Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 16 3
Offentligt
1559728_0001.png
' Region
Hovedstaden
Telefon
Direkte
Mail
Soclial- og Indenrigsministeriet
Web
Udt:alelse fra regionsrådet til ministerredegørelse til Statsrevisoremes beretning
om :Eurovision Song Contest 2014
Regionsrådet i Region Hovedstaden har behandlet sagen om udtalelse til ministeriet
om Statsrevisoremes beretning 0m budgetoverskridelsen ved Eurovision Song Contest
201.4.
Statsrevisorerne retter i deres bemærkninger til beretningen om afviklingen af ESC
2014 kritik af
- at budgetgrundlaget var mangelfuldt og usikkert,
- at styringen af projektet var ineffektiv, fordi Proj ektselskabet ikke
havde professionel erfaring med byggestyring, risikostyring og pro-
jekt- og økonomistyring,
- at det var uhensigtsmæssigt, at Projektselskabet med en begrænset
selskabskapital bar den fulde økonomiske risiko, og
- at samarbejdsmodellen og añalekomplekset mellem DR, Projektsel-
skabet og de øvrige værtsbyparter ikke virkede fremmende på samar-
bejdet, men medvirkede til uenigheder og fokus på egeninteresser på
bekostning af projektets økonomi og fremdriñ.
Rig:srevisionen har i sin beretning til Statsrevisorerne herudover bl.a. peget på behovet
for iet gennemarbejdet budget for risikofyldte aktiviteter. Rigsrevisionen har endvidere
peglet på, at væitsby- og venuekontrakten placerede det fulde ansvar for opgaveløsnin-
genog den fulde økonomiske risiko i Projektselskabet, samtidig med at det fremgik af
kontrakten, at opgaveløsningen, hvis omfang ikke var klart afgrænset i kontrakten, gik
fortid for en overholdelse af budgettet.
Region Hovedstaden er enig i de kritikpunkter, som Statsrevisorerne rejser. Region
Hovedstaden skal til beretningen herudover bemærke følgende:
I..
Den valgte organzsatzonsmodel
Der: blev i enighed mellem værtsbyparteme valgt en organisationsmodel, hvor Won-
derful Copenhagen, hvis hovedopgave er turistfremme, påtog sig ansvaret for at stå for
Regionsrådet
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
38 66 50 00
[email protected]
wvvw.regionh.dk
Da” 29 SEP. 2015
s.. ___.___
Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
Beretning Nr. 16 Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
Offentligt
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559728_0002.png
værtsby- og venuedelen af ESC 2014 via et operatørselskab, som skulle stå for selve
afviklingen af de forskellige opgaver i henhold til værtsby- og venueañalen. ESC
2014 forventedes at medføre et betydeligt antal tilrejsende gæster til København. Den-
ne model havde tidligere været anvendt med succes i forbindelse med afvikling af VM
i landevej scykling, hvor Wonderñil Copenhagen havde påtaget sig ansvaret for arran-
gementet, mens regionens rolle var tilskudsyderens. Der var således ikke tale om en
uafprøvet model.
Det må imidlertid erkendes, som det også fremgår af den redegørelse for forløbet fra
Projektselskabet, som blev forelagt for regionsrådet den 19. august 2014, at Projekt-
selskabet som operatørselskab ikke besad de nødvendige styringsmæssige, herimder
økonomistyringsmæssige og byggefaglige, kompetencer til at administrere et projekt i
denne størrelsesorden. Hertil kommer, at den værtsby- og venueaftale, som blev ind-
gået mellem DR og Projektselskabet ikke var tilstrækkeligt specificeret i forhold til
opgave- og byrdefordeling mellem parterne. Til orientering vedlægges dagsorden fra
regionsrådets behandling i august 2014 af Projektselskabets redegørelse for forløbet,
som regionen havde indhentet via Wonderful Copenhagen. Redegørelsen er vedlagt
sorri underbilag.
Budgetgrundlaget
Statsrevisorerne påpeger, at budgetgrundlaget var mangelfuldt og usikkert. Det frem-
går af regionsrådets dagsorden fra august 2014, at der samlet set var tale om ”budget-
overskridelser på langt de fleste poster vedrørende drift og etablering af arenaen. Det
vidner om, at denne opgave var undervurderet og underbudgetteret fra start af.”
I forhold til det budgetgrundlag, som forelå forud for regionsrådets beslutning i sep-
tember måned 2013 om at medfmansiere begivenheden bemærkes, at det ñemgår af
regionens høringssvar til Rigsrevisionens beretnjngsudkast, at budgettet i løbet af
sommeren 2013 blev revideret og forøget fra 25 mio. la. til 35 mio. kr., eksklusive ud-
gifter til kompensation af lejere. Budgettet for projektet var således lagt på de på da-
værende tidspunkt kendte forudsætninger. Det lagte budget var grundlag for regions-
rådets beslutning om at yde tilskud. Det ñemgår af sagsfremstillingen fra regionsrå-
dets møde i september 2013, at skønnet over udgifteme i et projekt af denne størrelse
var forbundet med usikkerhed og derfor bevilgede regionsrådet udover det ansøgte til-
skud på 7 n1io. kr. også en underskudsgaranti på 3 mio. kr. Værtsby- og venueañalen,
som var indgået mellem Danmarks Radio og Projektselskabet, var ikke vedlagt som
bilag og indgik dermed ikke i regionsrådets beslutningsgrundlag. Værtsby- og venue-
aftalen var ifølge Danmarks Radio fortrolig i henhold til Radio- og TV-lovens § 86.
Kopi af regionsrådets beslutning fra september 2013 vedlægges.
Regionen fulgte i den efterfølgende periode op på budgetgrundlaget. Ultimo december
2013 blev Projektselskabets direktør i projektets styregruppe bedt om en opdateret
budgetprognose. Prognosen viste pr. 3. januar et underskud på 3,6 mio. kr. Regionens
repræsentant blev på møde i styregruppen den 8. januar 2014 orienteret om, at der
måtte forventes merudgifter til bl.a. midlertidig fjernelse af søjler. På den baggrund
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559728_0003.png
udarbejdede Projektselskabet en ansøgning om en tillægsbevilling på 13 mio. kr. til
fjernelse af søjler og til uforudsete udgifter.
Regionsrådet gav i februar måned 2014 en tillægsbevilling til projektet på 4,34 mio.
kr. som del af den samlede tillægsbevilling på 13 mio. kr. Regionsrådet frigav samti-
dig underskudsgarantien.
Projektselskabets kapitalgrundlag og samarbejdsmodellens indvirkning på samarbej-
det mellem parterne
Region Hovedstaden er enig i, at projektets kapitalgrundlag viste sig at være util-
strækkeligt og at det for projektet blev et problem, at Projektselskabet var etableret
med en selskabskapital på 80.000 kr., samtidig med at selskabet som anført af Rigsre-
visionen bar den ñilde økonomiske risiko. Regionen er også enig i, at de komplicerede
garantiañaler mellem Proj ektselskabet og andre parter ikke var fremmende for samar-
bejdet. Regionens repræsentanter i projektets styregruppe fulgte den økonomiske ud-
vikling i projektet tæt. På denne baggrund fik regionsrådet i april måned 2014 forelagt
en status for projektet.
På baggrund af det anførte om Projektselskabets økonomiske risiko for projektet og
garantiañalemes påvirkning af samarbejdet fremgik det af regionens dagsorden, der
vedlægges som bilag, at "DR's og REDA°s ageren i sagen har i det hidtidige forløb ef-
ter administrationens opfattelse været påvirket af frygten for at sidde tilbage med det
reelle økonomiske ansvar for et eventuelt underskud i projektselskabet, såfremt sel-
skabet ikke er i stand til at svare enhver sit, når ESC 2014 er afvildet og eventuelle
voldgiñssager er afsluttet.” Det fremgår også af sagen, at det i en dansk sammenhæng
ville være usædvanligt, dersom et offentligt støttet operatørselskab måtte opgive at
fuldføre sin opgave og likvidere med tab for tredjemand til følge. Et forløb af den ka-
rakter måtte forudses reelt at kunne blokere for tiltrækning af større events til hoved-
stadsregionen i fremtiden. Regionsrådet tog derfor til efterretning, at administrationen
ville anmode Wonderful Copenhagen om at indestå for Projektselskabets gæld, så det-
te spørgsmål ikke skulle blokere for en afvikling af projektet som forudsat.
På sit møde den 19. august 2014 besluttede regionsrådet -i forlængelse af anmodnin-
gen til Wonderlill Copenhagen om at indestå for Projektselskabets gæld - at yde et
ekstraordinært driftstilskud til Wonderful Copenhagen på 46 mio. kr. til dækning af
merudgifter i forbindelse med afholdelse af Eurovision 2014. Tilskuddet blev ydet
mod en reduktion i basistilskuddet üa Region Hovedstaden til Wonderful Copenhagen
de kommende år. Det ekstraordinære tilskud har sikret, at berettigede krav fra leveran-
dører mv. har kunnet honoreres.
Aftalegrundlaget
Rigsrevisionen påpeger som en læringspointe, at aftalegrundlaget mellem alle involve-
rede parter klart angiver roller og ansvar og er fordrende for fremdriften i projektet.
Rigsrevisionen anfører, at det fremgik af værtsby- og venuekontrakten, at opgaveløs-
ningen - hvis omfang ikke var klart afgrænset i kontrakten - gik forud for en overhol-
delse af budgettet. Regionen er enig i behovet for klare añalegrundlag for projekter af
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559728_0004.png
denne karakter. Som eksempel på det uhensigtsmæssige i forløbet kan nævnes etable-
ringen af teltby ved B&W-halleme. Efter krav fra DR endte teltbyen med at blive
dobbelt så stor som forudsat i kontrakten med deraf følgende merudgifter for Projekt-
selskabet til følge.
Detfremadrettede arbejde
Rigsrevisionen anbefaler, at Kulturministeriet sammen med øvrige relevante aktører,
herunder Økonomi- og Indenrigsministeriet (nu Social- og Indenrigsministeriet), tager
initiativ til principielt at drøfte finansiering og styring af større kulturelle begivenhe-
der, som indebærer et samarbejde på tværs af offentlige myndigheder og institutioner,
fonde og private virksomheder. Formålet er at medvirke til at sikre, at offentlige myn-
digheder og institutioner på baggrund af formelle rammebetingelser og egeninteresser
ikke agerer på bekostning af den samlede opgaveløsning.
Det bemærkes hertil, at regionsrådets formand over for kulturministeren har rejst
spørgsmålet om den fremtidige finansiering og styring af større kulturelle begivenhe-
der af national karakter. Regionen har tilkendegivet over for kulturministeren, at regi-
onen gerne deltager i en principiel drøftelse af dette spørgsmål.
Forløbet har herudover for Region Hovedstadens vedkommende givet anledning til, at
Region Hovedstaden i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, Københavns Kommune og
Wonderful Copenhagen, med konsulentbistand fra konsulentfirmaet COWI, har udar-
bejdet et eventvurderingsværktøj, som fremadrettet anvendes ved vurdering af ansøg-
ninger til regionsrådets pulje til store internationale kultur- og sportsevents. Værktøj et
skal understøtte en ensartet og objektiv vurdering af ansøgninger, skærpe fokus på
bedre økonomi- og risikostyring i de enkelte projekter samt silqe, at støtten går til
vækstskabende og strategisk relevante begivenheder.
Wonderful Copenhagens forhold
På baggrund af forløbet har Region Hovedstaden i forbindelse med indgåelse af ny re-
sultatkontrakt med fonden Wonderful Copenhagens stillet krav om ændringer i fon-
dens govemancestruktur mv. med henblik på sikring af en tilfredsstillende varetagelse
af fondens opgaver fremadrettet.
Fonden har på denne baggrund foretaget en række interne organisationstilpasninger
med ny bestyrelse, direktion og ny intern organisering samt indført nyt governance- og
økonornistyringssystem.
d venli hilsen
lgmla
Soplu Hæstorp And rsen
Side 4