Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 18 5
Offentligt
1562860_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
23 . oktober 2015
2015-1156
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr.
18/2014 om staten som selskabsejer
Rigsrevisionen har d. 24. juni 2015 afgivet beretning om staten som selskabs-
ejer.
Jeg vil i det følgende redegøre for de foranstaltninger og overvejelser, som den
har givet Transport- og Bygningsministeriet anledning til.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen.
Ministeriet er omfattet af beretningen på grund af ejerskabet til Naviar SOV,
DSB SOV og Sund & Bælt Holdning A/S.
Generelt har Statsrevisorerne i deres bemærkninger til beretningen anført, at
alle ministerier bør arbejde med at forbedre dele af deres styring og tilsynet.
Det anbefales desuden i beretningen, at ministerierne præciserer de styrings-
mæssige rammer for datterselskaberne, ikke mindst hvis disse varetager sam-
fundsmæssige opgaver eller kan få væsentlig økonomisk betydning for moder-
selskabet.
Vedrørende datterselskaber kan jeg oplyse, at ministeriet er i færd med at gen-
nemgå vedtægterne for de tre omhandlede virksomheder. I de tilfælde hvor
det ikke tydeligt fremgår, at ministeren skal orienteres, inden der eventuelt
træffes beslutning om at sælge datterselskaber med samfundsmæssige opgaver,
vil dette blive præciseret. Ministeren kan i givet fald kræve sagen forelagt til
godkendelse på generalforsamlingen/virksomhedsmødet.
Derudover fremhæver Rigsrevisionen følgende vedrørende selskaber og virk-
somheder på Transport- og Bygningsministeriets område:
1.
Ifølge Rigsrevisionen har ministeriet for Naviair og Sund & Bælt ikke
opstillet eller sikret, at bestyrelserne har konkretiseret mål for omkost-
ningseffektiviteten i selskaberne. Det tilføjes i beretningen, at ministe-
riet dog er i dialog med bestyrelserne for Naviair og Sund & Bælt om
fremtidige mål.
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 5: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 23. oktober 2015
1562860_0002.png
2. Ministeren har adgang til at give instrukser til Sund & Bælt. Rigsrevisi-
onens undersøgelse viser, at det ikke er nærmere præciseret, hvordan
ministerens generelle adgang skal praktiseres, og hvilke konsekvenser
det har for fordelingen af ansvar mellem ministeren og selskabets be-
styrelse.
3. Rigsrevisionen er af den opfattelse vedrørende Sund & Bælt, at der ikke
er ført et tilsyn, der er målrettet selskabets forretningsmæssige
mål/vilkår.
Ad 1)
Som nævnt i beretningen er ministeriet i dialog med Naviair og Sund &
Bælt o.a. vedrørende bl.a. økonomiske mål. Disse vil blive fastlagt i et såkaldt
styringsdokument, som i henhold til Statens Ejerskabspolitik fra april 2015 skal
udarbejdes for alle statens virksomheder.
Det skal tilføjes, at der vedrørende Sund & Bælt allerede er truffet beslutning
om iværksættelse af budgetanalyser, der bl.a. tager sigte på at forbedre selska-
bets omkostningseffektivitet. Dertil kommer klare mål for tilbagebetaling af
selskabets gæld samt genetablering af egenkapital.
Der er desuden fastlagt en udbyttepolitik for Sund & Bælt. Det er således forud-
sat, at Sund & Bælt Holding A/S ved udbyttebetaling medfinansierer den politi-
ske aftale ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009, hvorfor selskabet frem
til regnskabsåret 2022 udlodder udbytte til staten på i alt 9,0 mia. kr. (2008
priser).
M.h.t. Naviair er der opstillet et paradigme for måling af virksomhedens effek-
tivitet. Der er mellem ministeriet og Naviair enighed om løbende at have fokus
på følgende faktorer som grundlag for en vurdering af virksomhedens omkost-
nings- og effektivitetsudvikling: antal operationer (flykontrol), antal ansatte,
prisudvikling (takster) og driftsresultatet. Når disse faktorer holdes sammen,
viser det en virksomhed i en sund udvikling.
Desuden skal Naviair leve op til en såkaldt performance plan, som indebærer
krav til produktivitet m.v., og som Trafik- og Byggestyrelsen løbende følger op
på. Denne performance plan er en følge af EU-regulering.
Ad 2)
Ministeriet har kun kunnet finde et enkelt eksempel på anvendelse af
instruks til Sund & Bælt. Instruksen vedrører Femern Bælt-anlægsprojektet og
er dateret 28. april 2015. En kopi af instruksen vedhæftes. Som det fremgår,
har instruksen baggrund i en beslutning i forligskredsen om, at selskabet
til
trods for at dette hjemles ved anlægsloven
ikke skal underskrive de fire store
tunnelkontrakter, førend der er foretaget en fornyet vurdering af den samlede
økonomi i projektet, herunder en opdateret risikovurdering, og sagen er fore-
lagt forligskredsen. Dette er nærmere beskrevet i bemærkningerne til § 3 i for-
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 5: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 23. oktober 2015
1562860_0003.png
slag til lov om anlæg af en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland (LF
141 2014/15).
Efter min mening er denne instruks meget tydelig med hensyn til formål og
baggrund for dens anvendelse. Men generelt skal instrukser anvendes med
varsomhed, idet de ændrer ansvarsfordelingen mellem ejer (minister) og besty-
relse.
Ad 3)
Sund & Bælt skal udføre sine opgaver på en forretningsmæssig og hen-
sigtsmæssig måde, indenfor de rammer der er fastlagt for virksomheden. Der
afholdes løbende kvartalsmøder med Sund & Bælt, og ministeriet følger heri-
gennem med i, om selskabets aktiviteter udøves på en forretningsmæssig og
hensigtsmæssig måde med særligt fokus på nedbringelsen af gælden i de faste
forbindelser. Desuden er der som nævnt iværksat budgetanalyser for derved at
få et billede af virksomhedens interne drift.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt