Finansudvalget 2013-14
SB 28 18
Offentligt
1434406_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kopi sendt til Rigsrevisionen
Statsrevisorerne har i brev af 10. oktober 2014 udbedt sig en redegørelse
for mine overvejelser i forbindelse med omtalen af Undervisningsmini-
steriet i Beretning 28/2013 om revisionen af statsregnskabet for 2013 og
statsrevisorernes bemærkninger hertil.
Mine bemærkninger fremgår nedenfor.
Den tværministerielle undersøgelse
Større engangsudbetalinger i sta-
ten
har vist, at der på mit ressortområde har været overskridelser af den
fastsatte overgrænse på 780 timer for timelønnede undervisere i en række
tilfælde (pkt. 28 og 187). Ministeriet har med brev af 28. november 2014
til uddannelsesinstitutionerne indskærpet denne overgrænse for timeløn-
nedes årlige aktivitet og oplyst skolerne om, at lærere ved højere timetal
skal ansættes på kvotalønsbasis i henhold til de i vedkommende overens-
komst mv. fastsatte bestemmelser herom.
Endvidere afdækkede undersøgelsen, at en medarbejder på en erhvervs-
skole havde fået løn for gennemsnitligt 68 timer pr. uge i 2013 (pkt. 30).
Kvalitets- og tilsynsstyrelsen har anmodet den pågældende erhvervssko-
les bestyrelse om en detaljeret og dokumenteret redegørelse for det ud-
betalte over/merarbejde i 2013 til den pågældende medarbejder. Styrel-
sen vil på den baggrund vurdere, hvad der videre skal ske i sagen.
Endelig anførte Rigsrevisionen i undersøgelsen (pkt. 32), at de økonomi-
ske rammer for udbetaling af resultatløn på bl.a. Undervisningsministeri-
ets område er høje sammenholdt med resultatlønsudbetalinger til direk-
tører i statslige styrelser.
Jeg vil dertil bemærke, at de økonomiske rammer, som ministeriet ud-
melder til institutionsbestyrelserne, er fastsat ud fra en generel hensynta-
gen til såvel lønniveauerne i staten som Finansministeriets regler på om-
rådet. Hertil kommer, at et overordnet hensyn i statens lønpolitik med
indførelsen af Ny Løn har været, at en stadig større del af lønnen skal
være resultatafhængig, dog således at de variable tillæg ikke må overstige
10-12-2014
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 18: Undervisningsministerens redegørelse af 10. december 2014
2
25 pct. af den faste løn. De udmeldte rammer og retningslinjer under-
støtter efter min vurdering disse hensyn.
I den tværministerielle undersøgelse
Ledelsesinformation på 6 mini-
sterområder
var det Rigsrevisionens vurdering, at ledelsesinformationen
i Undervisningsministeriet manglede systematisering af informationerne,
herunder manglede risikovurdering (pkt. 78 og 187). Jeg kan oplyse, at
ministeriets departement i forlængelse af vores moderniseringsprojekt
arbejder videre med at systematisere og konsolidere ledelsesinformatio-
nen.
Om
opsparingen på 1,4 mia. kr.
på mit ministerområde peger Rigsre-
visionen særligt på, at bevillingen på VEU-området ikke er blevet tilpas-
set de faldende elevtal, (pkt. 188, samt pkt. 239). Jeg kan oplyse, at op-
sparingen er en følge af en uforudset mindre aktivitet på området, der
kan svinge meget fra år til år som følge af ændringer i virksomhedernes
efterspørgsel efter AMU-kurser. Endvidere er der sket en række ændrin-
ger på VEU-området, som har bidraget til, at virksomhedernes trækpro-
cent i forhold til at få refunderet VEU-godtgørelse har været faldende.
Da VEU-bidraget fra virksomhederne ikke har været nedjusteret, har
resultatet været den anførte kumulerede opsparing.
Sagen drøftes fortsat mellem Finansministeriet og Undervisningsministe-
riet, såvel den arbejdsgiverfinansierede del af opsparingen, som den
fremtidige budgettering af området. Det kan i den sammenhæng bemær-
kes, at der med Vækstplan 2014 bliver iværksat en række initiativer, der
skal gøre det mere attraktivt at deltage i kurser inden for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse, herunder lavere deltagerbetaling på udvalg-
te kurser. Det forventes, at initiativerne vil hæve aktivitetsniveauet inden
for EVE-rammen og dermed udgifterne til deltagerbetaling.
Med hensyn til
likviditetsunderskuddet i Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag (AUB)
(pkt. 189), har AUB oplyst, at ATP med virkning
fra maj 2015
som ønsket af Rigsrevisionen
flytter alle sine betalinger
til Statens Koncern Betaling (SKB), hvorved AUB også omfattes af SKB
for så vidt angår betalingsformidlingen. Selve tilvejebringelsen af en kre-
ditfacilitet vil derimod ikke være omfattet af ordningen.
Undervisningsministeriet har i samarbejde med Finansministeriet udar-
bejdet et beslutningsoplæg, der sammenholder renteudgifter ved forskel-
lige løsninger og de juridiske og politiske aspekter. Samlet set vurderer de
to ministeriet det mest hensigtsmæssigt at forsætte den nuværende prak-
sis, således at AUB selv tilvejebringer en kreditfacilitet bakket op af en
statsgaranti. AUB har på den baggrund igangsat et udbud med henblik på
tilvejebringelse af kreditfacilitet.
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 18: Undervisningsministerens redegørelse af 10. december 2014
3
For
ScienceTalenter
på Sorø Akademis Skole (pkt. 190) er status, at
Science Talenter i efteråret 2014 har indsamlet erfaringer med tidsfor-
bruget for de fastansatte medarbejdere med henblik på at fastsætte forde-
lingsnøgler til brug for fordeling af lønudgifterne på de enkelte tilskuds-
finansierede aktiviteter.
Ministeriet har endvidere medio november modtaget ScienceTalenters
forslag til procedurer for fordeling af lønudgifter på aktiviteter. Ministe-
riet vil på baggrund heraf være i dialog med ScienceTalenter om den
endelige fastlæggelse af procedurerne, således at der fra 2015 dels vil
kunne aflægges et retvisende regnskab for de tilskudsfinansierede aktivi-
teter, dels vil være en beskrivelse i Sorøs Akademis Skoles regnskabsin-
struks af procedurerne for anvendelse og justering af fordelingsnøglerne.
Der er om
De regulerede institutioners anvendelse af finansielle
sikringsinstrumenter
(pkt. 192) udarbejdet en analyse, som i udkast er
fremsendt til Rigsrevisionen. Den forventes offentliggjort ultimo 2014.
Om
Revisionen af Sydslesvigudvalgets tilskudsforvaltning
(pkt.
193) kan jeg oplyse, at der som følge af Rigsrevisionens undersøgelse er
sket en opstramning af procedurer og vejledninger vedrørende admini-
strationen af tilskud, også mellem udvalget og ministeriet og i Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsen. Der er endvidere udstedt en ny bekendtgørelse for
regnskab og revision, som får virkning fra regnskabsåret 2015 og som
skal sikre et betryggende og tilfredsstillende grundlag for regnskabsgen-
nemgangen.
Ministeriet har endvidere iværksat en lovovervågning af det eksisterende
lovgrundlag, som færdiggøres omkring årsskiftet 2014/15. Det er for-
ventningen, at lovovervågningen vil føre til justeringer, som imødekom-
mer Rigsrevisionens kritik.
Departementet har endvidere bedt Sydslesvigudvalget om udvalgets be-
mærkninger. Disse er vedlagt, og jeg henviser hertil.
Endelig kan jeg om
Sager fra tidligere beretninger
(Bilag 2, s. 159)
oplyse, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen i sagen om egenkapital på social-
og sundhedsskoler (SOSU-skoler) arbejder på et notat, der forventes
fremsendt til Rigsrevisionen ved udgangen af 1. kvartal 2015.
I øvrigt tager jeg beretningens omtale af Undervisningsministeriet til
efterretning.
Med venlig hilsen
Christine Antorini
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 18: Undervisningsministerens redegørelse af 10. december 2014
4
BILAG
af 26. november 2014
Svar til Statsrevisorerne vedr. beretningen om revisionen af stats-
regnskabet for 2013
Undervisningsministeriets departement har den 20. november bedt Syd-
slesvigudvalget om bemærkninger til punkt 193 i den beretning om stats-
regnskabet for 2013, som Rigsrevisionen har afgivet til Statsrevisorerne.
Sydslesvigudvalget kan oplyse, at der på baggrund af den gennemførte
revision er udarbejdet en række nye procedurebeskrivelser mv., for at
kvalitetssikre tilskudsadministrationen. Dette fremgår også af Rigsrevisi-
onens bemærkninger til Statsrevisorerne.
I forhold til Rigsrevisionens anbefalinger om anvendelse af statslige til-
skudsregler i forhold til eksempelvis rejser og repræsentation, så har ud-
valget fået oplyst, at Undervisningsministeriet har været i kontakt med
Moderniseringsstyrelsen. Juridisk kontor i Moderniseringsstyrelsen har
oplyst, at der ikke findes andre statslige regler på området end dem, der
refereres til i Budgetvejledningen. Disse referencer gælder for
ministres
rejser og repræsentation. Sydslesvigudvalget finder ikke, at regler for mi-
nistre kan overføres direkte til tilskudsmodtagende foreninger i Tyskland.
Sydslesvigudvalget finder det derfor vanskeligt at efterkomme Rigsrevisi-
onens forventning om, at de sydslesvigske tilskudsmodtagere skal oplyses
om de gældende regler på de to områder.
Sydslesvigudvalgets sekretariat har endvidere indhentet oplysninger fra
en række sydslesvigske modtagere af tilskud fra Sydslesvigbevillingen om,
hvordan de agerer med hensyn til rejser og repræsentation. Af svarene
fremgår bl.a., at foreningerne i overvejende grad er almennyttige forenin-
ger i Tyskland, og at de for at bevare denne skattemæssige status skal
anvende de gældende tyske regler for ex. rejser. De tyske regler ligger tæt
på dansk praksis, fx er kørselsgodtgørelsen på 30 cent pr. km, hvilket
svarer godt til den sats, der anvendes for statslige ansatte i Danmark.
Sydslesvigudvalget vil bl.a. på den baggrund anbefale Undervisningsmini-
steren at det i forbindelse med en kommende lovrevision hjemles i Syd-
slesvigloven, at sydslesvigske modtagere af tilskud fra Sydslesvigbevillin-
gen kan følge tysk lovgivning mht. udbud, rejser og repræsentation mv.
Med venlig hilsen
Troels Ravn, MF (S)
Statsrevisorerne beretning SB28/2013 - Bilag 18: Undervisningsministerens redegørelse af 10. december 2014
5
Formand for Sydslesvigudvalget