Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 16 4
Offentligt
1571774_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om budgetoverskridelsen
ved Eurovision Song Contest 2014
December
2015
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 20. november 2015
1571774_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2014 om budgetoverskridelsen ved Eurovision
Song Contest 2014
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
Kulturministerens redegørelse af 23. oktober 2015
20. november 2015
RN 407/15
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som Kulturministeriet, Social- og Inden-
rigsministeriet og Region Hovedstaden har iværksat og vil iværksætte som følge af Stats-
revisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Social- og indenrigsministeren har indhentet en udtalelse fra Region Hovedstadens
regionsråd. Region Hovedstaden er enig i de kritikpunkter, som Statsrevisorerne rej-
ser. Region Hovedstaden har på baggrund af beretningens konklusioner iværksat 2
initiativer, som dels forbedrer regionens tilskudsforvaltning, dels har medført organi-
sationsændringer i Wonderful Copenhagen. Rigsrevisionen finder disse initiativer til-
fredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Region Hovedstaden har på baggrund af beretningens konklusioner i samarbejde
med Erhvervsstyrelsen, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen ud-
arbejdet et eventstyringsværktøj, som fremadrettet kan anvendes til at vurdere
store internationale kultur- og sportsevents.
Region Hovedstaden har stillet krav om ændringer i Wonderful Copenhagens go-
vernancestruktur. Wonderful Copenhagen har derfor foretaget en række interne
organisationstilpasninger.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Kulturministeren er enig i Rigsrevisionens anbefaling om, at der er behov for en prin-
cipiel drøftelse af styringen og finansieringen af større kulturbegivenheder, som in-
debærer et samarbejde på tværs af offentlige myndigheder og institutioner, fonde
og private virksomheder. Kulturministeren har indbudt Social- og Indenrigsministe-
riet til en drøftelse herom.
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 20. november 2015
1571774_0003.png
2
Social- og indenrigsministeren oplyser, at beretningen ikke ses at lægge op til, at der
skal tages initiativ til en generel ændring af rammerne for regionernes og kommuner-
nes virksomhed. Ministeren oplyser videre, at undersøgelsen af lovligheden af Region
Hovedstadens støtte til Eurovision Song Contest 2014 foretages af Social- og Integra-
tionsministeriet som øverste regionale tilsynsmyndighed.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af drøftelserne mellem Kulturministeriet og relevante aktører om prin-
cipper for styring og finansiering af større kulturbegivenheder
resultatet af Social- og Indenrigsministeriets undersøgelse af det hjemmelsmæs-
sige grundlag for Region Hovedstadens støtte til Eurovision Song Contest 2014
og støttens lovlighed efter EU’s statsstøtteregler.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2015 en beretning om budgetoverskridelsen ved Eurovision
Song Contest 2014 (herefter ESC 2014). Beretningen handlede om budgetoverskridelsen i
Projektselskabet ESC 2014 ApS (herefter Projektselskabet) ved ESC 2014. Wonderful Co-
penhagen (herefter WOCO) udgjorde sammen med Københavns Kommune, Region Hoved-
staden og Refshaleøens Ejendomsselskab A/S (herefter REDA) værtsbyparterne, der for-
handlede med DR om valg af værtsby for ESC 2014. WOCO oprettede Projektselskabet til
at udføre værtsbyopgaverne, mens DR forestod produktionen af tv-shows.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at værtsbyparterne orga-
niserede ESC 2014 på en måde, der hindrede et samlet overblik over og ansvar for projekt-
og økonomistyringen. Særligt medvirkede aftalerne mellem værtsbyparterne til uenigheder
og uigennemsigtighed i projektet, ligesom Projektselskabet ikke havde de nødvendige kom-
petencer og erfaringer til at styre et projekt med denne kompleksitet.
Det fremgik af beretningen, at der kunne udledes 3 centrale læringspointer om henholdsvis
budget, professionalisme og aftalegrundlag. Det fremgik videre, at Rigsrevisionen anbefa-
lede, at Kulturministeriet sammen med øvrige relevante aktører, herunder Økonomi- og In-
denrigsministeriet (nu Social- og Indenrigsministeriet), tog initiativ til principielt at drøfte fi-
nansiering og styring af større kulturbegivenheder, som indebærer et samarbejde på tværs
af offentlige myndigheder og institutioner, fonde og private virksomheder.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som Kulturministeriet,
Social- og Indenrigsministeriet og Region Hovedstaden har iværksat og vil iværksætte som
følge af beretningen.
5. Københavns Kommune, WOCO og REDA har ligeledes haft mulighed for at afgive rede-
gørelser på baggrund af beretningen, hvis de fandt det formålstjenligt. Dette har ikke været
tilfældet.
6. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 20. november 2015
1571774_0004.png
3
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
7. Kulturministeren kvitterer i sin redegørelse for beretningen og tilføjer, at den indeholder
en række læringspointer.
8. Social- og indenrigsministeren oplyser, at beretningen ikke ses at lægge op til, at der skal
tages initiativ til en generel ændring af rammerne for regionernes og kommunernes virksom-
hed, herunder reglerne vedrørende regionernes og kommunernes budget og regnskab.
Social- og indenrigsministeren har indhentet en udtalelse fra Region Hovedstadens regions-
råd. Det fremgår af Region Hovedstadens udtalelse, at regionen er enig i de kritikpunkter,
som Statsrevisorerne rejser i deres bemærkninger.
Region Hovedstadens styring af store internationale kultur- og sportsevents
9. Det fremgik af beretningen, at der kunne udledes 3 læringspointer af forløbet. For det før-
ste er det afgørende, at det budget, der ligger til grund for en særlig risikofyldt aktivitet, er
gennemarbejdet, og at budgetopfølgningen sker efter en fast procedure. For det andet er
det vigtigt, at kontraktparterne har professionel erfaring med de opgaver, som de hver især
skal løse, da professionel erfaring øger sandsynligheden for en effektiv projekt- og økono-
mistyring. For det tredje er det væsentligt, at aftalegrundlaget mellem de involverede parter
klart angiver roller og ansvar og er fordrende for fremdriften i projektet.
10. Region Hovedstaden har i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, Københavns Kommune
og WOCO udarbejdet et eventvurderingsværktøj, som fremadrettet anvendes ved vurdering
af ansøgninger til regionsrådets pulje til store internationale kultur- og sportsevents. Værk-
tøjet skal understøtte en ensartet og objektiv vurdering af ansøgninger, skærpe fokus på
bedre økonomi- og risikostyring i de enkelte projekter og sikre, at støtten går til vækstska-
bende og strategisk relevante begivenheder.
11. Region Hovedstaden har på baggrund af forløbet i forbindelse med indgåelse af en ny
resultatkontrakt med WOCO stillet krav om ændringer i WOCO’s governancestruktur mv.
for at sikre en tilfredsstillende varetagelse af WOCO’s opgaver. WOCO har derfor foretaget
en række interne organisationstilpasninger med en ny bestyrelse, en ny direktion og en ny
intern organisering samt indført et nyt governance- og økonomistyringssystem.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Hovedstaden i samarbejde med Er-
hvervsstyrelsen, Københavns Kommune og WOCO har udarbejdet et eventvurderingsværk-
tøj, og at regionen har stillet krav til WOCO’s governancestruktur. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Styring og finansiering af større kulturbegivenheder
13. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Kulturministeriet sammen med øvrige rele-
vante aktører, herunder Økonomi- og Indenrigsministeriet (nu Social- og Indenrigsministe-
riet), skulle tage initiativ til principielt at drøfte finansiering og styring af større kulturbegiven-
heder, som indebærer et samarbejde på tværs af offentlige myndigheder og institutioner,
fonde og private virksomheder. Formålet skulle være at medvirke til at sikre, at offentlige
myndigheder og institutioner på baggrund af formelle rammebetingelser og egeninteresser
ikke agerer på bekostning af den samlede opgaveløsning.
14. Kulturministeren oplyser, at ministeren er enig i behovet for en principiel drøftelse af sty-
ringen og finansieringen af fremtidige større kulturbegivenheder, da det er vigtigt, at sådan-
ne begivenheder også i fremtiden kan gennemføres i Danmark. Kulturministeren har ind-
budt Social- og Indenrigsministeriet til en drøftelse om dette, hvor der tages stilling til, hvor-
dan andre myndigheder og private institutioner kan inddrages i arbejdet. Ministeren finder,
at publikationen ”Anbefalinger for god ledelse af større kulturprojekter” fra 2006 kan udgøre
et grundlag for det videre arbejde, idet publikationen er en håndbog for dem, der skaber,
leder eller yder tilskyd til kulturprojekter.
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 20. november 2015
1571774_0005.png
4
15. Social- og indenrigsministeren oplyser, at ministeriet har givet tilsagn om at deltage i
mødet.
16. Region Hovedstaden oplyser, at regionsrådets formand over for kulturministeren har
rejst spørgsmålet om den fremtidige finansiering og styring af større kulturbegivenheder af
national karakter, og regionen har tilkendegivet at ville deltage i en sådan drøftelse.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at kulturministeren har indbudt Social- og Inden-
rigsministeriet til en principiel drøftelse af styringen og finansieringen af fremtidige større
kulturbegivenheder. Rigsrevisionen vil fortsat følge resultatet af drøftelserne.
17. Social- og indenrigsministeren oplyser endvidere, at der ikke er noget over-/underord-
nelsesforhold mellem Social- og Indenrigsministeriet og regionerne. Ministeriet er tilsyns-
myndighed i forhold til regionerne. Det indebærer, at ministeriet kan udtale sig om lovlighe-
den af en regions dispositioner eller udeladelser. Det indebærer således ikke, at ministeriet
generelt er ressortansvarlig for regionerne. Det ressortmæssige ansvar for regionerne hø-
rer under det ministerium, hvor det pågældende sektorområde hører under. Kulturpolitiske
spørgsmål hører under Kulturministeriet.
Det fremgik af beretningens bilag 3 om andre undersøgelser af ESC 2014, at Økonomi-
og Indenrigsministeriet (nu Social- og Indenrigsministeriet) i maj 2014 besluttede at under-
søge det hjemmelsmæssige grundlag for Københavns Kommunes og Region Hovedsta-
dens støtte til ESC 2014 og støttens lovlighed efter EU’s statsstøtteregler. Ministeriet for-
ventede, at undersøgelsen ville være afsluttet i løbet af 2015.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Social- og Indenrigsministeriets undersøgelse og orientere
Statsrevisorerne om resultatet af undersøgelsen.
Lone Strøm