Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 18 3
Offentligt
1559313_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
23. oktober 2015
Finansministerens redegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr.
18/2015 om staten som selskabsejer
Statsrevisorerne har den 24. juni 2015 afgivet beretning om staten som selskabs-
ejer. Jeg vil gerne kvittere for beretningen, som indeholder en række konstruktive
forslag til, bl.a. hvordan staten kan forbedre og styrke sin ejerskabsudøvelse.
I det følgende redegøres for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen
om staten som selskabsejer har givet anledning til.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen.
Statens ejerskabspolitik
Statens ejerskabspolitik skal udgøre et solidt grundlag for ministeriernes ageren
som selskabsejer. Set i det lys er det vigtigt, at det med jævne mellemrum overve-
jes, om ejerskabspolitikken bør opdateres. Den nye ejerskabspolitik har været læn-
ge undervejs, da flere forhold har tilsagt et behov for en opdatering af ejerskabs-
politikken, herunder lovændringer, nye anbefalinger for god selskabsledelse, et
stigende antal SOV’er og et behov for at præcisere forventningerne til den statsli-
ge ejerskabsudøvelse.
Den nye ejerskabspolitik er udkommet i april 2015 og jeg har en klar forventning
om, at den nye ejerskabspolitik vil være med til at styrke rammerne for den statsli-
ge ejerskabsudøvelse.
Statsrevisorerne påtaler, at der har været uklarhed omkring styringsgrundlaget for
selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er), herunder principperne om hvor-
dan ansvarsfordeling og håndtering af sektorpolitiske målsætninger og hensyn skal
praktiseres. Jeg mener, at dette forhold er blevet forbedret i den nye ejerskabspoli-
tik. Yderligere er der taget initiativ til en tværministeriel arbejdsgruppe, som er ved
at udarbejde en tjekliste med centrale opmærksomhedspunkter til brug ved opret-
telse af SOV’er. Dette bør for fremtiden bidrage til et mere klart styringsgrundlag
ved oprettelse af SOV’er.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 3: Finansministerens redegørelse af 23. oktober 2015
Side 2 af 3
Publikationen om statens selskaber
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at publikationen ”Statens Selskaber 2015” ikke
er komplet, idet selskabet Eksport Kredit Finansiering A/S er et selvstændigt ak-
tieselskab og derfor bør indgå i ”Statens Selskaber”. Publikationen udgør en vigtig
kilde til information omkring statens selskaber og jeg er derfor enig i, at publikati-
onen bør være fuldstændig.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Finansministeriet årligt sender ”Statens Sel-
skaber” i høring for bl.a. at sikre, at alle statens selskaber fremgår af publikationen.
Finansministeriet forventer i den forbindelse, at ministerierne underretter Fi-
nansministeriet, såfremt listen ikke er komplet.
I det konkrete tilfælde har Finansministeriet på foranledningen af Rigsrevisionen
optaget Eksport Kredit Finansiering A/S i ”Statens Selskaber 2015 ”. Fremover
vil Finansministeriet som en del af høringssvarene bede ministerierne tage aktivt
stilling til, hvorvidt publikationen for så vidt angår deres ministerområde er kom-
plet. Dette bør sikre, at alle statslige selskaber fremover fremgår af publikationen.
Som led i implementeringen af ejerskabspolitikken er det forventningen, at selska-
bernes finansielle mål mv. (afkastmål, kapitalstruktur og udbyttepolitik) som ud-
gangspunkt vil fremgå af ”Statens selskaber 2016”. Der kan dog være tilfælde,
hvor finansielle mål mv. ikke offentliggøres, fordi det strider mod statens økono-
miske interesser. Det skal samtidig overvejes hvorvidt øvrige finansielle mål mv.
skal offentliggøres.
Fastsættelse af finansielle mål
Rigsrevisionen har påtalt, at der i højere grad bør fastsættes mål og føres tilsyn
med, at SOV’er drives omkostningseffektivt, således at en forretningsmæssig drift
understøttes.
Jeg er enig i, at de statslige selskaber, uanset om der er tale om SOV eller aktiesel-
skab skal drives omkostningseffektivt og med fokus på forretningsmæssigt drift.
Derfor er jeg også tilfreds med, at ministerierne som led i den nye ejerskabspolitik
skal opstille mål for deres selskaber med henblik på, at selskabernes drives bedst
muligt.
Indflydelse i datterselskaber
Rigsrevisionen anbefaler, at ministerierne sikrer, at rammerne for indflydelse med
datterselskaber konkretiseres i selskabets love og vedtægter.
Det er min generelle opfattelse, at ministerierne har tilstrækkelig kontrol med dat-
terselskaber via deres indflydelse på moderselskabet. Jeg vil dog samtidig opfordre
ejerministerierne til at præcisere selskabets love og vedtægter, såfremt det vurde-
res, at det på baggrund af selskabets eksisterende love og vedtægter ikke er muligt
at føre et dækkende tilsyn.
Statsrevisorerne beretning SB18/2014 - Bilag 3: Finansministerens redegørelse af 23. oktober 2015
Side 3 af 3
Styringsgrundlag for Danske Spil
Afslutningsvis noterer jeg mig med tilfredshed, at Rigsrevisionens konkluderer, at
Finansministeriet har etableret et hensigtsmæssigt styringsgrundlag for Danske
Spil A/S, og at Finansministeriet har fulgt selskabets økonomiske udvikling, her-
under også fulgt op på de forretningsmæssige mål.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister