Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 18 9
Offentligt
1794918_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
staten som selskabsejer
Oktober 2017
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. september 2017
1794918_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om staten som selskabsejer (beretning nr. 18/2014)
29. september 2017
RN 1110/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om staten som selskabsejer, som blev
indledt med en beretning i 2015. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne
af 24. november 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ejerministerierne har udarbejdet
strategiske ejerskabsdokumenter for at styrke varetagelsen af ejerskabet som led i
implementeringen af statens nye ejerskabspolitik. Rigsrevisionen finder det desuden
tilfredsstillende, at alle ejerministerierne har gennemgået rammerne for selskaber-
nes datterselskaber for at sikre, at der er tilstrækkelig kontrol med datterselskaberne.
Rigsrevisionen finder disse initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan af-
sluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Alle ejerministerierne har udarbejdet strategiske ejerskabsdokumenter for hvert
af selskaberne, og har opstillet mål for selskaberne i samarbejde med selskaber-
nes ledelser.
Alle ejerministerierne har revurderet tilstrækkeligheden af de styringsmæssige-
rammer for selskabernes datterselskaber for at sikre, at der er tilstrækkelig kon-
trol med datterselskaberne.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. september 2017
1794918_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2015 en beretning om staten som selskabsejer. Beretningen
handlede om, hvordan staten forvalter sit ejerskab af selskaber. Formålet med undersøgel-
sen var at vurdere, om Finansministeriet og de ministerier, der ejer udvalgte statslige sel-
skaber, har organiseret og tilrettelagt styringen af selskaberne, så den understøtter, at de
samfundsmæssige opgaver løses, samtidig med at selskaberne har en effektiv forretnings-
mæssig drift. Undersøgelsen omfattede både ejerskabet af statslige aktieselskaber og an-
dre selskaber, primært selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er).
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at Finans-
ministeriet først i 2015 opdaterede statens ejerskabspolitik fra 2004. Statsrevisorerne fandt
det heller ikke tilfredsstillende, at Finansministeriets årlige publikation til Folketinget om sta-
tens selskaber havde været ufuldstændig. Statsrevisorerne bemærkede endelig, at alle ejer-
ministerier, særligt Erhvervs- og Vækstministeriet, burde styrke deres styring og tilsyn med
selskaberne.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Finansministeriets opdatering af statens ejer-
skabspolitik.
2. Finansministeriets sikring af fuldstændigheden
af den årlige publikation til Folketinget om statens
selskaber.
3. Ejerministeriernes arbejde med at udarbejde et
strategisk ejerskabsdokument for hvert af selska-
berne, herunder opstille mål for selskaberne i sam-
arbejde med selskabernes ledelser.
4. Ejerministeriernes gennemgang af rammerne
for selskabernes datterselskaber for at sikre, at
der er tilstrækkelig kontrol med datterselskaberne.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 24. november 2015.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 24. november 2015.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Beretningen omhandlede ejer-
skabet af og tilsynet med føl-
gende selskaber:
Finansministeriet:
Danske Spil A/S.
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet:
DSB
Naviair
Sund & Bælt Holding A/S.
Kulturministeriet:
TV 2 Danmark A/S
(DR indgik til perspektivering).
Erhvervs og Vækstministe-
riet:
DanPilot
Eksport Kredit Fonden
Vækstfonden.
Energi-, Forsynings- og Kli-
maministeriet:
Energinet.dk.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Finansministeriets, Erhvervsministeriets, Forsynings-, Energi-
og Klimaministeriets, Kulturministeriets og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets initia-
tiver i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brev-
veksling, enkelte møder med ministerierne og Rigsrevisionens årlige revision af de omfat-
tede selvstændige offentlige virksomheder (SOV’erne).
Strategiske ejerskabsdokumenter
7. Statsrevisorerne bemærkede, at alle ejerministerier, særligt Erhvervs- og Vækstministe-
riet, burde styrke deres styring og tilsyn med selskaberne. Det fremgik i den sammenhæng
af beretningen, at der i højere grad bør fastsættes mål og føres tilsyn med, at SOV’erne dri-
ves omkostningseffektivt. Undersøgelsen viste således, at ministerierne som hovedregel
ikke havde sikret, at der var opstillet tilstrækkelige mål for de selskaber, der skal hvile i sig
selv, dvs. primært de selvstændige offentlige virksomheder o.l.
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. september 2017
1794918_0004.png
3
Alle ejerministerierne oplyste i deres ministerredegørelser, at de ville tage initiativ til at udar-
bejde strategiske ejerskabsdokumenter for selskaberne for at styrke varetagelsen af ejer-
skabet som led i implementeringen af statens nye ejerskabspolitik.
Rigsrevisionen fandt dette tilfredsstillende og ville fortsat følge ministeriernes arbejde med
at udarbejde strategiske ejerskabsdokumenter for de selskaber, som var omfattet af beret-
ningen, herunder opstille mål for selskaberne i samarbejde med selskabernes ledelser.
BOKS 1. STRATEGISK EJERSKABSDOKUMENT
For at operationalisere og strukturere ejerskabsvaretagelsen skal ejerministeren ifølge statens ejer-
skabspolitik udarbejde et internt strategisk ejerskabsdokument for ejerskabet af hvert selskab. Det
strategiske ejerskabsdokument skal bidrage til at facilitere og strukturere ejerministerens tilsyn med
selskabet.
Ejerministeren skal udarbejde et internt strategisk ejerskabsdokument for hvert selskab, der op-
summerer statens perspektiver på selskabets rationale, målsætning, overordnede strategiske
ramme, finansielle mål mv. og værdiskabelse.
Dokumentet skal ligge til grund for ejerministerens regelmæssige opfølgning på selskabets præ-
stationer i forhold til de opstillede finansielle mål mv.
Dokumentet skal løbende opdateres og udvikles.
Statens ejerskabspolitik
Statens ejerskabspolitik blev
opdateret i april 2015. Ifølge
Finansministeriet lægger den
nye statslige ejerskabspolitik
op til en mere aktiv ejerskabs-
udøvelse i forhold til selskaber
i den statslige portefølje.
Størstedelen af de anbefalinger
og principper, der følger af
Sta-
ten som aktionær
fra 2004 og
Statslige aktieselskaber – til-
syn, ansvar og styring
(2003),
er fortsat relevante.
Alle selskaber med statslige
ejerandele skal forholde sig til
statens ejerskabspolitik eller et
tilsvarende kodeks for god sel-
skabsledelse. Derudover er det
et krav, at ejerministeriet udar-
bejder et strategisk ejerskabs-
dokument for hvert selskab.
Kilde: Statens ejerskabspolitik (2015).
8. Vores gennemgang viser, at alle ejerministerierne har udarbejdet et strategisk ejerskabs-
dokument for hvert af selskaberne og har opstillet mål for selskaberne i samarbejde med sel-
skabernes ledelser. De strategiske ejerskabsdokumenter har forskellig form, men lever alle
op til anbefalingerne i ejerskabspolitikken. Ejerministerierne forholder sig således for hvert
selskab til selskabets rationale, målsætning, overordnede strategiske ramme, finansielle mål
mv. og værdiskabelse.
Med hensyn til opstillingen af finansielle mål mv. i de strategiske ejerskabsdokumenter er
der for alle de 6 selskaber, der skal hvile i sig selv og ikke er presset af konkurrence på et
marked, nu opstillet mål for selskabernes omkostningseffektivitet eller opstillet effektivitets-
og omkostningsindikatorer. Forsynings-, Energi og Klimaministeriet følger fx omkostnings-
udviklingen på systemoperatøraktiviteter i Energinet.dk, ligesom ministeriet har opstillet
en række effektivitetsindikatorer. Erhvervsministeriet har eksempelvis også opstillet mål for
DanPilots omkostningseffektivitet, her målt som omkostninger pr. lodset sømil.
Rigsrevisionen udførte i efteråret 2016 forvaltningsrevision af følgende SOV’er, der indgik i
beretningen: DSB, Naviair, Energinet.dk, Eksport Kredit Fonden, Vækstfonden og Danpilot.
Forvaltningsrevisionen blev foretaget med henblik på at vurdere, om selskaberne – som led
i implementeringen af statens ejerskabspolitik – i samarbejde med ejerministeriet havde ud-
arbejdet en overordnet strategisk ramme og udarbejdet finansielle mål mv. for selskaber-
nes udvikling. Revisionen viste, at samtlige selskaber har arbejdet med at implementere
statens ejerskabspolitik.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ejerministerierne har taget initiativ til at
udarbejde strategiske ejerskabsdokumenter, herunder opstillet mål for selskaberne i sam-
arbejde med selskabernes ledelser med henblik på at styrke varetagelsen af ejerskabet.
Rigsrevisionen forventer, at de enkelte ejerministerier i tråd med anbefalingerne i ejerskabs-
politikken løbende vil opdatere og udvikle de strategiske ejerskabsdokumenter for hvert
selskab, i det omfang det vurderes nødvendigt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Selskaber, der skal hvile i
sig selv:
Naviair
Sund & Bælt Holding A/S.
Energinet.dk
Eksport Kredit Fonden
Vækstfonden
DanPilot.
Med hensyn til DanPilot og Na-
viair har ejerministerierne op-
lyst, at selskaberne skal skabe
det bedst mulige resultat inden
for de givne rammer. På længe-
re sigt vil dette indebære, at sel-
skaberne skal skabe et afkast
til staten.
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. september 2017
1794918_0005.png
4
Kontrol med datterselskaber
10. Det fremgik af beretningen, at det er vigtigt, at der er etableret klare rammer for selska-
berne, når væsentlige opgaver varetages af datterselskaber. Rigsrevisionen anbefalede i
beretningen, at ministerierne præciserer de styringsmæssige rammer for datterselskaberne,
ikke mindst hvis disse varetager samfundsmæssige opgaver eller kan få væsentlig økono-
misk betydning for moderselskabet.
Finansministeren oplyste, at det var ministerens generelle opfattelse, at ministerierne havde
tilstrækkelig kontrol med datterselskaber via deres indflydelse på moderselskabet. Ministe-
ren opfordrede dog samtidig ejerministerierne til at præcisere selskabets love og vedtægter,
hvis det vurderedes, at det på baggrund af selskabets eksisterende love og vedtægter ikke
var muligt at føre et dækkende tilsyn.
Kulturministeren og transport-, bygnings- og boligministeren oplyste i deres ministerredegø-
relser, at de ville tage initiativ til at revurdere rammerne for datterselskaberne og eventuelt
præcisere disse, hvis der var behov for det.
11. Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillende, at ministerierne havde taget eller ville tage ini-
tiativ til at gennemgå rammerne for selskaberne for at vurdere, om vedtægterne sikrer til-
strækkelig kontrol med selskabernes datterselskaber. Rigsrevisionen forudsatte i den for-
bindelse, at også de ejerministerier, der ikke havde redegjort for deres overvejelser i forhold
til datterselskaberne, ville gennemgå rammerne for datterselskaberne. Rigsrevisionen ville
følge resultatet af ministeriernes gennemgang.
12. Rigsrevisionens opfølgning viser, at alle ejerministerierne har taget initiativ til at revur-
dere tilstrækkeligheden af de styringsmæssige rammer for datterselskaberne.
Finansministeriet har bl.a. oplyst, at de på baggrund af en analyse fremsatte et forslag til
ændring af lov om Danske Spil A/S med henblik på at sikre et opdateret og mere hensigts-
mæssigt lovmæssigt styringsgrundlag for Danske Spil og selskabets datterselskaber. Dan-
ske Spil A/S’ konkurrenceudsatte datterselskaber vil med lovændringen fremover skulle ud-
lodde udbytter til staten via moderselskabet frem for direkte til staten som hidtil. Derved kom-
mer udbyttebetalingen til at ske i henhold til almindelige selskabsretlige principper, hvoref-
ter datterselskaber skal udlodde overskud til den nærmeste ejer, dvs. moderselskabet. Mo-
derselskabet kan herefter udlodde overskud til den nærmeste ejer (dvs. staten og de øv-
rige aktionærer). Lovændringen blev vedtaget den 2. juni 2017 og træder i kraft den 1. ja-
nuar 2018.
Status for Vækstfondens 2
kommanditselskaber
Rigsrevisionen konstaterede i
beretningen, at Vækstfonden
ejer 2 kommanditselskaber, hvor
vækstfonden samtidig har be-
stemmende indflydelse. Dette
er ikke i overensstemmelse
med bekendtgørelsen for
Vækstfondens virke.
Erhvervsministeriet har oplyst,
at fondene er udskilt fra Vækst-
fonden, jf. lov om ændring af
lov om Vækstfonden, nr. 525
af 07/06 2006, og derved op-
rindeligt etableret med 100 %
ejerandel.
Vækstfonden forventer, at in-
vesteringerne foretaget i disse
virksomheder bliver afviklet i
perioden 2017-2019.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har fundet anledning til at præcisere de styrings-
mæssige rammer for datterselskaberne i vedtægterne for de selskaber, der indgik i beret-
ningen, herunder Naviair, DSB og Sund & Bælt Holding. I forhold til sidstnævnte selskab
blev der fx ved den ordinære generalforsamling i april 2016 og på foranledning af ministe-
riet foretaget en ændring i Sund & Bælt Holdings vedtægter, så det fremgår, at formand-
skabets pligt til at orientere ministeren om sager af væsentlig eller principiel betydning også
gælder for datterselskaber, som varetager samfundsmæssige opgaver eller har væsentlig
økonomisk betydning for selskabet.
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet har oplyst, at ministeriet i august 2017 har igang-
sat en analyse af Energinet.dk’s organisering, herunder de styringsmæssige rammer for
datterselskaberne. Ministeriet vil herefter vurdere, om analysen giver anledning til yderli-
gere præciseringer af de styringsmæssige rammer for Energinet.dk.
Kulturministeriet oplyser, at ministeriet i sine løbende drøftelser med TV 2 DANMARK A/S
om selskabets rammer og økonomi mv. fortsat tager udgangspunkt i TV 2-koncernen, og
at der ikke er fundet anledning til at indføre supplerende bestemmelser i selskabets ved-
tægter.
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. september 2017
1794918_0006.png
5
Erhvervsministeriet har oplyst, at Eksport Kredit Fonden ikke har etableret datterselskaber
siden afgivelsen af beretningen. Ministeriet oplyser også, at ministeriet har anmodet Dan-
Pilot, der ved afgivelsen af beretningen ikke havde datterselskaber, om at etablere datter-
selskabet, Greenland Pilot Service. Datterselskabets formål er at foretage lodsninger i grøn-
landske farvande. Derudover har DanPilot erhvervet 100 % ejerskab af Limfjord Pilot Hol-
ding ApS og herigennem erhvervet kapitalandele og bestemmende indflydelse i Limfjord
Pilot ApS. Erhvervsministeriet har oplyst, at de styringsmæssige rammer for datterselska-
berne i DanPilot, er fastsat i DanPilots vedtægter, og at DanPilot skal redegøre for datter-
selskaber på lige fod med moderselskabet. Ministeriet vurderer således, at der i forvejen er
fastsat bestemmelser i styringsgrundlaget, der sikrer en tilstrækkelig styring af DanPilots
datterselskaber.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ejerministerierne har revurderet tilstræk-
keligheden af de styringsmæssige rammer for datterselskaberne, og at nogle ejerministe-
rier i den forbindelse har fundet anledning til at præcisere rammerne i selskabernes ved-
tægter. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm