Finansudvalget 2013-14
SB 7 2
Offentligt
1374682_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Holbergsgade 6
1057 København K
Høringssvar til Statsrevisorernes beretning nr. 7/2013 om regio-
nernes præhospitale indsats
Region Nordjylland har den 18. februar 2014 modtaget Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses anmodning om bemærkninger til Statsrevisorernes beretning 7/2013
om regionernes præhospitale indsats. Hermed fremsendes høringssvar hertil.
Beretningen indeholder en række bekendte overordnede pointer, som Region Nord-
jylland i samarbejde med de øvrige regioner ihærdigt adresserer i det daglige arbej-
de.
Det gælder for alle regioner, herunder også Region Nordjylland, at der i det sidste årti
har været stor fokus på udviklingen af kvaliteten i den præhospitale behandling. Den
præhospitale indsats har været igennem en markant udvikling fra, at ambulancekør-
sel i høj grad var en transportordning fra skadested til hospital, til avanceret præhos-
pital indsats med opstart af behandlingen allerede på skadestedet.
I den forbindelse er ambulancepersonalets faglige kompetencer blevet styrket væ-
sentligt qua det opgraderede uddannelsesprogram, og der er tillige implementeret
supplerende initiativer som akutlægebiler, paramedicinerbiler og akutlægehelikopter,
der bidrager med avancerede sundhedsfaglige kompetencer på skadestedet..
Endvidere er der i høj grad fællesregionalt samarbejde om udviklingen på det præ-
hospitale område, hvor der blandt andet kan nævnes:
en national elektronisk Præhospital Patient Journal (PPJ), der implementeres i
alle regioners ambulancer og øvrige præhospitale enheder i løbet af 2015.
fællesregionalt kontrolrumssystem til regionernes AMK-Vagtcentraler (implemen-
teres i Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region Sjælland og Region
Nordjylland i løbet af 2015 – Region Hovedstaden har et andet system men beg-
ge systemer kan tale sammen).
Dansk Indeks for akuthjælp, der fungerer som støtteværktøj for de Sundhedsfag-
lige visitatorer på samtlige 5 regioners AMK-Vagtcentraler.
Dansk Hjertestopregister
Præhospitalt Beredskab
Sdr. Skovvej 3E
9000 Aalborg
Tlf.: 99 32 44 45
Vicekontorchef
Søren Aagaard Christiansen
Direkte: 99 32 44 76/21 95 42
49
[email protected]
Ref.: schr
Sagsnummer:
2014-003802
25. februar 2014
Statsrevisorerne beretning SB7/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2014
1374682_0002.png
Ovenstående er alle tiltag, der underbygger kvaliteten i den præhospitale indsats.
Region Nordjylland er af den opfattelse, at det samlede præhospitale setup tilbyder
borgerne en rigtig god løsning i forhold til at sikre akut hjælp til rette tid. Dette under-
bygges af, at de fastsatte responstidsmål for ambulancekørsel overholdes og i de
fleste tilfælde kan fremvise et responstidsmål, der ligger væsentligt under det fastlagt
i kontrakten. Såfremt regionens øvrige præhospitale enheder såsom paramediciner-
biler, akutbiler og akutlægebiler inkluderes i responstiden oplever borgeren, at den
akutte hjælp når frem endnu hurtigere.
I forhold til Statsrevisorernes konkrete bemærkninger:
1.
At regionerne ikke har operationelle mål for, hvilken effekt den præhospitale
indsats skal have, og at regionerne ikke følger systematisk op på, om borgerne
har fået den rette hjælp
Region Nordjylland kommentar:
Regionen er enig i, at det er vigtigt at følge op
på effekten af den præhospitale indsats, både i relation til kvaliteten af indsatsen
men også om borgeren får den rette hjælp i den forstand, at den pågældende
indsats har stået mål med det pågældende behov.
Konkret er der dog for nuværende en række udfordringer i forhold til at sammen-
holde præhospital indsats med patient-outcome. Det er eksempelvis ikke muligt,
jævnfør gældende lovgivning, at det præhospitale område i daglig drift søger op-
lysninger om patientens senere tilstand i fx patient-journalen ført på sygehuset.
Endvidere er der en metodisk udfordring i at kunne isolere den præhospitale ind-
sats i et samlet patientforløb, når målet er at vurdere effekt af præhospital indsat
sammenholdt patientens endelige outcome ved udskrivning fra sygehus/hospital.
Der er en lang række faktorer, der har indflydelse på det endelige outcome for
patienten, når denne er i somatisk eller psykiatrisk regi.
Netop fordi regionen finder det så vigtigt at følge op på effekten af den præhospi-
tale indsat så er der for at imødekomme ovenstående udfordringer i samarbejde
med Aalborg Universitet oprettet et professorat i akut/præhospital medicin for at
få bedst mulig dokumentation for blandt andet effekten af de præhospitale be-
handlingstilbud.
Region Nordjylland måler og vurderer allerede på, om det er den rette behand-
ling, der gives ved den præhospitale indsats. Dette stiller DDKM krav til både via
krav til retningslinjerne for indsatsen samt den efterfølgende journalaudit, hvor et
udtræk af præhospitale journaler gennemgås med henblik på at vurdere om de
pågældende indsatser er i overensstemmelse med retningslinjer herfor. Regio-
nens retningslinjer er udarbejdet i henhold til kravene i DDKM.
Det kan ligeledes bemærkes, at behandlingsinstrukser på det præhospitale om-
råde i Region Nordjylland er lavet i samarbejde med de videnskabelige selskaber
og sygehusene i regionen, hvorfor de må betragtes som bedst mulig behandling.
Desuden revideres behandlingsinstrukserne løbende efter nyeste videnskabelig
viden.
Side 2 af 5
Statsrevisorerne beretning SB7/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2014
1374682_0003.png
2.
At regionerne selv fastsætter kravene til kvaliteten af den præhospitale indsats,
og hvordan de følger op. Alligevel er der væsentlige mangler i regionernes evne
til at følge egne retningslinjer og kvalitetsparametre, fx for den sundhedsfaglige
rådgivning, man giver borgeren.
Region Nordjylland kommentar:
Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) omfatter
det præhospitale område og regionen er akkrediteret – i lighed med de øvrige
regioner – i forhold til DDKM. DDKM indeholder metodefrihed i forhold til arbejdet
med kvaliteten af den præhospitale indsats, hvorfor hver enkelt region har mulig-
hed for at tilrettelægge kvalitetsarbejde ud fra de indsatsområder, der ønskes så
længe det er i overensstemmelse med DDKM.
Det er selvfølgelig beklageligt, at der på baggrund af audits findes mangler i ek-
sempelvis den sundhedsfaglige rådgivning men der handles netop på baggrund
af resultaterne af audits. Således er arbejdet med resultaterne af audit af ek-
sempelvis den sundhedsfaglige visitation i fuld overensstemmelse med princip-
perne i DDKM, herunder kvalitetscirklen. Det vil sige, at formålet med audit er at
afdække om, der er kvalitetsbrist og såfremt dette er tilfældet udarbejdes en
handleplan, der beskriver hvilke initiativer, der sættes i værk for at undgå kvali-
tetsbrist herfor fremadrettet. Initiativerne iværksættes/gennemføres og efter
maksimalt 6 måneder gennemføres audit igen. Eventuelle kvalitetsbrist afdæk-
kes og der laves handleplan osv. Der er således tale om en kontinuerlig proces,
hvor der er fokus på om, der sker en udvikling i kvaliteten af den præhospitale
indsats.
Således er kvalitetsarbejdet på det præhospitale område i fuld overensstemmel-
se med DDKM, hvilket må være at betragte som rettesnoren for indsatsen lige-
som det er på sygehusområdet.
Som nævnt tidligere så er behandlingsinstrukser på det præhospitale område i
Region Nordjylland lavet i samarbejde med de videnskabelige selskaber og sy-
gehusene i regionen, hvorfor de må betragtes som bedst mulig behandling. Des-
uden revideres behandlingsinstrukserne løbende efter nyeste videnskabelig vi-
den.
3.
At regionerne ikke har fælles standarder for kvalitet og effekt af den præhospitale
indsats, hvilket vanskeliggør sammenligning på tværs af regionerne. Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse kunne således med fordel sammen med regioner-
ne fastsætte få, fælles og styrbare minimumsstandarder for kvalitet og effekt af
indsatsen.
Region Nordjylland kommentar:
Region Nordjylland hilser et samarbejde med
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse velkommen i forhold til drøftelser om
kvalitet i den præhospitale indsats, herunder ligeledes effekt heraf. Regionerne
har allerede påbegyndt en stor del af arbejdet, idet regionerne i regi af Tema-
gruppe for det præhospitale område i Danske Regioner har udarbejdet lands-
dækkende kvalitetsmål for den præhospitale indsats.
Kvalitetsmålene på det præhospitale område skal anvendes:
Side 3 af 5
Statsrevisorerne beretning SB7/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2014
1374682_0004.png
Som led i den løbende monitorering af den præhospitale indsats i den enkel-
te region
Til kontinuerlig kvalitetsudvikling af den præhospitale virksomhed på nationalt
og regionalt niveau
Som input til den kommende akutdatabase
Som styringsparametre i de kommende kontrakter med ambulanceentrepre-
nører.
Der er udarbejdet et sæt på 11 kvalitetsmål, der fast vil indgå i alle regioners
kvalitetsopfølgning, og som indrapporteres til akutdatabasen.
Kvalitetsmålene vil blive implementeret når både regionernes nye kontrolrums-
system til AMK-Vagtcentralerne og PPJ er fuldt implementeret i regionerne.
4.
At selv om mulighederne for at mindske omkostningerne ved udbud af ambulan-
cekørsel mv. er begrænset af et monopollignende marked, er der potentiale for
at minimere omkostningerne til den præhospitale indsats, fx ved brug af kontrol-
bud og driftsoptimering.
Region Nordjylland kommentar:
Regionsrådet i Region Nordjylland besluttede
i forbindelse med godkendelse af strategi for det igangsatte udbud af ambulan-
cetjenesten, at der skal udarbejdes en form for kontrolbud. Regionen har derfor i
samarbejde med ekstern konsulent udført beregninger på, hvilke udgifter, der vil
være forbundet med regional drift af ambulancetjenesten og øvrige præhospitale
enheder. Disse beregninger er i efteråret 2013 verificeret af regionens revisions-
selskab og vil blive anvendt til sammenligningsgrundlag for de indkomne tilbud
(tilbudsfrist for udbud af ambulancetjenesten i Region Nordjylland er 31. marts
2014). Endvidere vil beregningerne bruges som udgangspunkt for fremtidige po-
litiske drøftelser på området; i god tid inden udløb af den kommende kontrakt og
i indeværende valgperiode.
Endvidere skal opmærksomheden rettes på, at opgavens størrelse og indhold i
forhold til at sikre, at regionen har et tilfredsstillende præhospitalt beredskab in-
debærer en betydelig investering, hvorfor en eventuel regional beslutning om
selv at løse opgaven nødvendigvis vil være en langsigtet beslutning. Region
Nordjylland kan ikke ved at gennemføre kontrolbud i hver enkelt udbudsperiode
på 4-6 år veksle mellem at hjemtage og udbyde opgaven.
I forhold til driftsoptimering sker dette løbende via monitorering af aktiviteten i
både ambulancetjenesten og i øvrige præhospitale enheder såsom paramedici-
nerbiler og akutlægebiler mv. I relation hertil er det dog også vigtigt at holde sig
for øje, at der jf. Bekendtgørelse 1150 af 9. december 2011 om planlægning af
sundhedsberedskabet og det præhospitale beredskab samt uddannelse af am-
bulancepersonale mv. er krav til regionerne om, at ”
Den præhospitale indsats...
har til formål...at yde omsorg og skabe tryghed.”
I tilrettelæggelsen af den præhospitale indsats i Region Nordjylland fokuseres
der på en effektiv udnyttelse af ressourcerne og på den kvalitet ressourcerne
har. Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at den præhospitale indsats i
Side 4 af 5
Statsrevisorerne beretning SB7/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2014
1374682_0005.png
høj grad ligeledes handler om at skabe tryghed for befolkningen, jf. Bekendtgø-
relse 1150 af 9. december 2011.
Afslutningsvist bemærker Region Nordjylland, at der fra regionens perspektiv er god
overensstemmelse mellem statsrevisorernes anbefalinger om fælles kvalitetspara-
metre for den præhospitale indsats og regionernes aktuelle kvalitetsarbejde i regi af
Danske Regioner og i forhold til den Danske Kvalitetsmodel. Det nuværende arbejde
vil regionen videreføre og videreudvikle til gavn for regionens borgere.
. Med venlig hilsen
Ulla Astman
Regionsrådsformand
Side 5 af 5