Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 16 3
Offentligt
1559726_0001.png
Sagsnn
2014 - 15735
Doknr.
273100
Dato
21-10-2015
Holmøns (anal 22
1060 København |(
Telefon 33 92 93 O0
[email protected]
www.sim.dk
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
socüall og
ñndenrügsminüs enrñet
Redegørelse i anledning af Statsrevisorernes beretning 16/2014 om budgetover-
skridelsen ved Eurovision Song Contest 2014 (ESC 2014)
1. Indledning
Statsrevisorernes sekretariat har i brev af 26. juni 2015 anmodet kulturministeren og
den daværende økonomi- og indenrigsminister, nu social- og indenrigsminister, om at
afgive en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som ovennævnte beret-
ning giver anledning til, jf. § 18, stk. 2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
l brevet er videre anført, at økonomi- og indenrigsministeren forudsættes at indhente
en udtalelse fra regionsrådet, og at ministerens kommentarer til rådets udtalelse skal
indgå i ministerredegørelsen, jf. § 18, stk. 3, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m.
Jeg har i den anledning indhentet en udtalelse af 29. september 2015 fra Region Ho-
vedstaden. Udtalelsen med bilag vedlægges.
Jeg har sendt Region Hovedstadens udtalelse til Kulturministeriet.
Nedenfor redegøres først for rammerne for min redegørelse. I lyset heraf redegøres
for Region Hovedstadens udtalelse og Kulturministeriets initiativer i sagen samt mine
bemærkninger hertil.
2. Rammerne for min redegørelse
2.1 Forholdet mellem Social- og Indenrigsministeriet og regionerne
Jeg skal oplyse, at der ikke er noget over-/underordnelsesforhold mellem Social- og
Indenrigsministeriet og regionerne.
Social- og Indenrigsministeriet er øverste tilsynsmyndighed iforhold til regionerne, jf.
regionslovens § 31, jf. § 53, stk. 1, i Iov om kommunernes styrelse. Dette indebærer,
at ministeriet kan udtale sig om lovligheden af en reglons dispositioner eller undladel-
ser. Det indebærer således ikke, at ministeriet er generelt ressortansvarligt for regio-
nerne. Spørgsmålet om, hvorvidt Region Hovedstadens opgavevaretagelse i forhold til
ESC 2014, herunder via støtte til Projektselskabet, har været lovlig, undersøges såle-
des af Social- og Indenrigsministeriet som øverste regionale tilsynsmyndighed, og ikke
fordi ministeriet er ressortansvarligt for regionen som myndighed.
Statsrevisorerne 2014-15 (1. samling)
Beretning Nr. 16 Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
Offentligt
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559726_0002.png
2.2 Social- og Indenrigsministeriets henholdsvis Kulturministeriets ressortansvar
Det ressortmæssige ansvar for regionerne henhører under det ministerium, hvorunder
det pågældende sektorområde henhører.
Det betyder, at princippet i den såkaldte myndighedsfuldmagt - der gælder som et
supplement til grundsætningen i regionslovens § 5, stk. 2, om, at regionernes opgaver
skal fastlægges ved lov - om, at regionerne skal udvise økonomisk ansvarlighed,
samt reglerne om udarbejdelse og aflæggelse af regionernes budget og regnskab, jf.
§§ 24 og 25 i regionsloven, henhører under Social- og Indenrigsministeriet, som sále-
des er ressortministerium for disse regler.
Kulturpolitiske spørgsmål hører under Kulturministeriets ressortområde. Det gælder
bl.a. rammerne for regionernes deltagelse i kulturbegivenheder, som er fastsat i lov
om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på
kulturområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni 2007 med senere ændringer,
som Kulturministeriet er ressortministerium for.
å. Mine bemærkninger til Statsrevisorernes beretning om budgetoverskri-
delsen ved ESC 2014
l Statsrevisorernes beretning om budgetoverskridelsen ved ESC 2014 er blandt andet
anført følgende:
"Statsrevisorerne kritiserer, at værtsbyparteme organiserede Eurovision Song Contest 2014 på
en måde, der hindrede et samlet overblik over og ansvar for projekt- og økonomistyringen.
Særligt har aftalerne mellem Værtsbyparterne medvirket til uenigheder og ulgennemsigtighed i
projektet, ligesom Projektselskabet ikke har haft de nødvendige kompetencer og erfaringer til at
styre et projekt af denne kompleksitet.
Statsrevisorerne fremhæver i den forbindelse følgende Iæringspointer:
1. Budgetoverskridelsen skyldtes et usikkert og mangelfuldt budgetgrundlag. Samtidig havde
værtsbyparteme ikke tilstrækkeligt fokus på budgettet, bl.a. fordi det blev meldt ud, at opgave-
løsningen gik forud for budgetoverholdelsen.
2. Budgetoverskridelsen skyldtes også ineffektiv styring og opfølgning. Projektselskabet havde
ikke professionel erfaring med byggestyring, risikostyring, projekt- og økonomistyring, men blev
tillagt det fulde ansvar for opgaveløsningen og bar den fulde økonomiske risiko.
3. Samarbejdsmodellen og aftalekomplekset mellem DR, Projektselskabet og de øvrige værts-
byparter virkede ikke fremmende på samarbejdet, men medvirkede til uenigheder og fokus på
egeninteresser på bekostning af projektets økonomi og fremdrift."
Endvidere har Rigsrevisionen konkluderet følgende i beretningen:
"Rigsrevisionen finder, at der kan udledes 3 centrale Iæringspointer som følge af den budget-
overskridelse, der fulgte af værtsbyparternes forberedelse og Projektselskabets styring af
værtsby- og venue-opgaverne ved ESC 2014.
For det første er det afgørende, at det budget, der ligger til grund for en særlig rfsikofyldt aktivi-
tet, er gennemarbejdet. Værtsbyparterne sikrede ikke dette i forhold til det budget, der lå til
grund for etablering og drift af venue. Værtsby- og venue-kontrakten placerede samtidig det
fulde ansvar for opgaveløsningen og den fulde økonomiske risiko i Projektselskabet, ligesom
det fremgik af kontrakten, at opgaveløsningen - hvls omfang ikke var klart afgrænset i kontrak-
ten - gik forud for en overholdelse af budgettet. Det usikre budgetgrundlag var en hovedårsag
til budgetoverskridelsen.
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559726_0003.png
For det andet er det vigtigt, at kontraktparterne har professionel erfaring med de opgaver, som
parterne hver især skal løse. Projektselskabet havde ikke erfaring med byggestyring og etable-
ring af en venue til tv-produktion i den skala, som ESC 2014 krævede. Det betød, at DR i ud-
gangspunktet løb en høj faglig risiko for, at venue ikke kunne etableres til tiden med den ønske-
de funktionalitet, da DR indgik kontrakt med Projektselskabet. Projektselskabets manglende
erfaring betød, at selskabets projekt- og økonomistyring ikke var effektiv, hvilket var den anden
hovedårsag til budgetoverskridelsen.
For det tredje er det væsentligt, at aftalegrundlaget mellem alle involverede parter klart angiver
roller og ansvar og er fordrende for fremdriften i projektet. Vaertsby- og venuekontrakten inde-
holdt en klar opgavefordeling mellem Projektselskabet og DR, men kontrakten kunne af naturli-
ge årsager ikke i alle tilfælde og fuldstændigt konkretisere parternes forventninger til venue.
Samarbejdsmodellen mellem DR, Projektselskabet og de øvrige værtsbyparter indebar en del
underliggende aftaler og støtteerklæringer. Det samlede aftalekompleks, herunder særligt afta-
lerne mellem værtsbyparterne, var reelt medvirkende til at skabe uigennemsigtighed og udløste
markante uenigheder, der ikke var fordrende for fremdriften i projektet. Det var den tredje ho-
vedårsag til budgetoverskridelsen.
Københavns Kommunes og Region Hovedstadens formelle juridiske værtsbyopgave var ude-
lukkende at være tilskudsyder til Projektselskabet, men begge deltog i praksis i såvel forbere-
delsen som styringen af værtsby- og venue-opgaverne.
Rigsrevisionen finder, at organiseringen - særligt mellem værtsbyparterne -i sig selv har hin-
dret, at nogen har haft et samlet overblik over og ansvar for projektstyringen. Rigsrevisionen
anbefaler, at Kulturministeriet sammen med øvrige relevante aktører, herunder Økonomi- og
Indenrigsministeriet, tager initiativ til principielt at drøfte finansiering og styring af større kulturel-
le begivenheder, som indebærer et samarbejde på tværs af offentlige myndigheder og instituti-
oner, fonde og private virksomheder. Formålet er at medvirke til at sikre, at offentlige myndig-
heder og institutioner på baggrund af formelle rammebetingelser og egeninteresser ikke agerer
på bekostning af den samlede opgaveløsning."
Statsrevisorernes beretning og konklusion ses ikke at lægge op til, at der skal tages
initiativ til en generel ændring af rammerne for regionernes og kommunernes virksom-
hed, herunder reglerne vedrørende regionernes og kommunernes budget og regn-
skab. Der er alene tale om et initiativ, som specifikt omhandler finansiering og styring
af kulturelle begivenheder. Et sådant initiativ tilkommer efter min opfattelse alene Kul-
turministeriet som ressortministerium for kulturområdet.
4. Region Hovedstadens udtalelse af 29. september 2015 til Social- og In-
denrigsministeriet
Region Hovedstaden har i sin udtalelse af 29. september 2015 anført, at regionen er
enig i de kritikpunkter, som Statsrevisorerne rejser, og regionen har i tilknytning hertil
redegjort for sine bemærkninger. Regionen har endvidere blandt andet anført, at for-
løbet har givet Region Hovedstaden anledning til, at Region Hovedstaden i samarbej-
de med Erhvervsstyrelsen, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen (med
konsulentbistand fra konsulentfirmaet COWI) har udarbejdet et eventvurderingsværk-
tøj, som fremadrettet anvendes ved vurdering af ansøgninger til regionsrådets pulje til
store internationale kultur- og sportsevents, og at værktøjet skal understøtte en ensar-
tet og objektiv vurdering af ansøgninger, skærpe fokus på bedre økonomi- og risiko-
styring i de enkelte projekter samt sikre, at støtten går til vækstskabende og strategisk
relevante begivenheder.
Jeg har ikke bemærkninger til Region Hovedstadens udtalelse.
Statsrevisorerne beretning SB16/2014 - Bilag 3: Social- og Indenrigsministerens redegørelse af 21. oktober 2015
1559726_0004.png
WW
_<_ma $26 åmm:
xmö: m=m3m::
5. Kulturministerietsinitiativer
Kulturministeriet har i anledning af Statsrevisorernes beretning 0m budgetoverskridel-
sen ved ESC 2014 indbudt Social- og Indenrigsministeriet til at deltage i et møde i
anledning af Rigsrevisionens anbefaling om en drøftelse af principper vedrørende
finansiering og styring af større kulturelle begivenheder i Danmark. Kulturministeriet
har i den forbindelse henvist til, at Kulturministeriets publikation "Anbefalinger for god
ledelse af større kulturprojekter", 2006, kan udgøre et grundlag for drøftelse af prin-
cipper for finansiering og styring.
Social- og Indenrigsministeriet har givet tilsagn om at deltage i mødet.
Jeg har samtidig sendt et eksemplar af denne redegørelse til rigsrevisor.