Statsrevisorerne 2015-16
SB 19 3
Offentligt
1594013_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om harmonisering af
taksterne i den kollektive trafik
Februar
2016
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2016
1594013_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2014 om harmonisering af taksterne i den
kollektive trafik
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 4. januar 2016
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som transport- og bygningsministeren
har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
29. januar 2016
RN 702/16
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Transport- og bygningsministeren igangsatte i september 2015 et nyt arbejde for at
harmonisere taksterne i den kollektive trafik på Sjælland, og i december 2015 blev
Movia, DSB og Metroselskabet enige om en ny model, hvor taksterne gøres væsent-
ligt mere sammenhængende og logiske på Sjælland. Vest for Storebælt er harmoni-
seringsarbejdet stadig på et indledende stadie, men ministeren vil følge arbejdet og
tage stilling til, om der er behov for, at ministeriet går mere aktivt ind i arbejdet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne på Sjælland, herunder
taksterne for de resterende kundegrupper og implementeringen af Takst Sjælland
2016
trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne vest for Storebælt
Transport- og Bygningsministeriets initiativer i forhold til at sikre, at trafikselskaber-
ne lever op til lovgivningens intentioner om takstharmonisering, hvis trafikselska-
berne ikke kan blive enige.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2015 en beretning om harmonisering af taksterne i den kol-
lektive trafik. Beretningen handlede om trafikselskabernes arbejde med at harmonisere pri-
serne (taksterne) for billetter til den kollektive trafik og om, hvordan Transport- og Bygnings-
ministeriet havde understøttet dette arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2016
1594013_0003.png
2
Trafikselskaber
består af:
Regionale trafikselskaber:
Movia, Midttrafik, Nordjyl-
lands Trafikselskab (NT),
Sydtrafik, FynBus og Born-
holms Trafikselskab (BAT).
Togoperatører:
DSB og
Arriva (Arriva kun i Midt- og
Vestjylland).
Øvrige:
Metroselskabet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at taksterne
i den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret på landsplan, sådan som Folketinget hav-
de forudsat det i lovgivningen. Statsrevisorerne bemærkede, at trafikselskaberne hverken
var blevet enige om at skabe en landsdækkende enkeltbillet, at harmonisere taksterne re-
gionalt eller at harmonisere trafikselskabernes takster med togoperatørernes. Det gav util-
fredse kunder, der oplevede, at priser, billetprodukter og rabatordninger var forskellige og
uoverskuelige.
Det fremgik af beretningen, at trafikselskaberne kun havde lille interesse i at afgive takst-
kompetence og harmonisere takster med andre selskaber. Transportministeriets muligheder
for at gribe ind, hvis selskaberne var uenige, var begrænsede. Selv om ministeriet havde
forsøgt at understøtte arbejdet med at harmonisere taksterne, strandede harmoniseringen
på manglende enighed.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af transport- og bygningsministerens redegørelse
Takstharmonisering på Sjælland
5. Det fremgik af beretningen, at trafikselskaberne i 2014 opgav at blive enige om en lands-
dækkende takstharmonisering, og at det heller ikke var lykkedes for trafikselskaberne at har-
monisere taksterne for regionale rejser med kollektiv trafik. Konsekvensen var en komplice-
ret rabatstruktur, ulogiske priser med pludselige prishop og uens priser for sammenlignelige
rejser med kollektiv trafik både på Sjælland og vest for Storebælt.
6. Det fremgik desuden af beretningen, at Movias takster var forskellige i de 3 takstområder
på Sjælland, og at Movia, DSB og Metroselskabet havde forsøgt at harmonisere taksterne
på Sjælland uden resultat.
7. Transport- og bygningsministeren oplyser, at han som opfølgning på beretningen og Stats-
revisorernes kritik med det samme indkaldte de relevante parter til møder og tog initiativ til et
nyt arbejde om takstharmonisering på Sjælland. Fokus blev rettet mod Sjælland, da trafik-
selskaberne pegede på, at behovet for takstharmonisering var og er størst her, fordi Sjæl-
land er ét stort pendlingsområde, og passagererne i højere grad end i resten af landet bru-
ger flere forskellige kollektive transportmidler på den enkelte rejse (fx bus og tog).
Den 17. december 2015 blev Movia, DSB og Metroselskabet enige om en model for takst-
harmonisering på Sjælland (Takst Sjælland 2016). Aftalen om Takst Sjælland 2016 kom i
stand på baggrund af et oplæg fra Movia og via samarbejde mellem de 3 trafikselskaber og
Transport- og Bygningsministeriet. Transport- og bygningsministeren har på et møde med
transportordførerne sikret sig opbakning til modellen fra et flertal af Folketingets partier.
8. Transport- og bygningsministeren oplyser, at taksterne med implementeringen af den nye
model gøres væsentligt mere sammenhængende og logiske på Sjælland, end det er tilfæl-
det i dag. Med den nye model vil der være samme zonesystem for bus og togrejser på Sjæl-
land, rejsekortet vil altid være billigere end enkeltbilletter, og det vil være billigst for en kunde
at rejse på periodekort, hvis kunden rejser mere end ca. 26 gange på en måned på samme
strækning. Modellen indebærer, at 97 % af kunderne på Sjælland vil opleve stort set uæn-
drede eller lavere priser. Ministeren oplyser desuden, at løsningen kan gennemføres inden
for de nuværende økonomiske rammer, og at den er provenuneutral for alle relevante parter.
Ministeren oplyser endelig, at der med modellen vil være gjort op med langt størstedelen af
de ulogiske priser. At harmoniseringen med modellen endnu ikke er fuldt dækkende skyldes
ifølge ministeren dels, at enkelte kundegrupper (unge og pensionister) endnu ikke er færdig-
behandlet, dels at der fortsat vil være enkelte forhold, som ikke kan løses, uden at det giver
anledning til betydelige takststigninger for større grupper eller et betydeligt finansieringspro-
blem. Disse elementer indgår i en fase 2, som indledes i 2016.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2016
1594013_0004.png
3
Takstreformen skal implementeres i selskabernes salgssystemer, hvilket kan give it-mæssige
udfordringer. Parterne har derfor inddraget en it-faglig tredjepart, som i løbet af de første må-
neder af 2016 skal vurdere, hvornår takstreformen kan implementeres i systemerne.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at det er lykkedes for trafikselskaberne at opnå
enighed om en model for takstharmonisering på Sjælland, der vil gøre taksterne væsentligt
mere sammenhængende og logiske på Sjælland. Rigsrevisionen vil fortsat følge arbejdet
med takstharmonisering på Sjælland, herunder arbejdet med taksterne for de resterende
kundegrupper og implementeringen af takstharmoniseringen på Sjælland.
Takstharmonisering vest for Storebælt
10. Det fremgik af beretningen, at de jyske og fynske trafikselskaber havde harmoniseret
taksterne, så de blev ens i selskabernes egne takstområder, men at de ikke havde harmo-
niseret taksterne med togoperatørernes takster. Derfor var der også komplicerede og ulo-
giske takster og rabatsystemer vest for Storebælt.
11. Transport- og bygningsministeren oplyser, at arbejdet med at harmonisere taksterne i
Vestdanmark stadig er på et indledende stadie, men at selskaberne vurderer, at det er rea-
listisk at udvikle en ny takstmodel, som er mere enkel. Trafikselskaberne er således princi-
pielt enige om at opdele taksterne i henholdsvis bustakster og togtakster. Ministeren oplyser
desuden, at der blandt de partier, der bakker op om aftalen på Sjælland, er enighed om, at
trafikselskaberne i Vestdanmark bør lade sig inspirere af modellen på Sjælland og arbejde
for en model, som er provenuneutral, med begrænsede kundekonsekvenser, og som har fo-
kus på en vis sammenhæng i priser og rabatprincipper mellem Øst- og Vestdanmark.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at der er indledt et arbejde med henblik på at
harmonisere taksterne vest for Storebælt. Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende,
at transport- og bygningsministeren vil følge dette arbejde tæt med henblik på at tage stilling
til, om der er behov for, at ministeriet går mere aktivt ind i arbejdet. Rigsrevisionen skal dog
bemærke, at det ikke er i overensstemmelse med de nuværende principper i lov om trafik-
selskaber at gøre taksterne mere enkle ved at opdele dem i henholdsvis bus- og togtakster.
Rigsrevisionen vil fortsat følge arbejdet med at harmonisere taksterne vest for Storebælt.
Takstkompetence
13. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den landsdækkende
takstharmonisering reelt ikke var mulig, medmindre takstkompetencen ændredes, så kom-
muner, regioner og togoperatører fik frataget det endelige ansvar for at fastsætte takster,
eller at trafikselskaberne seriøst bestræbte sig på at blive enige.
14. Transport- og bygningsministeren oplyser, at han er af den opfattelse, at takstkompeten-
cen som udgangspunkt fortsat bør være placeret hos trafikvirksomhederne, men at der sam-
tidig skal strammes op på de mekanismer, der træder i kraft, hvis parterne ikke kan blive
enige. Derfor vil ministeriet bl.a. afklare, om de 3 takstområder på Sjælland kan erstattes af
ét takstområde, hvor DSB, Movia og Metroselskabet i fællesskab aftaler taksterne, og mini-
steriet får en konfliktløsningskompetence. Dette vil dog kræve en ny lovgivning.
Ministeren oplyser desuden, at han vil give trafikselskaberne vest for Storebælt mulighed
for at blive enige om en model for takstharmonisering og først derefter se på, hvordan takst-
kompetence og takstområderne vest for Storebælt kan indrettes mest hensigtsmæssigt.
Statsrevisorerne beretning SB19/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2016
1594013_0005.png
4
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at transport- og bygningsministeren vil stramme
op på de mekanismer, der træder i kraft, når trafikselskaberne ikke kan blive enige. Rigsrevi-
sionen vil fortsat følge ministerens initiativer i forhold til takstkompetencen på Sjælland og de
eventuelle initiativer, som vil følge, hvis trafikselskaberne ikke kan blive enige om en model
for takstharmonisering vest for Storebælt.
Lone Strøm