Socialudvalget 2013-14
SB 4 4
Offentligt
1364981_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om det specialiserede
socialområde
– statens overførsler til kommuner og regioner
i 2012
Maj
2014
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2013 om det specialiserede socialområde
– statens overførsler til kommuner og regioner i 2012
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 21. marts 2014
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af
31. marts 2014
30. april 2014
RN 101/14
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold (tidligere social-, børne- og integrationsministeren) har iværksat som følge af
Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner. Notatet handler
endvidere om økonomi- og indenrigsministerens redegørelse, herunder regionernes udtalel-
ser.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
KONKLUSION
Økonomi- og indenrigsministeren har indhentet udtalelser fra regionsrådene om be-
retningen og Statsrevisorernes bemærkninger. Ministeren har ikke iværksat konkre-
te initiativer på baggrund af beretningen.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har iværksat en række
konkrete initiativer, der vedrører beretningens emner og Statsrevisorernes bemærk-
ninger. Der etableres bl.a. en dialogbaseret national koordinationsstruktur baseret på
det nuværende rammeaftalekoncept, en begrænsning af den tidsmæssige mulighed
for kommunal overtagelse af regionale tilbud og en ændring af reglerne om takstfinan-
siering af tilbud efter serviceloven.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende, men da ikrafttrædelsen af dele af
initiativerne udestår, og da flere af initiativerne har et bredt sigte, vil Rigsrevisionen
fremadrettet følge området i revisionen af statens overførsler til kommuner og regio-
ner. Rigsrevisionen vurderer derfor, at sagen kan afsluttes.
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0003.png
2
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har den 26. marts
2014 fremsat et lovforslag som opfølgning på evalueringen af kommunalreformen
på det sociale område. Lovforslaget indeholder en række konkrete initiativer, der
skal understøtte en bedre styring af området.
1. januar 2014 trådte nye regler om godkendelse af og tilsyn med sociale tilbud i
kraft. Opgaven er dermed flyttet fra 98 kommuner til 5 socialtilsyn for at sikre en
mere ensartet og professionel indsats, herunder kvalificering af oplysninger på
Tilbudsportalen. Effekten af de nye regler kendes endnu ikke.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2013 en beretning om det specialiserede socialområde
– statens overførsler til kommuner og regioner i 2012. Beretningen handlede om udvalgte
områder på det specialiserede socialområde, som Rigsrevisionen har haft særligt fokus på
ved revisionen i kommuner og regioner i 2012.
Regionerne og kommunerne udarbejder årligt rammeaftaler som styringsgrundlag for kom-
munernes forsyningsansvar og regionernes forsyningsforpligtelse på det specialiserede so-
cialområde. Beretningen viste, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang kan anvende afta-
lerne til at styre området, hvilket medfører risiko for, at rammeaftalerne ikke opfylder formå-
let om en hensigtsmæssig udnyttelse af resurser og ekspertise.
Endvidere havde Region Hovedstaden siden 2007 oparbejdet et samlet overskud, der i 2012
udgjorde 99,1 mio. kr.
Beretningen viste også, at Tilbudsportalen (landsdækkende portal med oplysninger om alle
regionale, kommunale og private tilbud på det sociale område) ikke fuldt ud opfylder sit for-
mål om på markedslignende vilkår at skabe gennemsigtighed og sammenlignelighed mellem
tilbud, og at oplysningerne på portalen ikke altid er valide. Kommunerne bruger derfor kun i
begrænset omfang portalen til at finde de bedst egnede tilbud til den bedste pris og sikrer sig
ikke altid – som de skal – at de botilbud, der anvendes efter servicelovens § 107 og § 108
om midlertidige eller længerevarende botilbud, fremgår af Tilbudsportalen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at rammerne for regioner-
nes og kommunernes opgaver på det specialiserede socialområde er uhensigtsmæssige.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som økonomi- og inden-
rigsministeren samt ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold har iværk-
sat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0004.png
3
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Rammeaftalernes anvendelighed for regionerne som styringsinstrument på det
specialiserede socialområde
5. Regionerne og kommunerne udarbejder årligt rammeaftaler som styringsgrundlag for
kommunernes forsyningsansvar og regionernes forsyningsforpligtelse på det specialiserede
socialområde. Beretningen viste, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang kan anvende af-
talerne til at styre området, hvilket medfører risiko for, at rammeaftalerne ikke opfylder for-
målet om en hensigtsmæssig udnyttelse af resurser og ekspertise.
Statsrevisorerne bemærkede, at rammeaftalerne mellem regionerne og kommunerne ikke
er styringsegnede i forhold til udbud af og efterspørgsel på tilbudspladser.
6. Økonomi- og indenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeriet har sendt beret-
ningens indhold og konklusioner samt Statsrevisorernes bemærkninger til beretningen til
regionsrådene til udtalelse.
Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Sjælland har ikke haft bemærkninger til
beretningen eller til Statsrevisorernes bemærkninger.
Region Hovedstaden er enig med Rigsrevisionen i, at det oparbejdede overskud ultimo 2012
på 99,1 mio. kr. ikke helt er i overensstemmelse med, at området økonomisk skal hvile i sig
selv gennem regulering af taksterne. Regionen har derfor reguleret beregningen af takst-
grundlaget og forventer, at det akkumulerede overskud vil være udlignet i løbet af 2014 og
2015.
Region Syddanmark tilslutter sig såvel Rigsrevisionens hovedkonklusion som Statsreviso-
rernes bemærkninger til beretningen for så vidt angår vurdering af begrænsningerne i ram-
meaftalen som styringsredskab.
Region Syddanmark oplyser videre, at det er regionens erfaring, at det er vanskeligt at an-
vende de tilkendegivelser om forventet efterspørgsel efter pladser, som kommunerne ind-
melder til den årlige rammeaftale som planlægningsgrundlag for kapaciteten i de regionale
tilbud. Regionen har derfor løbende dialog på anden vis med kommunerne for at kvalificere
planlægningsgrundlaget for det regionale udbud af pladser. Endelig bemærker Region Syd-
danmark, at fremadrettede initiativer som fx en 4-årig planlægningshorisont for de regiona-
le tilbud vil skabe et bedre grundlag for en langsigtet planlægning på området. Initiativet lø-
ser dog ikke de styringsmæssige udfordringer, der følger af rammeaftalens uforpligtende
karakter, for så vidt angår køb af pladser.
7. Økonomi- og indenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren finder det til-
fredsstillende, at Region Hovedstaden har til hensigt at få udlignet det oparbejdede over-
skud, så det specialiserede socialområde også kommer til at hvile i sig selv i Region Hoved-
staden.
Ministeren oplyser videre i sin redegørelse, at et af de overordnede formål med den politiske
aftale om opfølgningen på evalueringen af kommunalreformen på socialområdet er at under-
støtte kommunernes anvendelse af tilbuddene, og at tilbuddene udvikles dynamisk, i takt
med at behovene ændrer sig. Et væsentligt element i en god faglig planlægning på social-
området er en tæt og løbende inddragelse af kommunerne og regionerne i, hvordan indsat-
serne tilrettelægges. Som følge af evalueringen af kommunalreformen skal der derfor etab-
leres en ny dialogbaseret koordinationsstruktur, som bliver en national overbygning på ram-
meaftalerne mellem regionen og kommunerne i regionen. Hermed får Socialstyrelsen kom-
petence til at udpege målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordi-
nation eller planlægning mellem kommunerne. Det er således bl.a. målet, at koordinations-
strukturen skal bidrage til en mere hensigtsmæssig udnyttelse af resurser og ekspertise.
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0005.png
4
8. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold er i sin redegørelse enig i,
at rammeaftalerne ikke er egnede til at stå alene som styringsinstrument for den enkelte re-
gion i forhold til udbud af og efterspørgsel på tilbudspladser. Ministeren er også enig i, at
rammeaftalerne ikke sikrer overblik og koordination på tværs af regioner. For at styrke na-
tionalt overblik og koordination af det mest specialiserede socialområde på tværs af kommu-
ner og regioner blev der den 26. marts 2014 fremsat et lovforslag som opfølgning på evalue-
ringen af kommunalreformen på det sociale område. Konkrete initiativer i lovforslaget er bl.a.,
at kommunerne fremover kun har mulighed for at overtage tilbud hvert 4. år, og at der etab-
leres en national koordinationsstruktur, der forankres i Socialstyrelsen, som gennem en styr-
ket faglig planlægning skal bidrage til at forhindre en uhensigtsmæssig afspecialisering. Mi-
nisteren forventer, at forslagene vil understøtte en bedre styring af området.
9. Det fremgår af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse,
at der i forhold til beretningens gennemgang er behov for at præcisere de gældende regler,
som de fremgår af bekendtgørelse nr. 1021 af 20. august 2013 om rammeaftaler m.v. på det
sociale område og på det almene ældreboligområde. Ministeren oplyser, at de enkelte kom-
muner ikke efter gældende regler skal angive, hvor mange og hvilke pladser i regionale til-
bud de får behov for. Derimod skal der som led i udviklingsstrategien foretages et samlet
skøn over behovet for regulering i antallet af (kommunale og regionale) pladser eller tilbud.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at denne fortolkning ikke afspejler praksis, idet et samlet
skøn over behovet for regulering i antallet af (kommunale og regionale) pladser eller tilbud
i praksis forudsætter kendskab til det forventede behov for antal pladser. Det fremgik af be-
retningen, at de indgåede aftaler mellem regionen og kommunerne i regionen om bl.a. an-
tal pladser og tilbud ikke er bindende for kommunerne, der således ikke er forpligtet til at af-
tage det antal pladser, de har udtrykt behov for i rammeaftalerne. Rigsrevisionens gennem-
gang viste flere eksempler på, at kommuner med det aftalte varsel (typisk indeværende må-
ned + 1 måned) havde hjemtaget borgere til kommunens tilbud, selv om de i aftalen havde
tilkendegivet et behov for pladserne i regionen. Det er i den sammenhæng Rigsrevisionens
opfattelse, at kommunen implicit har tilkendegivet et behov for pladserne i regionen, når kom-
munen ikke i rammeaftalen har varslet hjemtagelse af kommunens borgere.
Der er således efter Rigsrevisionens opfattelse ikke behov for i forhold til beretningens gen-
nemgang at præcisere de gældende regler.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold – i forbindelse med opfølgning på evalueringen af kommunalreformen på
det sociale område – har taget initiativ til at understøtte en bedre styring af området, bl.a.
gennem etablering af en national koordinationsstruktur.
Rigsrevisionen vil fremadrettet følge initiativerne på området i revisionen af statens overførs-
ler til kommuner og regioner, og det er Rigsrevisionens opfattelse, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0006.png
5
Tilbudsportalens formål om gennemsigtige og sammenlignelige takster samt kom-
munernes anvendelse af portalen
11. Tilbudsportalen indeholder takster for og oplysninger om alle godkendte tilbud. Beret-
ningen viste, at taksterne i Tilbudsportalen ifølge kommunerne er ugennemsigtige og van-
skelige at sammenligne, da de 5 rammeaftaler har forskellige prisstrukturer, der indvirker
på taksterne, og da takstfastsættelsen for de øvrige tilbud også sker ud fra forskellige reg-
ler. Disse forskelle vanskeliggør kommunernes mulighed for at sammenligne tilbud og tak-
ster på tværs, når de skal visitere borgere til et tilbud.
Beretningen viste videre, at de besøgte kommuner generelt kun i et begrænset omfang an-
vender Tilbudsportalen til at finde det bedste tilbud til den bedste pris. De markedslignende
vilkår, der skulle være med til at sikre borgerne de bedst egnede tilbud til den bedste pris, er
dermed ikke fuldt ud til stede. Rigsrevisionen vurderede på den baggrund, at Tilbudsporta-
len på dette område ikke opfylder sit formål om at skabe gennemsigtighed og sammenligne-
lighed mellem tilbud.
Statsrevisorerne bemærkede, at Tilbudsportalen ikke opfylder formålet om gennemsigtige
og sammenlignelige tilbud, bl.a. fordi regionernes rammeaftaler er udarbejdet på forskelligt
grundlag. Statsrevisorerne fandt desuden, at Social-, Børne- og Integrationsministeriet bør
sikre en større gennemsigtighed i Tilbudsportalen.
Statsrevisorerne bemærkede videre, at Tilbudsportalen ikke altid anvendes af kommunerne,
bl.a. fordi portalens oplysninger ikke er valide.
Gennemsigtige og sammenlignelige priser
12. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold er enig i Statsrevisorernes
konklusion om, at oplysningerne på Tilbudsportalen særligt i forhold til oplysningerne om de
registrerede tilbuds takster kan være svære at gennemskue og sammenligne. Det fremgår
videre af ministerens redegørelse, at der i forhold til beretningens gennemgang er behov for
at præcisere de gældende regler for fastsættelse af takster efter tilbud i serviceloven. Ifølge
ministeren fastsætter rammeaftalerne efter de gældende regler ikke principperne for takst-
beregningen. Som led i styringsaftalen skal kommunerne (og regionerne for så vidt angår de
regionale tilbud) indgå aftale om udviklingen i taksterne, jf. bekendtgørelsen om rammeaf-
taler. De aftaler, som indgås i rammeaftaleregi om takster og prisstruktur, skal i sagens na-
tur holde sig inden for de generelt fastsatte regler om bl.a. takstberegning.
Rigsrevisionen bemærker hertil, at det ikke fremgår af beretningen, at rammeaftalerne fast-
sætter principperne for takstberegningen, eller at reglerne om takstfastsættelse er forskel-
lige for regionale og kommunale tilbud henholdsvis inden for eller uden for rammaftalerne.
Rigsrevisionen bemærker dog videre, at det tydeligt fremgår af rammeaftalerne, at en afta-
le om prisstrukturen i realiteten er en aftale om, hvordan taksterne i tilbud inden for ramme-
aftalerne skal fastsættes. Rigsrevisionen finder således ikke ministerens bemærkning dæk-
kende for rammeaftalernes takstfastsættende funktion.
Det indgår i ministerens lovforslag af 26. marts 2014, at reglerne om takstfinansiering af til-
bud efter serviceloven foreslås ændret. Forslaget vedrørende ændringen af reglerne om
takstfastsættelse indebærer, at der fastsættes fælles regler om beregning af vejledende
takster for private, regionale og kommunale tilbud. Det fastholdes som grundlæggende ud-
gangspunkt, at tilbud og ydelser på det sociale område finansieres via de visiterende kom-
muners betaling af en takst, og at taksterne beregnes efter et omkostningsbaseret princip
og på grundlag af tilbuddets samlede omkostninger.
13. Økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at reguleringen af takstfastsættelse for de re-
gionale tilbud flyttes fra Økonomi- og Indenrigsministeriet til Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale forhold.
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0007.png
6
14. Rigsrevisionen finder det positivt, at ministeren for børn, ligestilling, integration og socia-
le forhold har taget initiativ til at fastsætte fælles regler om takstberegning for private, regio-
nale og kommunale tilbud. Rigsrevisionen bemærker dog, at rammeaftalerne fortsat – som
beskrevet i beretningen – i praksis præciserer takstfastsættelsen ved at fastlægge detaljer-
ne i omkostningsberegningen. I forhold til at øge gennemsigtigheden og sammenlignelighe-
den af taksterne må ministerens forslag om en fælles takstbekendtgørelse derfor forventes
at få begrænset effekt, idet regionernes rammeaftaler fortsat kan udarbejdes på forskelligt
grundlag.
Rigsrevisionen vil fremadrettet følge initiativerne på området i revisionen af statslige over-
førsler til kommuner og regioner, og det er Rigsrevisionens opfattelse, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Kommunernes anvendelse af Tilbudsportalen
15. Det fremgår af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørel-
se, at der 1. januar 2014 trådte nye regler om godkendelse af og tilsyn med sociale tilbud i
kraft. I forhold til Tilbudsportalen har de 5 socialtilsyn, og ikke som hidtil 98 kommuner, an-
svaret for, at oplysningerne på Tilbudsportalen om langt de fleste af de registrerede tilbud
er korrekte og opdaterede, herunder oplysninger om takster, ydelser og målgrupper. Alle til-
bud, der er underlagt socialtilsynene, skal vurderes, og oplysningerne om dem på Tilbuds-
portalen skal gennemgås og kvalificeres. Endvidere er der foretaget en generel opgradering
af Tilbudsportalen i forbindelse med de nye tilsynsreglers ikrafttræden.
Ministeren oplyser videre, at der med de nye tilsynsregler er blevet sat fokus på, at kommu-
nerne kun må anvende godkendte tilbud, der er registreret på Tilbudsportalen.
Samlet forventer ministeren, at de nye tilsynsregler og tilpasning af Tilbudsportalens data
vil have positive styringsmæssige effekter i forhold til at styrke kommunerne i deres rolle som
købere af ydelser på det sociale område, i forhold til at skabe mere gennemsigtighed i op-
lysninger om tilbuddenes indhold og i forhold til at skabe større gennemskuelighed i forhol-
det mellem pris og kvalitet.
16. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget initiativ til at øge kvali-
teten af oplysningerne på Tilbudsportalen. Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende,
at ministeriet har fokus på, at kommunerne kun må anvende godkendte tilbud, der er regi-
streret på Tilbudsportalen.
Rigsrevisionen vil fremadrettet følge området i revisionen af statslige overførsler til kommu-
ner og regioner, og det er Rigsrevisionens opfattelse, at denne del af sagen kan afsluttes.
Kommunernes hjemtagelse af statsrefusion
17. Beretningen viste, at det er usikkert, om Københavns og Rebild kommuner på alle om-
råder havde hjemtaget korrekt statsrefusion. Begge kommuner arbejder på at forbedre de-
res forvaltning på en måde, der kan medvirke til at sikre korrekt hjemtagelse af statsrefusion.
Statsrevisorerne bemærkede, at det er usikkert, om alle kommuner hjemtager korrekt stats-
refusion.
18. Det fremgår af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørel-
se, at ministeren er af den opfattelse, at det er vigtigt, at ministeriet og kommunerne til sta-
dighed har fokus på de refusionsbelagte områder for at minimere risikoen for, at der hjem-
tages refusion på et forkert grundlag med den konsekvens, at der senere skal foretages be-
rigtigelse.
Statsrevisorerne beretning SB4/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 30. april 2014
1364981_0008.png
7
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministeren som led i sin tilsynsforpligtelse
har fokus på at minimere risikoen for, at der hjemtages refusion på et forkert grundlag.
Kommunernes hjemtagelse af statsrefusion vil som hidtil indgå som en del af den årlige re-
vision af statens overførsler til kommuner og regioner. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at
denne del af sagen kan afsluttes.
III.
Afslutning
20. Rigsrevisionen finder ministrenes initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm