Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
sb 10 3
Offentligt
1541055_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om hospitalernes
brug af personaleresurser
September
2015
Statsrevisorerne beretning SB10/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2014
1541055_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 10/2014 om hospitalernes brug af personaleresurser
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 6. juli 2015
20. august 2015
RN 404/15
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som Sundheds- og Ældreministeriet (det
daværende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse) og regionerne, herunder Danske Re-
gioner, har og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens
konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundheds- og ældreministeren (den daværende minister for sundhed og forebyggel-
se) og regionerne, herunder Danske Regioner, tilslutter sig beretningens konklusio-
ner og Statsrevisorernes bemærkninger og anser beretningens anbefalinger og ek-
sempler som et godt grundlag for regionernes videre arbejde med at opnå en mere
omkostningsbevidst brug af personaleresurserne på hospitalerne til gavn for patien-
terne.
Regionerne har fokus på i stadig højere grad at bruge overenskomsternes mulighe-
der for at tilrettelægge arbejdet fleksibelt, bl.a. ved at planlægge med overlægernes
udvidede normale arbejdstid. Regionerne har endvidere fået et skærpet ledelsesfo-
kus på at skabe bedre rammer for at indgå lokalaftaler, der kan medvirke til en mere
fleksibel arbejdstilrettelæggelse. Rigsrevisionen finder disse initiativer tilfredsstillen-
de og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Danske Regioners arbejdsgiverpolitik fra 2014 har et centralt mål om at forenkle
overenskomster og arbejdstidsregler samt effektivisere arbejdsgange, bl.a. med
henblik på at hospitalerne kan tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt.
Den seneste status fra Danske Regioner fra maj 2015 viser, at antallet af hospi-
talsafdelinger, der anvender overenskomstens mulighed for at planlægge med
overlægernes udvidede normale arbejdstid, herunder med aftentjeneste på hver-
dage og dagtjeneste i weekender, er stigende. Regionerne og Danske Regioner
forventer, at denne udvikling fortsætter.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2014
1541055_0003.png
2
Nogle regioner har desuden taget initiativ til at forbedre rammerne for at indgå lo-
kalaftaler, bl.a. ved at gennemføre undervisning i arbejdstidsreglerne og ved at
skærpe fokus blandt ledere og medarbejdere på brugen af lokalaftaler som afsæt
for at sikre større fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen på hospitalsafdelingerne.
Regionerne har desuden i regi af Danske Regioner taget initiativ til et tværregionalt
projekt om optimal anvendelse af personaleresurser, som bl.a. skal tilvejebringe vi-
den og værktøjer til at understøtte bedre vagtplanlægning og brug af øvrige resurser
som apparatur og lokaler på hospitalerne.
Endvidere har Danske Regioner i forlængelse af regionernes økonomiaftale for 2015
sammen med Sundheds- og Ældreministeriet og Finansministeriet nedsat en arbejds-
gruppe, som skal undersøge mulighederne for at opstille indikatorer for kapacitetsan-
vendelse på hospitalerne i den enkelte region og på tværs af regionerne. Arbejdsgrup-
pen forventer at afgive en endelig rapport om resultaterne i efteråret 2015.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultaterne af regionernes tværregionale projekt om en optimal personaleanven-
delse
resultaterne af regionernes tværgående projekt om opstilling af indikatorer for ka-
pacitetsanvendelse.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2015 en beretning om hospitalernes brug af personaleresur-
ser. Beretningen handlede om, hvordan hospitalerne planlægger og styrer deres brug af per-
sonaleresurser. Beretningen havde særligt fokus på hospitalernes brug af læger og plejeper-
sonale, herunder personalet på operationsstuerne. Beretningen indeholdt bl.a. en liste med
opmærksomhedspunkter og eksempler på god praksis som inspiration for regionernes og
hospitalernes arbejde med at opnå en mere omkostningsbevidst anvendelse af resurserne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at
det er muligt at få bedre
og mere sundhed for pengene, hvis hospitalerne bruger personaleresurser og kapacitet me-
re effektivt. Statsrevisorerne pegede desuden på, at regioner, hospitaler og afdelinger i be-
retningen kan få inspiration til god praksis for, hvordan personaleresurserne kan anvendes
mere omkostningsbevidst.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, Sundheds- og Ældremi-
nisteriet, regionerne og Danske Regioner har og vil iværksætte som følge af beretningen.
Danske Regioner er af Sundheds- og Ældreministeriet blevet bedt om at indhente udtalel-
ser fra regionsrådene og har derudover koordineret et fælles svar, som også indgår i dette
notat.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af sundheds- og ældreministerens og regionernes redegørelser
samt af Danske Regioners fælles redegørelse
6. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at hospitalerne i højere grad kunne understøtte,
at resurserne blev brugt omkostningsbevidst ved at planlægge, styre og følge bedre op på
aktiviteter og brugen af resurser.
Statsrevisorerne beretning SB10/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2014
1541055_0004.png
3
7. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at ministeren noterer sig Rigsrevisionens konklu-
sioner og tilslutter sig beretningens konklusioner. Det er afgørende, at borgerne får mest mu-
ligt sundhed af høj kvalitet for de resurser, som sundhedsvæsnet har til rådighed. Derfor er
hospitalernes brug af kapacitet og anvendelsen af personaleresurser en dagsorden, som mi-
nisteren også fremadrettet forventer, at regionerne har skærpet fokus på.
Ministeren oplyser videre, at regionerne har et stort ansvar i denne sammenhæng og bør
bl.a.
lade sig inspirere af beretningens anbefalinger og eksempler til, hvordan de kan opnå
mere effektiv resurseanvendelse til gavn for patinterne. Ministeren noterer sig ligeledes Stats-
revisorernes udtalelse om, at det er muligt at få bedre og mere sundhed for pengene, hvis
hospitalerne bruger personaleresurserne mere effektivt. Regionerne kan med fordel følge
Statsrevisorernes eksempler på generelle effektiviseringspotentialer.
8. Danske Regioner oplyser, at beretningen bekræfter, at der fortsat er behov for nye initia-
tiver på området både i de enkelte regioner og på tværs af regionerne. Beretningen og dens
konkrete forslag udgør et godt fundament for det videre arbejde og vil derfor også blive ind-
draget som inspiration i de initiativer, som regionerne fælles og enkeltvis igangsætter i den
kommende tid.
Afdelingernes planlægning og arbejde med at effektivisere arbejdsgange
Brug af overenskomster
9. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalsafdelingerne i højere grad kunne bruge overens-
komsternes muligheder for at tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt, herunder planlægge med
overlægernes udvidede arbejdstid i aftentimerne.
Det fremgik af beretningen, at afdelingerne kun i få tilfælde havde brugt overenskomsternes
muligheder for at tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt, og at kun én afdeling havde brugt
muligheden for at planlægge med overlægernes udvidede normale arbejdstid i aftentimerne.
10. Danske Regioner har på vegne af regionerne oplyst, at regionerne har fået større fokus
på at bruge overlægernes udvidede normale arbejdstid som en mulighed i overenskomster-
ne for at tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt. Med henblik på at fastholde dette fokus har
Danske Regioner siden 2014 monitoreret regionernes implementering af overlægernes ud-
videde normale arbejdstid. Den seneste status fra maj 2015 viser, at antallet af hospitalsaf-
delinger, der planlægger med aftentjeneste på hverdage og dagtjeneste i weekender, fortsat
stiger. Regionerne og Danske Regioner forventer, at denne udvikling fortsætter.
Det fremgår af Danske Regioners arbejdsgiverpolitik fra 2014, at det er et centralt mål at for-
enkle overenskomster og arbejdstidsregler samt effektivisere arbejdsgange. Regionerne vil
i forlængelse heraf frem mod næste overenskomstperiode arbejde med at udvikle arbejds-
tidsreglerne, så de bliver tidssvarende, enkle og samtidig giver mulighed for en mere fleksi-
bel arbejdstilrettelæggelse. På lægeområdet skal der gennemføres et projekt om en ny stil-
lings- og overenskomststruktur, som fremadrettet skal give grundlag for en mere fleksibel ar-
bejdstilrettelæggelse. På plejeområdet er der aftalt et projekt om arbejdstid, som skal mulig-
gøre en mere fleksibel tilrettelæggelse af arbejdet.
11. Det fremgår af regionernes redegørelser, at regionerne på forskellig vis arbejder med at
opnå større fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen på baggrund af de eksisterende overens-
komster. Nogle regioner har igangsat undervisning i arbejdstidsreglerne for at skabe bedre
rammer og give ledere og medarbejdere på afdelingerne et bedre fundament for at indgå lo-
kale aftaler med faggrupperne, som kan sikre større fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.
12. Beretningen viste, at der er mange faktorer, som spiller ind på og er afgørende for, om
resurserne på afdelingerne anvendes omkostningsbevidst. Der er bl.a. kendskabet til ar-
bejdstidsreglerne, ledelsens fokus på at anvende lokalaftaler som redskab til at opnå større
fleksibilitet samt den samarbejdskultur, der i øvrigt hersker på afdelingerne blandt ledere og
medarbejdere.
Statsrevisorerne beretning SB10/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2014
1541055_0005.png
4
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionerne nu har større fokus på at bruge over-
enskomsternes muligheder for at tilrettelægge arbejdet mere fleksibelt, bl.a. ved at planlæg-
ge med muligheden for at anvende overlægernes udvidede normale arbejdstid. Samtidig fin-
der Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at regionerne har større fokus på at skabe bedre ram-
mer for at indgå lokalaftaler, bl.a. ved mere undervisning af ledere og medarbejdere i arbejds-
tidsreglerne på afdelingerne. Dette giver dem et bedre afsæt for at indgå lokalaftaler. Rigs-
revisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Afdelingernes vagtplanlægning
13. Statsrevisorerne bemærkede, at vagtplanlægningen i højere grad kan sigte på, at sund-
hedspersonalets arbejdstid bliver brugt fuldt ud, så man undgår at udbetale overarbejde til
nogle medarbejdere, samtidig med at timer går tabt hos andre medarbejdere.
Beretningen viste, at vagtplanlægningen ikke i alle tilfælde understøttede, at afdelingerne
brugte resurserne omkostningsbevidst. Fx havde et flertal af afdelingerne i vagtplanlægnin-
gen ikke sikret, at medarbejdernes arbejdstid blev anvendt fuldt ud.
14. Danske Regioner oplyser, at der på baggrund af beretningen er taget initiativ til et tvær-
gående projekt i regionerne om optimal anvendelse af personaleresurser, herunder en styr-
ket vagtplanlægning. Projektet skal støtte op om resurse- og kapacitetsanvendelse i regio-
nerne med afsæt i udvalgte fokusområder i beretningen. Projektet kommer til at forløbe i 3
faser:
1. fase: Tilvejebringelse af viden og værktøjer, som kan understøtte regionerne i udnyttelse
af personaleresurser, herunder vagtplanlægning, sammensætning af tværfaglige
teams omkring patienten og optimal udnyttelse af øvrig kapacitet i form af appara-
tur og lokaler
2. fase: Evaluering af og dokumentation for indsatserne i regionerne
3. fase: Spredning af viden om værktøjer og god praksis til andre hospitaler.
I 1. første fase gennemføres en analyse af udvalgte afdelinger med henblik på at vurdere an-
vendelsen af personaleresurserne og potentialet for en forbedret personaleanvendelse. Ana-
lysen er sammen med Rigsrevisionens beretning afsættet for forslag til at tilvejebringe værk-
tøjer, som i sammenhæng med konkrete projekter i regionerne skal bidrage til at udnytte de
identificerede potentialer. I 2. fase evalueres 3-5 projekter, mens 3. fase indebærer, at god
praksis i projekterne løbende spredes til alle regioner.
15. Det fremgår af regionernes redegørelser, at regionerne herudover på forskellig vis arbej-
der med at styrke planlægningen. Således arbejdes der med en bred vifte af tiltag, som skal
styrke vagtplanlægningen i form af kompetenceudvikling i brugen af vagtplansystemerne, nye
og bedre vejledninger for brugen af systemerne, øget fokus på sammenhæng mellem frem-
møde- og vagtplaner og etablering af specialistteams, der efter behov kan understøtte vagt-
planlægningen på hospitalerne. Alle regioner har endvidere generelt større fokus på at ud-
vikle hjælpeværktøjer, som kan lette vagtplanlægningen og skabe større gennemsigtighed
i sammenhæng mellem resurser, patientindtag og vagtplaner. Regionerne er generelt nået
længst på plejeområdet, men er også på lægeområdet i gang med at udvikle værktøjer,
som kan understøtte vagtplanlægningen.
16. Rigsrevisionen finder det positivt, at der på tværs af regionerne er igangsat et projekt,
hvis formål er at understøtte regionerne i at udnytte personaleresurser og styrke vagtplan-
lægningen. Rigsrevisionen finder det endvidere positivt, at regionerne alle arbejder med pro-
jekter, som skal styrke vagtplanlægning og resurseudnyttelse.
Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde med at styrke vagtplanlægningen, her-
under særligt resultaterne af det tværregionale projekt, som er igangsat i regi af Danske Re-
gioner.
Statsrevisorerne beretning SB10/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2014
1541055_0006.png
5
Hospitalernes styring af afdelingernes resurseforbrug
17. Statsrevisorerne bemærkede, at regioner og hospitaler kunne forenkle og målrette le-
delsesinformationen, så den bedre understøttede en strategisk styring af resurserne. Des-
uden kunne kapaciteten udnyttes bedre, fx ved at fastsætte få og relevante mål for brugen
af personaleresurser på operationsstuerne.
Det fremgik af beretningen, at ikke alle afdelinger arbejdede systematisk med at sikre tyde-
lige mål for indsatsen og opfølgningen på brugen af resurser. Ledelsesinformationen på ho-
spitalerne indeholdt endvidere mange data, som hospitalsledelsen og afdelingsledelsen lø-
bende skulle forholde sig til.
18. Danske Regioner oplyser, at der med økonomiaftalen mellem regeringen og regionerne
i 2015 blev aftalt et tværgående projekt i regionerne om hospitalernes brug af kapacitet. Der
blev efterfølgende nedsat en arbejdsgruppe i regi af Danske Regioner med deltagelse af
Sundheds- og Ældreministeriet og Finansministeriet. Arbejdsgruppen arbejder med, hvordan
man kan identificere og udbrede bedste praksis i forhold til at opgøre indikatorer for kapaci-
tetsanvendelse på hospitalerne i den enkelte region og på tværs af regioner. Arbejdsgrup-
pen har indtil nu identificeret potentielle kapacitetsindikatorer inden for operationsområdet,
billeddiagnostik og ambulatorieområdet. En endelig afrapportering af gruppens arbejde for-
ventes at foreligge i efteråret 2015.
19. Det fremgår af regionernes redegørelser, at regionerne arbejder med tiltag, som skal for-
bedre datagrundlag og ledelsesinformation. I flere regioner arbejdes fx med at implemen-
tere nye it-værktøjer, som genererer data om anvendelse af operationsstuerne, som regio-
nerne kan bruge til opfølgning på udnyttelse af operationskapaciteten.
20. Rigsrevisionen finder det positivt, at der i forlængelse af økonomiaftalen for 2015 er ned-
sat en arbejdsgruppe, der tværgående skal vurdere, hvordan der kan opstilles kapacitetsin-
dikatorer for resurseanvendelsen på hospitalerne. Indikatorerne kan udgøre grundlaget for
at fastsætte få og relevante mål for kapacitetsanvendelsen, ligesom indikatorerne bør under-
støttes af data og ledelsesinformation for, hvordan afdelingerne anvender kapacitet. Dette
vil tilsammen give et godt grundlag for hospitalernes løbende opfølgning på, om personale-
resurser og kapacitet anvendes omkostningseffektivt.
Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde med at opstille indikatorer for hospitaler-
nes kapacitet og personaleanvendelse, herunder særligt resultaterne af det tværgående pro-
jekt om indikatorer.
Lone Strøm