Finansudvalget 2013-14
SB 28 21
Offentligt
1438634_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Christiansborg
DK-1240 København K
Finansministeren
11. december 2014
Finansministerens redegørelse vedrørende Statsrevisorernes
bemærkninger til Rigsrevisionens beretning om revision af
statsregnskabet for 2013
I det følgende redegøres for de foranstaltninger og overvejelser, som
Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om revision af statsregnskabet for
2013 og Statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
Tværgående emner
FM bør uddybe sin vejledning til virksomhederne
Rigsrevisionen har undersøgt fratrædelsesaftaler i staten og har på den baggrund
anbefalet, at der i Finansministeriets personaleadministrative vejledning (PAV)
foretages en uddybning af den skriftlige vejledning til virksomhederne om
adgangen til at indgå fratrædelsesaftaler.
Moderniseringsstyrelsen har oplyst mig om, at en uddybning af afsnittet i PAV om
adgangen til at indgå aftalt fratræden forventes indsat ved den næste PAV-revision
i sommeren 2015. Formålet med vejledningen vil være at give virksomhederne en
beskrivelse af forhold, der bør indgå i overvejelserne, når spørgsmålet om
eventuel indgåelse af en aftalt fratræden samt fastlæggelse af vilkårene i en sådan
aftale skal vurderes. Beskrivelsen skal understøtte virksomhedernes forpligtelse til
at udøve sparsommelig forvaltning af lønmidlerne.
Ledelsesinformationen er bedst i de ministerier, der har et samlet koncept
Jeg tager Rigsrevisionens bemærkning om, at Finansministeriets
ledelsesinformation til brug for departementets interne styring, til brug for
departementets tilsyn samt koncernens overordnede ledelse har det rette omfang
og den rette relevans, til efterretning.
Jeg noterer mig også, at Rigsrevisionen finder, at ingen af de seks gennemgåede
ministerområder – hvoraf Finansministeriet er det ene – havde en tilstrækkelig
ledelsesinformation
om
kobling
mellem
økonomi
og
opgaver.
Finansministeriet – Christiansborg Slotsplads 1 – 1218 København K – T 33 92 33 33 – E [email protected] – www.fm.dk
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 11. december 2014
Side 2 af 6
Moderniseringsstyrelsen har dertil oplyst mig, at Finansministeriet fortsat vil have
fokus på videreudvikling af relevant ledelsesinformation.
Gennemgang af § 7. Finansministeriet
Opfølgning på forsinket regnskabsaflæggelse og uklare snitflader
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen om forsinkede regnskabsaflæggelser fra 2012
og finder det tilfredsstillende, at alle Finansministeriets årsrapporter fra 2013 er
afgivet rettidigt, hvilket jeg også bemærker med tilfredshed.
Moderniseringsstyrelsen har vedrørende snitflader tilkendegivet, at de forventer, at
beskrivelsen af opgavesplittet mellem Koncernøkonomi og koncernens
institutioner foreligger senest i februar 2015.
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at Finansministeriets
Koncernrevisions afsluttende notater var fremsendt i endelig form knap en måned
forsinket i forhold til deadline 1. maj 2014.
Finansministeriets Koncernrevision har oplyst, at der er taget initiativer til at
overholde Rigsrevisionens fremrykkede deadline, herunder i forhold til lettere
rapportering og mere løbende udførelse af revision. Der følges op på disse
initiativer i bl.a. Finansministeriets driftsledelse.
Mangelfuld håndtering af ændret regnskabspraksis og konstaterede fejl i årsrapporter fra flere
virksomheder
Rigsrevisionen finder, at ændringerne i regnskabspraksis burde være oplyst og
behandlet i henhold til det gældende regelsæt. Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen
vurderer, at uanset de konstaterede fejls væsentlighed for regnskabernes rigtighed,
bør oplysninger om større og konstaterede fejl omtales i årsrapporten. Jeg tager
Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning.
Moderniseringsstyrelsen har i den anledning oplyst mig, at Finansministeriets
Koncernøkonomi vil sikre en ensartet regnskabspraksis i virksomhederne i
Finansministeriets koncern i 2014, således at Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning følges uden afvigelser og dispensationer.
Medarbejdere i Statens Administration havde fuld råderet over pensionssystemet
Rigsrevisionen har konstateret væsentlige svagheder i kontrollerne i
pensionssystemet i 2013 og påpeget fejlen i marts 2014. Rigsrevisionen fandt det
desuden ikke tilfredsstillende, at Statens Administration i august 2014 fortsat ikke
havde kontrolleret indtastningerne i systemet.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen har bemærket Statens Administrations
efterfølgende ændringer, herunder at man to gange har gennemgået de 146
indtastninger i pensionssystemet, og at man også har dokumenteret
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 11. december 2014
Side 3 af 6
gennemgangen, og at Rigsrevisionen finder Statens Administrations ændringer i
kontrolrutinerne nødvendige. Statens Administration har i den forbindelse
tilkendegivet, at man fortsat vil følge denne fremgangsmåde for at undgå
uretmæssige udbetalinger.
Fortsat manglende funktionsadskilt kontrol ved Økonomiservicecentrets udbetaling af tilskud
mv. via den generiske integrationssnitflade.
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at der stadig ikke er tilvejebragt en
funktionsadskilt kontrol til grunddokumentation fra kunderne, som kan sikre
korrekt udbetaling af tilskud via den generiske integrationssnitflade (GIS), selvom
Statens Administration blev gjort opmærksom herpå i 2012.
Statens Administration har oplyst mig, at status for implementeringen af den
systemunderstøttede kontrol af udbetalinger via GIS på nuværende tidspunkt er:
At identifikationen nu er afsluttet, og der i alt er identificeret 50
datastrømme, hvoraf 11 vurderes at være uaktuelle.
At der således er identificeret 39 aktive GIS-datastrømme i ØSC-regi, der
fører til udbetaling. Heraf er 21 implementeret og i drift. 18 datastrømme
er således udestående – heraf er hovedparten i implementeringsproces og
ventes afsluttet snarest. Ejerne af de datastrømme, der betegnes som
udestående, er kontaktet igen i oktober 2014 med henblik på, at de skal
sikre, at de datastrømme tilpasses kravene, der understøtter automatiseret
betalingskontrol.
At Statens Administration forventer at have implementeret automatiseret
betalingskontrol for alle 39 datastrømme senest medio 2015.
At der i 2015 gennemføres manuelle kontroller af de datastrømme, der
ikke pr. 1. januar 2015 er systemunderstøttet, og at denne manuelle
kontrol foretages på baggrund af en systematiseret, risikobaseret tilgang.
Manuel kontrol for datastrømme vil fortsætte indtil datastrømme er
systemunderstøttet og kan overgå til automatisk betalingskontrol.
For så vidt angår de automatiserede datastrømme har Statens Administration
endvidere oplyst, at man sammen med Moderniseringsstyrelsen har iværksat et
fælles arbejde, som sikrer en bagudrettet afdækning af GIS-datastrømme for 2013
og 2014. Det forventes, at der ultimo 2015 er foretaget stikprøver af samtlige
datastrømme for årene 2013-2014 ud fra en systematiseret, risikobaseret tilgang.
Arbejdet med løsning af udfordringen omkring udbetalinger gennem GIS har stor
fokus og bevågenhed i Finansministeriets koncern.
Modernisering af forældede it-systemer i Statens Administration forløber planmæssigt
Rigsrevisionen konstaterer, at Statens Administration har implementeret
selvbetjeningsløsninger for studielånssystemet som lovet i 1. kvartal 2014.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 11. december 2014
Side 4 af 6
Jeg finder det tilfredsstillende, at moderniseringen af forældede it-systemer
forløber planmæssigt.
Manglende oplysning om ændret regnskabspraksis for håndtering af softwarelicenser i Statens It.
Rigsrevisionen finder det uheldigt, at Statens It ikke har foretaget de foreskrevne
korrektioner af primosaldi for aktiver og passiver i regnskabet for 2013 i
forbindelse med den ændrede regnskabspraksis for håndtering af årlige
licensbetalinger.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder, at sagen kan afsluttes fra og med
2013. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Finansministeriets Koncernøkonomi har
udarbejdet retningslinjer for, hvordan der periodiseres i virksomhederne i
Finansministeriets koncern, således at en gentagelse af problemstillingen kan
undgås.
Ikke tilstrækkelig forbedring af it-sikkerheden i Statens It
Jeg finder det tilfredsstillende, at Rigsrevisionen vurderer, at den samlede
sikkerhedsplan for 2014/2015 samt Statens Its ISO27001-certificering samlet set
kan medvirke til at fastholde fokus på arbejdet med at forbedre it-sikkerheden.
Ligeledes finder jeg det tilfredsstillende, at Rigsrevisionen vurderer, at Statens Its
sikkerhedsopdatering af servere og infrastruktur på de fælles løsninger via SIA-
platformen (Statens it-arbejdsplads) fungerer tilfredsstillende.
Jeg noterer mig dog også, at Rigsrevisionen finder, at der på visse områder fortsat
er væsentlige svagheder i it-sikkerheden. Statens It har på disse områder oplyst
mig om:
At dele af den tekniske beredskabsplan testes inden udgangen af 2014
samt at der udarbejdes en løbende plan for test af den tekniske
beredskabsplan.
At der er igangsat et pilotprojekt med Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
med henblik på at etablere en ressourceeffektiv metode, som kunderne
kan benytte til at sikre, at deres fagsystemsoftware sikkerhedsopdateres
løbende. Erfaringerne fra dette projekt kan overføres til den øvrige
kundekreds.
At man har udarbejdet et overblik over servere og databaser, der bør
sikkerhedsopdateres. Overblikket er udarbejdet på kundeniveau og blev
fremsendt til kunderne i november 2014. Statens It vil i samarbejde med
kunderne lægge en plan for de afledte sikkerhedsopdateringer.
At vejledningsmateriale og koncept for databehandleraftaler foreligger og
blev præsenteret for Statens Its kunder på en workshop i oktober 2014.
Derudover tilbyder Statens It den enkelte kunde rådgivning i forbindelse
med udarbejdelse af databehandleraftalerne.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 11. december 2014
Side 5 af 6
At man har udarbejdet en rådgivningspakke til kunderne vedrørende
overgangen til ISO27001. Denne er præsenteret på et gå-hjem-møde i
oktober 2014. Desuden blev der afholdt workshops for alle kunderne i
efteråret 2014.
At man løbende følger op på Rigsrevisionens observationer, herunder
manglende beskyttelse af databaser og systemsoftware samt mangelfuld
efterkontrol af backupkørsler. Dette gennemføres i samarbejde med
kunderne som en del af sikkerhedsplanen for 2014/2015.
Rigsrevisionen finder, at Statens It bør være mere opsøgende overfor kunderne og
oplyse dem om de risici, der er forbundet med ikke at få testet reetablering af
væsentlige fagapplikationer og med manglende sikkerhedsopdatering. Statens It
har oplyst mig om, at den løbende dialog med kunderne er blevet skærpet bl.a.
med etableringen af fire komiteer, hvor kunderne er repræsenteret på
kontorchefniveau. Emnerne drøftes således bl.a. på de kvartalsvise møder i
Teknikkomiteen samt i Informationssikkerhedskomiteen. Derudover er der
løbende dialog mellem kunderne og deres it-driftspartner med udgangspunkt i den
månedlige driftsrapportering.
Rigsrevisionen finder, at forbedringerne af it-sikkerheden fortsat ikke er
tilstrækkelige, ligesom fremdriften på området ikke har været tilstrækkelig. Jeg kan
dertil oplyse, at Statens It vil fortsætte den tætte dialog med Rigsrevisionen og
kunderne om forbedring af it-sikkerheden.
Jeg vil endelig henlede opmærksomheden på, at Statsrevisorerne i deres
bemærkninger til Rigsrevisionens beretning om revision af statsregnskabet for
2013 under punktet ”Ministeriernes opfølgning på tidligere bemærkninger”
bemærker, at ”Statens It endnu ikke har fulgt tilstrækkeligt op de væsentlige
svagheder i it-sikkerheden, som Rigsrevisionen påpegede ved revisionen af
statsregnskabet for 2008”. Jeg skal til dette for en god ordens skyld bemærke, at
Statens It først blev etableret i 2010, og at bemærkningen – som det også anføres i
beretningen under punkterne 23 hhv. 97 – adresserer, at Rigsrevisionen har fulgt
en sag om implementeringen af Statens It siden revisionen af statsregnskabet for
2008, og de seneste to år har peget på mangler ved it-sikkerheden i Statens It.
Rigsrevisionen udtaler på den baggrund en kritik af manglende fremdrift på
baggrund af den nævnte periode. Jeg henviser i den forbindelse til gennemgangen
ovenfor.
Manglende færdiggørelse af en fællesoffentlig standard for styring af it-sikkerheden i Statens It.
Rigsrevisionen afventer Statens Its evaluering af de fælles offentlige standarder for
informationssikkerhed, it-risikoanalyse og -vurdering samt it-beredskab, der kan
støtte virksomhederne ved tilslutning til Statens It. Statens It har oplyst mig om, at
der i oktober og november 2014 blev afholdt workshops med de kunder, der
ønskede det. På baggrund af disse workshops vil Statens It foretage en evaluering
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 11. december 2014
Side 6 af 6
af det udarbejdede aftale- og vejledningsmateriale. Evalueringen foreligger inden
udgangen af 2014.
Jeg fremsender også et eksemplar af min redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon