Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
SB 11 2
Offentligt
1539491_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
13. juli 2015
2015-2597
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 11/2014 om
driften af rejsekortet
Statsrevisorerne har med brev af 30.april 2014 anmodet om min redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 11/2014 om driften af
rejsekortet har givet anledning til.
Jeg skal understrege, at jeg som nytiltrådt minister i en ny regering i sagens
natur ikke har haft mulighed for at påvirke de beslutninger mv., der er truffet
omkring rejsekortet i de senere år. Men jeg skal gerne redegøre for mine syns-
punkter vedrørende Rigsrevisionens overordnede konklusioner, samt de initia-
tiver som Transport- og Bygningsministeriet i den seneste tid har taget med
henblik på at skubbe rejsekortprojektet i den rigtige retning.
Governancemodellen
Jeg er enig i Rigsrevisionens konklusioner på det meget væsentlige punkt, der
vedrører Rejsekortets hidtidige governancemodel.
Der er ingen tvivl om, at den måde ejerne bag rejsekortselskabet har valgt at
indrette styringen af rejsekortselskabet på har vist sig ikke at være effektiv.
Både økonomi og tidsplan er skredet, og beslutningsprocesserne i selskabet har
ikke understøttet, at man har fået truffet de nødvendige beslutninger for at
holde projektet på sporet.
Endvidere har ejernes og bestyrelsens arbejde i uforholdsmæssig grad handlet
om brandslukning på det økonomiske område frem for udvikling af det kunde-
rettede produkt. Det har kostet på forholdet til kunderne.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, tog Transport- og Byg-
ningsministeriet i efteråret 2014 initiativ til at rydde op i selskabets økonomi.
Den indsats har båret frugt. Ejerne har fra den 1. juni 2015 indført en ny finan-
sieringsmodel for rejsekortet
den såkaldte årsrapportmodel
som har til
formål at skabe sikkerhed for, at udgifterne til rejsekortet bliver dækket og at
sikre en entydig fordeling af udgifterne mellem de deltagende trafikvirksomhe-
der.
Statsrevisorerne beretning SB11/2014 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1539491_0002.png
Oprydningen i selskabets økonomi er i sig selv vigtig. Men med ro omkring
økonomien sikres også bedre plads til opgaven med at udvikle rejsekortet som
produkt til gavn for kunderne.
Som led i implementering af den nye finansieringsmodel er bestyrelsen udvi-
det. Bl.a. er Transport- og Bygningsministeriet som noget nyt indtrådt som
observatør
en plads ministeriet fremadrettet vil bruge som en platform for at
fremføre ministeriets synspunkter omkring både udviklingen og styringen af
kortet.
Økonomien i Rejsekortet
Statsrevisorerne peger på, at det har haft økonomiske konsekvenser for selska-
bet, at udrulningen af systemet er blevet forsinket. Bl.a. har ejerne ad flere om-
gange besluttet at udskyde udfasningen af klippekortene i hovedstadsområdet,
og det er endnu ikke muligt at lægge periodekort over på rejsekortet.
Som også min forgænger har peget på, har sammenkædningen af rejsekortets
finansiering og brugen af rejsekortet været en væsentlig årsag til de mange pro-
blemer af både økonomisk og bredere styringsmæssig karakter, som vi har set i
selskabet.
Den tidligere finansieringsmodel betød konkret, at kortets finansiering beroede
på en klikafgift, som selskaberne betalte, hver gang en kunde brugte kortet.
Hvis der ikke var klik nok, opstod der et hul i kassen.
Det betød for det første, at man har været nødt til at inddrage hensyn til selska-
bets økonomi
og ikke kun kunderne
når man har skullet tage stilling til
takten i udrulningen af kortet. Denne mekanisme har ført til de mange stop/go
beslutninger om udrulningstakten bl.a. i hovedstadsområdet, hvor man ad flere
omgange har måttet sande, at kortet alligevel ikke var klar til den udrulning,
som de økonomiske hensyn tilsagde. Det har i sidste ende kostet på selskabets
image og troværdighed over for kunderne.
For det andet betød koblingen omvendt, at de enkelte selskaber reelt kunne
spare penge ved ikke at benytte kortet og i stedet opretholde eller udvikle andre
parallelle produkter, hvor der ikke skulle afholdes en klikafgift. Den slags spe-
kulation
eller blot mistanken herom
har skadet samarbejdsklimaet i sel-
skabet.
Med den ny årsrapportmodel afkobles økonomien fra brugen af kortet. Mode-
dellen tager udgangspunkt i det faktum, at kortet er købt, og at regningen skal
betales. Den
betaling sker i form af et ”abonnement”,
som de enkelte selskaber
betaler, uanset hvilken rejsehjemmel selskabets kunder måtte have brugt på
konkrete rejser.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB11/2014 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1539491_0003.png
Brugervenligheden
I forbindelse med den planlagte udfasning af klippekortene i hovedstadsområ-
det kom der igen i efteråret 2014 fokus på rejsekortets brugervenlighed. Det
førte til, at min forgænger sammen med transportordførerne tog initiativ til at
opstille en oprydningsliste, der tog fat på 17 centrale problemer, kunderne kla-
gede over.
På listen var bl.a. problemerne om skift af betalingskort og glemt check ud.
Arbejdet med listen kan følges på rejsekortets hjemmeside, hvoraf det fremgår
at arbejdet overordnet følger planen, herunder at en lang række af initiativerne
nu er implementeret.
Transport- og Bygningsministeriet vil også i den kommende tid følge arbejdet
med opfølgningen på oprydningslisten tæt.
Sektoransvaret
Såvel i beretningen som i statsrevisorernes bemærkninger fremhæves det, at
Transport- og Bygningsministeriet som sektoransvarlig tidligere burde have
engageret sig i rejsekortets problemer.
Jeg har endvidere noteret mig, at statsrevisorerne lægger vægt på, at ministeri-
et skal tage en mere aktiv rolle for at undgå den type problemer i sektoren, uan-
set at kompetencen i medfør af lovgivningen ligger hos trafikvirksomhederne.
Da en egentlig statslig kompetence i denne type tværgående sager, der forud-
sætter udstrakt samarbejde mellem trafikvirksomhederne, ikke ligger inden for
de kompetenceforhold, som lov om trafikselskaber i dag foreskriver, har jeg
igangsat et arbejde med at se på fordele og ulemper ved forskellige modeller for
at ændre de lovgivningsmæssige rammer.
Udtalelser fra DSB og Metroselskabet
Transport- og Bygningsministeriet har som led i besvarelsen indhentet udtalel-
ser fra DSB og Metroselskabet, som Transport- og Bygningsministeriet er hhv.
hel og delvis ejer af. Svar fra DSB og Metroselskabet er vedlagt.
Jeg noterer mig, at både DSB og Metroselskabet overordnet er enige i konklu-
sionerne omkring selskabets tidligere governancemodel
og at man i lighed
med ministeriet forventer, at den nye finansieringsmodel mv. vil bidrage til at
styrke styringen af selskabet.
Jeg noterer mig endvidere at begge selskaber har valgt at knytte en række mere
konkrete bemærkninger til spørgsmålene om bl.a. rentetilskrivning og bruger-
tilfredshed, som er berørt i beretningen.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB11/2014 - Bilag 2: Ministerredegørelse:
1539491_0004.png
Transport- og Bygningsministeriet fremsender samtidig et eksemplar af denne
skrivelse til Rigsrevisionen.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt