Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
SB 19 4
Offentligt
1927205_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
harmonisering af taksterne
i den kollektive trafik
August 2018
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927205_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik
(beretning nr. 19/2014)
10. august 2018
RN 705/18
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om harmonisering af taksterne i den kol-
lektive trafik, som blev indledt med en beretning i 2015. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 29. januar 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Siden Rigsrevisionen afgav beretningen om harmonisering af taksterne i den kollek-
tive trafik, har trafikselskaberne opnået enighed om og implementeret 2 reformer, der
harmoniserer taksterne for henholdsvis Sjælland og Vestdanmark.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Trafikselskaberne på Sjælland har implementeret et fælles takstsystem og ens
rejseregler, der medfører ens priser på tog-, bus- og metrorejser for hele Sjæl-
land. De nye regler har haft virkning for kunderne siden den 15. januar 2017.
Trafikselskaberne vest for Storebælt har opnået enighed om og implementeret et
fælles takstsystem og ens rejseregler, der gælder for hele Vestdanmark. De nye
regler har haft virkning for kunderne siden den 18. marts 2018. Takstsystemet ad-
skiller sig fra systemet på Sjælland ved, at der i Vestdanmark er forskellige priser
på tog- og busrejser.
I forhold til de resterende kundegrupper arbejder trafikselskaberne på at harmoni-
sere de særlige tilbud til pensionister på Sjælland med de nye takster, og Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet arbejder på at harmonisere den nuværende
landsdækkende ungdomskortordning med de nye takster på henholdsvis Sjæl-
land og i Vestdanmark.
Transport-, bygnings- og boligministeren har med en lovændring i 2017 fået en
konfliktløsningskompetence, der betyder, at ministeren fremover kan fastsætte
taksterne, hvis der opstår uenighed mellem trafikselskaberne om takstfastsættel-
sen.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927205_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2015 en beretning om harmonisering af taksterne i den
kollektive trafik. Beretningen handlede om trafikselskabernes arbejde med at harmonisere
priserne (taksterne) for billetter til den kollektive trafik og om, hvordan det daværende Trans-
port- og Bygningsministerium (nu Transport-, Bygnings- og Boligministeriet) havde under-
støttet dette arbejde.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at taksterne i
den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret på landsplan, sådan som Folketinget havde
forudsat det i lovgivningen. Statsrevisorerne bemærkede, at trafikselskaberne hverken var
blevet enige om at skabe en landsdækkende enkeltbillet, at harmonisere taksterne regionalt
eller at harmonisere trafikselskabernes takster med togoperatørernes. Det gav utilfredse
kunder, der oplevede, at priser, billetprodukter og rabatordninger var forskellige og uover-
skuelige.
Det fremgik af beretningen, at trafikselskaberne kun havde lille interesse i at afgive takst-
kompetence og harmonisere takster med andre selskaber. Transport- og Bygningsministe-
riets muligheder for at gribe ind, hvis selskaberne var uenige, var begrænsede. Selv om mi-
nisteriet havde forsøgt at understøtte arbejdet med at harmonisere taksterne, strandede
harmoniseringen på manglende enighed.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Trafikselskabernes arbejde med at harmonisere
taksterne på Sjælland, herunder taksterne for de
resterende kundegrupper og implementeringen af
Takst Sjælland 2016.
2. Trafikselskabernes arbejde med at harmonisere
taksterne vest for Storebælt.
3. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets initia-
tiver i forhold til at sikre, at trafikselskaberne lever
op til lovgivningens intentioner om takstharmonise-
ring, hvis trafikselskaberne ikke kan blive enige.
Status
Behandles i dette notat, jf. pkt. 8-11 og 16-18.
Behandles i dette notat, jf. pkt. 12-15.
Behandles i dette notat, jf. pkt. 19-21.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Transport-, Bygnings- og Boligministeriets initiativer i forhold
til de udestående opfølgningspunkter.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 29. januar 2016 fulgt
området gennem brevveksling, møde og indhentning af dokumentation.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927205_0004.png
3
Takstharmonisering på Sjælland
8. Det fremgik af beretningen, at trafikselskaberne i 2014 opgav at blive enige om en lands-
dækkende takstharmonisering, og at det heller ikke var lykkedes for trafikselskaberne at
harmonisere taksterne for regionale rejser med kollektiv trafik. Konsekvensen var en kom-
pliceret rabatstruktur, ulogiske priser med pludselige prishop og uens priser for sammenlig-
nelige rejser med kollektiv trafik på Sjælland.
Det fremgik desuden af beretningen, at Movias takster var forskellige i de 3 takstområder
på Sjælland, og at Movia, DSB og Metroselskabet havde forsøgt at harmonisere taksterne
på Sjælland uden resultat.
9. Den daværende transport- og bygningsminister oplyste i sin redegørelse til beretningen i
2015, at Movia, DSB og Metroselskabet på baggrund af beretningen var blevet enige om
en model for takstharmonisering på Sjælland (Takst Sjælland 2016), der skulle gøre tak-
sterne væsentligt mere sammenhængende og logiske på Sjælland.
Den 15. januar 2017 trådte reformen Takst Sjælland 2016 i kraft. De overordnede resulta-
ter af reformen er følgende:
De lokale takstområder blev afskaffet, så der nu kun gælder ét takstsystem og ens rej-
seregler for hele Sjælland.
Ens priser på tog-, bus- og metrorejser.
Rejsekort er inden for standardbilletter altid billigst, medmindre man ofte rejser på sam-
me strækning, hvorefter et pendlerkort kan betale sig.
97 % af alle rejser fik som følge af reformen prisfald, uændret pris eller prisstigninger
på højst 2 kr.
Reformen er provenuneutral for trafikselskaberne.
Trafikselskaberne på Sjælland
er Movia, DSB og Metroselska-
bet.
10. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har oplyst, at forligskredsen bag forliget om
bedre og billigere kollektiv trafik har indgået en aftale om en kompensationsmodel for pend-
lere. Kompensationsmodellen indebærer, at pendlere på Sjælland og øerne, der har fået
en prisstigning på over 5 % som følge af takstreformen, fuldt ud kompenseres for denne
prisstigning. Kompensationen gælder for perioden 2017-2020 og finansieres med 60 mio.
kr. fra puljen til bedre og billigere kollektiv trafik. Ministeriet har hertil bemærket, at det re-
sultat, som er opnået med takstreformen om en sammenhæng mellem rejsens længde og
rejsens pris, bliver svækket med indførelsen af en sådan kompensationsmodel. Det skyl-
des, at de gamle takster de facto genindføres for de pendlere, der er omfattet af kompen-
sationsmodellen. Ministeriet er, jf. finansloven for 2018, bundet til at indgå en konkret aftale
med trafikselskaberne om implementering af den kompensationsordning, som forligskred-
sen har besluttet.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at trafikselskaberne på Sjælland har imple-
menteret et fælles takstsystem, der harmoniserer taksterne og dermed skaber ens priser
for sammenlignelige rejser med kollektiv trafik på Sjælland. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Takstharmonisering vest for Storebælt
12. Det fremgik af beretningen, at de jyske og fynske trafikselskaber havde harmoniseret
taksterne, så de blev ens i selskabernes egne takstområder, men at de ikke havde harmo-
niseret taksterne med togoperatørernes takster. Derfor var der også komplicerede og ulo-
giske takster og rabatsystemer vest for Storebælt.
13. Den daværende transport- og bygningsminister oplyste i sin redegørelse til beretningen
i 2015, at arbejdet med at harmonisere taksterne i Vestdanmark var på et indledende sta-
die, men at selskaberne vurderede det realistisk at udvikle en ny og mere enkel takstmodel.
Kompensationen for prisstig-
ningen tager udgangspunkt i
prisen før takstreformen og
ydes alene til pendlere, der ef-
ter reformen rejser på rejse-
kort, Pendlerkort eller rejse-
kort Pendler Kombi. Ophører
midlerne i det konkrete budget-
år, da ophører ordningen og-
så, hvorefter den genindføres
pr. 1. januar i det efterfølgen-
de budgetår, såfremt der er til-
strækkelig bevilling.
Trafikselskaberne vest for Sto-
rebælt er Arriva, DSB, Fynbus,
Midttrafik, Nordjyllands Trafik-
selskab og Sydtrafik.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927205_0005.png
4
14. Den 18. marts 2018 trådte reformen Takst Vest i kraft. De overordnede resultater af re-
formen er følgende:
De lokale takstområder blev afskaffet, og der gælder nu ét takstsystem og ens rejseregler
for hele Vestdanmark.
Priser på tog- og busrejser er opdelt. Dog er pendlerkort et fælles produkt, der kan bruges
på begge typer rejser.
Rejsekort er inden for standardbilletter altid billigst eller lig med prisen på enkeltbilletter,
medmindre man ofte rejser på samme strækning, hvorefter et pendlerkort kan betale sig.
89 % af alle rejser fik som følge af reformen prisfald, uændret pris eller prisstigninger på
højst 2 kr.
Reformen Takst Vest adskiller sig fra reformen Takst Sjælland ved, at der i Vestdanmark er
forskellige priser på henholdsvis bus- og togrejser. Ved seneste ændring af lov om trafik-
selskaber (lov nr. 1560 af 19. december 2017) blev der givet hjemmel til at differentiere mel-
lem de 2 transportformer. Det fremgår således af loven, at trafikselskaberne vest for Store-
bælt har takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og letbane inden for trafikselska-
bets område, og at jernbaneselskaberne har takstkompetencen for alle rejser, hvor der ind-
går tog.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at trafikselskaberne vest for Storebælt har op-
nået enighed om et fælles takstsystem og ens rejseregler, der gælder for hele Vestdanmark.
Rigsrevisionen konstaterer, at der er givet hjemmel til forskellige priser mellem tog- og bus-
rejser ved seneste ændring af lov om trafikselskaber. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Taksterne for de resterende kundegrupper
16. I forbindelse med Rigsrevisionens opfølgning på beretningen i 2016 oplyste Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at ministeriet i 2016 ville indlede et arbejde med at tilpasse
de særlige tilbud til de resterende kundegrupper, som er henholdsvis pensionister og unge.
17. I forhold til de særlige tilbud til pensionister på Sjælland har Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet i juni 2018 oplyst, at trafikselskaberne på Sjælland nu har gennemført ana-
lyser af rejsemønstre og behov med henblik på at tilpasse de særlige tilbud for pensionister
på Sjælland til de nye takster. Ministeriet har oplyst, at det er i proces, men at der ikke fore-
ligger en endelig plan for, hvornår de nye takster kan træde i kraft.
I forhold til det særlige tilbud til unge har Transport-, Bygnings og Boligministeriet ligeledes
i juni 2018 oplyst, at den nuværende landsdækkende ungdomskortordning er bundet op på
de nu nedlagte lokale takstområder. Ungdomskortordningen er statsfinansieret og ligger ikke
inden for trafikselskabernes takstkompetence. Ministeriet har afventet udformningen af takst-
reformerne for både Sjælland og Vestdanmark og er nu i gang med tilpasse ordningen til de
nye takster. Ministeriet vil herefter præsentere forslaget for forligskredsen bag bedre og bil-
ligere kollektiv trafik. Under forudsætning af forligskredsens godkendelse vil den nye ung-
domskortordning formentlig kunne træde i kraft i 2019.
18. Rigsrevisionen konstaterer, at trafikselskaberne arbejder på at tilpasse de særlige tilbud
til pensionister til de nye takster, og at Trafik-, Bygnings- og Boligministeriet arbejder på at
tilpasse det særlige tilbud til unge i hele landet til de nye takster. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Pensionister på Sjælland har
adgang til et
særligt pensio-
nistkort.
Da trafikselskaberne
bag reformen af Takst Sjælland
ikke havde tilstrækkelig viden
til at fastlægge, hvordan et nyt,
harmoniseret produkt til pensio-
nister skulle udformes, indgik
disse særlige takster ikke i sel-
ve reformen.
Ungdomskortordningen
skal
sikre, at elever på ungdomsud-
dannelser, studerende på vide-
regående uddannelser og alle
unge mellem 16 og 19 år får
mulighed for at bruge den kol-
lektive trafik ubegrænset i det
lokale takstområde, hvor inde-
haveren af kortet bor. Derud-
over giver kortet adgang til ra-
batter på øvrige rejser.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. august 2018
1927205_0006.png
5
Takstkompetence
19. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den landsdækkende
takstharmonisering reelt ikke var mulig, medmindre takstkompetencen blev ændret, så kom-
muner, regioner og togoperatører fik frataget det endelige ansvar for at fastsætte takster, el-
ler at trafikselskaberne seriøst bestræbte sig på at blive enige.
20. Den daværende transport- og bygningsminister oplyste i sin redegørelse til beretningen
i 2015, at han var af den opfattelse, at takstkompetencen som udgangspunkt fortsat burde
være placeret hos trafikselskaberne, men at der samtidig skulle strammes op på de mekanis-
mer, der træder i kraft, hvis parterne ikke kan blive enige.
21. Det lykkedes trafikselskaberne at enes om 2 takstreformer, der begge er stadfæstet ved
ændringen af lov om trafikselskaber i 2017. Takstkompetencen ligger fortsat hos trafiksel-
skaberne, men seneste lovændring gav transport-, bygnings- og boligministeren en konflikt-
løsningskompetence, der betyder, at ministeren fremover kan fastsætte taksterne ved uenig-
hed om takstfastsættelsen. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Lone Strøm