesom
der er risiko for, at tilskudsyder ikke følger de forvaltningsmæssige principper om, at alle po-
tentielle tilskudsmodtagere skal behandles ens.
Det fremgik også af beretningen, at godt 1/5 af ansøgningspuljerne ikke blev annonceret af
tilskudsyderne. Ligeledes havde nogle ministerier puljer, der udelukkende blev fordelt på
baggrund af uopfordrede ansøgninger. For at øge gennemsigtigheden på området og styr-
ke forvaltningen anbefalede Rigsrevisionen, at Finansministeriet i ”Vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning” præciserer, at tilskudsydere skal efterleve de forvaltningsmæssige prin-
cipper, når de afgrænser en puljes ansøgerkreds, og at Finansministeriet tager initiativ til
en mere ensartet begrebsanvendelse på tilskudsområdet og et samlet overblik over statens
ansøgningspuljer, fx ved at etablere en fællesstatslig puljeportal.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0004.png
3
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Efterlevelse af principperne for god tilskudsforvaltning, når puljer afgrænses
5. Statsrevisorerne bemærkede, at det i mange tilfælde er tvivlsomt, om ministerierne lever
op til principperne for god tilskudsforvaltning, når ansøgningspuljerne afgrænses administra-
tivt. Der er således risiko for, at tilskudsyders beslutning om, hvem der kan ansøge, hviler
på et usagligt grundlag. Statsrevisorerne baserede kritikken på, at ministerierne i mange til-
fælde ikke har dokumenteret, på hvilket grundlag ansøgerkredsen er afgrænset.
6. Finansministeren oplyser, at han er enig med Statsrevisorerne i, at fordelingen af tilskuds-
puljer skal ske under iagttagelse af god tilskudsforvaltning, og at en eventuel afgrænsning
af ansøgerkredsen skal ske på et sagligt og veldokumenteret grundlag.
Finansministeren oplyser videre, at han overordnet er enig i, at afgrænsningen af ansøger-
kredsen stiller særlige krav til, at tilskudsyder dokumenterer de overvejelser, der ligger bag
afgrænsningen, herunder også at tilskudsyder sikrer overholdelse af de forvaltningsretlige
grundprincipper. Ministeriet vil gennemgå ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning” og ind-
arbejde anbefalinger til, hvordan tilskudsyder kan dokumentere og vurdere hensigtsmæssig-
heden af at foretage en afgrænsning af ansøgerkredsen. Ministeriet vil ligeledes overveje,
hvordan det kan indarbejdes i vejledningen, at tilskudsyder skal være opmærksom på, at
der er en risiko for, at alle potentielle ansøgere ikke bliver behandlet ens, hvis ikke tilskuds-
yder har etableret et overblik over ansøgerkredsen inden afgrænsning. Endelig vil ministe-
riet i forbindelse med opdateringen af vejledningen overveje, om det kan tydeliggøres, hvor-
når en ansøgningspulje har en sådan karakter, at det vil være hensigtsmæssigt, at admini-
strationsgrundlaget fastlægges gennem en materiel hjemmel.
7. Uddannelses- og forskningsministeren noterer sig beretningen, og da ministeriet ikke har
puljer i undersøgelsen, der er genstand for bemærkninger eller kritik, har ministeren ingen
yderligere bemærkninger.
Kirkeministeren oplyser, at han ikke har bemærkninger til beretningens indhold og konklu-
sioner eller til Statsrevisorernes bemærkninger.
Ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at han ikke varetager administration af ansøg-
ningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds.
Transport- og bygningsministeren tager Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning og
vil tilse, at der er fokus på god tilskudsforvaltning, herunder i tilfælde af, at der foretages ad-
ministrative afgrænsninger af ansøgningspuljer.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at ministeriet er meget opmærksom på, at det i de tilfæl-
de, hvor det er nødvendigt at foretage en afgrænsning af ansøgerkredsen, sikres, at de for-
valtningsretlige grundprincipper om åbenhed, gennemsigtighed og saglighed er overholdt.
Justitsministeren oplyser, at han generelt er opmærksom på, at ministeriet skal efterleve prin-
cipperne for god tilskudsforvaltning, herunder særligt have fokus på dokumentationen. Mi-
nisteren oplyser endvidere, at den ene pulje med en afgrænset ansøgerkreds, som blev for-
valtet af ministeriet, er ressortoverført til Udlændinge, Integrations- og Boligministeriet som
følge af kongelige resolution af 28. juni 2015.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren oplyser, at hun noterer sig Statsrevisorernes
og Rigsrevisionens bemærkninger. Ministeren oplyser videre, at ministeriet blev oprettet den
28. juni 2015 og har overtaget puljer fra andre ministerområder. Ministeren vil have fokus på
at sikre, at ministeriet lever op til principperne for god tilskudsforvaltning, og at alle beslutnin-
ger vedrørende puljeadministration hviler på et sagligt grundlag.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0005.png
4
Udenrigsministeren oplyser, at han lægger stor vægt på, at principperne for tilskudsforvalt-
ning efterleves. Ministeren har noteret sig vigtigheden af at sikre, at grundlaget for en af-
grænsning er dokumenteret, herunder at der er skabt overblik over den potentielle ansøger-
kreds inden afgrænsningen, og at formålet med og de saglige kriterier for en afgrænsning
er dokumenteret. Det er et væsentligt aspekt, som vil indgå i det løbende arbejde med at
styrke forvaltningen af ansøgningspuljer på ministeriets område.
8. Social- og indenrigsministeren oplyser, at der er iværksat en række udviklingstiltag for til-
skudsforvaltningen på det sociale område, herunder ændrede procedurer og øget åbenhed
i forvaltningen, for at sikre en korrekt og gennemsigtig tilskudsforvaltning. Beretningens kon-
klusioner vedrørende afgrænsning af ansøgerkredsen giver konkret anledning til foranstalt-
ninger for at sikre, at præcisering af ansøgerkredsen fremover er veldokumenteret, herun-
der formål, saglige kriterier, og hvilke potentielle ansøgere der afskæres fra at søge om til-
skud.
Kulturministeren oplyser, at han tager Statsrevisorernes vurdering til efterretning. Ministeren
oplyser videre, at der er taget initiativ til, at Kulturstyrelsen, Det Danske Filminstitut og andre
tilskudsydere på ministerområdet gennemgår eksisterende procedurer for ansøgningspuljer
for at sikre, at de fremadrettet efterlever principperne om god tilskudsforvaltning. Temaet
vil endvidere fremadrettet indgå i ministeriets løbende tilsyn på området.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling oplyser, at ministeriet vil indarbejde et krav
om dokumentation i forbindelse med en eventuel administrativ afgrænsning af ansøgerkred-
sen som led i ministeriets tilskudsforvaltning. Ministeren oplyser, at ministeriets puljeinstruks
fra februar 2015 vil blive opdateret i henhold til en præcisering af praksis og dokumentation
for en eventuel afgrænsning af ansøgerkredsen. Derudover vil ministeriet fremadrettet væ-
re særlig opmærksom på muligheden for, at en eventuel afgrænsning af ansøgerkredsen
gennemføres i forbindelse med etableringen af hjemlen for puljen på finansloven eller i en
tilskudslov og således ikke som en del af den senere administrationsproces.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at hun er enig med Statsrevisorernes i den fremfør-
te kritik. Ministeriet har påbegyndt en gennemgang af ministeriets tilskudsadministrative vej-
ledning for at sikre, at vejledningen tager hånd om de problemer, der er belyst i beretningen,
så ministeriet efterlever de grundlæggende forvaltningsretlige principper. Gennemgangen
omfatter også udarbejdelse af retningslinjer, der kan bidrage til at sikre en mere ensartet be-
handling af alle potentielle ansøgere og gennemsigtighed i forhold til de beslutninger, som
tilskudsyder har truffet i forbindelse med en eventuel afgrænsning af en puljes ansøgerkreds.
I det omfang det er muligt, vil ministeriet bestræbe sig på, at en eventuel afgrænsning af
ansøgerkredsen finder sted i forbindelse med etableringen af hjemlen for puljen på finans-
loven.
9. Miljø- og fødevareministeren oplyser, at administrationen af tilskudsordninger er et om-
råde, som ministeriet har stort fokus på. Ministeren oplyser videre, at ministeriet har foreta-
get en nærmere vurdering af, om de 30 puljer, der falder ind under Rigsrevisionens defini-
tion af en ansøgningspulje med en afgrænset ansøgerkreds, er administreret på hensigts-
mæssig vis. Ministeren oplyser, at gennemgangen i de 3 styrelser under ressortområdet
har vist, at der er hjemmel til at foretage afgrænsningerne, og at de fleste af puljerne udmøn-
tes og konkretiseres via bekendtgørelser.
Energi-, forsynings- og klimaministeren oplyser, at ministeriet fortsat vil have fokus på ikke
at afgrænse ansøgningspuljer. Ministeriet vil sørge for, at den ene pulje, hvor ministeriet
hidtil har vurderet, at kun 2 aktører havde det nødvendige faglige niveau til at udføre arbej-
det, vil blive omfattet af et EU-udbud.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0006.png
5
Erhvervs- og vækstministeren oplyser, at han har noteret sig, at Markedsmodningsfonden
er kategoriseret som en afgrænset pulje. Ministeren finder, at denne afgrænsning er hen-
sigtsmæssig, og har på baggrund af Rigsrevisionens gennerelle konklusioner beskrevet af-
grænsningsgrundlaget i Markedsmodningsfondens administrationsgrundlag.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministrene tager Statsrevisorenes bemærk-
ninger og beretningens konklusioner til efterretning og vil have fokus på, at deres respektive
ministerier efterlever principperne for god tilskudsforvaltning ved en eventuel administrativ
afgrænsning af en ansøgningspulje. 2 ministerier har taget initiativ til at tilpasse forhold ved-
rørende en pulje, der indgik i Rigsrevisionens undersøgelse, hvilket Rigsrevisionen finder
tilfredsstillende.
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at flere ministerier vil revidere deres pul-
jeinstrukser, så eventuelle afgrænsninger af ansøgningspuljer i ministerierne foregår i hen-
hold til de forvaltningsmæssige principper og principperne for god tilskudsforvaltning. 2 mini-
sterier vil have fokus på at foretage afgrænsningerne i forbindelse med etablering af puljens
hjemmel på finansloven eller i en tilskudslov. Dette finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Rigsrevisionen konstaterer, at nogle ministerier som følge af kongelige resolution af 28. juni
2015 har afgivet eller modtaget ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds. Det frem-
går af beretningen, at det er centralt, at ministerierne er opmærksomme på, at de dermed
kan komme til at overtage puljer, hvor det saglige grundlag for en eventuel afgrænsning af
ansøgerkredsen ikke i tilstrækkeligt omfang er dokumenteret. Rigsrevisionen bemærker end-
videre, at ministerierne også bør sikre, at dokumentation for grundlaget for afgrænsningen
af en ansøgningspulje er til stede, når afgrænsningen udmøntes via bekendtgørelser. Rigs-
revisionen vil følge ministeriernes arbejde med at opdatere instrukser og deres praksis i for-
hold til administrativt at afgrænse puljer i den løbende revision af ministeriernes tilskudsfor-
valtning.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil gennemgå og revidere ”Vej-
ledning om effektiv tilskudsforvaltning” for i højere grad at understøtte ministerierne i at ef-
terleve god tilskudsforvaltning, når ministerierne afgrænser en ansøgningspulje administra-
tivt. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets arbejde med at revidere vejledningen. Rigs-
revisionen vurderer, at denne del af sagen for så vidt angår de øvrige ministerier kan afslut-
tes.
Uopfordrede ansøgninger
11. Statsrevisorerne bemærkede, at der er risiko for, at tilskudsyder ikke følger de forvalt-
ningsmæssige principper om, at alle potentielle tilskudsmodtagere skal behandles ens, når
nogle ministerier har puljer, der kun fordeles på baggrund af uopfordrede ansøgninger.
12. Finansministeren oplyser, at han er enig i denne risiko. Ministeren vil overveje, om der
er behov for justering af ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning”.
13. Det fremgår generelt af ministrenes redegørelser, at ministrene tager Statsrevisorenes
bemærkninger til efterretning, herunder hvad angår fordeling af midler på baggrund af uop-
fordrede ansøgninger.
Beskæftigelsesministeren, ministeren for børn, undervisning og ligestilling, miljø- og føde-
vareministeren, social- og indenrigsministeren og sundheds- og ældreministeren har speci-
fikt oplyst, at deres ministerier ikke har puljer, der løbende fordeles på baggrund af uopfor-
drede ansøgninger.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0007.png
6
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministrene generelt set er enige i Statsrevi-
sorernes bemærkninger, og at de tager dem til efterretning. Rigsrevisionen finder det lige-
ledes tilfredsstillende, at Finansministeriet vil overveje, om der er behov for at justere ”Vej-
ledning om effektiv tilskudsforvaltning” på dette område. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Manglende annoncering
15. Statsrevisorerne bemærkede, at der er risiko for, at tilskudsyder ikke følger de forvalt-
ningsmæssige principper om, at alle potentielle tilskudsmodtagere skal behandles ens, når
tilskudsyderne ikke har annonceret godt 1/5 af ansøgningspuljerne. Alle potentielle ansøge-
re er dermed ikke gjort bekendt med, at man kan søge om tilskud fra puljen.
16. Finansministeren anerkender vigtigheden af annoncering for at sikre, at alle potentielle
tilskudsmodtagere bliver bekendt med tilskudsmuligheden. Dette forhold er allerede beskre-
vet i ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning”. Ministeriet vil overveje, om vejledningen
kan styrkes på dette punkt. Endvidere vil det indgå i overvejelserne om en fællesstatslig pul-
jeportal.
17. Forsvarsministeren oplyser, at der i sin tid blev etableret en hjemmel på finansloven til
at yde tilskud på i alt ca. 0,2 mio. kr. til foreninger mv. Hjemlen er etableret af praktiske og
administrative årsager, så ministeriet kan foretage mindre dispositioner uden principiel be-
tydning uden at skulle søge Finansministeriet om godkendelse hver gang. Ministeren har
taget til efterretning, at Rigsrevisionen anvender ordningen som eksempel i et afsnit vedrø-
rende ansøgningspuljer, der ikke annonceres. Ministeren oplyser, at der er iværksat et ar-
bejde med henblik på at præcisere den fremadrettede håndtering af hjemlen, ligesom ord-
ningen vil blive annonceret på relevante hjemmesider.
18. Beskæftigelsesministeren oplyser, at langt størstedelen af ministeriets ansøgningspuljer
administreres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, og at puljerne annonceres
på styrelsens hjemmeside. Ministeren er enig med Rigsrevisionen i, at det var uhensigts-
mæssigt, at puljen ”Helhedsorienteret hjælp til aktivitetsparate” blev annonceret med me-
get kort ansøgningsfrist. Normal praksis i ministeriet er, at ansøgere skal have min. 1 måned
til at udarbejde ansøgningsmateriale. Ministeriet har på baggrund af de nye retningslinjer
for private ansøgere til satspuljen udarbejdet et udfoldet koncept, som bl.a. indskærper ka-
dencerne i annoncering af puljer og ansøgningsproces på tværs af koncernen.
19. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling oplyser, at ministeriets udgangspunkt er,
at ansøgningspuljer skal annonceres på ministeriets hjemmeside, så alle potentielle ansø-
gere har mulighed for at søge om tilskud fra puljen. Ministeriet vil også fremadrettet sikre,
at alle ansøgningspuljer offentliggøres på ministeriets hjemmeside, så kravet om åbenhed
og gennemsigtighed efterleves. Ministeren oplyser, at ministeriets puljeinstruks fra februar
2015 vil blive opdateret i henhold til en entydig annonceringspraksis.
Social- og indenrigsministeren oplyser, at alle ansøgningspuljer på socialområdet er blevet
annonceret på tilskudsforvaltningens elektroniske ansøgningsportal siden 2014, hvilket også
vil ske fremadrettet. Ministeren vurderer, at der er en høj grad af gennemsigtighed og åben-
hed vedrørende annoncering af ansøgningspuljer under ressortområdet.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeriet fra 2015 opslår alle puljer for at skabe
størst mulig gennemsigtighed om ministeriets puljeforvaltning.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0008.png
7
Miljø- og fødevareministeren oplyser, at de 3 styrelser under ministerens ressort annoncerer
deres puljer på styrelsernes hjemmesider, og at Miljøstyrelsen er i gang med at etablere en
tilskudsportal, hvorigennem flere af styrelsens tilskudsordninger skal udmøntes på sigt.
Kulturministeren oplyser, at han finder kravet om annoncering væsentlig i forbindelse med
forvaltningen af tilskudsmidler. En betydelig del af ministeriets ansøgningspuljer forvaltes af
Kulturstyrelsen og annonceres via styrelsens puljeportal.
Udenrigsministeren oplyser, at han har noteret sig vigtigheden af, at puljer annonceres.
20. De øvrige ministre tager enten Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens vur-
deringer om annoncering af ansøgningspuljer til efterretning eller erklærer sig enige i dem.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministrene generelt set er enige i Statsrevi-
sorernes bemærkninger, og at de tager dem til efterretning. Rigsrevisionen finder det lige-
ledes tilfredsstillende, at Finansministeriet vil overveje, om ”Vejledning om effektiv tilskuds-
forvaltning” skal opdateres i forhold til annonceringsproblemet. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Ensartet begrebsanvendelse og overblik over statens ansøgningspuljer
22. Statsrevisorerne bemærkede, at de finder det relevant, at Finansministeriet overvejer,
hvordan der kan skabes et samlet overblik over statens tilskudspuljer, og hvordan regler og
praksis for god tilskudsforvaltning kan styrkes.
23. Det fremgik af beretningen, at området var præget af en manglende systematik og fæl-
les brug af begreber, der gjorde det vanskeligt at opgøre antallet af puljer. Det fremgik vi-
dere, at den generelt manglende gennemsigtighed gør det vanskeligt for Folketinget og of-
fentligheden at få indsigt i forvaltningen af de statslige ansøgningspuljer.
Rigsrevisionen anbefalede, at Finansministeriet opdaterer ”Vejledning om effektiv tilskuds-
forvaltning” og deri præciserer, at tilskudsyder skal efterleve de forvaltningsmæssige prin-
cipper, når en puljes ansøgerkreds bliver afgrænset. Rigsrevisionen anbefalede videre, at
Finansministeriet tager initiativ til at sikre en mere ensartet begrebsanvendelse på tilskuds-
området og et samlet overblik over statens ansøgningspuljer, fx ved at etablere en fælles-
statslig puljeportal i samarbejde med ministerierne.
24. Finansministeren oplyser, at han har noteret sig, at Statsrevisorerne finder det relevant,
at ministeriet overvejer, hvordan der kan skabes et samlet overblik over statens tilskudspul-
jer, og hvordan regler og praksis for god tilskudsforvaltning kan styrkes. Ministeriet vil igang-
sætte sådanne overvejelser, bl.a. med inddragelse af erfaringer fra eksisterende tilskuds-
portaler. Ministeriet har noteret sig Rigsrevisionens anbefaling om en fællesstatslig pulje-
portal og vil analysere denne problemstilling nærmere, bl.a. ved at inddrage erfaringer fra
de ministerier og styrelser, der allerede har etableret puljeportaler for deres egne tilskuds-
ordninger. I analysen vil indgå såvel tekniske som organisatoriske aspekter i forhold til eta-
blering og drift af en eventuel fællesstatslig puljeportal.
Endvidere vil Finansministeriet foretage en opdatering af ”Vejledning om effektiv tilskuds-
forvaltning” og samtidig overveje, om regler og praksis for god tilskudsforvaltning på andre
måder kan styrkes. Finansministeren oplyser, at ministeriet ikke ser et umiddelbart behov
for at kategorisere tilskudsordninger i fx finanslovens anmærkninger, men ministeriet vil ger-
ne i forbindelse med overvejelserne om at skabe et samlet overblik se på, om der samtidig
med fordel kan ske en systematisering og begrebsafklaring.
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 19: Rigsrevisionens notat af 1. december 2015
1574366_0009.png
8
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil opdatere ”Vejledning
om effektiv tilskudsforvaltning og i den forbindelse overveje, om regler og praksis for god
tilskudsforvaltning kan styrkes på andre måder.
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Finansministeriet vil igangsætte over-
vejelser om, hvorvidt der kan skabes et samlet overblik over statens ansøgningspuljer, og
at ministeriet vil inddrage erfaringer fra allerede eksisterende tilskudsportaler og inddrage
såvel tekniske og organisatoriske aspekter i forhold til etablering og drift af en eventuel fæl-
lesstatslig puljeportal i sin analyse. Endelig er det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil se
på, om der i denne forbindelse også med fordel kan ske en systematisering og begrebsaf-
klaring. Rigsrevisionen vil fortsat følge resultaterne af Finansministeriets analyse.
Lone Strøm