Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
SB 11 2
Offentligt
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
13. juli 2015
2015-2597
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 11/2014 om
driften af rejsekortet
Statsrevisorerne har med brev af 30.april 2014 anmodet om min redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 11/2014 om driften af
rejsekortet har givet anledning til.
Jeg skal understrege, at jeg som nytiltrådt minister i en ny regering i sagens
natur ikke har haft mulighed for at påvirke de beslutninger mv., der er truffet
omkring rejsekortet i de senere år. Men jeg skal gerne redegøre for mine syns-
punkter vedrørende Rigsrevisionens overordnede konklusioner, samt de initia-
tiver som Transport- og Bygningsministeriet i den seneste tid har taget med
henblik på at skubbe rejsekortprojektet i den rigtige retning.
Governancemodellen
Jeg er enig i Rigsrevisionens konklusioner på det meget væsentlige punkt, der
vedrører Rejsekortets hidtidige governancemodel.
Der er ingen tvivl om, at den måde ejerne bag rejsekortselskabet har valgt at
indrette styringen af rejsekortselskabet på har vist sig ikke at være effektiv.
Både økonomi og tidsplan er skredet, og beslutningsprocesserne i selskabet har
ikke understøttet, at man har fået truffet de nødvendige beslutninger for at
holde projektet på sporet.
Endvidere har ejernes og bestyrelsens arbejde i uforholdsmæssig grad handlet
om brandslukning på det økonomiske område frem for udvikling af det kunde-
rettede produkt. Det har kostet på forholdet til kunderne.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, tog Transport- og Byg-
ningsministeriet i efteråret 2014 initiativ til at rydde op i selskabets økonomi.
Den indsats har båret frugt. Ejerne har fra den 1. juni 2015 indført en ny finan-
sieringsmodel for rejsekortet
–
den såkaldte årsrapportmodel
–
som har til
formål at skabe sikkerhed for, at udgifterne til rejsekortet bliver dækket og at
sikre en entydig fordeling af udgifterne mellem de deltagende trafikvirksomhe-
der.