Finansudvalget 2013-14
SB 7 2
Offentligt
1374681_0001.png
Regionshuset
Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
Til
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
www.regionmidtjylland.dk
Udtalelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr. 7/2013
om regionernes præhospitale indsats
Regionsrådet i Region Midtjylland finder, at det er væsentligt og
relevant, at Statsrevisorerne/Rigsrevisionen har valgt at belyse det
præhospitale område, særligt fordi området har været underlagt
store forandringer i de seneste år. Regionsrådet har følgende
bemærkninger.
Dato 21.03.2014
j.nr. 1-31-72-13-13
Side 1
Responstider
Regionsrådet finder det tilfredsstillende, at Statsrevisorerne
overordnet vurderer, at regionerne har tilrettelagt den præhospitale
indsats, så akut hjælp i de fleste tilfælde når frem til borgerne i rette
tid.
Kvalitet
Regionsrådet finder det væsentligt at understrege, at den
præhospitale indsats opfylder kravene i Den Danske KvalitetsModel
(DDKM), at der er sket en markant forbedring af kvaliteten ved
sundhedsfaglig vurdering og visitation inden for de seneste år, og at
regionerne i 2013 har sat et arbejde i gang med at etablere
kvalitetsmål med tilhørende indikatorer.
Der lægges således vægt på, at det præhospitale område fra 2011
blev omfattet af Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) og de krav,
IKAS (Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet) stiller
til sundhedsvæsenet i kvalitetsarbejdet, samt at alle regioners
præhospitale organisationer siden 2011 er blevet akkrediteret. Det vil
sige, de lever således op til de nationale krav, der stilles til kvaliteten
i den præhospitale indsats på tilsvarende vis som de somatiske
hospitaler.
Ved den sundhedsfaglige vurdering anvendes Dansk Indeks for
Akuthjælp som beslutningsstøtteværktøj. Indekset følger
principperne for evidensbaseret medicin, det vil sige, at klinisk
praksis udøves på baggrund af den eksisterende viden ud fra bedst
opnåelige evidensniveau. Således er Dansk Indeks baseret på det
bedst opnåelige evidensniveau, som i dette tilfælde er den
tilgængelige viden, der er opnået gennem erfaring i de lande, der har
anvendt et sådant værktøj.
Præhospitalet er en relativ ny organisation, der på kort tid har leveret
væsentlige forbedringer i den præhospitale indsats. Det har været
Statsrevisorerne beretning SB7/2013 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2014
1374681_0002.png
nødvendigt først at sætte fokus på kvaliteten i forhold til egne og
nationale målsætninger. Men Region Midtjylland lægger vægt på, at
der her ud over i tiltagende grad kan etableres og efterleves fælles
regionale kvalitetsmål. Der er således i sundhedsdirektørkredsen
drøftet tværregionale kvalitetsmål, der skal implementeres i de
kommende år.
Lavest mulige omkostninger
Beretningen anfører, at undersøgelsen har vist, at regioner, der
bruger beredskabsmodellen har en bedre indsigt i og viden om
præhospitale aktiviteter og udgifter. Det anføres endvidere, at der er
potentiale for at minimere omkostningerne til den præhospitale
indsats, f.eks. ved brug af kontrolbud og driftsoptimering.
Region Midtjylland anvender beredskabsmodellen, og Regionsrådet
ser med tilfredshed på, at der er et konkurrencemiljø på det
præhospitale udbudsområde i regionen.
Ved det i 2013 gennemførte udbud vedrørende den liggende/hvilende
sygetransport foretog Region Midtjylland en kontrolberegning.
Tilsvarende tiltag vil kunne indgå i udbudsstrategien ved næste
udbud herunder også for ambulancetjenesten.
Side 2
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Regionsrådsformand