Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
SB 21 16
Offentligt
1561426_0001.png
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Den 27.oktober 2015
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 21/2014
Statsrevisorerne hermed minaugust 2015 fremsendt Statsrevisorernes beretning
Jeg fremsender har den 27. ministerredegørelse til beretningen. Redegørelsen
21/2014 om de overvejelser og med en afgrænsetsom beretningen har givet
omhandler ansøgningspuljer foranstaltninger, ansøgerkreds.
Fødevareministeriets område.
anledning til på Miljø- og Fødevareministeriets område.
Statsrevisorerne retter i beretningen en generel kritik af ministeriernes
afgrænsningsgrundlag, annonceringspraksis og endelig også af, at nogle
ministerier har puljer, der kun fordeles på baggrund af uopfordrede ansøgninger.
Rigsrevisionen anfører samtidig i rapporten, at
”Rigsrevisionen understreger,
at
det ikke i sig selv er problematisk, at tilskudsyder afgrænser en puljes
ansøgerkreds, fordi afgrænsningen bl.a. kan have til formål at sikre, at puljens
formål efterleves, så der derved kan opnås den størst mulige effekt af
tilskudsmidlerne. Det er en hyppigt og almindeligt forekommende
fremgangsmåde, at der i den materielle hjemmel gives bemyndigelse til, at en
minister kan fastsætte nærmere regler for puljerne herunder fastsætte eller
afgrænse en ansøgerkreds. Ministerierne skal dog efterleve de grundlæggende
forvaltningsretlige principper, når de afgrænser puljens ansøgerkreds. Det er
vigtigt, at der er åbenhed om beslutningen og om grundlaget for beslutningen.
Gennemsigtighed i forvaltningen er en forudsætning for, at Folketinget og
offentligheden kan være sikre på, at beslutningerne er truffet på et sagligt
grundlag. ”
Rigsrevisionen har som led i en tværgående kortlægning af puljestrukturen i en
stikprøve identificeret 30 puljer i Miljø- og Fødevareministeriet, der falder ind
under Rigsrevisionens definition af en ansøgningspulje med afgrænset
ansøgerkreds. Miljø- og Fødevareministeriet har i forlængelse heraf foretaget en
nærmere vurdering af, hvorvidt de 30 puljer administreres på hensigtsmæssig vis.
Nedenfor gennemgås den konkrete administration opdelt på de tre styrelser, som
administrerer de respektive puljer.
NaturErhvervstyrelsen
NaturErhvervstyrelsen administrerer 24 puljer, som i Rigsrevisionens stikprøve
falder ind under Rigsrevisionens definition af afgrænsede puljer.
Reglerne for, hvem der kan få andel i disse puljer, er beskrevet i
Landdistriktsprogrammet, som er godkendt af EU-Kommissionen. Programmet og
senere ændringer er præsenteret for Det rådgivende udvalg for
Landdistriktsprogrammet, der består af repræsentanter for både ministerier,
erhverv og øvrige interessenter. Der gælder tilsvarende for
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. +45 38 142 142
Fax +45 33 145 042
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 16: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 27. oktober 2015
fiskeriudviklingsprogrammet. Der tildeles ikke midler på baggrund af uopfordrede
ansøgninger.
Om disse 24 ordninger gælder, at ordningerne har hjemmel i lov eller
tekstanmærkning på finansloven. Ordningerne udmøntes og konkretiseres via
bekendtgørelser. Når en bekendtgørelse udarbejdes, følger det en normal statslig
procedure med høring. Herved sikres en bred offentlig høring hos andre
myndigheder, brancheorganisationer osv. Styrelsen vurderer, at dette både er med
til at sikre gennemsigtighed i afgrænsningen, men også at bekendtgørelsen for den
enkelte pulje følger intentionen i forordningen, loven mv. NaturErhvervstyrelsen
har en ansøgningsportal og en tilskudsguide på styrelsens hjemmeside og det
vurderes, at dette giver et tilstrækkeligt overblik over samtlige tilskudsordninger,
herunder også kriterier for at søge, ansøgningsfrister mv.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen administrer tre puljer, som i Rigsrevisionens stikprøve falder ind
under Rigsrevisionens definition af afgrænsede puljer.
De afgrænsninger, der er foretaget i forhold til ansøgerkredsen for puljerne, har
hjemmel på Finansloven. Afgrænsningerne er sket med henblik på at sikre, at
puljernes formål efterleves, så der derved kan opnås størst mulig effekt af
indsatserne. Miljøstyrelsen oplyser, at to af de tre afgrænsede puljer udmøntes
med hjemmel i en tekstanmærkning på finansloven, mens den tredje udmøntes via
MUDP-bekendtgørelsen, som har hjemmel i loven om Miljøteknologisk
demonstrations- og udviklingsprogram (MUDP). Miljøstyrelsen foretager ikke
fordeling af midler på baggrund af uopfordrede ansøgninger. Miljøstyrelsen
oplyser, at der foretages annoncering via styrelsens hjemmeside, hvilket efter
behov bl.a. understøttes via annonceindrykning i relevante nyhedsbreve,
pressemeddelelser og ved dialog med interesseorganisationer, der hjælper med at
videreformidle støttemulighederne til deres netværk. Styrelsen vurderer, at dette
giver et tilstrækkeligt overblik over tilskudsmulighederne, ligesom der sikres
gennemsigtighed ved at lade tildelingskriterier mv. fremgå af annoncen.
Miljøstyrelsen er i gang med at etablere en tilskudsportal, hvorigennem flere af
styrelsens tilskudsordninger skal udmøntes på sigt. Det er hensigten, at
tilskudsportalen skal skabe et endnu bedre overblik over tilgængelige
tilskudsordninger og herunder ansøgningsfrister, tildelingskriterier, mv.
Naturstyrelsen
Naturstyrelsen administrerer tre puljer, som i Rigsrevisionens stikprøve falder ind
under Rigsrevisionens definition af afgrænsede puljer.
Naturstyrelsen oplyser, at annoncering af tilskudsmulighederne foretages via
hjemmesiden hos Naturstyrelsen og/eller NaturErhvervstyrelsen. Ordningerne er
medfinansieret af EU over landdistriktsprogrammet. På hjemmeside og i
informationsmails som udsendes af Naturstyrelsen annonceres
tilskudsmulighederne. Til hver ordning hører en vejledning, som kan tilgås via
hjemmesiden. De tilskudsberettigede parter fremgår af information på styrelsens
hjemmeside og de bekendtgørelser, som hører til ordningerne. Naturstyrelsen
modtager ikke uopfordrede ansøgninger.
Naturstyrelsen oplyser, at der for ordningerne gælder, at de har hjemmel i lov eller
tekstanmærkning på finansloven. Naturstyrelsen er generelt opmærksomme på at
følge de generelle regler, herunder om åbenhed i ansøgningen.
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2014 - Bilag 16: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 27. oktober 2015
Administration af tilskudsordninger er et område, der har stort fokus i Miljø
og
Fødevareministeriet generelt. Der findes vejledninger for tilskudsadministration i
de tilskudsadministrerende institutioner, og der sker løbende opfølgning og
controlling på området. Samtidig er en stor del af tilskudsordningerne også
underlagt opfølgning og kontrol fra EU's side.
Redegørelsen sendes ligeledes til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
3