Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
SB 21 11
Offentligt
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Kopi sendt til Rigsrevisionen
26-10-2015
Statsrevisorerne har i brev af 27. august 2015 udbedt sig en redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som Beretning nr. 21/2014 om
ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds giver anledning til.
Mine bemærkninger fremgår nedenfor.
Rigsrevisionen
konkluderer, at ”…
det i mange tilfælde er tvivlsomt, om
ministerierne efterlever principperne for god tilskudsforvaltning, når
ansøgerkredsen for ansøgningspuljer afgrænses administrativt. Dette
skyldes, at grundlaget for afgrænsningen i mange tilfælde ikke er doku-
menteret.”
Der er tale om en generel vurdering, der ikke i særlig grad er målrettet
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Ministeriet vil dog
fremadrettet indarbejde et krav om dokumentation i forbindelse med en
eventuel administrativ afgrænsning af ansøgerkredsen som led i ministe-
riets tilskudsforvaltning. Derudover vil ministeriet fremadrettet være
særligt opmærksom på muligheden for, at en eventuel afgrænsning af
ansøgerkredsen gennemføres i forbindelse med etableringen af hjemlen
for puljen i finanslov eller tilskudslov og således ikke som en del af den
senere administrationsproces.
Endvidere afdækker undersøgelsen, at godt 1/5 af ansøgningspuljerne
ikke annonceres. Jeg vil dertil bemærke, at ministeriets udgangspunkt er,
at ansøgningspuljer skal annonceres på ministeriets hjemmeside uvm.dk,
så alle potentielle ansøgere har mulighed for at søge puljen. Ministeriet
vil også fremadrettet sikre, at alle ansøgningspuljer offentliggøres på mi-
nisteriets hjemmeside, så kravet om åbenhed og gennemsigthed efterle-
ves.
Jeg kan endvidere oplyse, at ministeriets puljeinstruks fra februar 2015 er
udarbejdet med det formål at sikre, at tilskudsforvaltningen i ministeriet
gennemføres på et ensartet og korrekt grundlag. Instruksen vil således på